250ccm: Aoyama je na nejlepší cestě získat letošní titul

Bautista ale bude v posledních čtyřech závodech těžkým soupeřem.

Klepněte pro větší obrázekLetošní ročník mistrovství světa silničních motocyklů je také posledním v historii čtvrtlitrové kubatury, protože už v příštím roce bude mít na startovním roštu převahu nová třída Moto2, která klasické motocykly o obsahu 250ccm od roku 2011 kompletně nahradí.

V letošním roce je tak zisk titulu ve čtvrtlitrech prestižní záležitostí, protože jméno vítězného jezdce se navždy zapíše do historie světového šampionátu. Do konce sezony zbývají čtyři závody a potom, co si v Misanu Marco Simoncelli nepřipsal jediný bod dá se očekávat, že bitva o prvenství se odehraje mezi Hiroshi Aoyamou a Alvarem Bautistou.

Hiroshi Aoyama přišel v letošním ročníku do týmu Scot Racing, protože rakouská KTM, kde před tím závodil v jednom týmu spolu s Mika Kalliem své aktivity v třídě 250cmm ukončila. Od prvního závodu bylo vidět, že japonskému jezdci Honda sedí a hned v třetím podniku sezony si dojel pro první vítězství.

Rodák z japonského města Chiba v každém z posledních dvanácti závodů Grand Prix bodoval a jeho nejhorším umístěním bylo osmé místo z Le Mans. Aoyama letos předvádí velmi dobrý výkon a díky tomu je ve vedení průběžného hodnocení šampionátu, zvedl kredit značky Honda ve čtvrtlitrech a to samozřejmě sebou nese možnost, že najde uplatnění na některém ze satelitních motocyklů japonského výrobce v MotoGP.

Ohledně jeho přestupu do královské kubatury ale zatím není jasno, což je paradoxní situace, protože jezdci jako druhý Alvaro Bautista už podepsal s týmem Suzuki, třetí Marco Simonceli pojede u Hondy Gresini a čtvrtý Hector Barbera vstoupí do MotoGP s novým týmem Aspar Jorge Martineze. V poslední době se jeho jméno objevuje ve spojení s LCR Hondou, ale zatím není nic potvrzeno.

Pokud Aoyama chce vyhrát letošní šampionát bude muset v příštích čtyřech posledních závodech sezony odolat tlaku druhého Alvara Bautisty. Španěl na vedení ztrácí třináct bodů a vzhledem k tomu, že jich je stále k dispozici rovných sto, má i on vysokou šanci zapsat své jméno do historických tabulek čtvrtlitrové kubatury.

Bautista jede v týmu Mapfre Aspar a byl dlouho považován za jejich jedničku, co se týče jezdeckého obsazení v nově vznikajícím týmu MotoGP. Španěl ale nakonec zvolil přestup k tovární Suzuki, což možná nebylo pro vedení jeho současného týmu nijak povzbudivé, ale určitě se chce rozloučit tím nejlepším možným způsobem a to, že pro ně a samozřejmě pro sebe získá titul světového šampiona.

Španělský jezdec v posledních dvanácti závodech zaváhal jen jednou a to se mu také může v konečném hodnocení stát osudným. V Assenu bojoval spolu s Aoyamou o první místo, ale při pokusu o předjetí jezdce Hondy narazil předním kolem do jeho motocyklu, skončil v kotrmelcích v únikové zoně a nepřipsal si tak jediný bod. Od tohoto momentu se mu nepodařilo dostat znovu do vedení šampionátu, ale v pěti závodech, které po Holandsku následovaly se pokaždé umístil na stupních vítězů. Pro konečný výsledek tak nyní bude rozhodující výkon v posledních čtyřech závodech a to sebou zaručeně přinese zajímavou a napínavou podívanou.

Úřadující mistr světa Marco Simoncelli je na třetím místě a jeho naděje na obhajobu titulu se rapidně snížily po pádu v domácím závodu na okruhu v Misanu. Italský jezdec Metis Gilery nezačal sezonu zrovna ideálně. Před prvním závodem v Kataru se zranil a závod pro velké bolesti v ruce nedokázal absolvovat.

Ani jeden bod si dále nepřipsal v Japonsku a Katalánsku. Naopak velmi dobře se mu dařilo na okruzích v Le Mans, Sachsenringu, Brně a Indianapolisu odkud si odvezl maximální počet bodů. Právě Misano mělo být místem, kde se definitivně dotáhne na vedoucí jezdce šampionátu, ale to mu nevyšlo a s čtyřicetibodovou ztrátou má nyní velmi malou šanci, že letos svůj titul obhájí.

Prvních pět jezdců průběžného pořadí po Grand Prix San Marina - třída 250ccm: 

P.   Jezdec  Body QAT JPN SPA FRA ITA CAT NED GER GBR CZE INP RSM
1. Klepněte pro větší obrázek Hiroshi AOYAMA 205 13 20 25 8 10 20 25 13 25 13 20 13
2. Klepněte pro větší obrázek Alvaro BAUTISTA 192 9 25 20 13 16 25 - 16 20 16 16 16
3. Klepněte pro větší obrázek Marco SIMONCELLI 165 - - 16 25 20 - 16 25 13 25 25 -
4. Klepněte pro větší obrázek Hector BARBERA 158 25 5 13 5 11 16 20 11 8 9 10 25
5. Klepněte pro větší obrázek Mattia PASINI 120 - 16 10 - 25 13 - - 16 20 - 20
10. října | Fabio di Giannantonio dnes slaví 20 let.
7. října | Bastianini se omlouvá Bezzecchimu za incident v závěru závodu: odkaz
7. října | Arenas a Binder společně upadli: odkaz
6. října | Enea Bastianini byl převezen do nemocnice na další vyšetření. odkaz
6. října | Márquez získává historicky první thajskou pole position. odkaz

Harmonogram

GP Japonska, Motegi
Pátek 19. října
Moto3 1. trénink   02:00–02:40
MotoGP 1. trénink   02:55–03:40
Moto2 1. trénink   03:55–04:40
Moto3 2. trénink   06:10–06:50
MotoGP 2. trénink   07:05–07:50
Moto2 2. trénink   08:05–08:50
Sobota 20. října
Moto3 3. trénink   02:00–02:40
MotoGP 3. trénink   02:55–03:40
Moto2 3. trénink   03:55–04:40
Moto3 kvalifikace   05:35–06:15
MotoGP 4. trénink   06:30–07:00
MotoGP 1. kvalifikace   07:10–07:25
MotoGP 2. kvalifikace   07:35–07:50
Moto2 kvalifikace   08:05–08:50
Neděle 21. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00