Bernhard Gobmeier: Ducati má dva kroky na návrat na špičku

Bernhard Gobmeier: Ducati má dva kroky na návrat na špičku

Bernhard Gobmeier, generální ředitel Ducati Corse, prosazuje vývojovou politiku GP13 po malých krocích.

Co se ukázalo při testu v Jerezu, se potvrdilo i při GP v Kataru. Po prvním testu v Sepangu zaostávali jezdci Ducati za nejrychlejšími jezdci o více jak dvě sekundy. Při posledních testech se vzdálenost zkrátila a začal se projevovat vývoj na letošním stroji.

Pane Gobmeiere, po prvním zlepšení v Jerezu, přišlo v Kataru potvrzení vzestupu výkonnosti a řtvrté místo na startovním roštu.

V Jerezu byla ztráta trochu zkreslená, protože tamní okruh je kratší než třeba Sepang. V Kataru jsme pak mohli vidět, že je Dovizioso schopen se držet jezdců jako jsou Bradl, Bautista. Našli jsme několik možností, ale ne každému vyhovuje vše. Ben Spies se taky zlepšuje a to i přes problémy s ramenem, které mu operovali. Andrea Iannone je celkem přizpůsobí všemu, takže i u něj se to pomalu zlepšuje. Nicky Hayden má částečně stálé problémy. Musím znovu zopakovat, že dáváme přednost raději deseti maličkostem, které nás posunují po desetinkách dopředu, než spoléhat na zázrak v podobě jedné úpravy, která by nám dala třeba sekundu. Takové zázraky neexistují.

V Jerezu byla testována nová aerodynamika, potvrdil se posun i v Kataru?

Ano, nová aerodynamika, kterou máme otestovanou v tunelu, má určité vlastnosti. Její největší přínos je především v maximální rychlosti.

Došlo u motocyklu Desmosedici ke změně v pořadí zapalování?

Ne, toto zůstalo stejné. Co se změnilo, je elektronika, která teď lépe funguje při práci s plynem. Dovimu tato změna asi nejvíce prospěla.

To znamená, že používáte stále stejný motor?

Je to V4 – Screamer a jsou tam rozdíly oproti řadovému motoru Screamer.

Laik tomu asi dostatečně neporozumí, můžete nám to více vysvětlit?

Řadový čtyřválec zapaluje každých 180 stupňů. Díky uspořádání V4, zapaluje v úhlech 270, 90, 270 a 90 stupňů. Tomu se říká big bang (velký třesk). Termín Screamer je v tomto případě vlastně špatný. V závislosti na klikové hřídeli, můžete použít jiné pořadí zapalování.

Ducati pracuje na jiném zapalování? Big bang způsobuje opravdu menší opotřebení pneumatik?

Ducati zkoušela mnoho řešení. Současné řešení se zdá být na konci. Ale ještě než se pustíme do nového řešení, nejdříve vyzkoušíme změny, které jsou jednodušší. Když se rozhodnete pro nové řešení zapalování, musíte vyrobit novou klikovou hřídel, vyřešit odlišný výfukový systém, mohou nastat problémy s vibracemi. Je toho mnoho a je to velké riziko. Nejprve uděláme to jednoduší, a co může mít stejný efekt.

Projde i motor GP13 nějakými stupni vývoje?

Ano, proto jsme také zatím nechali zaplombovat jen dva motory ze šesti, pro každého jezdce.

Kolik času potřebuje Ducati pro sběr dat, aby zvolila směr vývoje?

Shromáždili jsme spoustu dat i díky dalším testům, kdy na motocyklu jezdil Michelle Pirro. Pokud mám něco fungovat, tak to musí fungovat u všech jezdců a na všech tratích. Nemá cenu dělat podvozek, který bude fungovat v Jerezu, ale bude mít problémy v Sepangu. Víme, jakým směrem se ubíráme, ale ještě vše není optimální. Pracujeme na všech oblastech. Práce na podvozku a na motoru trvají trochu déle, ale pracujeme i na dynamice a elektronice.

zdroj: speedweek.de

Doporučujeme

Články odjinud