Lorenzo vs. Márquez - bitva na domácí půdě

Lorenzo vs. Márquez - bitva na domácí půdě

Scénou pro další boj o veledůležité body do šampionátu bude nejen pro dva domácí favority čtrnáctý podnik MotoGP Gran Premio Iveco de Aragón.

Nově vybudované ultra moderní zařízení Motorland Aragón má své kořeny v dlouhé historii pouličních závodů v Alcañizu, které se zde jezdily v období od roku 1963 do roku 2003. Nicméně požadavky na bezpečnost v ulicích byly překážkou v pokračování a vedly k návrhu a následnému vybudování sportovního komplexu zasvěcenému motorsportu.

S podporou místních institucí byl osloven renomovaný německý architekt Hermann Tilke, který vypracoval projekt zařízení. Okruh, který měří 5 077 metrů a má 10 levých a 7 pravých zatáček, se dočkal ihned po první Grand Prix v roce 2010 velké chvály od jezdců. V témže roce se také stal držitelem ocenění Best Grand Prix, které uděluje IRTA. Poprvé v historii tak získal okruh ocenění hned ve své první sezóně.

Nejrychlejší kolo na zdejší trati o šířce 15 metrů s 968 metrů dlouhou rovinkou zajel v roce 2011 Australan Casey Stoner na Hondě časem 1'48.451, kterým si vyjel pole position pro závod. Rekord okruhu drží tentýž jezdec z téhož roku hodnotou 1'49.046. Nejvyšší rychlosti 340,8 km/h dosáhla v roce 2012 na okruhu Motorland Honda německého jezdce Stefana Bradla.

Letos očekává aragónská trať především urputný boj o body na špici královské kategorie. Jezdec továrního týmu Yamaha Jorge Lorenzo se stále nevzdává naděje na obhajobu titulu a přijíždí rozhodnut rvát se o každý jeden bod, který může sebrat z třicetičtyřbodového náskoku aktuálního lídra šampionátu, jezdce Repsol Hondy Marca Márqueze. Jorge ví, že jeho jedinou nadějí je vítězství v každém ze zbývajících závodů, přičemž už poslední dvě velké ceny vyhrál. Nicméně Marc skončil vždy těsně za ním a při Márquezově letošní formě bude Lorenzův úkol neskutečně těžký.

Pomineme-li dva již zmíněné jezdce, je tu pro rozhodující boje další důležitý muž – druhý jezdec týmu Repsol Honda Dani Pedrosa. Jeho výkony se zdají být v poslední době relativně ne zcela stoprocentní, ale důvodem jsou nedávno přiznané problémy s přilnavostí. Pedrosa se ale po zranění dostal zpět do kondice a i vědomí loňského vítězství Daniho určitě posílí. Zcela jistě jej nelze vyřadit ze seznamu kandidátů na zisk prvního místa v Aragónu.

To Valentino Rossi má jasný cíl. Přerušit šňůru čtvrtých míst a to tak, že se posune na pódium. Dle vyjádření hvězdného Itala to není věc nemožná, neboť na pozávodních testech v Misanu zaznamenal se svým týmem nějaká zlepšení v oblasti problémů se stabilitou při brzdných manévrech.

Cal Crutchlow v barvách stáje Monster Yamaha Tech3 doufá v návrat formy, kterou už letos měl a díky níž jsme jej viděli několikrát na podiu. Další jezdci na Hondách – Álvaro Bautista (GO&FUN Honda Gresini) a Stefan Bradl (LCR Honda) – chtějí znovu konkurovat továrním prototypům.

Výraznou změnou, která jistě stojí za pozornost, bude premiérové účinkování Yonnyho Hernandeze v sedle satelitní Ducati týmu Ignite Pramac Racing. Kolumbijský jezdec byl uvolněn ze svého dosavadního týmu PBM, aby nahradil stále nedoléčeného Bena Spiese.

V roce 2010 získal na Motorlandu tovární tým Ducati dvě místa na stupních vítězů. Zaslouženě tehdy vyhrál Casey Stoner a Nicky Hayden v témže závodě v posledním kole pokořil a na čtvrté místo odsunul Jorge Lorenza.  Je pochopitelné, že by oba současní jezdci Ducati rádi replikovali výsledek z roku 2010, ale při vší úctě k jezdcům a s ohledem na současný stav Desmosedici je tato touha spíše z říše pohádek. Každopádně Nicky Hayden i Andrea Dovizioso budou chtít i na aragónské trati ždímat ze svých strojů maximum a bojovat se satelitními Hondami a Yamahami.

Bohužel pro zbytek sezóny je ze hry jezdec týmu Cardion AB Motoracing Karel Abraham, který v nejbližších týdnech podstoupí operaci zraněného ramene. Jeho náhradníkem bude pro závod v Aragónu italský jezdec Luca Scassa. Kdo nahradí v týmu Paula Birda Yonnyho Hernandeze není zatím jasné. Pro víkendový závod je však nominován do boxů PBM třicetiletý Australan Damian Cudlin. Naopak jasno má Aleix Espargaró, který musel po předčasném startu v Misanu a následné penalizaci (průjezd boxovou uličkou) přenechat své tradiční místo v parc fermé Colinu Edwardsovi. Na post nejlepšího jezdce CRT se chce bez diskuze vrátit.

Program MotoGP se nese v duchu tradičního harmonogramu závodních víkendů, tzn. v pátek 27. září jej v 9:55 hod. otevírá první volný trénink. Závod královské kategorie odstartuje v neděli ve 14 hodin.
Dosavadní bodový zisk jezdců MotoGP je k dispozici zde.
(zdroj: motogp.com)

Doporučujeme

Články odjinud