250cc: Poslední sezona čtvrtlitrové kubatury

Mistrovský titul v třídě do 250ccm získal Hiroshi Aoyama.
Klepněte pro větší obrázekPosledním podnikem sezony ve Valencii skončila éra čtvrtlitrové kubatury motocyklů do 250ccm, jenž měla své pevné místo v mistrovství světa od roku 1949. Nicméně průběh posledního ročníku byl velmi napínavý, přinesl řadu skvělých momentů, fantastických závodů a co bylo nejdůležitější o titulu mistra a vicemistra světa rozhodoval až výsledek šestnáctého podniku sezony ve Valencii.

Titul mistra světa získal v roce 2008 Marco Simoncelli z Metis Gilery. Ital se tehdy rozhodl, že nebude přestupovat do královské kubatury, ale zůstane a pokusí se titul v roce 2009 obhájit. Před zahájením sezony tak spolu s Alvarem Bautistou a Hectorem Barberou patřil mezi velké favority. Papírově byla letošní sezona jasně nastavena, ale jak už to bývá, vše se vyvíjelo trošku jinak.

Poslední mistrovský titul ve čtvrtlitrech nakonec získal Hiroshi Aoyama, který závodil v barvách týmu Scot Racing jako jeden z mála jezdců Hondy v záplavě italských motocyklů značky Aprilia. Do závodu v holandském Assenu soupeřil o vedení v průběžném hodnocení s jezdcem Mapfre Aspar Alvarem Bautistou. Španěl vyhrál domácí Velkou cenu jezdce Scot Racingu v Japonsku, což mu Ayoama hned v Jerezu vrátil a v posledním kole Bautistovi zkazil radost z jeho domácího triumfu. Na vedení mu to ale stále nestačilo, zlomový okamžik přišel právě v Assenu, kde spolu s Bautistou v průběhu závodu znovu soupeřili o první místo. Španělský jezdec v jedné ze zatáček trefil Hondu japonského závodníka a skončil v kotrmelcích mimo závodní trať, Aoyama závod vyhrál, dostal se do vedení šampionátu a to si udržel až do konce sezony.

Honda si byla vědoma, že díky Aoyamovi má velkou šanci na poslední titul ve čtvrtlitrech a jeho motocykl v průběhu sezony několikrát vylepšila, což v minulosti nebývalo zvykem. Japonec v každém z šestnácti závodů bodoval, tři z nich vyhrál a celkem sedmkrát stál na stupních vítězů. Titul získal především díky tomu, že v průběhu sezony udělal minimum chyb, ale přesto v posledním závodu sezony musel o prvenství bojovat s Marcem Simoncellim a zaváhání v nájezdu do první zatáčky ho málem přišlo velmi draho. Cílem závodu projel nakonec sedmý a to mu stačilo, aby mohl spolu s týmem slavit velký úspěch. Jak později uvedl, ziskem titulu se mu splnil jeden velký sen, ale hned druhý den si splnil další, protože to už jako jezdec královské kubatury zahájil třídenní test s týmem Interwetten Honda MotoGP.

Druhé místo a titul vicemistra světa získal v roce 2009 díky vítězství v posledním závodu Hector Barbera z týmu Pepe World. Španěl se loni vážně zranil v závěru sezony, když havaroval v přípravě na japonskou Grand Prix. Tehdy pro něho sezona skončila a bylo otázkou, jak na tom bude po zdravotní stránce v roce 2009. Ještě v nemocnici v Tokiu za ním přišel Sito Pons a domluvil se s ním na spolupráci. Barbera mu jeho důvěru nemohl oplatit lépe než právě druhým místem v posledním ročníku čtvrtlitrové kubatury.

Barbera sezonu zahájil prvním místem v Kataru, ale další umístění na stupních vítězů přišlo až Barceloně, takže do té doby figuroval vždy za dvojicí jezdců Bautista a Aoyama. Po závodu britské Grand Prix Barberu odsunul na třetí místo Marco Simoncelli, který v té době zahájil svou spanilou jízdu za obhajobou titulu. Španělský závodník ale v každém závodu bodoval, stejně jako Aoyma minimálně chyboval a čekal na svou příležitost. Ta skutečně přišla v hodině dvanácté. V Sepangu předvedli Aoyama se Simoncellim parádní závod, bojovali tělo na tělo, jedno předjetí střídalo druhé, ale v závěru to byl Hector Barbera, který z této situace těžil. Japonec sice vyhrál, ale Simoncelliho pneumatiky mu nedovolily, aby odolal závěrečnému Ataku Barbery, který nakonec dojel druhý a posunul se v průběžném hodnocení na třetí pozici.

