Nejasnosti, mlžení a výrobcovy hodnoty HP: Repsol představuje dvěstětřicet koní Hondy RC213V.

Nejasnosti, mlžení a výrobcovy hodnoty HP: Repsol představuje dvěstětřicet koní Hondy RC213V.

Jedna ze žhavých otázek mezi fanoušky závodění od zavedení litrové kubatury u strojů MotoGP zní: Kolik koňských sil mají tyto silnější stroje?

Údaje, ať již od týmů či jezdců, stejně jako notoricky nepřesné hodnoty dyno testů, se různí. K dispozici byl doposud údaj o 250 koních u Abrahámovy Ducati Desmosedici GP12 v tiskové zprávě týmu Cardion AB. Odborná novinářská obec v hrubém odhadu předpokládá pro Desmosedici GP12 výkon 280 koní.  Casey Stoner zase v Estorilu nadhodil, že jeho motocykl měl o 85 koní vyšší výkon, než půllitrový dvoutakt se 190 HP (HP – horsepower - koňská síla - pozn. autora).

Lze nabídnou také další číselné údaje, tentokrát pocházející z Repsol Media Service. Prototypová Honda RC213V o objemu 1000 ccm produkuje výkon „přibližně 230 koní" a tisková zpráva s jistotou uvádí, že letošní litrový agregát má o 20 koní více než jejich loňská osmistovka. Výkon je současně o 10 koní nižší než měla Honda RC211V o objemu 990 ccm, která je obecně považována za jeden z nejlepších závodních motocyklů, který kdy byl postaven. Údaj o letošním výkonu 230 HP se tedy zdá být příliš nízký. Stejně tak divokými se jeví zákulisní informace, které se šíří tiskovými středisky a hovoří o výkonu 280 a víc koní.

Šance na získání přesných údajů jsou poměrně mizivé. Přesto by nám deduktivní uvažování mohlo dopomoci k několika relativně spolehlivým závěrům. Pouze jeden údaj o výkonu byl spolehlivě znám, a to výkon 217 koní u jednoho z motocyklů MotoGP startujícího v sezóně 2007. Vzhledem k tomu, že například Yamaha ohlašovala s každou nově vyvinutou generací osmistovkové M1 také navýšení výkonu, musely by mít motocykly na konci éry osmistovek mnohem více koní než Hondou avizovaných 210 HP.

Takže oba údaje, oficiální o 230 koních a zákulisní o 280 koních, se zdají být poměrně nepřesné. Ovšem skutečnost, že Ducati oficiálně hovoří o 250 HP, zatímco Honda o 230 HP, by měla být považována za výmluvnou. Není pochyb o tom, že Ducati je nejrychlejším strojem na startovním roštu. Motocykly značky Ducati se pravidelně objevují na vrcholech rychlostních grafů, často jsou to čtyři nejrychlejší stroje. Zdá se ovšem, že právě výkon Ducati může být původcem jejich současných nezdarů. Dodávaný výkon a jeho rozložení činí motocykl příliš agresívním. Problémem je pak především náročný výjezd ze zatáček. Je ale zřejmé, že Desmosedici je nejsilnějším motocyklem v závodním poli. Stejně tak je ale patrné, že tato „síla navíc" jim nepřináší nic dobrého. V pondělí v Barceloně budou u Ducati testovat nové části motoru, které mají za cíl snížení výkonu a jeho efektivnější rozložení.

Výňatek z tiskové zprávy vydané Repsol Media Service pod názvem:

Více výkonu pro obhajobu titulu.

Repsol Honda RC213V navazujíce na mistrovský motocykl roku 2011 se vrací ke kubatuře 1000 ccm.  V barvách Repsolu a s jedničkou na kapotáži je motocyklem určeným k vítězství. Design se odráží především na loňské RC212V, se kterou  Casey Stoner získal titul mistra světa a Dani vyhrál v minulé sezóně tři velké ceny.

Repsol Honda RC213V je vybavena čtyřválcovým V-motorem s objemem 1000 ccm, který kombinuje hlavní charakteristiky svých prototypových předchůdců. Honda v roce 2002 odstartovala novou éru v MotoGP modelem s označením RC211V. Představila tak první motocykl Honda 21. století (proto systém číslování 21 – 1), který představoval čtyřtakní (RC - Rotary Combustion – rotační spalovací – pozn. autora) pětiválcový V-motor o objemu 990 ccm. S tímto strojem získal Repsol Honda Team tři tituly mistrů světa v pěti sezónách – 2002, 2003 a 2006. První dva zásluhou Valentina Rossiho, ten třetí díky Nicky Haydenovi. Celkově jezdci týmu Repsol Honda slavili v tomto období 26 vítězství.

V roce 2007 se s přechodem na kubaturu do 800 ccm zrodil u Hondy druhý stroj jednadvacátého století. Honda se i nadále držela osvědčeného rozmístění válců do V, přičemž snížila počet válců na čtyři. Díky RC212V získal tým Repsol Honda během pětiletého období existence osmistovkové kubatury celkem 84 umístění na stupních vítězů, 24 prvních míst, 29 druhých a 31 třetích míst. Éru „osmistovek" završil v roce 2011 Casey Stoner ziskem titulu mistra světa. Mistrovský stroj se logicky stal inspirací pro projekt RC213V.

S cílem získat lepší stabilitu motocyklu má RC213V modifikovaný podvozek. Dvojitý paprskový hliníkový rám nese motor o výkonu 230 koní. V kombinaci s novým systémem odpružení má stroj lepší brzdné vlastnosti při nájezdu do zatáčky, lepší kontakt s pneumatikami a lepší přilnavost, tudíž i zrychlení,  současně s lepší absorbcí nerovností při ostřejším úhlu výjezdu ze zatáček.

Kromě pokročilejší elektroniky, brzdných vlastností motoru a spojky, disponuje RC213V  motorem, který je lehčí a vytváří menší tření. Toto vše by mělo být klíčem k zajištění větší spolehlivosti motorů a tím i k dodržení pravidla o použití šesti motorů na sezónu.

Od karoserie, přes motor, po specifickou směs paliva vytvořenou inženýry od Repsolu, se všechny detaily Hondy RC213V jeví jako předurčené k zisku dalšího mistrovského titulu. V letošní sérii osmnácti velkých cen jsou jezdci Repsolu opět dva nejžhavější kandidáti na zisk královské koruny.

Doporučujeme

Články odjinud