Sedmnáctý podnik sezony - Velká cena Malajsie

Sedmnáctý podnik sezony - Velká cena Malajsie

Poslední Grand Prix v říjnu a předposlední v letošním kalendáři motocyklového MS ukončí cestu po Pacifiku sedmnáctým závodem roku - Shell Advance Malaysian Motorcycle Grand Prix.

Z chladného prostředí jižní Austrálie nyní šampionát míří do tropické Malajsie. Přibližně padesát kilometrů od hlavního města Kuala Lumpur postavili v roce 1998 moderní závodní areál Sepang International Circuit. Po Silverstonu druhá nejdelší závodní dráha měří 5548 metrů, je široká neuvěřitelných 25 metrů a má dvě dlouhé rovinky z níž ta nejdelší měří 920 metrů.

Jezdci v jednom kole projedou celkem deseti pravými a pěti levými zatáčkami, ale přitom je Sepang jedním ze čtyř okruhů v kalendáři, kde Bridgestone nepřiveze asymetrickou zadní pneumatiku. Místní dráha je většině jezdců známa, protože tam v průběhu zimní přípravy probíhá každým rokem testování. Informace pro nastavení svých motocyklů týmy královské kubatury mají a bude záležet, jak dobře je dokážou o nadcházejícím víkendu využít.

Rekord okruhu v Sepangu nastavil v kvalifikaci malajské GP 2009 Valentino Rossi časem 2´00,518 sekundy a nejrychlejší čas závodu v roce 2007 Casey Stoner, když v sedle Ducati zajel kolo za 2´02,108 sekundy. Na top speedu je od roku 2004 stále nepřekonán Max Biaggi, jenž na Hondě dokázal projet měřícím úsekem rychlostí 317,7 kilometrů za hodinu.

Casey Stoner (Repsol Honda) - Mistr světa MotoGP 2011

V klidu a pohodě přijíždí do Malajsie vítěz letošního ročníku a nový Mistr světa MotoGP 2011, Australan Casey Stoner (Repsol Honda Team). Minulý týden si prvním místem v domácí Grand Prix zajistil mistrovský titul a Hondě vítězství v poháru konstruktérů. Na tento úspěch čekal japonský výrobce od roku 2006 a dočkal se až nyní, když do svých služeb angažoval Casey Stonera.

„Do Sepangu přijíždíme bez jakéhokoliv tlaku si závod prostě užít,“ řekl Casey Stoner. „V předsezonních testech jsme tu byli konkurenceschopní, takže v tomto ohledu jsme pozitivní. V pondělí také budeme testovat nový litrový prototyp, takže se nyní můžeme kompletně soustředit na vývoj stroje pro nadcházející sezonu.“

Druhý v průběžném hodnocení šampionátu Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing) do Malajsie nepřijede kvůli zranění, které si způsobil pádem na Phillip Islandu. Otázkou navíc zůstává jeho účast v závěrečném podniku sezony ve Valencii, která není vůbec jistá a Španěl se rozhodne podle aktuálního zdravotního stavu. Pro Lorenza je důležitý fakt, že špička jeho prstu je znovu na místě a dle lékařů, bude jeho cit stejný, jak v době před nehodou. Titul vicemistra světa ale jezdec tovární Yamahy zatím stoprocentně jistý nemá, protože Dovizioso ztrácí 48 bodů a ve hře jich je rovných padesát. V Malajsii Yamaha nasadí oba své motocykly a zraněného Jorge Lorenza tam nahradí jejich testovací jezdec, třicetiletý Kacujuki Nakasuga. Japonec také závodí v japonském motocyklovém šampionátu a v kubatuře JSB 1000 je nyní třetí.

