Světový šampionát silničních motocyklů letos oslavil 65 let od svého vzniku. Jeho první ročník se tedy konal roku 1949.
17. června 1949 se na Isle of Man jela slavná Tourist Trophy, ale nebyla to Tourist Trophy jako ty předchozí, byla výjimečná tím, že tento závod byl prvním závodem světového šampionátu silničních motocyklů. Jely se závody tří tříd (250 ccm, 350 ccm a 500 ccm). Třídu 250 ccm tehdy ovládl Manliefe Barrington, v kategorii 350 ccm se radoval Freddie Frith a v půllitrech dominoval Harold Daniell.
Roku 1949 se jelo ještě pět dalších závodů. Bodovalo vždy pět jezdců. První bral deset bodů, druhý osm, třetí sedm, čtvrtý šest a pátý pět. Další bod se přiděloval za nejrychlejší kolo závodu. Počítaly se tři nejlepší výsledky ze šesti závodů. Prvními šampiony se ve svých třídách stali Leslie Graham, Freddie Frith, Bruno Ruffo a Nello Pagani.
500 ccm: Leslie Graham
Leslie Graham, známý i pod přezdívkou Les, se narodil 14. 9. 1911 a zemřel 12. 6. 1953. Roku 1949 ve třídě 500 ccm dvakrát zvítězil a jednou byl druhý. Spolu s body za nejrychlejší kola získal za sezónu 30 bodů, což mu stačilo na zisk titulu. Nello Pagani na Gileře s osmadvaceti body skončil celkově druhý.
350 ccm: Freddie Frith
Britský jezdec Freddie Frith se narodil 30. 5. 1909 a zemřel 28. 5. 1988. Ve světovém šampionátu závodil pouze v sezóně 1949. První ročník šampionátu třídy 350 ccm tento jezdec suverénně ovládl. Zvítězil hned v prvním závodě sezóny a pak ještě čtyřikrát. Na svém stroji Velocette nasbíral celkem 33 bodů. Druhý jezdec v pořadí – Reg Armstrong – měl na kontě jen 18 bodů.
250 ccm: Bruno Ruffo
Ital Bruno Ruffo se narodil 9. 12. 1920 a zemřel 10. 2. 2007. Ze čtveřice zde jmenovaných šampionů byl Bruno Ruffo tím nejmladším. V době zisku titulu mu ještě nebylo ani 29 let. Se strojem Moto Guzzi si roku 1949 jednou dojel pro výhru a jednou skončil druhý. Celkem vybojoval 24 bodů, čímž si zajistil titul před svým krajanem Dariem Ambrosinim.
125 ccm: Nello Pagani
Italský závodník Cirillo „Nello“ Pagani se narodil 11. 10. 1911 a zemřel 19. 10. 2003. V kategorii 500 ccm skončil Pagani v roce 1949 „až“ druhý, ve třídě 125 ccm byl tím nejúspěšnějším. Oproti druhému jezdci v celkovém pořadí měl v závěru sezóny téměř dvojnásobný počet bodů. Zvítězil dvakrát, bodů získal 27, druhý Renato Magi měl 14 bodů.
Ostatní průkopníci
Nejen výše zmíněným jezdcům se podařilo být prvním šampionem ve své kubatuře. V pozdějších letech se objevovaly nové třídy. Roku 1962 přišla na scénu kategorie 50 ccm, kterou tehdy ovládl Ernst Degener. Roku 1984 byla třída 50 ccm nahrazena kategorií 80 ccm, jejímž prvním šampionem se stal Stefan Dörflinger. Roku 2002 se Valentino Rossi stal prvním šampionem třídy MotoGP, totéž v Moto2 dokázal Toni Elías roku 2010. Prvním šampionem třídy Moto3, která je na programu mistrovství světa od roku 2012, je Sandro Cortese.
(Zdroj: motociclismo.es)