125cc: Sezona 2009 v podání nejnižší kubatury

Titul mistra a vicemistra světa získali jezdci Bancaja Aspar.
Klepněte pro větší obrázekLetošní ročník světového seriálu závodů mistrovství světa silničních motocyklů skončil a my se můžeme těšit na ten příští, který doufejme bude stejně zajímavý, jaký jsme mohli sledovat každý závodní víkend roku 2009.

O tom, kdo bude bojovat o titul v nejnižší kubatuře už v mnohém napověděly předsezonní testy, kde naprosto skvělým způsobem exceloval Julian Simon z Bancaja Aspar.

Julian Simon ještě v roce 2008 závodil ve čtvrtlitrové kubatuře s KTM, kde mu v závěru sezony patřila celková desátá příčka, ale rozhodl se pro nestandardní krok a zvolil přestup do nejnižší kubatury k týmu Jorge Martineze. Simon své rozhodnutí nikdy nepovažoval za krok zpátky, ale mnohými v paddocku byl možná takto vnímán.

Nicméně rozhodnutí to bylo přímo mistrovské, protože v závěru šampionátu Španěl získal trofej pro nejlepšího jezdce nejnižší kubatury a pro ročník 2010 místo u Asparova nového týmu v třídě Moto2. Sezona ale pro Simona nezačala zcela jednoznačně.

V Kataru Julian Simon havaroval těsně předtím, než byl úvodní závod sezony pro déšť přerušen a se štěstím si tak připsal první body za druhé místo, i když byly jen poloviční, protože jezdci nejnižší kubatury stihli na okruhu v Losail zajet jen čtyři kola. Pro stejné umístění si také dojel v druhém kole v Japonsku, ale první domácí závod na okruhu v Jerezu byl velkým zklamáním, protože tam nezískal ani jeden bod.

Na první vítězství si tak Simon musel počkat až do čtvrtého podniku sezony na francouzském okruhu v Le Mans. Velká cena Katalánska byla pro jezdce Bancaja Aspar dalším domácím závodem a málem dalším, který skončil katastrofou. Tentokrát jel Španěl na vedoucí pozici až do předposledního kola, ale v nájezdu do posledního začal předčasně oslavovat vítězství. Než si všiml osudné chyby předjela ho řada jezdců, ale stačil zabojovat a nakonec bral body za čtvrté místo.

Od té doby Julian Simon přistupoval ke každému závodnímu víkendu s maximálním možným nasazením a už v první polovině sezony byl jasným kandidátem na titul. Od Katalánska se pravidelně umisťoval na stupních vítězů, vyhrál pět závodů Grand Prix a nejhorším umístěním bylo, když získal body za páté místo v Indianapolisu a za dvanácté v Portugalsku.

Ze začátku byl Španělovým největším soupeřem Ital Andrea Iannone, ale ten se v průběhu roku propadal pořadím a v závěru sezony tak byl Simonovým největším rivalem jeho týmový kolega Bradley Smith. Britský mladík v letošním roce získal druhé místo a titul vicemistra světa 

Bradley Smith v roce 2008 závodil s Aprilii v barvách týmu Polaris World a v celkovém hodnocení získal desátou příčku. Po skončení sezony přestoupil do týmu Bancaja Aspar a to mu zcela určitě změnilo život. Od začátku roku 2009 dokázal, že je skutečně velkým talentem britského motosportu a může jen litovat dvou závodů, kde nezískal ani jeden bod. Na titul by mu to možná nestačilo, ale určitě by tak Julianu Simonovi jeho cestu na vrchol o něco více zkomplikoval.

Smith totiž jako jediný v závěru sezony se Simonem udržel krok a dokázal s ním bojovat až do konce, což oba borci předvedli soubojem v posledním závodu ve Valencii. Smith se v posledních šesti závodech sezony pokaždé umístil na stupních vítězů, ale maximum bodů za vítězství si britský mladík připsal v první polovině roku, když vyhrál závod na okruhu v Jerezu a Mugellu. Před závodem v Katalánsku byl dokonce ve vedení, ale o své konečné druhé místo si nakonec musel zabojoval s Nicolasem Terolem.

Španěl Nicolas Terol letošní sezonu absolvoval v barvách týmu Jack&Jones. Celkem pětkrát se umístil na stupních vítězů a z toho jednou závod Grand Prix vyhrál, což se mu podařilo na brněnském okruhu v České republice. Závod v Portugalsku byl rozhodující z hlediska titulu vicemistra světa, ale Terol svou šanci nevyužil, protože v jedné ze zatáček chyboval, narazil do Bradley Smithe a odporoučel se k zemi. Britský jezdec to tenkrát ustál a z Estorilu si odvezl šestnáct bodů. Loni skončil Terol pátý, takže třetí pozice v roce 2009 je určitě výrazným zlepšením, což španělskému jezdci vyneslo smlouvu s Bancaja Aspar, kde bude týmovým kolegou Bradley Smithe.

V průběhu sezony jsme mohli vidět jeden souboj za hranicí slušnosti, na který otevřeným dopisem později nepřímo reagoval prezident FIM. Aktéry incidentu byl Andrea Iannone a Pol Espargaro v závodu Velké ceny San Marina. Oba jezdci tvrdě bojovali až do poslední zatáčky závodu, kde domácí Ital Iannone své snažení přehnal natolik, že spadl a k zemi rovněž srazil vedoucího Espargara. Oba mladí závodníci se okamžitě slovně napadali, což nakonec vyvrcholilo Iannoneho zkratovým úderem hlavou do helmy jezde Derbi Racing. V boxech navíc řekl Ital novinářům vše pěkně od plic a vedení týmu Ongetta I.S.P.A. mělo další dny co dělat, aby se všem, včetně svých partnerů omluvili.

V mistrovství světa nejnižší kubatury závodili v třídě do 125ccm také čeští závodníci. V Matteoni Racing to byl šestnáctiletý Lukáš Šembera, který se snažil o své první mistrovské body až do závodu v San Marinu. Nakonec se mu stala osudnou mimozávodní aktivita, při které si koncem září poranil páteř. Od té doby již prodělal několik operací a dle slov vedení týmu má velkou naději se znovu postavit na nohy.

Dalším Čechem byl Jakub Kornfeil, který do bojů zasáhl až v závěru světového šampionátu. Kornfeil je vítězem juniorské soutěže mistrovství světa Red Bull MotoGP Rookies Cup 2009 a od Velké ceny San Marina závodil v barvách týmu Locin Racing. Na divokou kartu jsme pak měli možnost vidět závodit Karla Peška a Ladislava Chmelíka.
17. října | Maria Herrera v Austrálii nahradí zraněného Arenase.
16. října | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
16. října | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
16. října | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00