125cc: KTM už vyzkoušela systém podobný KERS

V minulém roce s ním jel závod Tomoyoshi Koyama.
Formule 1 je špičkovým sportovním odvětvím, kde se zkoušejí a postupně zavádějí do praxe stále nové a nové systémy. Posledním z nich je systém rekuperace kinetické energie, známý pod zkratkou KERS. Ale jak to vypadá, rakouská továrna KTM byla rychlejší a už v minulém roce podobný systém vyzkoušela na Koyamově motocyklu třídy 125ccm.

KERS akumuluje vzniklou energii během brždění a následně ji může okamžitě vydat a podpořit tak výkonově zrychlení. Formule 1 tento systém zavádí od roku 2009, ale jak na svých stránkách uvedl crash.net, KTM má svou premiéru v závodu Grand Prix dávno za sebou.

Tomoyoshi Koyama startoval ve Valencii z patnácté pozice na startovním roštu a během tří zatáček se dostal na osmé místo, potom udělal chybu a propadl se zpět na šestnáctou pozici. Japonský jezdec se nevzdal a poslední závod sezóny nakonec dokončil na sedmém místě.

Jeho nejvyšší maximální rychlost byla během závodu 219,6 km/h, ale ve srovnání s maximální rychlostí 226,3 km/h Aprilie Stefana Bradla, byl Koyama až třetím nejrychlejším jezdcem KTM a systém KERS tak nijak citelně rozdíl ve výkonu neovlivnil.

Nicméně šéf týmu KTM Harald Bartol prozradil, že tento systém dodá navíc dva kilowaty a byl rovněž používán v KTM 125 Marca Marquze v posledním deštivém testu ve Valencii.

„Je to hybridní systém,“ citoval Haralda Bartola španělský Solo Moto. „Během brždění se nabijí kondenzátory – neříkáme jim baterie, protože baterie by se nikdy nenabila tak rychle při zpomalení – a získaná energie se následně použije na rovince. Získáme tak navíc asi 2 KW, které využijeme, když má motocykl zařazený třetí, čtvrtý, pátý nebo šestý převodový stupeň.“

Použití systému KERS samozřejmě sebou přináší vyšší hmotnost motocyklu. Ovšem v případě nejnižší kubatury je nutné dodržet minimální hmotnost 136 kg pro jezdce spolu s jeho motocyklem, oproti hmotnostnímu limitu pouze u motocyklu, který je v třídě 250ccm a MotoGP.

Harald Bartol neprozradil kolik takový systém váží, ale vzhledem k tomu, že Tomoyoshi Koyama a Marc Marquez jsou dva z nejmenších jezdců na startovním roštu nejslabší kubatury, potřebují v každém případě nějakou váhu navíc, aby splnili hmotnostní limit.
16:20 | Nemocného Folgera v Malajsii nahradí Michael van der Mark.
15:42 | Dnes je to 6 let, co zahynul Marco Simoncelli.
22. října | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
22. října | Mir slaví: odkaz
22. října | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00