Problémem v kvalifikacích Moto3 je pomalá jízda jezdců, kteří se snaží najít jiného jezdcem, v jehož závěsu by si mohli zajet lepší časy.
V Moto3 se velmi rozmáhal nešvar, kdy velká část závodníků jezdila velmi pomalu ve snaze najít jiného jezdce, za nímž by se takzvaně vyvezli a pomohli si tak k lepšímu času v kvalifikaci. V kvalifikaci na GP Katalánska se v jednu chvíli objevilo asi 30 jezdců, kteří jeli extrémně pomalu, čímž ohrožovali nejen sebe, ale i ostatní.
Nejedná se sice o nic nového ani ojedinělého. Vyvážení se za jiným závodníkem se praktikuje i v ostatních kategorií. V Katalánsku ve třídě Moto3 ovšem tento problém dospěl do kritického bodu.
Běžně se jezdci, který jede nebezpečným způsobem, udělují trestné body. Tento postup se však v tomto případě nejeví jako efektivní, proto bylo vydáno následující rozhodnutí: Jezdec se musí v kvalifikaci i v trénincích v každém svém kole udržet na úrovně 107 % svého nejlepšího času. Toto pravidlo platí již od Assenu.
Z tohoto opatření však neplyne, že každý jezdec, který bude v některém z kol kvalifikaci či tréninku pomalejší než 107 % svého nejlepšího času, bude penalizován. Jedná se spíše o indikátor pro ředitelství závodu. Takový jezdec však může být vyšetřován ředitelstvím závodu. Pokud se dospěje k závěru, že závodník jede záměrně extrémně pomalu, aby počkal na jiného závodníka, bude penalizován. Výsledkem takového závodníkova jednání pak může být i posun na startovním roštu.
Pokud toto opatření selže, bude nutné změnit systém kvalifikace. Nový systém by mohl být podobný tzv. superpole, v němž jezdci opouštějí boxovou uličku jednotlivě (s určitými rozestupy) a každý tak zajede svůj čas, aniž by se dostal do provozu. Ke změnám kvalifikačního formátu by však ředitelství závodu přistupovalo nerado, přičemž obzvlášť nežádoucí by byla změna v průběhu sezóny.
(Zdroj: motogp.com)