Osmnáctý podnik sezony - Velká cena Valencie

Osmnáctý podnik sezony - Velká cena Valencie

Zdá se, že jsme sezonu zahájili teprve včera, ale první listopadový víkend je ve znamení finále mistrovství světa silničních motocyklů, které jako již tradičně ukončí – Gran Premio Generali De La Comunitat Valenciana.

Tak a je to tady, poslední Velká cena sezony 2010! Před námi je posledních devět tréninků, tři kvalifikace, tři warm-upy a tři závody. Není to moc, ale určitě se máme na co těšit. V každé z kubatur je stále o co bojovat a to do soupeření na trati zcela určitě vnese bojovného ducha a představí skvělé závodění. Vzpomeneme-li na Portugalsko, počasí hrozné, zrušené kvalifikace, ale den závodu naprosto neuvěřitelný pro všechny, kteří jen trochu fandí závodění na dvou kolech. Takový je letošní šampionát, velmi vyrovnaný, plný předjíždění, soubojů a napětí.

Věřme, že podobně vzrušující ne-li ještě větší podívané budeme svědky v posledním podniku sezony ve Valencii, na okruhu, který postavili v roce 1999 a kde všichni diváci vidí vše, co se na dráze odehrává. Okruh je totiž jeden velký motoristický stadión jehož charakter sedí někomu víc a někomu zase méně. V jednom kole jezdci ujedou vzdálenost čtyř kilometrů (4005m) skrz pět pravých a devět levých zatáček s nejdelší rovinkou dlouhou 876 metrů. Okruh je poměrně pomalý, ale velmi technicky náročný. Nejlepší čas na kolo v závodu tam v roce 2008 zajel Casey Stoner s Ducati, rekord v maximální rychlosti si od roku 2006 drží další Australan na Ducati Troy Bayliss.

Jorge Lorenzo - Fiat Yamaha

Pro všechny španělské závodníky, kterých je v mistrovství velká většina je Valence jejich čtvrtým domácím podnikem Grand Prix. Diváci, kteří na okruh Ricardo Torma přijdou a nebude jich málo, mají skvělou příležitost oslavit titul mistra světa v každé ze tří motocyklových kubatur. Je to neuvěřitelné, ale je to tak. V Moto2 má titul jistý Toni Elías z Gresini Racing a v MotoGP je to Jorge Lorenzo z Fiat Yamahy. Pouze v nejnižší kubatuře se rozhodující duel odehraje ve Valencii a to mezi Marcem Márquezem z Red Bull Ajo Motorsport a Nicolasem Terolem z týmu Jorge Martineze Bancaja Aspar. Kdo má možnost sledovat průběh celého víkendu, udělejte to, protože tam nebude minuta, která by nemohla nic nabídnout.

Jorge Lorenzo splnil vše, co se od něho očekávalo. Vyhrál titul mistra světa, přispěl k výhře Fiat Yamahy v kategorii týmů a značce Yamaha v soutěži výrobců. Přesto má stále o co bojovat. Samozřejmě je to vítězství v závodu, ve Valencii dosud nevyhrál a bylo by to skutečně grandiózní završení velmi úspěšné sezony. Navíc pokud se mu podaří vyhrát nebo se alespoň umístit na stupních vítězů, vymaže Rossiho rekord v počtu získaných bodů v jedné sezoně, který je nyní ve výši 373 bodů. Lorenzo do této chvíle získal bodů 358, takže třetím místem by svého týmového kolegu překonal o jeden bod. Nicméně Lorenzo je jediný, kdo letos překonal hranici tří set bodů a titul vyhrál zcela zaslouženě.

Španělský závodník se navíc poprvé na španělské půdě představí v nové roli mistra světa královské kubatury a na tento okamžik se velmi těší. Fanoušci z celého Španělska míří do Valencie, aby s ním tento úspěch oslavili a závěrečný ohňostroj bude stát určitě za to. Tento víkend to bude také naposledy, kdy se svým italským kolegou pojedou ve stejných barvách. Už po posledním závodu sezony Rossi odchází k Ducati a pokud do této chvíle byli týmovými kolegy a soupeři řekněme s jistou dávkou uvědomění, že bojují za jeden tým, příští rok už to budou dva rivalové, dva velcí rivalové hájící každý jinou značku. Jorge Lorenzo pojede v továrním týmu spolu s Benem Spiesem a bude poprvé v pozici služebně staršího jezdce japonského výrobce. Příprava YZR-M1 na novou sezonu bude zejména na jeho bedrech a to je jednoznačně role, kterou si vždy přál.

