Jen pár kilometrů od pobřeží Afriky se už tento víkend odehraje druhé kolo světového šampionátu silničních motocyklů a s tím spojené tři závody kubatur Moto3, Moto2 a MotoGP - Gran Premio bwin de España.
Přibližně před měsícem testovaly na jihošpanělském okruhu Jerez de la Frontera týmy královské kubatury, takže nastavení pro litrové prototypy bude výrazně účinnější než tomu bylo v případě Kataru, kde s 1000ccm motocykly přijeli poprvé. Navíc charakter okruhu umožní jezdcům prototypů CRT o něco vyrovnanější podmínky a možná připraví nějaké to překvapení.
Od závodu v Jerezu až do britského podniku na Silverstonu mají jezdci MotoGP k dispozici celkem jedenáct předních pneumatik, protože Bridgestone už teď nasadí tvrdší specifikaci nové konstrukce předního obutí pro rok 2012. K pravidly danému přídělu devíti pneumatik na víkend, tak jezdci nyní získají další dvě pneumatiky nové konstrukce navíc.
--- Časový harmonogram víkendu ---
První body motocyklového šampionátu 2012 tradičně rozdali v Kataru, takže pořadí v průběžném hodnocení je stejné s pořadím v jakém jezdci dokončili zahajovací Grand Prix. První místo patří vítězi úvodního podniku Jorge Lorenzovi (Yamaha Factory Racing). Rodák z Mallorky si v Losail poradil s oběma jezdci tovární Hondy a závod vyhrál. Naposledy Lorenzo v Kataru vyhrál v době, kdy jezdil ve čtvrtlitrech (2006 – 2007) a to se mu zároveň podařilo vyhrát i domácí podnik v Jerezu. Tam si Španěl věří a v posledních dvou letech tam nenašel soupeře. Poprvé v roli jezdce MotoGP oslavil domácí výhru v Jerezu 2010 skokem do místního jezírka, ale přitom si neuvědomil jak rychle může závodní kombinéza nasát okolní vodu a měl co dělat, aby se z umělé nádrže dostal. Loni slavil vítězství znovu a Lorenzo znovu skončil ve vodě. Dá se říct, že v tomto rituálu je už jistá tradice a pokud Lorenzo vyhraje i tentokrát, bude tam zase. Rozhodně je velkým favoritem, protože v testech byl na okruhu v Jerezu velmi rychlý a tato dráha mu prostě sedí. Yamaha navíc postavila bezvadně fungující stroj, takže Lorenzo má šanci vyhrát potřetí.
Druhým v pořadí je Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), pro něhož je závod na jihu Španělska rovněž domácím podnikem a příležitostí se pokusit převzít vedoucí pozici v průběžném hodnocení šampionátu. Na Lorenza teď ztrácí pět bodů, což by vítězstvím v závodu vymazal a to je také hlavní cíl, vyhrát před domácím publikem. Dani Pedrosa v posledních sedmi letech v Jerezu pokaždé bodoval umístěním na stupních vítězů, což ho řadí mezi velké favority. Start do závodu španělské Grand Prix bude jeho stým v kariéře jezdce královské kubatury, což je jistě velká motivace k tomu, aby v neděli odpoledne stanul na nejvyšším stupni pódia okruhu v Jerez de la Frontera.
Casey Stoner (Repsol Honda Team) na loňský závod v Jerezu určitě nerad vzpomíná, protože tam tehdy došlo ke kontaktu mezi ním a Valentinem Rossim, když se ho Ital snažil na mokré dráze v první zatáčce podjet, což mu nevyšlo a oba skončili na zemi. Zatímco se Rossimu podařilo jeho Ducati zprovoznit a v závodu dál pokračoval, Stoner závod ukončil, protože motor jeho Hondy se mu nepodařilo nahodit. Po závodu došlo ze strany Australanova táboru na kritiku traťových komisařů, kteří byli nařčeni, že víc pomáhali Rossimu než Stonerovi, ale nakonec se to obešlo bez nějakých postihů ze strany federace. Dnes Stoner obhajuje mistrovský titul a vrací se na okruh, kde v testech sice zazářil, ale jinak je tam jeho nejlepším výsledkem třetí místo z roku 2009. Přestup k Hondě mnohé změnil a okruhy, které kdysi Australanovi působily problémy, teď zvládá levou zadní. Přesto má Stoner dva možné problémy. Zdravotní, spočívající v nedostatečném prokrvení pravé ruky (arm pump) a technické, kdy mu vibrace při brzdění neumožňují vytěžit z Hondy maximum. Zda mají tyto dvě věci přímou spojitost je otázkou, nicméně můžou Australanovi obhajobu titulu zkomplikovat. Sezona ale teprve začala a loni převzal vedení v šampionátu až závodem v Británii.
Poměrně velkým překvapením je čtvrté a páté místo pro Cala Crutchlowa a Andrea Doviziosa (oba Monster Yamaha Tech 3). Tito dva borci v Kataru předváděli svůj vlastní závod, kde nechyběly hezké okamžiky, napínavé okamžiky i ty nervy drásající, což může potvrdit vedení jejich týmů v čele s Herve Poncharalem. Někdy byli skutečně velmi blízko pádu, ale oba jsou natolik uvědomělí, že pokaždé jeden z nich raději ustoupil a samozřejmě ten, kdo to neudělal v posledním kole, byl z této dvojice tentokrát ten lepší. Uvidíme, zda jejich souboje budou pokračovat, nicméně díky nim má Yamaha hned tři své prototypy v první pětce.
Nicky Hayden (Ducati Team) je v pořadí šestý a zároveň nejlepší z jezdců italského výrobce. Jeho výkonnost v Jerezu stoupá, protože v roce 2009 byl patnáctý, o rok později už čtvrtý, loni třetí a letos by už mohl bojovat o stupně vítězů. Bohužel v praxi to tak jednoduché nebude, Ducati zatím hledá svoji cestu k lepším zítřkům a vlastně tento týden bude poprvé závodit od prodeje Audi Group. Každý prodej ovlivní spoustu věcí a nezbývá než doufat, že to bude jen pozitivním směrem.
S devíti body patří průběžná sedmá příčka Álvaru Bautistovi (San Carlo Honda Gresini), který by rád bojoval o pozice v první pětce, takže uvidíme, jak se mu to podaří v Jerezu. Techniku má dobrou, takže ta šance tam určitě je. O vibracích RC213V nikdo z jezdců netovárních týmů Hondy nemluví, takže buď mají tak velké štěstí, že je to minulo nebo je to prostě tabu. Osmý Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP) zahájil premiérový ročník určitě velmi dobrým způsobem a dá se říct, že mu litrový prototyp skutečně sedl. Vzpomínáte na dobu, kdy chtěl přestat závodit a dělat něco jiného? Časy se mění a naštěstí pro Němce tím správným směrem.
Devátá příčka patří Héctoru Barberovi (Pramac Racing), jenž si chtěl v Kataru zajet pro lepší výsledek, ale nakonec byl rád za sedm bodů. Během závodu došlo ke kontaktu mezi ním a Rossim, ale oba jezdci se nějak výrazně nepouštěli do hlubších rozborů této situace. Stalo se. První desítku uzavírá Valentino Rossi (Ducati Team), který po skončení úvodního závodu neskrýval své rozhořčení nad tím, jakým způsobem mu funguje jeho motocykl. Díky Rossimu měla média v období dvou týdnů bez závodění o čem psát, protože na svět vyplouvala jedna teorie za druhou. Ital si mezi tím zazávodil s Ferrari v Blancpain Endurance Series v Monze a do Jerezu se vrací s přesvědčením, že musí udělat maximum proto, aby vztah mezi ním a Ducati i nadále bezvadně fungoval. Jeho šéfmechanik Jerremy Burgess také potvrdil fakt, že litrové motorky mají až nebezpečně vysokou maximální rychlost, když řekl, že se to dalo čekat, pokud do motorky dají motor, který se běžně používá v autě.
