Alex Márquez: Snažíme se na maximum

Šampion kategorie Moto3 – Alex Márquez – stejně jako jeho kolegové z týmu sdělil fanouškům své plány na léto a zhodnotil první polovinu sezóny.

Alex Márquez je třetím jezdcem ze struktury Estrella Galicia 0.0, kterému se nyní budeme věnovat. Předcházeli mu Jorge Navarro a Fabio Quartararo z Moto3. Příště nás ještě čeká Esteve Rabat.

Alex Márquez – mladší bratr Marca Márqueze – se narodil 23. 4. 1996 v katalánském městě Cervera. Původně nechtěl být závodníkem, ale mechanikem svého bratra. Nakonec změnil názor a stal se motocyklovým jezdcem.  V roce 2012 se stal šampionem španělského mistrovství CEV. V témže roce odejel i několik závodů v mistrovství světa. V roce 2013 absolvoval kompletní sezónu ve světovém šampionátu Moto3 a stal se nováčkem roku. Loni vybojoval mistrovský titul v kategorii Moto3. Letos se přesunul do Moto2, kde jsou (zatím) jeho nejlepším výsledkem dvě devátá místa z Jerezu a Assenu.

Alex se nejprve vyjádřil k hodnocení dosavadního průběhu sezóny.

 

„Obzvlášť důležité je mít trpělivost. Moto2 je náročná kategorie, v níž být vteřinu za nejrychlejším znamená být dvacátý na startovním roštu.“

 

Jak hodnotíte svůj pokrok v nové kategorii?

„Napřed to bylo těžké, ale obecně to hodnotím pozitivně. Moto2 je pro mě nová kategorie. Poté, co jsem se stal mistrem světa s týmem Estrella Galicia 0.0, jsme nastoupili na novou cestu a snažíme se na maximum, abychom si z obtížných situací mohli vzít to pozitivní. Obzvlášť důležité je mít trpělivost. Moto2 je náročná kategorie, v níž být vteřinu za nejrychlejším znamená být dvacátý na startovním roštu. V Moto3 takový rozdíl nebyl tak znepokojující, protože si nakonec můžete pomoci v závěsu za někým, ale v Moto2 se člověku musí dařit už v kvalifikaci, jinak je obtížné získat přední pozice. V této kategorii je všechno hodně těsné, takže člověk potřebuje malé detaily, které zlepší čas o tisíciny na kolo, aby mohl bojovat v čele.“

A o jaké detaily se jedná?

 „Především je to v nastavení. Nebo například – když dorazíme na nový okruh, hodně nám pomáhá mít nějaké reference.“

Co vás v nové kategorii nejvíce překvapilo?

„Byl jsem varován, že práce s pneumatikami bude obtížná, ale po svém příchodu jsem zjistil, že pneumatiky jsou pevné jako skála, které vydrží celý závod a dokonce ještě umožňují zajíždět nejrychlejší kola v závěru závodu. Byl jsem upozorněn i na náročnou jízdu s plnou nádrží v prvních kolech závodu, ale nakonec to spíš někdy i pomáhá. Stručně řečeno, věci, co měly být původně problematické, na ty jsem si zvykl rychle, ale některé záležitosti, kterým jsem původně nepřikládal takový význam, mi dělají větší potíže.“

Co konkrétně máte na mysli?

„Spíše než rozdílu ve výkonu, bylo složitější přizpůsobit se rozdílu v hmotnosti, protože pracovat s větší hmotností znamená, že je potřeba předvídat každý pohyb, který se chystáte udělat. Například změny směru s Moto3 je možné dělat o 20 metrů později, s Moto2 to možné není.

 

„Když si člověk drží přední příčky, cítí se na trati vždy mnohem lépe. Nemyslím si, že by některý jezdec řekl, že se cítil dobře na okruhu, kde byl dvacátý.“

 

Která z dosavadních letošních Velkých cen vám nejvíce utkvěla v paměti?

„V Mugellu jsme jeli docela dobře, ale řekl bych, že mi spíš utkvěla katalánská Velká cena. Byl to víkend, během nějž jsem se na motocyklu cítil nejlépe. Myslím, že jsme mohli získat hodně dobrý výsledek, kdyby do mě nikdo v závodě nevrazil. Měli jsme stejnou rychlost jako v čele jedoucí závodníci.“

Na kterém okruhu se vám s Moto2 nejlépe jezdilo?

„Hned od začátku jsem se nejlépe cítil v Assenu. Pohyboval jsem se mezi pátým a desátým místem, takže mě to na motorce více bavilo. Když si člověk drží přední příčky, cítí se na trati vždy mnohem lépe. Nemyslím si, že by některý jezdec řekl, že se cítil dobře na okruhu, kde byl dvacátý.“

Na který okruh ze zbytku sezóny se nejvíce těšíte?

„Samozřejmě na oba španělské okruhy. Na okruhu MotorLand Aragon a ve Valencii je vždy skvělá atmosféra a fanoušci, kteří mě hodně motivují, a navíc se mi tam vždycky dařilo. Indianapolis, Brno a Silverstone jsou také okruhy, kde se mi v minulosti dařilo. Mám rád rychlé a široké okruhy. Nicméně na okruzích, které mi méně vyhovují, se vždycky snažím být konkurenceschopný, užít si to a získat dobrý výsledek. Například minulou sezónu měl být okruh Motegi pro mě papírově nejhorší, ale nakonec jsme tam vyhráli.“

Není nikdo lepší než vy, kdo může radit jezdcům týmu Estrella Galicia 0.0 v Moto3 (Quartararovi a Navarrovi). Co jste jim poradil?

„Ano, snažím se jím pomáhat především na okruzích, které jsou pro ně nové. Také pracují s mou a Rinsovou telemetrií z loňského roku, což jim také hodně pomáhá. Někdy se také zastavím v boxu pozdravit mechaniky. A když zrovna pracují s telemetrií, sednu si s nimi, abych ji s nimi prozkoumal. Je to dobrý způsob, jak prožít chvilku s bývalými kolegy a navíc pomoci.“

Jak hodnotíte jejich výkon v první polovině sezóny?

„Řekl bych, že se oběma daří velmi dobře. Jorgemu (Navarrovi) to chvíli trvalo, než našel důvěru a konzistenci, které jsou v mistrovství světa potřeba, ale teď to vypadá, že se mu to podařilo a je na tom dobře. Fabio (Quartararo) začal hodně silně, ale pak měl několik výpadků. Vlastně mi to připomíná mou sezónu 2013, kdy jsem dobře začal, ale pak jsem ve dvou závodech upadl. Na konci sezóny jsem se zase vrátil do dobré formy.“

Moto3 | Fabio Quartararo | Zajímavosti | Estrella Galicia 0:0

Fabio Quartararo: Líbí se mi závodit a bojovat o vítězství

Po hodnocení dosavadního průběhu sezóny se Alex Márquez dostal i k vyprávění o svých plánech na letní trénink i dovolenou.

Teď máte třítýdenní pauzu. Jaké máte plány?

„Je jisté, že týden budu relaxovat s přáteli. Ve zbylých dvou týdnech budu trénovat na Indianapolis.“

Upřednostňujete spíše hory nebo moře?

„Letos budu mít trochu od obojího. Nejprve budu na horách a pak strávím nějaký čas na pláži.“

Porušíte trochu dietu?

„Ne, normálně to nedělám. Možná si někdy dám trochu něčeho víc k večeři s přáteli, ale normálně jím zdravě. Mám štěstí, že mám rád zdravou stravu, takže mi nedělá velké potíže dodržovat dietu.“

Jak podle vás vypadá perfektní letní den?

„Líbí se mi brzy vstát, užít si svěžest rána, trochu si zajezdit na kole, pak si chvilku odpočinout, v klidu se najíst, večer zajít s přáteli na skleničku. Pak se mi ještě líbí naložit motorku a zajezdit si v noci na ploché dráze, protože v noci je to lepší. Potom bych se ještě chtěl chvíli sejít s přáteli a trochu zaimprovizovat.“ (smích)

Věnujete se nějakým vodním sportům?

