Vše připraveno, MotoGP 2013 již čeká pod světly Kataru

Vše připraveno, MotoGP 2013 již čeká pod světly Kataru

Letos už podesáté je poušť scénou pro start nové sezóny MotoGP. Přichází Commercial Bank Grand Prix of Qatar.

Tento víkend začíná v Losail jedna z nejdychtivěji očekávaných sezón posledních let. Valentino Rossi a Jorge Lorenzo znovu společně na tovární yamaze, Dani Pedrosa a Marc Márquez – muž proti muži – na hondách. Všechno a všichni jsou připraveni. První velká cena roku 2013 startuje!

Za pošetilce by snad mohl být považován ten, kdo by sázel proti zisku třetí Lorenzovy koruny v MotoGP. S výjimkou dvou nedokončených závodů neskončil Jorge Lorenzo v roce 2012 jinak než v top dvojce. Bude to letos po odchodu Caseyho Stonera opravdu procházka růžovým sadem?

Tak to zcela jistě ne, pokud k tomu má co říct Dani Pedrosa. Silně motivovaný Španěl má letos k dispozici pravděpodobně to nejlepší, co technika v současnosti nabízí. Loni končil sezónu se šesti vítězstvími v osmi závodech. Letos „hrozí“ tím, že si svou skvělou formu přinesl i do nové sezóny. V pohodě absolvoval testovací období a dokonce se cítil tak skvěle, že si dovolil vypustit poslední den závěrečných testů. K tomu všemu připočtěme, že Honda se momentálně těší nejdelší šňůře po sobě jdoucích vítězství v závodech za poslední dekádu.

Jak plyne den za dnem, zdá se být stále méně pravděpodobné, že rok 2013 bude pouhým pokračováním duelu Lorenzo – Pedrosa tak, jak se před námi odehrával v druhé polovině roku 2012. Ano, The Doctor nikdy závodní pole neopustil, ale angažmá u Ducati mu přineslo jen roky zklamání a pouhá tři pódiová umístění.  Nyní je zpět u Yamahy. Zde touží nashromáždit co nejvíce šťastných zážitků než se rozhodne ukončit svou kariéru. Zase je to starý Valentino Rossi s jiskrou v oku a vtipkující na twitteru s Márquezem – možná „Rossim budoucnosti“ – o tom, že by se Marc Márquez mohl stát vůbec nejúspěšnějším nováčkem historie.

Optimismus vládne také pod britskou vlajkou. Cal Crutchlow zajel se svým motocyklem Monster YamahaTech3 nejrychlejší čas závěrečných testů v Jerezu. Jakkoliv přiznal, že kdyby nechyběl Pedrosa, tabulka by zřejmě vypadala jinak. Nicméně už v průběhu loňské sezóny, kdy bylo jasné, že do týmu přibude oxfordský Bradley Smith, vyvíjí Cal veškerou snahu, aby se stal po dlouhých 32 letech od švédského vítězství Barryho Sheena dalším Britem, který jako první uvidí v závodě šachovnicovou vlajku. Stejně tak bude o skvělé výsledky bojovat i Stefan Bradl v barvách týmu LCR Honda, který se v testech obecně nejvíce blížil top týmům, a Álvaro Bautista, který si ovšem minulý týden při havárii na svém stroji z týmu GO&FUN Honda Gresini zranil v koleno a ruku.

„Evoluce, a ne revoluce“ -  to je heslo nového šéfa týmu Ducati Bernarda Gobmeiera. Ačkoliv to bude teprve první kompletní sezóna, kdy je Audi u kormidla, začíná nenápadně růst naděje, že se budou vzdalovat vzpomínky na neúspěchy loňské sezóny. Nicky Hayden teď tvoří dvojici s Andreou Doviziosem, mužem, který jej před čtyřmi lety nahradil v Repsol Hondě. Satelitní motocykly budou v "juniorském" týmu Pramac Ducati nově sedlat Ben Spies (Ignite Pramac Racing Team) a Andrea Iannone (Energy T.I. Pramac Racing Team).

Horká želízka se ovšem nachází i v pořadí směrem dolů. Aleix Espargaró si je dobře vědom, že obhajoba historicky první „koruny CRT“ nebude snadná. Nejenže má tvrdého soupeře ve svém týmu Power Electronics Aspar, horlivého kolegu Randyho de Punieta, ale i Héctor Barberá z Avintie Blusens bude tvrdým oříškem. V týmu ho doplní navrátilec Hiroshi Aoyama. Karel Abraham, který stejně jako Barberá přesedlal ze satelitní Ducati na CRT, se bude o body rvát na stroji ART, kterým je pro letošek vybaven jeho tým Cardion AB Motoracing. Tým PBM poskytne stroj vlastní koncepce nově angažovanému jezdci Michaelu Lavertymu, Yonny Hernández poveze barvy týmu PBM na podvozku ART. Díky angažmá druhého jezdce do týmu NGM Mobile Forward Racing Itala Claudia Cortiho doufá matador Colin Edwards, že letošní Katar bude obrazem toho loňského, kdy tu mezi CRT zvítězil. Italský policista Danillo Petrucci nastupuje do své druhé sezóny v královské kategorii opět s týmem Came IodaRacing Project, ve kterém mu bude nově dělat „parťáka“ náš Lukáš Pešek. Společně s Bryanem Staringem je Pešek další dvojicí z letošních celkem osmi nováčků na startovním roštu roku 2013.

Zohledněme všechny uvedené bojovníky a jako další proměnnou ještě přimíchejme zbrusu nový kvalifikační formát. Výsledkové listiny tří tréninků se budou kombinovat, deset nejrychlejších jezdců pak okamžitě postupuje do kvalifikace č. 2, kde se utkají o pole position. Zbývající jezdci absolvují kvalifikaci s číslem 1, jejíž výsledek určí obsazení startovních pozic od 13. do posledního místa. Nejlepší dva jezdci kvalifikace č. 1 pak postupují do kvalifikace č. 2, kde se utkají s deseti nejlepšími o prvních dvanáct pozic pod startovními světly.

Světla na okruhu v Losail se již pomalu rozsvěcují, nový kolotoč velkých cen MotoGP roku 2013 je připraven se roztočit…ve čtvrtek odpoledne začínáme!

(zdroj: motogp.com)

Doporučujeme

Články odjinud