Bridgestone oslaví 150. Grand Prix

Patnáctý podnik sezony v Malajsii představuje pro japonský Bridgestone sto padesátou Grand Prix od jejich vstupu do královské kubatury, kde v roce 2002 spolupracovali s týmy Kanemoto a Proton KR.
Bridgestone oslaví 150. Grand Prix

Grand Prix v Sepangu je každoročně velmi náročná už vhledem k tropickému podnebí a pro jezdce a jejich stroje představuje velké výzvy. Samozřejmě tu velkou roli hrají pneumatiky a jejich výběru věnoval japonský výrobce velkou pozornost. Teplota dráhy může vyskočit až na hodnotu kolem padesáti stupňů, ale stejně tak může silně pršet, což například loni posunulo start závodu a v roce 2006 bylo příčinou zrušení kvalifikace.

Okruh je charakteristický dvojicí dlouhých rovinek, na jejichž konci jezdci projedou pomalými zatáčkami, které vyžadují velmi dobré vlastnosti při brzdění a stabilitu při nájezdu, to vše ruku v ruce s vysokou přilnavostí krajní části pneumatik, která je nutná při akceleraci na jejich výjezdu. Rozdíl v počtu pravých (10) a levých zatáček (5) je v Sepangu celkem dost výrazný, ale asymetrická pneumatika zde není nutná, protože je teplota na obou polovinách pneumatiky relativně stejná. Velkou roli hraje střed pneumatik, jenž přední i zadní pneumatika potřebuje velmi odolný, aby zvládly vysoké rychlosti a teploty povrchu dráhy.

„Sepang přestavuje směs vysokorychlostních zatáček, dlouhých rovinek a vlásenek, takže pro naše pneumatiky je to pořádná výzva,“ řekl Tohru Ubukata z Bridgestone Motorsport. „Na přední pneumatiky působí v Sepangu nejvyšší síly a je nutné, aby měly velmi odolnou střední část a potřebnou brzdnou stabilitu, když jezdci brzdí do vlásenek z rychlostí kolem tří set kilometrů za hodinu na něco kolem osmdesáti.“

„Dobrá přilnavost krajní části přední a zadní pneumatiky je také velmi důležitá, kvůli příčnému zatížení, jenž vzniká jízdou po dlouhých rovinkách a průjezdem rychlých zatáček. Navíc intenzivní akcelerace při výjezdu z vlásenek pak vyžaduje velmi dobrou trakci krajní části zadních pneumatik.“

„Životnost pneumatik je tady rozhodující, protože vysoké okolní teploty a teplota povrchu dráhy znamená, že je tu během jednoho kola jen minimální možnost jejich chlazení. V Sepangu jsme ale absolvovali zimní testy a máme tu dobrý traťový rekord z posledních ročníků, takže díky tomu mají všichni velkou spoustu dat, což jim pomůže si zdokonalit jejich nastavení,“ řekl Ubukata závěrem.

10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz