V tomto roce Bridgestone přivezl do Laguny asymetrickou zadní pneumatiku a udělal dobře, protože jsme nebyli svědky nebezpečných pádů jako loni, ale naopak nového rekordu času na kolo i celkového času závodu.
Potom, co v jedenáctém kole havaroval Dani Pedrosa, převzal vedení v závodu americké Grand Prix Jorge Lorenzo a sebe i svou Yamahu bezpečně dovezl na prvním místě do cíle. Letos Španělovo šesté vítězství a celkem bezpečné vedení v šampionátu, kde má nyní před Pedrosou náskok v podobě dvaasedmdesáti bodů.
Všichni jezdci královské kubatury pro závod zvolili měkčí specifikaci zadní hladké pneumatiky a jediný Mika Kallio, Álvaro Bautista a Alex De Angelis si vybrali měkkou směs u přední pneumatiky.
Na pár otázek týkajících se uplynulého víkendu v Kalifornii, odpověděl šéf vývojového oddělení závodních pneumatik Bridgestone, Tohru Ubukata.
Co nám můžete říct k výkonu asymetrických zadních pneumatik?
Tohru Ubukata: „Myslím, že v rámci lepšího výkonu, který asymetrická zadní pneumatika v Laguně nabídla, mluví časy samy za sebe. Casey a Jorge jeli rychlejší časy než byl rekord kola. Casey byl o půl sekundy rychlejší než nejlepší čas loňského závodu a celkový čas závodu byl o šest sekund rychlejší než v předchozím ročníku. To signalizuje nejen lepší úroveň výkonu, ale rovněž životnosti a také konzistence, takže jsem velmi spokojený.“
„Všichni jezdci preferovali měkčí volbu zadní hladké pneumatiky, jenž za podmínek, které jsme o víkendu v Laguně zažili fungovala lépe než tvrdší volba, což nabídlo kombinaci lepší přilnavosti a životnosti. Další nový rekord času na kol je pro nás velký úspěch a je již šestým po prvních devíti závodech roku 2010.“
Proč nebyly asymetrické zadní pneumatiky použity už v minulém roce?
Tohru Ubukata: „Laguna Seca má sice víc levých než pravých zatáček, ale není to typicky asymetrický okruh. Myslím tím, že teplotní rozdíl a opotřebení mezi oběma polovinami pneumatiky není tak podstatný. Když je na jedné straně pneumatiky teplota vyšší než na druhé, pak nasazujeme asymetrické pneumatiky, aby tento rozdíl vyrovnaly a to za použití kombinace měkčí a tvrdší směsi. V Laguně je tento rozdíl minimální a v takovém případě se kloníme k výběru klasické, symetrické pneumatiky. Nicméně v minulém roce jezdci vyjádřili přání jet v Laguně Seca na asymetrické pneumatice, takže jsme ji letos přivezli, abychom jezdcům nabídli větší jistotu.“
Jaký byl během závodu výkon u přední pneumatiky?
Tohru Ubukata: „Většina jezdců použila tvrdší směs přední pneumatiky, ale Mika Kallio skončil devátý na měkké směsi, takže z toho vyplývá, že obě specifikace fungovaly správně. Během závodu hodně jezdců pociťovalo pohyb u přední části na brzdách a při nájezdu do zatáček, ale tvrdší volba nabízela větší stabilitu než měkčí, což byl nakonec důvod, proč byla rychlejší volbou a z časů na kolo můžeme vidět, že jejich výkon byl stále dobrý. Během závodu byly nějaké pády, ale Héctor odstoupil kvůli poruše hnacího řetězů a Álvaro po kontaktu s dalším jezdcem. Dani, Marco a Aleix ti všichni spadli v levotočivé zatáčce sedm a jako příčinu uvedli nerovnosti na dráze.“