Alex Márquez: Snažíme se na maximum

Šampion kategorie Moto3 – Alex Márquez – stejně jako jeho kolegové z týmu sdělil fanouškům své plány na léto a zhodnotil první polovinu sezóny.
Alex Márquez: Snažíme se na maximum

Alex Márquez je třetím jezdcem ze struktury Estrella Galicia 0.0, kterému se nyní budeme věnovat. Předcházeli mu Jorge Navarro a Fabio Quartararo z Moto3. Příště nás ještě čeká Esteve Rabat.

Alex Márquez – mladší bratr Marca Márqueze – se narodil 23. 4. 1996 v katalánském městě Cervera. Původně nechtěl být závodníkem, ale mechanikem svého bratra. Nakonec změnil názor a stal se motocyklovým jezdcem.  V roce 2012 se stal šampionem španělského mistrovství CEV. V témže roce odejel i několik závodů v mistrovství světa. V roce 2013 absolvoval kompletní sezónu ve světovém šampionátu Moto3 a stal se nováčkem roku. Loni vybojoval mistrovský titul v kategorii Moto3. Letos se přesunul do Moto2, kde jsou (zatím) jeho nejlepším výsledkem dvě devátá místa z Jerezu a Assenu.

Alex se nejprve vyjádřil k hodnocení dosavadního průběhu sezóny.

 

„Obzvlášť důležité je mít trpělivost. Moto2 je náročná kategorie, v níž být vteřinu za nejrychlejším znamená být dvacátý na startovním roštu.“

 

Jak hodnotíte svůj pokrok v nové kategorii?

„Napřed to bylo těžké, ale obecně to hodnotím pozitivně. Moto2 je pro mě nová kategorie. Poté, co jsem se stal mistrem světa s týmem Estrella Galicia 0.0, jsme nastoupili na novou cestu a snažíme se na maximum, abychom si z obtížných situací mohli vzít to pozitivní. Obzvlášť důležité je mít trpělivost. Moto2 je náročná kategorie, v níž být vteřinu za nejrychlejším znamená být dvacátý na startovním roštu. V Moto3 takový rozdíl nebyl tak znepokojující, protože si nakonec můžete pomoci v závěsu za někým, ale v Moto2 se člověku musí dařit už v kvalifikaci, jinak je obtížné získat přední pozice. V této kategorii je všechno hodně těsné, takže člověk potřebuje malé detaily, které zlepší čas o tisíciny na kolo, aby mohl bojovat v čele.“

A o jaké detaily se jedná?

 „Především je to v nastavení. Nebo například – když dorazíme na nový okruh, hodně nám pomáhá mít nějaké reference.“

Co vás v nové kategorii nejvíce překvapilo?

„Byl jsem varován, že práce s pneumatikami bude obtížná, ale po svém příchodu jsem zjistil, že pneumatiky jsou pevné jako skála, které vydrží celý závod a dokonce ještě umožňují zajíždět nejrychlejší kola v závěru závodu. Byl jsem upozorněn i na náročnou jízdu s plnou nádrží v prvních kolech závodu, ale nakonec to spíš někdy i pomáhá. Stručně řečeno, věci, co měly být původně problematické, na ty jsem si zvykl rychle, ale některé záležitosti, kterým jsem původně nepřikládal takový význam, mi dělají větší potíže.“

Co konkrétně máte na mysli?

„Spíše než rozdílu ve výkonu, bylo složitější přizpůsobit se rozdílu v hmotnosti, protože pracovat s větší hmotností znamená, že je potřeba předvídat každý pohyb, který se chystáte udělat. Například změny směru s Moto3 je možné dělat o 20 metrů později, s Moto2 to možné není.

 

„Když si člověk drží přední příčky, cítí se na trati vždy mnohem lépe. Nemyslím si, že by některý jezdec řekl, že se cítil dobře na okruhu, kde byl dvacátý.“

 

Která z dosavadních letošních Velkých cen vám nejvíce utkvěla v paměti?