Až jedenáctý je Ben Spies (Yamaha Factory Racing), protože tomu víkend v Kataru vůbec nevyšel. Dvakrát boural a v samotném závodu Američana motorka prostě neposlouchala. Proto Spies udělal za tímto víkendem tlustou čáru a sezonu che zahájit mnohem úspěšnějším závodem v Jerezu. Dvanáctý je další Američan Colin Edwards (NGM Mobile Forward Racing), ale ten je zatím nejlepším jezdcem kategorie CRT před třináctým Francouzem Randy De Punietem (Power Electronics Aspar Team), čtrnáctým Yonny Hernandezem (Avintia Racing) a patnáctým Aleixem Espargarem (Power Electronics Aspar Team).
Český závodník Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) kvůli technické závadě na přední brzdě jeho GP12 závod v Kataru nedokončil. To byla velká škoda, protože šanci na zisk bodů měl velmi dobrou, ale pokud vám nefunguje brzda u prototypu, který dosahuje rychlosti přes tři sta padesát kilometrů za hodinu, moc na výběr ani nemáte. Doufejme, že si v Jerezu rodák z Brna polepší a do Estorilu už zamíří v lepší náladě. Nyní jsou na programu dvě Grand Prix těsně za sebou a po závodu v Portugalsku týmy MotoGP navíc čeká jednodenní testování.
--- Časový harmonogram víkendu ---
Výsledek závodu GP Španělska, třída MotoGP z roku 2011:
P. |
Jezdec |
Země |
Tým |
Motocykl |
Km/h |
Čas/ztráta |
1 |
Jorge LORENZO |
SPA |
Yamaha Factory Racing |
Yamaha |
141.0 |
50'49.046 |
2 |
Dani PEDROSA |
SPA |
Repsol Honda Team |
Honda |
140.1 |
+19.339 |
3 |
Nicky HAYDEN |
USA |
Ducati Team |
Ducati |
139.7 |
+29.085 |
4 |
Hiroshi AOYAMA |
JPN |
San Carlo Honda Gresini |
Honda |
139.6 |
+29.551 |
5 |
Valentino ROSSI |
ITA |
Ducati Team |
Ducati |
138.2 |
+1'02.227 |
6 |
Hector BARBERA |
SPA |
Mapfre Aspar Team MotoGP |
Ducati |
137.9 |
+1'08.440 |
7 |
Karel ABRAHAM |
CZE |
Cardion AB Motoracing |
Ducati |
137.7 |
+1'14.120 |
8 |
Cal CRUTCHLOW |
GBR |
Monster Yamaha Tech 3 |
Yamaha |
137.4 |
+1'19.110 |
9 |
Toni ELIAS |
SPA |
LCR Honda MotoGP |
Honda |
136.4 |
+1'42.906 |
10 |
John HOPKINS |
USA |
Rizla Suzuki MotoGP |
Suzuki |
136.2 |
+1'48.395 |
11 |
Loris CAPIROSSI |
ITA |
Pramac Racing Team |
Ducati |
136.0 |
+1'51.876 |
12 |
Andrea DOVIZIOSO |
ITA |
Repsol Honda Team |
Honda |
133.6 |
+1 kolo |
|
|
|
|
|
|
|
Závod nedokončil/ neklasifikován: |
|
Colin EDWARDS |
USA |
Monster Yamaha Tech 3 |
Yamaha |
140.0 |
1 kolo |
|
Ben SPIES |
USA |
Yamaha Factory Racing |
Yamaha |
141.3 |
3 kola |
|
Randy DE PUNIET |
FRA |
Pramac Racing Team |
Ducati |
140.3 |
11 kol |
|
Marco SIMONCELLI |
ITA |
San Carlo Honda Gresini |
Honda |
143.9 |
16 kol |
|
Casey STONER |
AUS |
Repsol Honda Team |
Honda |
144.0 |
20 kol |