125cc: KTM už vyzkoušela systém podobný KERS

V minulém roce s ním jel závod Tomoyoshi Koyama.
Formule 1 je špičkovým sportovním odvětvím, kde se zkoušejí a postupně zavádějí do praxe stále nové a nové systémy. Posledním z nich je systém rekuperace kinetické energie, známý pod zkratkou KERS. Ale jak to vypadá, rakouská továrna KTM byla rychlejší a už v minulém roce podobný systém vyzkoušela na Koyamově motocyklu třídy 125ccm.

KERS akumuluje vzniklou energii během brždění a následně ji může okamžitě vydat a podpořit tak výkonově zrychlení. Formule 1 tento systém zavádí od roku 2009, ale jak na svých stránkách uvedl crash.net, KTM má svou premiéru v závodu Grand Prix dávno za sebou.

Tomoyoshi Koyama startoval ve Valencii z patnácté pozice na startovním roštu a během tří zatáček se dostal na osmé místo, potom udělal chybu a propadl se zpět na šestnáctou pozici. Japonský jezdec se nevzdal a poslední závod sezóny nakonec dokončil na sedmém místě.

Jeho nejvyšší maximální rychlost byla během závodu 219,6 km/h, ale ve srovnání s maximální rychlostí 226,3 km/h Aprilie Stefana Bradla, byl Koyama až třetím nejrychlejším jezdcem KTM a systém KERS tak nijak citelně rozdíl ve výkonu neovlivnil.

Nicméně šéf týmu KTM Harald Bartol prozradil, že tento systém dodá navíc dva kilowaty a byl rovněž používán v KTM 125 Marca Marquze v posledním deštivém testu ve Valencii.

„Je to hybridní systém,“ citoval Haralda Bartola španělský Solo Moto. „Během brždění se nabijí kondenzátory – neříkáme jim baterie, protože baterie by se nikdy nenabila tak rychle při zpomalení – a získaná energie se následně použije na rovince. Získáme tak navíc asi 2 KW, které využijeme, když má motocykl zařazený třetí, čtvrtý, pátý nebo šestý převodový stupeň.“

Použití systému KERS samozřejmě sebou přináší vyšší hmotnost motocyklu. Ovšem v případě nejnižší kubatury je nutné dodržet minimální hmotnost 136 kg pro jezdce spolu s jeho motocyklem, oproti hmotnostnímu limitu pouze u motocyklu, který je v třídě 250ccm a MotoGP.

Harald Bartol neprozradil kolik takový systém váží, ale vzhledem k tomu, že Tomoyoshi Koyama a Marc Marquez jsou dva z nejmenších jezdců na startovním roštu nejslabší kubatury, potřebují v každém případě nějakou váhu navíc, aby splnili hmotnostní limit.
16. července | Johann Zarco dnes slaví 28 let.
15. července | Pol Espargaro, Alex Rins a Jack Miller upadli hned po startu: odkaz
15. července | Alonso Lopez musel po nehodě v závodě do zdravotního střediska. odkaz
15. července | Aleix Espargaro dnes nepojede z důvodu poranění hrudníku. odkaz
15. července | Do zdravotního střediska musel po své nehodě i Fabio Quartararo. odkaz

Harmonogram

GP České republiky, Brno
Pátek 3. srpna
Moto3 1. trénink   09:00–09:40
MotoGP 1. trénink   09:55–10:40
Moto2 1. trénink   10:55–11:40
Moto3 2. trénink   13:10–13:50
MotoGP 2. trénink   14:05–14:50
Moto2 2. trénink   15:05–15:50
Sobota 4. srpna
Moto3 3. trénink   09:00–09:40
MotoGP 3. trénink   09:55–10:40
Moto2 3. trénink   10:55–11:40
Moto3 kvalifikace   12:35–13:15
MotoGP 4. trénink   13:30–14:00
MotoGP 1. kvalifikace   14:10–14:25
MotoGP 2. kvalifikace   14:35–14:50
Moto2 kvalifikace   15:05–15:50
Neděle 5. srpna    
Moto3 warm up   08:40–09:00
Moto2 warm up   09:10–09:30
MotoGP warm up   09:40–10:00
Moto3 závod   11:00
Moto2 závod   12:20
MotoGP závod   14:00