Poslední závod čtvrtlitrů ve Valencii Barbera vyhrál a protože Marco Simoncelli závod nedokončil, patřila druhá příčka v šampionátu právě jemu. Také Hector Barbera po skončení sezony přestoupil do královské kubatury, kde bude jediným a vůbec prvním jezdcem nového týmu Aspar Ducati v MotoGP.

Pro Marca Simoncelliho tak nakonec zůstala třetí příčka. Ital je velký talent, ale v letošním roce se nedokázal vyhnout chybám v podobě pádů a to ho stálo nejen titul mistra, ale i vicemistra světa. Před zahájením sezony se zranil a musel podstoupit operaci ruky. Z toho důvodu si nepřipsal body v Kataru a Japonsku. Od Jerezu, kde se umístil na třetím místě pak začala jeho stíhací jízda na vedoucí příčky.

V jeho případě to znamenalo, že pokud nespadl tak buď vyhrál nebo se minimálně umístil na stupních vítězů. Po australské Grand Prix se Simoncelli dostal za vedoucího Hiroshi Aoyamu a měl k dispozici poslední dva závody, aby dokázal neuvěřitelné a svůj titul z roku 2008 skutečně obhájil. Bitva v Sepangu byla pravděpodobně rozhodující, protože kdyby v ní tenkrát vyhrál, mohlo být vše jinak, ale na kdyby se nehraje a Simoncelli nakonec prohrál souboj i o druhé místo potom, co o výsledku nedokázala rozhodnout ani cílová kamera a tak přišel na řadu nejlepší čas na kolo, který tenkrát zajel Hector Barbera.

Ve Valencii tak musel Ital vyhrát a Aoyama dojet na horší pozici než jedenácté, aby titul obhájil. Simoncelli skutečně vedl závodní pole čtvrtlitrů, Japonec chyboval a vyjel mimo trať a kdo ví, jak by jeho psychika zapracovala nebýt Italova pádu a konce všech nadějí. V jediném závodu tak přišel o hodně, ale předvedl neskutečný výkon, bojovnost a odhodlání, v kterém doufejme bude pokračovat dál i v příštím roce už jako jezdec týmu královské kubatury San Carlo Honda Gresini.

Velkým zklamáním byla druhá polovina sezony v podání čtvrtého jezdce šampionátu Alvara Bautisty z Mapfre Aspar. Španěl odmítnul nabídku stát se prvním jezdcem Aspar týmu v MotoGP a dal přednost tovární Suzuki. Nicméně s týmem Jorge Martineze se chtěl rozloučit nejlepším možným výsledkem. To se mu ale nepodařilo, protože v závěru sezony nezvládl nástup Marca Simoncelliho a Hectora Barbery. Navíc v rozhodující části sezony nezískal jediný bod v Portugalsku a Valencii a to v tak vyrovnané konkurenci muselo zákonitě znamenat pád z předních příček.

Ve čtvrtlitrech závodili dva Češi a to Karel Abraham z Cardion AB Motoracing a Lukáš Pešek z týmu Auto Kelly-Česká pojišťovna. Ve Valencii si Karel Abraham zajel pro body za šesté místo a to mu stačilo, aby se v celkovém hodnocení umístil na čtrnáctém místě před Lukášem Peškem. Nejlepším umístěním sezony bylo v případě jezdce Cardion AB Motoracing právě šesté místo, které získal v Austrálii a Valencii. Lukáš Pešek se nejlépe umístil sedmý a to v Japonsku, Francii a Indianapolisu.

V příštím roce bude Karel Abraham se svým týmem pokračovat v nové kubatuře Moto2. Lukáš Pešek zatím plány ohledně své budoucnosti v mistrovství světa neoznámil.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz