Karel Hanika se před Austinem sešel s novináři

Karel Hanika se před Austinem sešel s novináři

V nově vybudovaném čtyřhvězdičkovém designovém hotelu Old Town v Brně se dnes konala tisková konference s Rookiem letošního šampionátu Grand Prix kubatury Moto3 Karlem Hanikou.

Tovární pilot týmu Red Bull KTM Ajo, má za sebou nejen skvěle zvládnuté testy v Jerezu, ale především závodní premiéru v katarském Losailu.

Na těch prvních – tedy Jerez I. – obsadil Kája celkově čtvrté místo se ztrátou 0.599 sec na lídra testů a svého týmového kolegu Jacka Millera z Austrálie. Na těch druhých testech IRTA, nazvaných Jerez II, tedy opět na Hanikově oblíbeném okruhu, skončil ještě o místo lépe, jako třetí, ale ta ztráta na Millera byla už pouhých 0.122.

Překvapilo tě to Karle? Ale sám jsi říkal, že teprve teď všechno začne, nové okruhy (z 18 letošních v kalendáři GP jich plnou polovinu neznáš), navíc umělé osvětlení, specifický okruh a dle názoru některých hvězd MotoGP i hodně zvláštní povrch tratě…

Karel Hanika: „Testy probíhaly opravdu dobře, zkoušeli jsme různá nastavení, závodní simulace. Ale vše bylo v Jerezu, který opravdu dobře znám jak ze závodů v Red Bull Rookies Cupu, tak z testování. Proto jsem byl tak vpředu, a rozhodně jsem si nemyslel, že to stejné bude i v závodech. To se ostatně potvrdilo i v Kataru. I když ten výsledek z Kataru zase není tak špatný, ale chtěl jsem se umístit o něco lépe. Co se týká umělého osvětlení, tak je to problém pouze prvního tréninku, pak už to tak nevnímáte. Trať se mně líbila, zůstal jsem pouze 0,4 za rekordem a za vítězem zaostal o 11 sekund, což je obrovská motivace do dalších závodů. A nakonec i to 14. místo je dobré, kdyby tento progres pokračoval i v dalších závodech, tak bych mohl být spokojený.

Teď si vypůjčím citát Kuby Kornfeila: Ten, kdo si myslí, že umístění v testech v absolutní špičce znamená Pole position v závodě a automaticky je to pak bedna v závodě, je crazy, tvůj názor?

K.H.: „To je samozřejmě absolutní pravda. Jerez znám, v Kataru jsem nikdy nebyl a během tří krátkých tréninků se naučit celou trať a pak hned následuje kvalifikace…Čas v tréniních nebyl zas moc špatný, bohužel kvalifikace mně nevyšla, to se musím ještě učit, no a z té startovní pozice se už moc nedalo dělat. Kdybych měl lepší startovní místo, tak jsem mohl jezdit v jiné skupince a bojovat o jiné umístění. Ty rozdíly mezi skupinkami nebyly velké, ale uvidíme v Austinu“.

Co povrch tratě v Kataru?

K.H. „Asfalt je hodně hladký, takže by měl mít dobrý grip. Ale ten grip funguje hlavně odpoledne, večer už byly teploty nižší a na trati také bylo hodně písku, takže ten grip byl úplně jiný. Ovšem kluci říkali, že vloni to bylo daleko horší, takže jsem byl rád, že jsem se jako nováček nemusel potýkat s těmito problémy. A časově jsem zajel své nejlepší kolo o 0,6 rychleji, než bylo PP z roku 2013. Takže hodně dobrý“.  

Na německém TV kanálu ex-DSF, nyní Sport1, komentoval vše perfektně Alex Hofmann, tedy ex-pilot MotoGP a současný tester superbikové Aprilie. A nejen on si všiml, že ti vodiče dělal týmový kolega Miller, pomohlo Ti to?

