Bautista potrestán za kolizi v první zatáčce při závodě v Assenu

Álvaro Bautista zahájí bez ohledu na výsledek kvalifikace svůj příští závod MotoGP v Německu z posledního místa na roštu.
Bautista potrestán za kolizi v první zatáčce při závodě v Assenu

Ředitelství závodu uložilo tento trest za chybu jezdce týmu San Carlo Honda Gresini, které se dopustil hned v první zatáčce po startu závodu v Assenu. Bautista při nájezdu do zatáčky začal brzdit tak pozdě, že nezvládnutí zatáčky a následný pád byly jen logickým vyústěním tohoto manévru. Bohužel, pak už bylo jednoduché „sestřelit" v balíku jezdců jednoho ze soupeřů. Postiženým se stal Jorge Lorenzo, průběžný lídr šampionátu. Na rozdíl od téměř stejné události z loňského roku už bylo nemožné vrátit se do závodu a bojovat alespoň o nějaké body. Jeho Yamahu totiž zahalil kouř z motoru a bylo jasné, že nejen pro něj, ale samozřejmě i pro Bautistu závod skončil. Oba jezdci naštěstí odešli po svých.

Bautistův tým se, podobně jako v předminulém závodě Marquezův tým, proti rozhodnutí Ředitelství odvolal, sportovní komisaři FIM však odvolání zamítli. Penalizace je tedy platná.

Srážka byla jezdci jednoznačně označena jako Bautistova jezdecká chyba. Nicky Hayden i Ben Spies prohlásili, že viděli Bautistu jet stále pod plynem, a to  v době, když už brzdili v nájezdu do zatáčky. Nejvíce rozzlobený byl samozřejmě Jorge Lorenzo, trest se mu zdá být malý. Španěl novinářům řekl: „Álvarův počin byla katastrofa. Byl úplně mimo, jel šíleně a opravdu nevím, co si v té chvíli myslel. Když všichni jezdci brzdili, on jel na plný plyn." Víc jsem ale zklamán z rozhodnutí Ředitelství závodu," řekl Lorenzo. „S CRT motocykly před sebou mu stačí dvě kola a je zpět na dobré pozici," zdůvodnil Španěl svůj názor na výši trestu.

Podle Lorenza by bylo adekvátní, aby Bautista dostal stop na jeden závod. „V roce 2005 jsem byl potrestán zákazem startu pro jeden závod za daleko menší a méně riskantní provinění než bylo to jeho dnešní. John Hopkins byl za stejnou chybu, jaké se dnes dopustil Álvaro, potrestán také zákazem na jeden závod. Není to poprvé, co Álvaro udělal tuto chybu, v minulosti dokonce svou chybou ohrozil pět jezdců najednou. Myslím si, že to není fér a jsem rozhodnutím Ředitelství závodu zklamaný. Pokud se tyto situace nebudou tvrdě postihovat ať už v Rookies Cupu, v Moto3 a v Moto2 a MotoGP, mohli bychom se dočkat opravdu nepříjemných situací."

Zatímco Bautista bude potrestán jednou, Lorenzo je v důsledku potrestán dvakrát. Tovární jezdec Yamahy si nepřipsal ani jeden bod a ještě zničil jeden ze svých motorů. Tento motor byl téměř nový a byl poprvé nasazen teprve v pátek v dopoledním tréninku. Z předpokládané doby životnosti (něco kolem 2400 km) měl najeto teprve pár stovek kilometrů. Ačkoliv už ani v loňském roce neměla Yamaha žádné výrazné problémy s životností svých agregátů, všechno je navrženo tak, že mnoho prostoru pro nějaké závady nebo problémy nemá. Ztráta motoru s najetou více než tisícovkou kilometrů by tolik nebolela, ale zbrusu nový motor může na konci sezóny postavit Lorenza do obtížné situace. Může být dost velká šance, že Jorge bude muset použít sedmý motor a tím pádem jej čeká penalizace start z boxové uličky. „Je nemožné dokončit šampionát jen s motory, které máme," prohlásil kolizí frustrovaný Lorenzo.

Sám jezdec byl přesvědčen, že může dostat od Ředitelství závodu výjimku a vyměnit ne vlastní vinou poškozený motor bez penalizace. Pravidla však mluví jasně: oddíl 2.3.7.4 – za každý nad limit nasazený motor je penalizace. Žádné doložky o výjimkách neexistují. Takže Lorenzovi nezbývá než se z řádnou porcí kilometrů, které jej v sezóně ještě čekají, vypořádat s motory, které má k dispozici.

Níže přinášíme přepis tiskové zprávy FIM, která oznamuje udělení trestu pro Bautistu:

Iveco TT Assen: Rozhodnutí Ředitelství závodu a Sportovních komisařů FIM

V sobotu 30. června 2012 v prvním kole závodu MotoGP jel jezdec Álvaro Bautista (SPA) nezodpovědným způsobem, čímž vystavil nebezpečí jezdce Jorgeho Lorenza (SPA), což bylo v rozporu s článkem 1.21.2 předpisů FIM Road Racing World Championship Grand Prix pro rok 2012.

Ředitelství závodu se rozhodlo uložit Álvaro Bautistovi trest, který spočívá ze startu z posledního místa na startovním roštu při závodě na Sachsenringu dne 8. července 2012,

Tým San Carlo Honda Gresini podal odvolání.

Sportovní komisaři FIM potvrdili rozhodnutí Ředitelství závodu.

Rozhodnutí Sportovních komisařů je konečné.

5:34 | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
4:41 | Mir slaví: odkaz
4:41 | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
4:41 | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
4:40 | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00