Úvodní test MotoGP skončil řekněme výrazným výkonem motocyklů značky Honda. Nicméně nabízí se otázka - Mají skutečně tak značnou převahu nebo u Yamahy a Ducati prostě jen neukázali všechny trumfy?
Honda už dlouho touží po zisku prvenství v královské kubatuře a letošní ročník je vlastně poslední příležitostí si na své konto připsat titul v éře 800ccm motocyklů. V roce 2007, tedy v první sezoně osmistovek, slavila vítězství italská Ducati, další tři sezony vládla japonská Yamaha a letos? Kdo ví ...
Úvodní test sezony v Malajsii byl jasně v režii japonské Hondy. Tři dny testů, pokaždé nejrychlejší Honda a pokaždé jiný jezdec v sedle RC212V. Překvapením je možná výkon Marca Simoncelliho, protože tento Ital má zatím nejmenší zkušenosti. V tomto roce má k dispozici stejný materiál, jako trojice z továrního týmu HRC a tuto příležitost, zdá se, dokáže velmi dobře využít.
Jediný problém, o kterém víme, že Honda na okruhu v Sepangu řešila, byly vibrace zadního kola ve spojitosti se spojkou a podřazováním při nájezdu do zatáček. Díky tomu byla lehce nestabilní a jezdci tím ztráceli rychlost v zatáčkách. Samozřejmě se to neprojevuje všude, ale problém to asi je. Pokud to do dalšího testu v japonské továrně vyřeší znamená to, že Hondy budou ještě rychlejší?
Podle všeho ano. Honda vyslala ostatním jasný signál - Teď jsme rychlí, ale příště budeme ještě rychlejší. O tom, co se teď děje u ostatních výrobců, můžeme jen spekulovat.
Yamaha Factory Racing s Jorge Lorenzem a Benem Spiesem testovala osvědčenou M1. Vyzkoušeli nový motor, pracovali na elektronice, ale až na to, že ´potřebují zapracovat na pár detailech´ jsme neslyšeli, že by snad měli nějaký zásadní problém. Úřadující mistr světa naopak považoval tento úvodní test za jeden z nejlepších a to znamená, že s výkonem stroje panuje z jeho strany spokojenost.
Proč tedy nebyl nejrychlejší Lorenzo? Možná to jsou ty detaily, jenž činí rozdíl devíti setin, které Lorenzo na nejlepší Simoncelliho čas ztratil, možná tolik netlačili na pilu. Jsou to přece jen testy a v testech se hlavně zkouší nový materiál. Často pak slyšíme větu, že zajet nejrychlejší čas na kolo dnes nebylo naši prioritou. Signál od Yamahy ostatním je také celkem jasný - Když budeme chtít, tak jsme na špici my.
Samozřejmě čas na kolo je důležitý v kvalifikaci, závod je zcela něco jiného. Tam se teprve projeví všechna ta zlepšení, na kterých během zimy v jednotlivých továrnách pracovali. Nevím, zda je z ekonomického hlediska investice do stroje, který koncem roku ukončí působení v mistrovství světa ta nejlepší. Mám ale takový pocit, že v přípravě na letošní sezonu nikdo zvlášť šetřit nebude.
Určitě by pro všechny zúčastněné bylo mnohem jednodušší poslední sezonu dokončit s tím, co mají. Nějaké drobné úpravy na osmistovce a v továrně už intenzivní práce na litrovém prototypu. To si ale nemůže dovolit nikdo, protože touha po vítězství nezná hranic. Možná je to letos pro všechny díky přestupům jezdců ještě mnohem prestižnější záležitost, takže všichni do toho dají první a poslední.
Suzuki loni zaznamenala přímo hroznou sezonu, když jako jediní museli využít nadlimitní příděl motorových jednotek. Výsledky také nebyly nijak okouzlující a to není ta nejlepší reklama pro výrobce, který potřebuje hlavně vyrábět a prodávat. Letos mají jediného jezdce Álvara Bautistu a první test nebyl z jejich strany vůbec špatný. Nicméně vzhledem ke konkurenci, mají co dohánět. Rozhodně je ale nelze předem odepisovat. Můj tip však je, že už předem vsadili na litrový prototyp.
Myslím, že ještě před úvodním závodem sezony v Kataru tu máme situaci, kdy jednotliví výrobci rozehráli celkem zajímavou partii pokeru. Nikdo teď přesně neví, kolik toho kdo vlastně přes zimu zlepšil, jak se to osvědčí v praxi nebo kdo nakonec bude mít v ruce královskou postupku s esem a možná už v Kataru ji vyloží na stůl.
Třeba taková Ducati. I když je nejmenší z výrobců, je rozhodně hodně dobrý hráč. Když spolu s ostatními loni ve Valencii testovali, Italové se netajili tím, že letošní Desmosedici GP11 nedozná razantních změn ve srovnání s modelem GP10. Zkoušeli dvojici svých motorů a hledali ten, který v roce 2011 budou používat. V lednu pak během prezentace továrního týmu v Madonně di Campiglio představili novou GP11 a hlavní změny v případě motoru, kompletní aerodynamiky, zadního ramene, elektroniky … . Možná se pletu, ale připadá mi to na celkem dost změn oproti modelu 2010. Takže i Ducati vyslala všem ostatním jasný signál – Máme první titul a máme zájem také o ten poslední.
Rovněž Italové ale během testu řešili problémy s vibracemi. Nicky Hayden připomněl, že podobné problémy už měli loni, ale jen na jediném okruhu. Teď je otázkou, proč je tímto okruhem zrovna Sepang, zda to tentokrát bude o něco komplikovanější nebo to naopak není tak zlé, jak se může zdát. Každopádně stejný problém zaznamenal také český jezdec Karel Abraham.
Valentino Rossi týden před testem v Sepangu prověřil svou kondici v sedle superbajku Ducati a výsledkem nebyli nadšeni. Pár dnů na to už zvládal každý den porci čtyřiceti kol a byl velmi spokojen s tím, jak to po fyzické stránce zvládal. Rameno je den po dni lepší a lepší. Zázrak? Asi ne, možná to bylo okruhem v Sepangu, jehož charakter Rossimu prostě sedí.
Colin Edwards svého bývalého týmového kolegu na dráze sledoval a řekl, že Rossimu teď určitě chybí fyzička, aby se mohl nějak výrazně snažil projevit. Přesto v Sepangu jezdil velmi dobře a nevypadal na to, že by nějak zvlášť válčil s problémy. Naopak. „Ani na okamžik nepochybuji o tom, že bude stejně konkurenceschopný, jako vždy,“ řekl Edwards.
Asi málokdo věří, že se Rossimu podaří zajet v Kataru stejný závod jako s Yamahou roku 2004 v Jihoafrické republice. Teď mě napadá, patří mezi ně také Rossi?