K.H.: „Já bych to chtěl nejdříve trochu upravit, my jsme se s Jackem domluvili, že vyjedeme společně a navzájem jsme se střídali, nakonec jeho nejrychlejší kolo (Miller obsadil v kvalifikaci 3. místo – pozn. Bosso) jsem mu rozjel já sám. Možná, že v televizi bylo vidět, já pouze v háku za Millerem, ale to tak skutečně nebylo. Ovšem naše vzájemná spolupráce s Jackem je výborná, třeba v Austinu, kde je dokonce 1 200 m dlouhá rovinka, se to může hodit. My to zkoušeli už na testech v Jerezu a funguje je to“.

Ty jsi byl sám na sebe naštvaný, že se ti nepovedla vůbec kvalifikace, co se vlastně stalo, tedy včetně tvého pádu v jediném „volném“ kole…Přitom ve volných trénincích jsi se neustále zlepšoval: FP1-21. (+2.403), FP2-20. (+1.794), FP3-9. (+0,510). A najednou kvalifikace: Až 19. místo (+2.136). Mně to připadalo, jako by jsi se nemohl takříkajíc najít…

K.H.: „Vůbec to nebylo ono, byl jsem asi třikrát víc nervoznější než před závodem, ze začátku to nebylo vůbec špatné, byl jsem kolem Top-10, to bylo asi 20 minut do konce, ale pak jsem se už vůbec nezlepšil. Pak jsem se sice vydal na trať, ale pořád tam byla nějaká skupinka a v té se prostě nedá jet rychle. Ideální je jet třeba ve dvou, za Jackem. Kvalifikace mně vždy vycházely, takže jedna nepovedená mě nemůže rozhodit.“

V závodě jsi celou dobu bojoval o bodované umístění s dalším týmovým kolegou a dvojnásobným vítězem GP Dannym Kentem a zkušeným Jihoafričanem Bradem Binderem. A nakonec jsi s jedním těsně prohrál, druhého naopak těsně porazil (rozdíl mezi vámi byl 53/1000), dojel jsi ovšem v bodech a za největším favoritem MS Millerem jsi zaostal o pouhých 11 sec.

K.H.: „To že jsem bojoval s Kentem, mě hodně překvapilo, on byl po startu třetí a nevím proč se propadl tak dozadu. My jsme ztráceli na skupinku před námi okolo 2 sekund, když jsem byl na špici té naši trojice já, tak se nám podařilo ztrátu vždy zmenšit, souboj byl hodně čistý a já jsem si boj s Kentem opravdu užil“.

Věděli jste, že je Karel Hanika ...

.... držitel aktuálního rekordu minibikové dráhy v areálu automotodromu, která má homologaci pro ME minibike 40 v čase 27,254 sekundy.

Tvé první body v úplně prvním závodě GP se zdají být pro někoho málo, ale zde je několik čísel: Lukáš Pešek dokázal dojet v bodech až při svém 8. závodě GP, nepočítaje start s wild card. Karlu Abrahamovi to trvalo celých 29 závodů GP, Jakubu Kornfeilovi 7 a z cizích hvězd: tvůj týmový kolega Miller bodoval až ve svém 10. startu,  Jorge Lorenzo ve 4., Marc Marquez a Dani Pedrosa ve 2., pouze devítinásobný mistr světa Valentino Rossi hned ve svém prvním závodě GP! Čekal jsi víc, nebo naopak míň, nebo jak hodnotíš umístění a výkon ve své úplně první Grand Prix?

K.H.: „Tak to jsem nevěděl, to je hodně zajímavá statistika. Ale rozhodně jsem nejen já, čekal od závodu víc. Ale trať je úplně jiná než ta v Jerezu, nevěděl jsem co mě čeká, ale vůbec jsem nebyl nervózní a to byla chyba. Ta správná nervozita před startem by měla být a spadnout v okamžiku startu. Ze mě ale spadla daleko dříve, což se mně třeba při závodech Red Bull Cupu nestávalo. Docela se mně povedl start a hned jsem se posunul na 14. místo. V druhém kole mě ale trefil další z mých týmových kolegů Niklas Ajo…“

Trochu k taktice, s jakou jsi šel do závodu ty sám, resp. tvůj tým a podařilo se ti ji dodržet?

