125cc: Rozhovor s Estevem Rabatem z týmu Blusens Aprilia

Cílem je bojovat s vedoucími jezdci šampionátu.
Klepněte pro větší obrázekŠpaněl Esteve Rabat jede ve svých dvaceti letech svou třetí kompletní sezonu v prostředí závodů mistrovství světa silničních motocyklů. V roce 2007 jel s Hondou a získal pódiové umístění a celkově byl jedenáctý. V minulém roce přestoupil ke KTM a o tři příčky si v hodnocení pohoršil. Letos má k dispozici konkurenceschopný stroj Aprilia RSA a jeho cílem je bojovat o umístění mezi prvními pěti.

V předsezonní přípravě jste zajel celkem málo kilometrů, jak se to pro vás vyvíjelo?
Esteve Rabat: „Měli jsme dva tréninky plus oficiální test v Jerezu a nebylo to vůbec špatné. Ve dvou odpoledních testech v Jerezu jsme měli pár drobných problémů, které nám bránily zajet dobrý čas na kolo, ale celkově to šlo dobře. To je pozitivní a dodává mi to jistotu. Zkoušel jsem nastavit rychlost, která by byla během závodu a seznámil se s motocyklem ještě lépe.“

Jaký je váš dojem z motocyklu? Jaké jsou jeho silné stránky?
ER: „Nejlepší věc je jeho rychlost. Je to velmi rychlý motocykl. Mimo to je také větší než motocykly, s kterými jsem jel v posledních letech a jezdí se mi mnohem pohodlněji.“

Stálo vás hodně času se novému motocyklu přizpůsobit?
ER: „Ne, skutečně ne. Hned při první jízdě jsem se na Aprilii cítil velmi pohodlně. Velmi dobře jsem se přizpůsobil, protože motocykl byl hodně přepracovaný, což vedlo k jeho lepší ovladatelnosti.“

V čem se musí Aprilia zlepšit?
ER: „V její spolehlivosti. V Jerezu jsme měli pár problémů, protože i když je to velmi silný motocykl, je také dost choulostivý. Pokud to ještě správně nedoladíme, tak se nějaké problémy objevit můžou, takže s tím musíme pokračovat.“

Klepněte pro větší obrázekA vy?
ER: „Musím se naučit více koncentrovat. Koncentrace je něco, co musíte dělat v každém momentu a být v klidu, když musím být klidný. Vynakládám maximální úsilí a kdybych na to měl nějaký kouzelný recept, použil bych ho, ale prozatím se snažím dostat ze sebe to nejlepší v každém momentu.“

V tomto roce jste se vrátil zpátky k BQR. Jaké jsou vaše pocity s týmem, který už znáte?
ER: „Cítím se fajn. Mám skvělou podporu od skupiny úžasných lidí, které už znám. Všichni mechanici, technici a personál týmu jsou pro mě jedna velká rodina a jsem jim za to vděčný. To znamená, že jsem dobře zabezpečený, protože když se věci daří vše je dobré, ale když věci nejdou tak dobře víte, že tam čekají, aby vám pomohli, když to potřebujete.“

Právě začíná vaše čtvrtá sezona, třetí kompletní a na výkonné Aprilii RSA. Jaké jsou vaše pocity?
ER: „Získal jsem některé dobré zkušenosti v posledních pár letech a ve srovnání s minulostí jsem teď mnohem klidnější. Věřím si. To, co jsem měl do této chvíle příležitost vidět, tak máme motocykl, který je velmi konkurenceschopný. Cítím, že mám velkou podporu ze strany týmu a sám sebe vidím v mnohem lepší pozici a připravenosti než tomu bylo v předchozích sezonach.“

Kde vidíte sám sebe během prvního nočního závodu v Kataru?
ER: „Myslím, že jsme odvedli dobrou práci a pojedeme do Kataru vhodně připraveni. Motocykl i já sám jsme rozumně připraveni, takže jsem klidný a jistý, že tam můžeme dobře fungovat. Jsem velmi motivovaný.“

Jaké cíle jste si pro tento rok stanovil?
ER: „Bojovat s vedoucími jezdci ve všech závodech. Budeme se snažit zamířit k vedoucí skupině a skončit minimálně mezi prvními pěti.“

Klepněte pro větší obrázekPřed dvěmi léty jste získal první stupně vítězů, něco, co jste nedokázal zopakovat v poslední sezoně. Co je pro váz nezbytně nutné, aby jste měl šanci bojovat s nejlepšími?
ER: „Potřebujete dobrý motocykl, dobrý tým a věřit svým vlastním schopnostem. Navíc, já sám musím zůstat v klidu a udržet na uzdě touhu po úspěchu.“

Jak hodnotíte pro letošní sezonu vaše soupeře? Kdo bude nejsilnější?
ER: „Myslím, že nejlepšími jezdci budou Iannone a Simon. Do této chvíle byli nejrychlejší, takže předpokládám, že to budou jezdci v čele každého ze závodů.“

Jak můžete ohodnotil každou z vašich sezon 2006, 2007 a 2008 vzhledem k vaši úrovni jízdy, vývoje, výsledků … ?
ER: „Myslím, že můj první kompletní šampionát (2007) dopadl celkem dobře. Byla to sezona, kde jsem dobře fungoval, když si pomyslím, že to byla má premiérová sezona. Ale v loňském roce jsem měl na KTM více problémů než jsem předpokládal. Bylo komplikované se přizpůsobit motocyklu a ten měl také hodně problémů se spolehlivostí a věci se nedařily tak, jak jsem plánoval. Dokonce hůř než v roce předchozím. Teď musíme zajistit, aby vše fungovalo správným způsobem a znovu pracovat, co nejlépe.“
17. října | Maria Herrera v Austrálii nahradí zraněného Arenase.
16. října | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
16. října | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
16. října | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00