„V Mugellu jsme jeli docela dobře, ale řekl bych, že mi spíš utkvěla katalánská Velká cena. Byl to víkend, během nějž jsem se na motocyklu cítil nejlépe. Myslím, že jsme mohli získat hodně dobrý výsledek, kdyby do mě nikdo v závodě nevrazil. Měli jsme stejnou rychlost jako v čele jedoucí závodníci.“

Na kterém okruhu se vám s Moto2 nejlépe jezdilo?

„Hned od začátku jsem se nejlépe cítil v Assenu. Pohyboval jsem se mezi pátým a desátým místem, takže mě to na motorce více bavilo. Když si člověk drží přední příčky, cítí se na trati vždy mnohem lépe. Nemyslím si, že by některý jezdec řekl, že se cítil dobře na okruhu, kde byl dvacátý.“

Na který okruh ze zbytku sezóny se nejvíce těšíte?

„Samozřejmě na oba španělské okruhy. Na okruhu MotorLand Aragon a ve Valencii je vždy skvělá atmosféra a fanoušci, kteří mě hodně motivují, a navíc se mi tam vždycky dařilo. Indianapolis, Brno a Silverstone jsou také okruhy, kde se mi v minulosti dařilo. Mám rád rychlé a široké okruhy. Nicméně na okruzích, které mi méně vyhovují, se vždycky snažím být konkurenceschopný, užít si to a získat dobrý výsledek. Například minulou sezónu měl být okruh Motegi pro mě papírově nejhorší, ale nakonec jsme tam vyhráli.“

Není nikdo lepší než vy, kdo může radit jezdcům týmu Estrella Galicia 0.0 v Moto3 (Quartararovi a Navarrovi). Co jste jim poradil?

„Ano, snažím se jím pomáhat především na okruzích, které jsou pro ně nové. Také pracují s mou a Rinsovou telemetrií z loňského roku, což jim také hodně pomáhá. Někdy se také zastavím v boxu pozdravit mechaniky. A když zrovna pracují s telemetrií, sednu si s nimi, abych ji s nimi prozkoumal. Je to dobrý způsob, jak prožít chvilku s bývalými kolegy a navíc pomoci.“

Jak hodnotíte jejich výkon v první polovině sezóny?

„Řekl bych, že se oběma daří velmi dobře. Jorgemu (Navarrovi) to chvíli trvalo, než našel důvěru a konzistenci, které jsou v mistrovství světa potřeba, ale teď to vypadá, že se mu to podařilo a je na tom dobře. Fabio (Quartararo) začal hodně silně, ale pak měl několik výpadků. Vlastně mi to připomíná mou sezónu 2013, kdy jsem dobře začal, ale pak jsem ve dvou závodech upadl. Na konci sezóny jsem se zase vrátil do dobré formy.“

Fabio Quartararo: Líbí se mi závodit a bojovat o vítězství

Fabio Quartararo: Líbí se mi závodit a bojovat o vítězství

Po hodnocení dosavadního průběhu sezóny se Alex Márquez dostal i k vyprávění o svých plánech na letní trénink i dovolenou.

Teď máte třítýdenní pauzu. Jaké máte plány?

„Je jisté, že týden budu relaxovat s přáteli. Ve zbylých dvou týdnech budu trénovat na Indianapolis.“

Upřednostňujete spíše hory nebo moře?

„Letos budu mít trochu od obojího. Nejprve budu na horách a pak strávím nějaký čas na pláži.“

Porušíte trochu dietu?

„Ne, normálně to nedělám. Možná si někdy dám trochu něčeho víc k večeři s přáteli, ale normálně jím zdravě. Mám štěstí, že mám rád zdravou stravu, takže mi nedělá velké potíže dodržovat dietu.“

Jak podle vás vypadá perfektní letní den?

„Líbí se mi brzy vstát, užít si svěžest rána, trochu si zajezdit na kole, pak si chvilku odpočinout, v klidu se najíst, večer zajít s přáteli na skleničku. Pak se mi ještě líbí naložit motorku a zajezdit si v noci na ploché dráze, protože v noci je to lepší. Potom bych se ještě chtěl chvíli sejít s přáteli a trochu zaimprovizovat.“ (smích)

Věnujete se nějakým vodním sportům?

