Marc Márquez byl po středečním testování na motocyklu Repsol Hondy nadšeně opěvován médii. Byla sekundová ztráta na týmového kolegu Dani Pedrosu tak skvělý výsledek?
Byl to výsledek, který způsobil bezbřehé nadšení? Oponenti z řad fanoušků MotoGP poukazují, že Márquez skončil těsně sedmý, za všemi stávajícími jezdci na prototypech MotoGP a je třeba vzít v úvahu i nepřítomnost Jorge Lorenza a Valentina Rossiho na továrních Yamahách.
Takže kde je pravda? Jsou média oprávněně nadšená z výsledků v prvním testu nebo jsou stále ještě v lehké euforii z fantastického Márquezova výkonu v posledním závodě Moto2 sezóny 2012? Marc startoval z posledního místa na roštu a nakonec ve Valencii slavil úžasné vítězství. Jsou správné argumenty skeptických fanoušků, že přestože jel na tovární Hondě, předstihly jej i satelitní motocykly? Odpověď mohou poskytnout časy.
Zřejmě nejlepším měřítkem, jak posoudit Márquezův debut je porovnání jeho času s časy, které zajeli ostatní jezdci při svém prvním testování v MotoGP. Přímé porovnání časů by bylo nevypovídající, protože se v posledních letech podmínky v době konání testů značně lišily. Vhodnějším způsobem je porovnat rozdíly nejrychlejšího času každého nováčka a nejlepšího času v testu v ten který rok. Nejrychlejší čas testu konkrétního roku se pak chová jako měřítko výkonu nováčka v tomto roce. Teorie je tedy postavena na faktu, že čím úspěšnější nováček, tím blíž je k nejrychlejšímu jezdci. Níže uvedená tabulka obsahuje srovnání nejlepších nováčků od roku 2009.
Výsledky jasně obhajují nadšení z Márquezova výkonu. Ačkoliv mladý Španěl ztrácí na Daniho Pedrosu přes jednu sekundu, je k „vítězi" testů o čtyři desetiny blíže než kterýkoliv z dalších porovnávaných debutantů. Druhý nejrychlejší byl při svém debutu Cal Crutchlow, kdy na prvního Jorge Lorenza ztratil jednu a půl sekundy. Porovnání Márqueze a Marca Simoncelliho, muže, kterému byla předpovídána úspěšná budoucnost v MotoGP a který, bohužel, tragicky zahynul v Sepangu, vychází pro Márqueze ještě příznivěji: tam, kde měl Španěl sekundovou ztrátu, byl Ital o téměř dvě sekundy pomalejší, než v listopadu 2009 nejrychlejší Casey Stoner. Pokud porovnáme Márqueze a Nováčka roku 2012 Stefana Bradla, je rozdíl ještě markantnější. Při testu ve Valencii v roce 2011 byl mladý Němec o 2,3 sekundy pomalejší než toho roku nejrychlejší Pedrosův čas. Crutchlow i Simoncelli vystoupili na pódium ve svém druhém roce působení v MotoGP, Bradl se stupňům těsně přiblížil už v prvním roce, letos v Mugellu.
Navíc zde existují i další faktory, které hovoří ve prospěch Márqueze. Ten není nejrychlejší jen v relativním srovnání. Jistě, lze namítnout, že letos testoval na litrovém motocyklu, který má za sebou rok vývoje, a ostatní jezdili na „slabších" osmistovkách, respektive loni na novém „neznámém" litru. Pokud porovnáme časy nejrychlejších jezdců testů z každého roku, zjistíme, že Daniho letošní čas je vlastně nejpomalejší. O více než půl sekundy zaostává za svým loňským časem, o čtyři desetiny je pomalejší než Casey Stoner v roce 2009 a tři desetiny sekundy mu schází na čas Jorge Lorenza v roce 2010. Ovšem to všechno má svou váhu pouze do té doby, než porovnáme podmínky. V předchozích letech probíhaly všechny testy na suché, byť často chladné a větrné trati. Letos, v době kdy byla ve středu odpoledne trať ve Valencii uzavřena, byla trať téměř vysušená ale s několika stále vlhkými místy v první zatáčce.
Samozřejmě pravdou je, že Márquez je jediným jezdcem, který jel na tovární motorce – výjimkou je pouze Álvaro Bautista, který nastoupil přímo do továrního týmu Suzuki a test tehdy dokončil o sekundu horším časem než jeho tehdejší kolega Loris Capirossi – a Honda je bez diskuze vynikající motocykl. Otázkou zůstává, o kolik rychlejší je RC213V proti satelitním verzím, které sedlají ostatní nováčci. Tahle skutečnost zůstává jablkem sváru, ale je třeba vzít v úvahu, že v prvním testu je hlavní náplní práce seznámení jezdce s motocyklem MotoGP, s pneumatikami, se stylem jízdy. Nováček se musí přizpůsobit daleko složitějšímu stroji. Zbývá pak už jen skutečně krátký čas na ladění nastavení. Konečné hledání desetinek, které může továrna navíc nabídnout tak vlastně probíhá až se začátkem závodní sezóny.
Skutečně seriózním měřítkem působivosti Márquezova času je ovšem fakt, jak rychle tohoto času dosáhl. Marc svou Hondu osedlal až ve středu pozdě odpoledne. Kvůli dešti přišel v úterý o celé testování a středeční dopoledne znehodnotila mokrá trať. Ve čtyřech rundách objel celkem 28 kompletních kol, než zajel definitivně zpět do boxů. Lze říct, že počasí bezesporu omezilo Marcovo debutové testování.
To se v minulých letech nováčkům nestalo. Simoncelli měl, například, dva plné testovací dny, které měl rozloženy do tří dnů a dokončil celkem 165 kol. Crutchlow zajel během dvou dnů svých prvních testů celkem 133 kol, zatímco Bradl měl k dispozici „pouhých" 123 kol. Dokonce Andrea Iannone má naježděno více testovacích kol – plně využitý test v Mugellu a 96 kol v různých podmínkách na okruhu ve Valencii. Samozřejmě, je nemožné s jistotou říct, zda by plné dva dny testování přinášely Márquezovi stoupající zlepšování, ale časy z jeho čtyř sad kol naznačují, že by bylo možno zlepšování očekávat : 1:35.846, 1:35.201, 1:34.522 a 1:33.403.
Nadšení, s kterým tisk informoval o debutu Marca Márqueze v MotoGP, nebyl jen humbuk, který měl posílit profil dalšího španělského jezdce, který byl systematicky za podpory ropného gigantu Repsol veden k úspěchu. Pokud vezmeme na vědomí nejen sledování Marcova počínání na okruhu, osvojení si MotoGP motocyklu, ale i všechna uvedená čísla, je jasné, že sledujeme výjimečně talentovaného jezdce.
Nováčkovské časy na konci prvního testu:
Rok
|
Jezdec
|
Motocykl
|
Čas
|
Nejlepší čas
|
Nejrychlejší jezdec
|
Rozdíl |
Odstup |
2012
|
Marc Marquez (1)
|
Honda |
1:33.403 |
1:32.322 |
Dani Pedrosa |
1.081 |
|
2010
|
Cal Crutchlow
|
Yamaha |
1:33.483 |
1:32.012 |
Jorge Lorenzo |
1.471 |
0.390 |
2012
|
Andrea Iannone (2)
|
Ducati |
1:33.833 |
1:32.322 |
Dani Pedrosa |
1.511 |
0.430 |
2010
|
Karel Abraham
|
Ducati |
1:33.793 |
1:32.012 |
Jorge Lorenzo |
1.781 |
0.700 |
2009
|
Hector Barbera
|
Ducati |
1:33.787 |
1:31.900 |
Casey Stoner |
1.887 |
0.806 |
2009
|
Marco Simoncelli
|
Honda |
1:33.856 |
1:31.900 |
Casey Stoner |
1.956 |
0.875 |
2012
|
Bradley Smith (3)
|
Yamaha |
1:34.538 |
1:32.322 |
Dani Pedrosa |
2.216 |
1.135 |
2009
|
Alvaro Bautista
|
Suzuki |
1:34.163 |
1:31.900 |
Casey Stoner |
2.263 |
1.182 |
2011
|
Stefan Bradl
|
Honda |
1:34.142 |
1:31.807 |
Dani Pedrosa |
2.335 |
1.254 |
2009
|
Hiroshi Aoyama
|
Honda |
1:34.821 |
1:31.900 |
Casey Stoner |
2.921 |
1.840 |
(1) Marquez kvůli dešti odjeto jen 28 plných kol
(2) Iannone absolvoval na počátku roku v Mugellu soukromý test na Ducati
(3) Smith kvůli dešti odjeto jen 43 plných kol
(přeloženo z motomatters.com, autor David Emmett)