Honda navrhuje uspořádat letošní GP Japonska v Suzuce

Honda navrhuje uspořádat letošní GP Japonska v Suzuce

Vlastníkem závodního areálu Twing Ring Motegi je japonská Honda a právě ta přišla z návrhem letošní Velkou cenu Japonska přesunout z Motegi na okruh v Suzuce, který leží ve střední části země vycházejícího slunce.

Pro Motosprint to uvedl šéf Hondy v MotoGP Šuhej Nakamoto, který tím chce japonskou Grand Prix zachovat v plánovaném termínu, ale zároveň vyjít vstříc požadavkům jezdců, jenž mají obavy z nestabilní situace v jaderné elektrárně ve Fukušimě.

Ta byla zničena při březnovém zemětřesení a následné vlně tsunami. Došlo k úniku radioaktivity a ještě dnes jsou v elektrárně místa, kde je smrtelná úroveň radioaktivity. Vzhledem k tomu, že Motegi leží jen sto kilometrů jižně od Fukušimy, obavy jezdců mají svá opodstatnění.

Pro Hondu je rovněž zásadní skutečnost, že jejich jezdec Casey Stoner patří mezi ty, kteří otevřeně hovořili o možnosti, že do Japonska prostě nepojedou. Nicméně Australan už v Brně svá tvrzení mírnil a zdá se, že nakonec by do Motegi přeci jenom jel. To ale není případ Valentina Rossiho, jenž jen nedávno uvedl, že nemíní do konce života žít ve strachu z možných následků a do Motegi by rozhodně nejel. Rossi zároveň navrhl jet letos závod na okruhu v Suzuce a to se zřejmě ujalo.

Okruh v Suzuce postavili v roce 1962 jako první skutečný závodní okruh v Japonsku. Motocyklový šampionát tam pravidelně jezdil od roku 1987 do roku 2003. V tomto roce tam ale havaroval Daižiro Kató a na následky těžkých zranění zemřel. Mezinárodní motocyklová federace (FIM)  Suzuce odebrala homologaci a japonská Grand Prix se stěhovala do Motegi, kde se v té době jela Velká cena Pacifiku.

„Říkám, že bychom letos mohli závodit v Suzuce a od příštího roku se vrátit zpátky do Motegi,“ uvedl šéf Hondy Šuhej Nakamoto pro Motosprint. „Kromě toho se mi Suzuka líbí víc. Je to hezčí a techničtější okruh. Mezinárodní motocyklová federace ale Suzuce odebrala homologaci, což by teď vyžadovalo udělit nějakou výjimku a to celkem rychle.“

To je také asi ten největší problém, protože FIM by teď musela velmi rychle zareagovat a vyslat do Suzuki své komisaře, kteří by zjistili stav věcí a zvážili možnost udělení dočasné homologace pro motocyklové závody. Okruh na jihu Japonska před třemi lety prodělal výraznou proměnu, došlo na zlepšení únikových zón, obslužných komunikací kolem celé dráhy a změnu prodělala také zatáčka, kde havaroval Kató.

„Paddock nadále zůstal trošku zastaralý, ale pro jednou by to nikomu nemuselo vadit," pokračoval Nakamoto a závěrem dodal: „Osmihodinový závod v Suzuce tam pořádají pravidelně, což poukazuje na skutečnost, že tam motocykly můžou závodit.“

V Suzuce pořádají každým rokem závod formule 1, takže bezpečnostní stránku věci tento okruh musí splňovat, i když v případě motocyklových závodů jsou nároky třeba na velikost únikových zón velmi přísné. Nicméně Suzuka je 400 kilometrů od Motegi a to je velmi silný argument, co se týče bezpečnosti všech účastníků japonské Grand Prix z hlediska již zmiňované nestabilní situace v jaderné elektrárně.

Doporučujeme

Články odjinud