Dani Pedrosa - Repsol Honda

Druhé místo, dvě stě třicet šest bodů a devatenáctibodový náskok na jezdce za ním, to vše má před závodem ve Valencii Dani Pedrosa. Další Španěl, který by rád oslavil s domácími fanoušky titul vicemistra. Nebylo to tak dávno, kdy měl šanci poprat se o titul, ale k tomu letos nedošlo a zranění v Japonsku mu natolik zkomplikovalo situaci, že ještě nemá nic jisté. Devatenáct bodů je celkem slušný náskok, ale pokud bojujete s Valentinem Rossim, nikdy není nic jisté. Pedrosa má smlouvu s HRC a další dva roky bude závodníkem jejich továrního týmu Repsol Honda. Budoucnost má vyřešenou, takže mu teď v domácím prostředí ´jen´ zbývá vydat ze sebe první a poslední a v neděli si říct – Dokázal jsem to.

To samé by si ale v neděli rád řekl Valentino Rossi. Pro Itala nebyla letošní sezona vůbec jednoduchá, protože poprvé v kariéře musel pro zranění vynechat závody Grand Prix, když si v Mugellu nadvakrát zlomil nohu. Na závodní dráhu se vrátil v Německu, první stupně vítězů oslavil v Indianapolisu a druhé vítězství sezony v Malajsii. Chyběl celkem ve čtyřech závodech a přesto bude ve Valencii bojovat o celkové druhé místo. Pokud se mu to podaří, bude to parádní výkon. Je tu ale jeden háček, na této dráze se mu v posledních letech nepodařilo vyhrát a poslední vítězství tu zaznamenal v roce 2004. Jeho cílem je ale zlato, protože takovým způsobem by se moc rád rozloučil s Yamahou, kde v posledních sedmi letech závodil a společně s japonským výrobcem získal čtyři tituly mistra světa.

Pro italského šampiona je Valencie posledním místem v barvách Yamahy, místem loučení a také přechodu k nové značce Ducati. Pro Rossiho mimořádné tři dny, které chce maximálně využít a co nejlepším způsobem prodat v samotné Grand Prix. Ještě nedávno by nikoho ani nenapadlo, že Rossi odejde, ale nakonec se rozhodl pro přestup. Vyměnil jistotu a relativní pohodlí u Yamahy za neznámé prostředí italské Ducati, kde nemůže vědět, zda se mu podaří zkrotit rudého ďábla v podobě Desmosedici GP11. Je to risk, velký risk, ale takový už je Valentino Rossi. Uvidíme příští týden, protože to si ve dvoudenním testu italský motocykl důkladně vyzkouší a pak už se bude věnovat sám sobě, protože ho čeká operace.

Valentino Rossi - Fiat Yamaha

Pádem ve čtvrtém kole závodu v Estorilu se Casey Stoner připravil o třetí příčku v průběžném hodnocení šampionátu. V letošním roce vůbec zaznamenal nesrovnatelně víc nehod než bylo u něho zvykem. V první polovině sezony se mu nedařilo a v mistrovství se pohyboval kolem osmého místa, ale pak postupně nabral vítr do plachet a každým závodem se přibližoval k vedoucím příčkám. Jenže v tak vyrovnané kubatuře je každý závod z nulou velkou ztrátou, která se jen těžko dohání a to zejména v případě, kdy do konce sezony zbývá jeden závod.

Australan v červenci podepsal smlouvu s HRC a v úterý dopoledne už pojede v sedle Hondy RC212V. Stejně jak v případě Rossiho bude zajímavé sledovat výkony Stonera ve srovnání s časy, kterých v průběhu víkendu dosahovali ve Valencii. Každý přechod na jinou značku není jednoduchý, ale možná budeme překvapeni, jak se s tím Stoner dokáže popasovat. Je to mladý, talentovaný jezdec, mistr světa z roku 2007 a bude patřit vždy mezi jezdce bojující o ty nejlepší pozice. Zda je to s Ducati nebo Hondou tu snad nehraje tak velkou roli jako to, jak se dokáže vyrovnat s novým týmem a celkem napjatou atmosférou, kterou v rodinném prostředí Ducati neznal.

