Desátý podnik sezony - Velká cena USA

Desátý podnik sezony - Velká cena USA

Letos první závod seriálu mistrovství světa silničních motocyklů přivítá na půdě Spojených států amerických okruh v Laguně Seca, který patří k nejatraktivnějším v kalendáři - Red Bull U.S. Grand Prix.

Technicky náročný, atraktivní, diváky i jezdci oblíbený a zároveň nejkratší ze všech osmnácti v kalendáři motocyklového šampionátu, to je Laguna Seca, závodní okruh ležící sto šedesát kilometrů jižně od San Franciska, nedaleko měst Monterey a Seaside.

Závodní okruh, který postavili v roce 1957 na místě bývalé střelnice armádního dělostřelectva,  měří celkem 3610 metrů, je široký patnáct metrů a jezdci v jednom kole projedou sedmi levými a čtyřmi pravými zatáčkami. Je to velmi technická dráha, kterou proslavila její „Vývrtka“ Corkscrew, což je kombinace levé a pravé zatáčky v obrovském klesání. Protože se do ní najíždí naslepo, jezdci mají pocit, že si to s motocyklem namířili v plné rychlosti na okraj útesu. Nejzajímavější je ale ta skutečnost, že tento úsek dráhy vznikl vlastně náhodou a tak trošku omylem při stavbě okruhu. Někdy jsou právě takové věci ty nejlepší.

Laguna Seca - GP USA 2010

Mužem s největším počtem bodů je Australan Casey Stoner (Repsol Honda Team), který jich do této chvíle získal sto šedesát osm a to díky své neuvěřitelné konzistenci v umístění na stupních vítězů. Až na závod v Jerezu, byl v cíli pokaždé mezi třemi nejrychlejšími – čtyřikrát vyhrál, jednou byl druhý a třikrát třetí. Jeho nejvážnějším soupeřem je v této fázi Jorge Lorenzo a ten byl v posledních dvou závodech lepší, což Stonera stálo cenné body. Nyní má patnáctibodový náskok a možnost si před krátkou letní dovolenou spravit náladu třeba vítězstvím, které tam naposledy zaznamenal v roce 2007. V roce, kdy vyhrál titul mistra světa.

Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing) je na prahu druhé poloviny sezony druhý, stejně jak Stoner nebodoval zatím v jediném závodu, ale zároveň dvakrát chyběl na stupních vítězů. Rodák z Mallorky je nyní v roli lovce, který čeká na svoji příležitost a postupně, možná i nenápadně se přibližuje sedmadvacítce, které je už řekněme na dosah. Úřadující mistr světa v Laguně znovu vyjede v červenobílé kombinaci slavící padesát let závodění Yamahy v mistrovství světa a tentokrát, by chtěl vyhrát. V Assenu se to podařilo jeho týmovému kolegovi, Lorenzo tehdy cestou potkal Simoncelliho, takže musel přehodnotil svoje plány, ale tentokrát je odhodlaný pro Yamahu získat zlato stejně, jak se mu to podařilo loni.

Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing) - oslavy vítězství v US GP 2010

Posledním z jezdců, kteří do této chvíle překročili hranici sta bodů je Andrea Dovizioso (Repsol Honda Team). Ital ztrácí na Lorenza jednadvacet bodů a potřeboval by zajet výsledek na stupně vítězů. Je pokaždé v boji o nejvyšší příčky, ale ne vždy se mu daří udržet potřebné tempo. Neriskuje, což znamená, že jako jeden ze tří jezdců MotoGP dosud bodoval v každém závodu, ale pokud uvažuje o vyšších pozicích, bude muset někdy zvolit jízdu za hranicí jistoty. Jedině tak může porazit Stonera s Lorenzem. Půl sezony je pryč a o dalším osudu italského jezdce není zatím rozhodnuto, alespoň nic, co bychom teď věděli.

S devadesáti osmi body je na čtvrtém místě Valentino Rossi (Ducati Team). Tovární jezdec italského výrobce motocyklů ztrácí na Doviziosa třicet čtyři bodů, což je pořádná porce, ale nic, co by nešlo vymazat. O to musí jít Italovi především, pokud si nechce pokazit obdivuhodnou bilanci své závodní kariéry. Rossi v roce 1996 dokončil premiérový ročník jezdce nejnižší kubatury devátý, ale od tohoto momentu až do loňského roku neukončil sezonu na horší pozici jak třetí. Letos je jeho situace velmi komplikovaná, přestup na prototyp Desmosedici mu dává evidentně zabrat, ale Rossi není z těch, kteří by se vzdávali. Zkoušejí co se dá, ale zatím to není nejlepší. Nicméně vzhledem k těmto okolnostem není čtvrtá příčka v šampionátu zase tak špatným umístěním. Kvalifikace na německou Grand Prix Itala poslala do poslední řady startovního roštu a v samotném závodu stačil zajet na deváté místo, což už asi nebude chtít nikdy absolvovat a jeho radost z návratu Jeremy Burgesse, je zcela upřimná. Rossiho přítel a šéfmechanik v jedné osobě byl od italské Grand Prix doma s nemocnou manželkou a v garáži evidentně chyběl.

Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) - GP Německa 2011

Čtvrtý Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) nebodoval ve čtyřech závodech, ale výkony na okruzích v Mugellu a Sachsenringu mu vynesly celkem třicet tři bodů a díky tomu je čtyři body za Rossim. Španěl má skvělou formu, po zranění neztratil na rychlosti a jak předvedl v Německu, má velkou chuť vítězit a všem dokázat, že je to on, kdo měl letos bojovat o titul mistra světa. Na vedoucí pozici činí jeho ztráta sedmdesát čtyři bodů, matematicky není nic ztraceno, prakticky … to už letos nevyjde aniž bychom malovali čerta na zeď a říkali si, že závodění na dvou kolech je v každém směru nevyzpytatelná a nebezpečná záležitost. Jedna věc je jistá, nebude trvat dlouho a šampionát bude na předních příčkách pořádně napínavou bitvou.

Ben Spies (Yamaha Factory Racing) výkonem v Německu získal šesté místo průběžného hodnocení, má stejný počet bodů jako sedmý Nicky Hayden a výhodu domácího prostředí. Američan nastoupí v červenobílých barvách Yamahy, které mu v Assenu přinesly velké štěstí v podobě prvního vítězství v MotoGP. Když to šlo v Holandsku, proč by to nešlo v Laguně, kterou zná velmi dobře a je tam rozhodně jedním z favoritů. Navíc Yamahy v poslední době zrychlily, takže šance tam je a rozhodně ne malá.

Jezdec tovární Ducati Nicky Hayden (Ducati Team) nastupuje do domácí Grand Prix za řekněme těžké situace, kdy se italskému týmu až tolik nedaří. Pro desátý podnik sezony měl Hayden slíbený prototyp nové generace GP11.1., jenže po Německu je situace o něco komplikovanější a není jisté, zda pro Američana bude vůbec výhodou jet závod v Laguně s podvozkem motocyklu určeného pro rok 2012. O tom jaký stroj nakonec pojede mají rozhodnout ve čtvrtek, ale Hayden uvedl, že si novou Desmosedici rozhodně o víkendu vyzkouší.

Ben Spies a Marco Simoncelli - GP Německa 2011

Osmý Marco Simoncelli (San Carlo Honda Gresini) evidentně není ve své kůži, alespoň v závodech, protože co se týče tréninků, tak tam patří mezi ty nejrychlejší. Po předchozích nehodách museli Italovi domluvit způsobem, který nikde nebyl publikován, ale někdy mi přijde, že v určité části víkendu ukáže, že má navrch nad ostatními, ale v závodu se už nepouští do soubojů, které by pro něho mohly představovat jen další komplikace. Ital má na kontě šedesát bodů, což absolutně neodpovídá jeho potenciálu, ale takové už je závodění a Simoncelli teď potřebuje z každého závodu vytěžit maximum. Uvidíme, jak se mu bude dařit v Laguně. Pojede tam teprve podruhé a cíl v Laguně ještě neviděl. Jeho ztráta na páté místo Daniho Pedrosy teď představuje třicet čtyři bodů.

S jednobodovou ztrátou na Simoncelliho je na devátém místě Colin Edwards (Monster Yamaha Tech 3), třetí Američan v poli jezdců královské kubatury. Od fantastického výsledku z Británie, kde jen týden po zlomenině klíční kosti obsadil na Silverstonu třetí příčku, mají jeho výkony sestupnou tendenci. Samozřejmě tento trend není vítaný a Edwards je před víkendem optimistou, protože se jim v Německu podařilo zjistit pár věcí, které možná jejich problémy vyřeší. Pokud ano, mají se diváci v Monterey na co těšit.

První desítku uzavírá Hiroši Aojama (San Carlo Honda Gresini). Japonec má padesát sedm bodů, v průběžném hodnocení postupně ztrácí a od závodu v Assenu nezapomene připomenout, že stále není ve formě po vysokorychlostním pádu, který absolvoval v sedle tovární RC212V. Pokud nebude v pořádku ani v USA, znamená to tedy, že má asi nějaký vážný problém, který nechtějí mediálně ventilovat. Zatím má osmibodový náskok před Bárberou, ale do konce sezony máme devět závodů, takže Japonec musí zabrat. V Laguně ale nikdy předtím nejel, loni byl zraněný a to byl jeho premiérový ročník v MotoGP.

Colin Edwards (Monster Yamaha Tech 3) - GP USA 2010, Laguna Seca

Héctor Bárbera (Mapfre Aspar MotoGP) je po devíti kolech šampionátu jedenáctý a závodem v Německu dokázal, že je také velmi rychlý. V úvodu závodu vyjel mimo dráhu, ale po návratu zpět  nastavil takové tempo, že cílem projel jedenáctý, což byl obdivuhodný výkon, když vezmeme v úvahu fakt, že závod dokončilo všech sedmnáct závodníků.

