Blíží se konec pravidla o nováčcích v MotoGP?

Blíží se konec pravidla o nováčcích v MotoGP?

Vypadá to, že by Honda mohla zvítězit v boji o zrušení pravidla pro nováčky v MotoGP.

Zrušení pravidla by otevřelo přímou cestu Marc Marquezovi do továrního týmu Hondy v roce 2013. Pravidlo bylo zavedeno v roce 2010. Bylo navrženo tak, aby přilákalo sponzory do satelitních týmů a talentovaným mladíkům pomohlo na cestě vzhůru.

Díky tomuto pravidlu museli Ben Spies a Marco Simoncelli nastoupit do týmu Tech 3, respektive Honda Gresini.

Honda s podporou Yamahy a Ducati lobovala začátkem roku u Dorny, aby bylo toto pravidlo zrušeno. Návrh byl podán ještě dříve, než Casey Stoner oznámil, že na konci sezóny odejde do závodního důchodu. Návrh naznačuje, že HRC plánovala vyměnit Daniho Pedrosu  právě Marqezem.

Četné zdroje uvádějí, že šéf Dorny Carmelo Ezpeleta zvažuje, že by opravdu nováčkovské pravidlo zrušil.

Šéf HRC Livio Soppo řekl: Naše rozhodnutí nemá nic společného s rozhodnutím Caseyho odejít. Naprosto chápu, že pro Dornu je pravidlo zajímavé, ale z pohledu výrobců, a to ne jen Hondy, je situace přesně opačná.

„Když platí toto pravidlo, tak pokud chcete mladého jezdce, musíte ho podporovat v satelitním týmu a to znamená náklady na plat nebo na motocykl. To jsou další náklady vedle provozování dvou továrních motocyklů. To znamená nárůst nákladů v situaci, kdy se každý snaží snížit náklady.“

„Myslím, že bychom o tom měli ještě dál přemýšlet. Doufám, že to bude znovu zváženo. Ne kvůli Markovi, ale to, co se v minulosti dělalo pro Marka a Bena, by nebylo možné zvládnout v současné hospodářské situaci.“

„Není důležité, jestli máte tři tovární jezdce v různých barvách. Záleží na tom, kdo platí účty.“

Podle MCN podporují zrušení i Lucio Cecchinello a Fausto Gresini, šéfové satelitních týmů. Oba dva vyslovili obavu, že pokud by dali místo Marqezovi, tak by to bylo nejspíše jen na jednu sezónu a to není z dlouhodobého hlediska dobré.

Cecchinello řekl MCN: „Pokud je Marquez spojován s Hondou a on by musel jít na jeden rok třeba do týmu Gresini, tak další rok půjde do továrního týmu. Fausto by musel zrušit některé sponzorské smlouvy jen proto, že jeden rok bude u něj jezdit Marc. Co ale pak? Vrátí se sponzoři? Je to hodně velké riziko. Je potřeba zvážit správnost nováčkovského pravidla.“

Není asi překvapením, že Yamaha proti zrušení nemá námitek. Je víceméně jasné, že pokud by Marc šel rovnou do továrního týmu Honda, pak by se zklidnila situace kolem Caseyho náhrady a Yamaha by měla více klidu pro jednání s Jorge Lorenzem.

Lin Jarvis, šéf Yamahy k tomu dodal: „Před několika lety, kdy bylo víc peněz, mohl tovární tým někam umístit jezdce. Ale situace se po finanční stránce zhoršila.“

„Pokud objevíte mladý talent, jako je Marquez, tak pokud ho chcete získat, musíte s ním uzavřít smlouvu a sehnat tým. To znamená, že musíte mít smlouvu se třemi jezdci a musíte je platit. To je pro současné týmy hendikepem. Když se pravidlo o nováčcích zavádělo, mělo svoje opodstatnění, byla to podpora pro satelitní týmy. Od té doby se rapidně změnila ekonomická situace, takže Honda navrhla změnu a my proti tomu  nic nemáme.“

Doporučujeme

Články odjinud