Pátý je v průběžném hodnocení Andrea Dovizioso a tlumiče řízení, který Itala vyřadil z boje o medaile v Austrálii může jeho tým ještě pěkně mrzet. Fatální chyba v závěru šampionátu Doviziosovi zkomplikovala jinak parádní nástup z druhé poloviny sezony. Konečně už není ten čtvrtý, ale zcela regulérně bojuje o příčky na stupních vítězů a za to jsou body a takové body Dovizioso potřebuje jako sůl, aby si v celkovém hodnocení polepšil. Na čtvrté místo teď ztrácí dvanáct bodů a jeho cílem je tento náskok zlikvidovat a mistrovství ukončit jako čtvrtý v pořadí.  Nebude to jednoduché, ale není to také nemožné. Proti tomuto čtvrtému místu určitě nic namítat nebude.

Casey Stoner - Ducati Team

Ben Spies asi nebude na Portugalsko vzpomínat v nejlepším, protože si tam v zaváděcím kole vybral pořádnou dávku smůly. Nebyl sice sám, kdo ten den spadl, ale vymknutý kotník ho vyřadil z portugalské Grand Prix a malý otazník je tu i před Valencií, i když Američan tvrdí, že není nic, co by ho zastavilo. Nicméně ve Španělsku tento týden podstoupí několik vyšetření a skutečně až v pátek uvidí, jak je na tom. Byla pro něho by velká škoda, kdyby musel vynechat i závěrečný podnik, protože stejný počet bodů jaký má on, má také jeho krajan na sedmé příčce Nicky Hayden.

Nicky Hayden má velkou šanci si polepšit a získat v letošním ročníku celkové šesté místo, což je ve srovnání s rokem 2009 slušné zlepšení, protože tehdy svůj premiérový ročník u Ducati uzavřel na třinácté příčce. V letošním ročníku nebodoval jen ve dvou závodech a cílem projel pětkrát čtvrtý. Poprvé se z umístění na stupních vítězů radoval ve španělském Aragonsku a z mise po Pacifiku si přivezl sedmadvacet bodů, což mu dává slušné vyhlídky před posledním víkendem sezony. Je vidět, že si Američan na Ducati zvyká, jeho GP10 už není ta, která jezdí někde mezi posledními, ale ještě tomu něco chybí. Možná to něco Hayden najde spoluprací s Valentinem Rossim a v roce 2011 budou rudé stroje italského továrního týmu obávanými soupeři pro všechny.

Marco Simoncelli je jednoznačně jedničkou mezi jezdci, kteří letos přišli do MotoGP z prostředí čtvrtlitrové kubatury. Ital je v této chvíli osmý a ve Valencii si tuto pozici potřebuje potvrdit, protože za ním ztrácí Randy De Puniet jen pět bodů a jeho týmový kolega Marco Melandri bodů patnáct. Ital byl z přechodu do MotoGP trošku nervózní, protože věděl jak těžké začátky prožíval, když začal jezdit s ´dvěstěpadesátkou´. Během předsezonního testu těžce havaroval v Malajsii a zdálo se, že se jeho obavy potvrdí. Simoncelli ale předvedl naprostý opak, samozřejmě chybám se nevyhnul, ale jinak je jezdec, který pravidelně boduje a v Portugalsku byl jen pár centimetrů před svým prvním umístěním na stupních vítězů. U Gresiniho jsou s jeho výkony spokojeni a dá se předpokládat, že v příštím roce tu máme dalšího jezdce, s kterým je třeba počítat v boji o nejvyšší pozice.