„Já na moře moc nejsem, mám radši hory. Dávám spíše přednost bazénu, protože je tam lépe vidět, co je na dně.“ (smích)

Zůstanete raději ve Španělsku nebo zvolíte nějakou exotickou destinaci?

„Během roku hodně cestuji, takže radši jedu někam, kam se dostanu do dvou hodin cesty. A během zimní přestávky se mi kvůli zimě už vůbec nikam nechce přesunovat. Po sezóně raději zůstanu doma.“

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

20:38 | Danny Kent v Německu nahradí zraněného Antonelliho. odkaz
10:37 | Alex Márquez bude pokračovat s týmem EG 0,0 Marc VDS v kategorii Moto2 i příští rok. odkaz
25. června | Závodem MotoGP dnešní program v Assenu nekončí. Ve 14:30 nás ještě čeká závod Moto2.
25. června | Mezi čtyřmi prvními jezdci v průběžném pořadí třídy MotoGP je jen 11 bodů rozdíl.
25. června | Rossi má nejdelší vítěznou kariéru napříč kategoriemi - vítězí už 20 let a 313 dní. odkaz

Harmonogram

GP Německa, Sachsenring
Pátek 30. června
Moto3 1. trénink   09:00–09:40
MotoGP 1. trénink   09:55–10:40
Moto2 1. trénink   10:55–11:40
Moto3 2. trénink   13:10–13:50
MotoGP 2. trénink   14:05–14:50
Moto2 2. trénink   15:05–15:50
Sobota 1. července
Moto3 3. trénink   09:00–09:40
MotoGP 3. trénink   09:55–10:40
Moto2 3. trénink   10:55–11:40
Moto 3 kvalifikace   12:35–13:15
MotoGP 4. trénink   13:30–14:00
MotoGP 1. kvalifikace   14:10–14:25
MotoGP 2. kvalifikace   14:35–14:50
Moto2 kvalifikace   15:05–15:50
Neděle 2. července    
Moto3 warm up   08:40–09:00
Moto2 warm up   09:10–09:30
MotoGP warm up   09:40–10:00
Moto3 závod   11:00
Moto2 závod   12:20
MotoGP závod   14:00

Nejčtenější články

MotoGP: Po více než ročním čekání se výhry dočkal Rossi, Abraham sedmý

MotoGP: Po více než ročním čekání se…

Valentino Rossi si v nizozemském závodě, který byl ovlivněn počasím, vyjel další výhru kariéry. Na tuto výhru čekal více než rok. Naposledy zvítězil loni v Katalánsku. Na podium dnes Rossiho doprovodili Petrucci a Márquez.

25.  6.  2017 | | 8 N/A
MotoGP: První pole position si v královské kubatuře vyjel Zarco

MotoGP: První pole position si v krá…

Johann Zarco se dnes v Assenu dočkal své první pole position v královské kubatuře. Spolu s ním vyjedou z první řady i Marc Márquez a Danilo Petrucci.

24.  6.  2017 |
MotoGP: Odpolední nizozemský trénink ovládl Viňales

MotoGP: Odpolední nizozemský trénink…

V pátečním odpoledním tréninku se do čela posunul Maverick Viňales. Dále se umístili Jonas Folger a Marc Márquez.

23.  6.  2017 |
Moto2: Přerušenou kvalifikaci ovládl Morbidelli, Baldassarri měl těžký pád

Moto2: Přerušenou kvalifikaci ovládl…

Kvalifikace Moto2 byla přerušena kvůli Baldassarriho těžkému pádu. Jezdec míří do nemocnice na podrobnější vyšetření. Start z první řady si zajistili Franco Morbidelli, Takaaki Nakagami a Thomas Lüthi.

24.  6.  2017 |
MotoGP: Přerušený trénink ovládl Petrucci

MotoGP: Přerušený trénink ovládl Pet…

V úvodu prvního tréninku unikl olej z Doviho stroje. Trénink musel být přerušen. Po vyčištění dráhy se pokračovalo. Nejrychlejší byl Petrucci, z jehož stroje se v závěru také zakouřilo. Druhé místo obsadil Johann Zarco a třetí je Cal Crutchlow.

23.  6.  2017 |