Dvanácté místo patři Karlu Abrahamovi (Cardion AB Motoracing). Brněnský závodník si poprvé vyzkouší dráhu v Laguně Seca a je těžké odhadnout, jak se mu tam bude dařit. Zatím ale předvádí velmi dobré výkony a na první desítku teď ztrácí šestnáct bodů. Navíc je to český motocyklový závodník, který je po devíti závodech sezony 2011 nejlepším nováčkem MotoGP.

Álvaro Bautista (Rizla Suzuki MotoGP) si výkonem na Sachsenringu získal sympatie všech fanoušků Suzuki, protože konečně zajel závod, kde předvedl velmi dobrý výkon a v přímém souboji porazil oba jezdce tovární Ducati. Základem je udržet si nastavené tempo a v Americe výkon z Německa potvrdit. Bautista se vrátil na výkonnostní úroveň předsezonních testů a to je pro Suzuki jenom dobře. Zranění z přípravy na úvodní Grand Prix v Kataru, totiž slibně rozjetého Španěla výrazně zpomalilo.

Toni Elías (LCR Honda MotoGP) závod v Německu dokončil, ale na nebodované pozici. Jeho trápení tím pokračuje a pokud dostal ultimátum v podobě tří závodů, tak první šanci úspěšně zahodil. V Laguně Seca nebude v boxech LCR Hondy sám, pojede s ním Američan Ben Bostrom na divokou kartu a to už půjde do tuhého, protože pokud bude lepší než Španěl, těžko domyslet ránu, kterou utrpí Španělova sebedůvěra a motivace.

LCR Honda Team MotoGP 2011

Až patnáctý je Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3), britský nováček v MotoGP, pro něhož bude dráha v Laguně Seca nová a bude se ji muset naučit stejně, jako Aojama nebo Abraham. Šestnáctá příčka patří Lorisi Capirossimu (Pramac Racing Team). Pokud Ital nebude pro závod připraven, stejně jako v Německu ho nahradí Sylvain Guintoli. Randy De Puniet (Pramac Racing Team) se snaží jak může, ale zatím to k ničemu nevede. Jeho výsledková bilance připomíná noty na buben a patnáct bodů, to je pro jezdce Francouzova kalibru opravdu hodně málo.

Tentokrát budeme sledovat výkony sedmnácti statečných v jiných termínech než na jaké jsme zvyklí, proto věnujete pozornost časovému harmonogramu Velké ceny Spojených států.

Časový harmonogram Velké ceny Spojených států:

 

Pátek 22. července 2011






Čas Kubatura Jízdy
Televize
19:10 -19:55 MotoGP: 1. Volný trénink
23:10 – 23:55 MotoGP: 2. Volný trénink




Sobota 23. července 2011






Čas Kubatura Jízdy
Televize
19:10 -19:55 MotoGP: 3. Volný trénink
22:55 – 23:55 MotoGP: Kvalifikace Nova Sport – živě




Neděle 24. července 2011






Čas Kubatura Jízdy
Televize
18:40 – 19:00 MotoGP: Warm-Up




23:00 MotoGP: Závod (32 kol) Nova Sport – živě

 

Výsledek závodu Velké ceny USA z roku 2010 - MotoGP:

P. Jezdec Země Tým Motocykl Km/h Čas/ ztráta
1 Jorge LORENZO SPA Fiat Yamaha Team Yamaha 157.8 43'54.873
2 Casey STONER AUS Ducati Team Ducati 157.6 +3.517
3 Valentino ROSSI ITA Fiat Yamaha Team Yamaha 157.0 +13.420
4 Andrea DOVIZIOSO ITA Repsol Honda Team Honda 157.0 +14.188
5 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 157.0 +14.601
6 Ben SPIES USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 156.7 +19.037
7 Colin EDWARDS USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 155.4 +40.721
8 Marco MELANDRI ITA San Carlo Honda Gresini Honda 155.1 +47.219
9 Mika KALLIO FIN Pramac Racing Team Ducati 154.7 +52.813
10 Loris CAPIROSSI ITA Rizla Suzuki MotoGP Suzuki 154.7 +52.814
11 Roger Lee HAYDEN USA LCR Honda MotoGP Honda 153.5 +1'14.089
12 Alex DE ANGELIS RSM Interwetten Honda MotoGP Honda 153.5 +1'14.666







Neklasifikován/ závod nedokončil:

Aleix ESPARGARO SPA Pramac Racing Team Ducati 154.7 4 kola

Marco SIMONCELLI ITA San Carlo Honda Gresini Honda 155.4 14 kol

Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 157.6 21 kol

Hector BARBERA SPA Paginas Amarillas Aspar Ducati 147.3 29 kol

Alvaro BAUTISTA SPA Rizla Suzuki MotoGP Suzuki 146.0 30 kol

 

 

Doporučujeme

Články odjinud