Randy De Puniet ve Valencii skončí tříletou a můžeme říct úspěšnou spolupráci s týmem LCR. Těžko říct, co ho přinutilo tento tým opustit, ale stalo se. Jeho novým zaměstnavatelem má být Pramac Racing, což je Ducati a to znamená hodně práce se přizpůsobit zcela jinému stroji. Možná skutečně cítil potřebu odejít, protože jedině tak zjistí, že mu to třeba jinde půjde lépe. Ale vždy je tu i ta druhá možnost. Ve Valencii má De Puniet příležitost se poprat o celkové osmé místo a jak ho známe, dá do toho maximum.

Yamaha Grid Girl

Marco Melandri, jméno, které je spojeno s mistrovství světa silničních motocyklů dlouhých třináct let a z toho osm let v prestižní královské kubatuře. Mistr světa 250ccm kubatury z roku 2002 po skončení sezony odchází k továrnímu týmu Yamahy v šampionátu produkčních motocyklů WSB. Ital se letos doslova a do písmene trápil, nedařilo se mu, nebyl spokojen s materiálem, který měl k dispozici a v druhé polovině sezony evidentně odpočítával hodiny, které ještě musí u Gresiniho zůstat. Nedávno uvedl, že k tomu proč se jim letos nedaří by určitě měl co říct, ale raději to nechá tak. Možná se to někdy dovíme, ale to už bude závodit v sedle superbikového stroje a věřme, že i vyhrávat závody, protože usměvavý Melandri je ten, kterého si ty dlouhé roky pamatujeme.

Jeden bod za Melandrim je jezdec týmu Monster Tech 3 Colin Edwards. Američan si v letošním ročníku pohoršil, nedaří se mu tak, jak by potřeboval, ale má důvěru vedení týmu a bude v sedle satelitní Yamahy závodit i v příštím roce. Za Američanem už jsou letošní nováčci, Héctor Barberá je dvanáctý, Álvaro Bautista z Rizla Suzuki třináctý, Aleix Espargaró čtrnáctý a Hiroši Aojama patnáctý. Šestnácté místo ale patří zkušenému Lorisi Capirossimu, což je velké překvapení a zklamání zároveň. Ital je navíc zraněný, takže ve Valencii to bude nejen boj o co nejlepší umístění, ale zároveň boj s bolestmi. Jedno je jisté, takovou sezonu jako letos Capirossi ve své dlouhé kariéře ještě nezažil.

Poslední preview je u konce, před námi je závod ve Valencii, finále sezony. Čeká nás dlouhá přestávka, ale neztrácejme naději, protože zatím se máme stále na co těšit. O víkendu Grand Prix Valencie, v pondělí už na dráze okruhu Ricardo Torma testují někteří jezdci Moto2 a v úterý a ve středu je tu tolik očekávaný test MotoGP. Casey Stoner na Hondě, Valentino Rossi zase v boxech Ducati, Andrea Dovizioso …. ? také snad v boxech Repsol Hondy, prostě bude to zajímavé.

Harmonogram Velké ceny Valencie

Pátek – 5. listopadu 2010




Čas Jízdy Televize
09:05 – 09:45 125ccm: 1. Volný trénink
10:05 – 10:50 MotoGP: 1. Volný trénink
11:10 – 11:50 Moto2: 1. Volný trénink

13:05 – 13:45 125ccm: 2. Volný trénink  
14:05 – 14:50 MotoGP: 2. Volný trénink  
15:10 – 15:50

Moto2: 2. Volný trénink

 

 
Sobota – 6. listopadu 2010




Čas Jízdy Televize
09:05 – 09:45 125ccm: 3. Volný trénink
10:05 – 10:50 MotoGP: 3. Volný trénink
11:10 – 11:50 Moto2: 3. Volný trénink


13:05 – 13:45 125ccm: Kvalifikace Nova Sport (živě)
14:05 – 14:50 MotoGP: Kvalifikace Nova Sport (živě)
15:10 – 15:55 Moto2: Kvalifikace Nova Sport (živě)



Neděle – 7. listopadu 2010




Čas Jízdy Televize
08:40 – 09:00 125ccm: Warm Up
09:10 – 09:30 Moto2: Warm Up
09:40 – 10:00 MotoGP: Warm Up



11:00 125ccm: Závod Nova Sport (živě)
12:15 Moto2: Závod Nova, Nova Sport (živě)
14:00 MotoGP: Závod Nova Sport (živě)

 

Doporučujeme

Články odjinud