K.H.: „Právě že ne, chtěl jsem vystartovat hodně vpředu – což nebylo díky mému startovnímu místu na gridu možné – a držet se co nejdéle absolutní špičky závodu. Každý ale viděl, že naše skupina nejezdila moc daleko za Jackem a jejich náskok se vůbec nezvyšoval, byl pořád stejný. Takže pokud se mně podaří vyjet v dalších závodech lepší pozici na roštu, tak budu moci bojovat v jiné skupince o lepší místo v cíli“.

Nyní tě čeká texaský Austin, tam jsi vloni vyhrál závod Red Bullu a jednou byl odmávnut druhý, dá se nějak vycházet z těchto zkušeností?

K.H.: „Určitě je to pro mě velká výhoda, než když jsem přijel do Kataru a bylo všechno úplně nové. Nejen, že znám prostředí, ale vím jak ta trať vede, kterým směrem je další zatáčka. V praxi to znamená, že se v prvním tréninku nemusím učit trať, ale mohu se věnovat motorce.“

Pak je Argentina, ta bude pro všechny stejná, s výjimkou Crutchlowa, Bradla, Bautisty, Rabata a Terola tam ještě nikdo nejel… Takže všichni začnou od nuly!

K.H.: „Nikdo nebude mít žádná data z minula, všichni z Moto3 budou na stejné startovním bloku. A uvidíme, jak se s tím každý porve. A já se na tento okruh moc těším.“

A přijde oblíbený Jerez? Pořád ještě zastáváš názor, že budeš v první polovině sezóny spokojený s body a úspěchem by bylo dojet občas v Top-10. Ve druhé polovině pak nakouknout do Top-5! Nebo jsi změnil názor a třeba Jerez by měl být obrovským krokem dopředu?

K.H.: „Mám tři až čtyři tratě, na kterých si hodně věřím a Jerez mezi ně patří, dále to jsou Sachsenring, Assen a Brno, ovšem to je hodně těžký okruh. A na nich by mohlo vyjít i podiové umístění, na nich si hodně věřít. Ale těžko se dá něco předvídat, šampionát bude hodně vyrovnaný.“

Slyšel jsem, že vy jako tovární tým dostáváte updaty o den dříve než ostatní týmy, je to opravdu tak?

K.H.: „Ano, asi to tak bude, proto jsme tovární tým“ (směje se Kája).Ale nakonec to mají všechny týmy KTM stejné. Tedy asi 10 jezdců od KTM a 2 od Husqvarny. Výhoda továrního týmu tedy letos díky novým pravidlům není taková, jak by se mohlo zdát. Tak mě to vlastně trochu připomíná Red Bull, tam ty bylo také pro všechny stejné“.

Jak je to vlastně s tím losováním motorů?

K.H.: „Já vlastně ani nevím, jak to probíhá. dělá to IRTA a motory se dají do jedné velké místnosti a tam se to losuje. Ale jak přesně, to nevím, my u toho jako jezdci nejsme. V každém případě dostanu před závodem zamknutý jeden motor v bedně a Jack taky. A přinesou je stejným způsobem i ostatním jezdcům od nás v týmu (je jich celkem pět: Miller, Hanika, Kent, Niklas Ajo a Azmi – pozn. Bosso). Je to v podstatě úplně stejné jako v Moto2. Závody jsou tím zajímavější, a zatímco vloni to bylo o třech až čtyřech jezdcích, tak letos bylo jasně vidět, že minimálně 10 jezdců bojovalo o to, aby dojeli tu vedoucí dvojici. Prostě letošní šampionát bude hodně vyrovnaný a já jsem do něho vstoupil v tom roce, kdy je to nejvíc našlapané.

Jaký je rozdíl mezi KTM a Husqvarnou?

K.H.: „Jak jistě všichni vědí, Husqvarna patří pod KTM, takže motorky jsou úplně identické, rozdíl je pouze v logu.“

Jak to bylo v Kataru s převodama, byla tam hodně dlouhá rovinka?

K.H.: „No já jsem převody nemohl ovlivnit, to dělá tým, ale měl jsem je úplně stejné jako Miller. Ale třeba i z TV bylo vidět, že Honda to měla zpřevodované úplně jinak, což dokazovala na té dlouhé rovince“.

Obraťme list, jaký je váš vzájemný vztah s Kubou Kornfeilem? Krajané, nebo především soupeři?

