Bridgestone nasadí v Estorilu asymetrickou zadní pneumatiku

Bridgestone nasadí v Estorilu asymetrickou zadní pneumatiku

Po sérii tří mimoevropských závodů v Japonsku, Malajsii a Austrálii se světový seriál mistrovství světa silničních motocyklů vrací zpátky do Evropy, kde na jezdce a týmy čekají dvě poslední Velké ceny sezony 2010.

První je na programu již tento víkend v Portugalsku. Okruh v Estorilu leží jen pár kilometrů od pobřeží Atlantiku a patří mezi technicky náročné dráhy v kalendáři světového šampionátu. Má různorodé rozložení a přírodní charakter s velkým počtem různých druhů zatáček, kde bude velmi důležité nastavení stroje, které umožní pneumatikám konzistentní výkon v průběhu celého kola.

Velmi vysoké maximální rychlosti jezdci dosahují průjezdem cílovou rovinkou (325 Km/h) a do první zatáčky musí velmi intenzivně brzdit, což klade vysoké nároky na odolnost přední pneumatiky. Povětrnostní podmínky jsou obvykle doprovázeny chladným počasím a vzhledem k tomu, že se letos jede závod téměř o měsíc později než loni, můžeme očekávat nižší úroveň přilnavosti asfaltu. Proto bude u předních pneumatik nutná volba měkčích směsí.

Ze stejného důvodu to samé platí i v případě zadních pneumatik a vzhledem k tomu, že počet levých a pravých zatáček není vyvážený, nasadí Bridgestone zadní asymetrickou pneumatiku. Zatáčky na pravou ruku jsou vesměs velmi rychlé, takže teplota na pravé straně pneumatiky je vysoká, ale levotočivé zatáčky jsou obecně pomalejší, včetně šikany, což je nejpomalejší zatáčka seriálu a levá strana pneumatiky je tak mnohem chladnější.

Závodní víkend v Portugalsku odstartuje už v pátek dopoledne první trénink, takže vzhledem k nízkým teplotám, které se očekávají bude velmi důležitý výkon zahřátí pneumatik. Proto Bridgestone použije u své zadní asymetrické pneumatiky extra měkkou směs, kterou poprvé úspěšně vyzkoušeli předminulý týden na Phillip Islandu.

Rizla Suzuki - Portugalsko, Estoril

Ohledně výběru směsí pneumatik pro portugalskou Grand Prix hovořil šéf vývojového oddělení závodních pneumatik Bridgestone, Tohru Ubukata. „Estoril je náročná kombinace pomalých sekcí levotočivých zatáček, vysokorychlostních pravých zatáček, což ve spojení s rovinkami otestuje všechny aspekty jezdce, stroje a pneumatik.“

„Charakter dráhy se mění od zatáčky k zatáčce a pneumatiky se musí během jednoho kola vypořádat se změnami povrchu dráhy k níž došlo zejména po částečné výměně asfaltu z roku 2006. Použití asymetrických zadních pneumatik je tu velmi důležité, aby se tak vyvážila teplota pneumatik podél celého okruhu s nesouměrným rozložením.“

„Je to kluzký okruh a při nízkých teplotách jsou požadovány měkčí směsi, které generují dostatečnou přilnavost. Některé úseky s intenzivním brzděním ale vyžadují odolnou přední pneumatiku a rychlé a dlouhé pravotočivé zatáčky zase vyžadují tvrdší směsi na pravé straně zadních pneumatik, takže ve výběru našich pneumatik musíme dosáhnou určitého rovnováhy.“

„Výkon v zahřátí pneumatiky při průjezdu levotočivých zatáček je tu zvlášť důležitý a právě kvůli tomu nasadíme extra měkkou směs, kterou jsme už premiérově vyzkoušeli v Austrálii, na levé straně hladké asymetrické zadní pneumatiky,“ řekl Ubukata a závěrem dodal: „Jsem velmi potěšen pozitivní odezvou jezdců na naši extra měkkou směs, kterou jsme vyvinuli na základě jejich postřehů v průběhu celé sezony. Vývoj této pneumatiky je důležitým aspektem naši účasti v MotoGP a samozřejmě se to odrazí na zlepšení našich silničních pneumatik.“

Doporučujeme

Články odjinud