„Já na moře moc nejsem, mám radši hory. Dávám spíše přednost bazénu, protože je tam lépe vidět, co je na dně.“ (smích)

Zůstanete raději ve Španělsku nebo zvolíte nějakou exotickou destinaci?

„Během roku hodně cestuji, takže radši jedu někam, kam se dostanu do dvou hodin cesty. A během zimní přestávky se mi kvůli zimě už vůbec nikam nechce přesunovat. Po sezóně raději zůstanu doma.“

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

18:45 | Rodrigo si při pádu v prvním tréninku zlomil pravou klíční kost. odkaz
18:15 | Takto upadl Sam Lowes při prvním tréninku: odkaz
16:14 | Před několika minutami už to začalo: odkaz
23. března | Nezapomeňte, že první testy v Kataru jsou už dnes od 16:00.
23. března | Andrea Dovizioso dnes slaví 31 let. odkaz

Harmonogram

GP Kataru, Losail

Čtvrtek 23. března
Moto3 1. trénink   16:00–16:40
Moto2 1. trénink   16:55–17:40
MotoGP 1. trénink   17:55–18:40
Moto3 2. trénink   18:55–19:35
Moto2 2. trénink   19:50–20:35
Pátek 24. března
MotoGP 2. trénink   16:00–16:45
Moto3 3. trénink   17:00–17:40
Moto2 3. trénink   17:55–18:40
MotoGP 3. trénink   18:55–19:40
Sobota 25. března
Moto3 kvalifikace   16:00–16:40
Moto2 kvalifikace   16:55–17:40
MotoGP 4. trénink   17:55–18:25
MotoGP 1. kvalifikace   18:35–18:50
MotoGP 2. kvalifikace   19:00–19:15
Neděle 26. března    
Moto3 warm up   14:50–15:10
Moto2 warm up   15:25-15:45
MotoGP warm up   16:00–16:20
Moto3 závod   17:00
Moto2 závod   18:20
MotoGP závod   20:00

Nejčtenější články

Moto3: Druhý den testů v Kataru ovládl Fenati

Moto3: Druhý den testů v Kataru ovlá…

Oproti včerejšku se počasí v Kataru vylepšilo a jezdci Moto3 dnes mohli využít k testům všechny tři části plánovaného programu pro dnešní den. Nejrychlejší byl Fenati.

18.  3.  2017 |
Moto3: Poslední den testů v Kataru ovlivnilo počasí, nejrychlejší Guevara

Moto3: Poslední den testů v Kataru o…

Dnešek byl úplně posledním oficiálním předsezónním testem pro jezdce Moto3. V úvodu testu se ovšem moc nejezdilo, protože bylo hodně větrno. Třetí část dne zastavila bouřka. Nejrychlejší byl Guevara.

19.  3.  2017 |
Katar: Jak to nakonec bude s případným závodem na vodě?

Katar: Jak to nakonec bude s případn…

V dřívějších letech platilo, že se závod v Kataru nepojede, pokud by pršelo. Před letošní sezónou bylo rozhodnuto, že se pojede i za deště. Nyní je to ovšem zase trochu jinak.

20.  3.  2017 | | 2 N/A
MotoGP: Prvnímu letošnímu tréninku dominoval Viňales

MotoGP: Prvnímu letošnímu tréninku d…

Viňalesovi se po přestupu k Yamaze daří. Rychlý byl v předsezónních testech i nyní v prvním tréninku. Dále se umístili Márquez a Pedrosa.

včera |
Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již potvrzen

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již …

Zástupci FIM a Dorny v pondělí 23. ledna 2017 potvrdili konečnou verzi kalendáře MotoGP pro letošní rok. Oproti poslední verzi k žádným změnám termínu nedošlo, pouze závod ve Velké Británii na okruhu Silverstone je již s definitivní platností potvrzen.

24.  1.  2017 |