K.H.: „Určitě jsem oba krajani a snažíme se co nejlépe reprezentovat naši republiku. A jsme zřejmě oba dva v úplně jiné situaci, ačkoliv máme tu stejnou motorku a stejný materiál. Tedy oba jedeme v těch dvou nejlepších týmech, které asi existují. Kuba ovšem jede už svou pátou sezónu, já první. Má tedy hodně zkušeností a měl by v každém závodě bojovat o bednu a já bych se postupně chtěl k tomu také probojovat. Náš vztah je dobrý, normálně se bavíme. Ale o nějaké pomoci nemůže být řeč, takhle to prostě nefunguje“.

Od určité doby nesmí mít jezdci obou slabších kubatur své obytné motorhomy v paddocku, jak to bude řešit Hanika a tým Aki Aja. Teď v zámoří je to pro všechny stejné…, ale přijde Jerez a další evropské závody.

K.H.: „Vlastně jsem si to vyzkoušel trochu i vloni, také jsme nemohli mít vlastní obytňák. My prostě doletíme jako tým spolu, přespíme v hotelu a pak jsme celý den v paddocku. V zámořských závodech toho místa moc pro tým není – každý má k dispozici buňku, v těch evropských je možno se schovat do jednoho ze tří našich kamionů, nebo do hospitality.“

Myslíš si, že by mokrý závod byl pro tebe výhodou nebo nevýhodou?

K.H.: „To je špatná otázka, já jsem jel na mokru s motocyklem Moto3 pouze polovinu jednoho závodu, nebylo to špatné, ale pak jsem spadl. Takže uvidíme.“

Co by jsi chtěl převzít od svého daleko zkušenějšího týmového kolegy Millera – 38 startů GP – z jeho vlastností a co zase ne? V čem je jeho největší síla?

K.H.: „Určitě dravost, on je blázen v tom dobrém slova smyslu. Jak v paddocku, tak to stejné přenáší i na trať. On do všeho jde takříkajíc po hlavě. Má neuvěřitelné sebevědomí, a je schopen hned první kola po výjezdu z garáže jet naplno. To bych se chtěl naučit. Třeba na testech v Almérii jel hned po několika kolech takové časy, které jsem já byl schopen jezdit až třetí den. Jeho sebedůvěra je prostě obrovská, neskutečně si věří a hned jede nadoraz“.

Překvapily tě svým výkonem někteří jezdci? Negativně, pozitivně. Ostatně své loňské soupeře z Red Bullu jsi porazil – 16. Enea Bastianini, 17. Livio Loi, stejně jako své předchůdce u Aki Aja: 18. Zulfahmi Khairuddin, Arthur Sissis sice kvůli hnisavé angině nestartoval, ovšem ten skončil v kvalifikaci až jako 29.

K.H.: „Nepřekvapil mě nikdo, někteří z Red Bullu mají sice zkušenosti z GP, jiní jsou na tom jako já. Zulfa (Khairuddin) je stejný, trochu více jsem čekal od Dannyho (Kent).. 

A co motocykly? Honda, Mahindra, Husqvarna?

K.H.: „Asi nikdo nečekal od Hondy, že by byli schopni udělat takovou motorku. Husqvarna je KTM, a Mahindra zůstala stejná, ostatně jediný kdo na ní je schopen jezdit hodně rychle je Oliveira, uvidíme jak to bude dál v průběhu sezóny“.

Jak dopadne letošní šampionát? Kdo bude mistrem? Jak se umístí Hanika? Kolikátý skončí celkově Kornfeil? Dokážeš tipovat?

K.H.: „Mistrem bude Miller, já bych chtěl získat titul Rookie of The Year a Kornfeil bude do Top-5.“

Ten silniční „lišej“ na tvé levé ruce je památka na co?

K.H.: „To je z testů v Almerii 2013. Já jsem se na testech v Jerezu s Moto3 vrátil na přání Red Bullu v Almerii nazpět na jejich motorku a chtěl jsem se udržet za Millerem s tovární KTM, no a takhle to celé dopadlo“, ukončil včerejší TK v brněnském hotelu Old Town se smíchem Karel Hanika.

Doporučujeme

Články odjinud