Kacujuki Nakasuha (Yamaha Factory Racing) - v GP Malajsie nahradí zraněného Jorge Lorenza

O třetí místo proběhnou v závěru šampionátu těžké souboje mezi dvěma týmovými kolegy Repsol Hondy - třetím Andrea Doviziosem a čtvrtým Danim Pedrosou. Ital Dovizioso v tovární stáji HRC končí a končí také dlouholetou spolupráci s Hondou, které byl věrný od svého příchodu do seriálu Grand Prix v roce 2002. Jeho odhodlání udržet si třetí příčku a tím dosáhnout dosud nejlepšího výsledku v MotoGP je samozřejmě prioritou číslo jedna. Teoreticky má ale šanci dosáhnout titulu vicemistra v případě, že poslední dva závody vyhraje a Jorge Lorenzo už do konce sezony nebude bodovat.

„Malajsie je jedna z mých nejoblíbenějších tratí, takže tam chci podat maximální výkon a pokusit se vyhrát,“ řekl Dovizioso. „Poslední dva závody jsou velmi důležité. Bojuji o celkové třetí místo, i když je mi jasné, že Daniho a pár dalších jezdců nebude jednoduché porazit.“

Cílem Daniho Pedrosy je tentokrát dokončit poslední závody sezony před Doviziosem a získat tak třetí místo v celkovém hodnocení šampionátu. Budoucnost u tovární stáje HRC není s příchodem nových talentovaných jezdců zaručena a navíc teď Casey Stoner po zisku titulu převezme v týmu  pozici jezdce číslo jedna. Pedrosa měl letos velkou smůlu na zlomeniny klíčních kostí, protože pokud by sezonu absolvoval v plné kondici, byl by rozhodně jedním z hráčů v boji o titul.

„Sepang patří mezi mé oblíbené okruhy a v minulosti jsem tam vyhrál závody v třídách do 125ccm a 250ccm. Nikdy jsem tam ale neslavil vítězství v MotoGP, takže to pro mě představuje velkou motivaci,“ uvedl Pedrosa. „Rád bych v posledních dvou závodech dosáhl dobrých výsledků a sezonu dokončil nejlepším možným způsobem.“

Alberto Puig (Repsol Honda Team) - šéf týmu Daniho Pedrosy

Další souboj je o celkové páté místo mezi Benem Spiesem (Yamaha Factory Racing) a Marcem Simoncellim (San Carlo Honda Gresini). Ben Spies do závodu v Austrálii nenastoupil, protože v kvalifikaci poměrně těžce havaroval a přitom si nalomil žebro. Bolest, ale nebyla důvodem jeho odstoupení, skutečný důvod představovala ztráta koncentrace po otřesu, který pádem utrpěl. Tím Američan přišel o možnost bodovat a sedmnáct bodů za ním už figuruje jeho italský soupeř.

Šestý Marco Simoncelli naopak závod v Austrálii dokončil na druhém místě a nyní má v tabulce šampionátu stejný počet bodů, jako sedmý Valentino Rossi. Sedmnáct bodů ztráty na Spiese může za určitých okolností v posledních dvou závodech vymazat. Simoncelli jede v pohodě, ohledně příští sezony má vše vyřešeno a je jasné, že s jeho temperamentem to budou dvě velmi zajímavá finální klání.

„V předsezonních testech jsem byl v Malajsii velmi rychlý a není důvod, proč bychom o víkendu nemohli znovu bojovat o pozice na stupních vítězů, samozřejmě ještě lépe o to nejvyšší umístění a to bude také našim cílem v malajské Grand Prix,“ řekl Marco Simoncelli.

Marco Simoncelli (San Carlo Honda Gresini)

Valentino Rossi (Ducati Team) v Austrálii nedokončil druhý závod v řadě. Ještě do Japonska byl jediným jezdcem, který bodoval ve všech závodech nebo lépe řečeno, bodoval ve všech závodech od německého Sachsenringu 2010, kde se vrátil k závodění po zlomenině holenní kosti, ale nyní to není vůbec dobré. Wayne Gardner na svém webu napsal, že si nikdo nedokáže představit, jak vážné problémy teď v týmu Ducati panují. Přestup k italské tovární skupině byl hitem druhé poloviny sezony 2010, ale s přibývajícím časem je každému jasné, že jim to prostě nejde. Podle Gardnera jsou stále na stejném místě, kde byli na jaře letošního roku a vyhlídky na sezonu 2012 nejsou vůbec optimistické. Valentino Rossi ovšem je optimistou, člověkem s obrovskou motivací, který chce další a další výzvy, ale v této chvíli si skutečně bude muset sáhnout na samotné dno. Pád po předjetí Bautisty byl klasickou ukázkou problémů Ducati. Jezdit na stroji, kde nikdy nevíte, co vám v následujících minutách provede, není pro jezdce Rossiho kalibru nejlepší. Mnozí lidé z prostředí šampionátu mají v tomto směru jasno a podle nich je jediným řešením Rossiho odchod od Ducati. Ital má ale smlouvu pro sezonu 2012, litrový prototyp mu dělají na míru a je tedy jen málo pravděpodobné, že by po skončení sezony odešel jinam.

„Doufám, že se nám v Malajsii bude dařit víc než naposledy v Austrálii,“ řekl Valentino Rossi. „Každopádně si ověříme, kde jsme se posunuli od předsezonních testů, které jsme v Sepangu absolvovali začátkem roku, což v této chvíli bude rozhodně zajímavé.“

Jen sedm bodů za Rossim je jeho týmový kolega Nicky Hayden (Ducati Team). Američan se snaží, bojuje, ale většinou závod končí kolem sedmého místa a to mu nyní stačí na průběžnou osmou příčku. Devátý je Colin Edwards (Yamaha Monster Tech 3), který v Austrálii velmi hezky zabodoval pátým místem a v tomto stylu by rád ukončil své působení v týmu Herve Poncharala. První desítku uzavírá Hiroši Aojama (San Carlo Honda Gresini). Japonec v MotoGP letos končí a přestupuje do seriálu produkčních motocyklů WSBK.

Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) - GP Austrálie 2011

Souboj o titul pro Nováčka roku 2011 pokračuje a to je jenom dobře, protože ve hře jsou dva jezdci a mezi nimi samozřejmě český závodník týmu Cardion AB Motoracing Karel Abraham. Ten nyní na třináctého Cala Crutchlowa (Monster Yamaha Tech 3) ztrácí jediný bod a má v posledních dvou závodech šanci britského jezdce porazit. V Austrálii závod po pádu nevzdal, což mu v závěru sezony může pomoci k prestižnímu ocenění.

Harmonogram závodního víkendu v Malajsii:

21. října 2011






Čas                             Kubatura Jízdy Televize                            
03:15 – 03:55 125ccm 1. Volný trénink
04:10 - 04:55 MotoGP 1. Volný trénink
05:10 – 05:55 Moto2 1. Volný trénink




07:15 – 07:55 125ccm 2. Volný trénink
08:10 - 08:55 MotoGP 2. Volný trénink
09:10 – 09:55 Moto2 2. Volný trénink




22. října 2011






Čas                              Kubatura                                             
Jízdy
Televize                            




03:15 – 03:55 125ccm 3. Volný trénink
04:10 - 04:55 MotoGP 3. Volný trénink
05:10 – 05:55 Moto2 3. Volný trénink




07:00 - 07:40 125ccm Kvalifikace  Nova Sport (živě)
07:55 - 08:55 MotoGP Kvalifikace  Nova Sport (živě)
09:10 - 09:55 Moto2 Kvalifikace  Nova Sport (živě)




23. října 2011






Čas                             Kubatura Jízdy Televize                            




04:40 - 05:00 125ccm Warm Up
05:10 - 05:30 Moto2 Warm Up
05:40 - 06:00 MotoGP Warm Up




07:00 125ccm Závod  Nova Sport (Živě)
08:15 Moto2 Závod  Nova Sport (Živě)
10:00 MotoGP Závod  Nova, Nova Sport (Ž.)

Doporučujeme

Články odjinud