Poprvé v letošním roce nasadí japonský výrobce asymetrickou zadní pneumatiku, která bude muset zvládnout technicky náročný závodní okruh v portugalském Estorilu.
Portugalská Grand Prix patřila v posledních dvou letech do druhé poloviny sezony, ale v tomto ročním období není v této části světa nejlepší počasí a loni dokonce kvůli dešti museli zrušit sobotní kvalifikace. Přesunem na jarní termín je tu větší naděje, že se něco podobného nebude opakovat. Dráha v Estorilu je ale jen šest kilometrů od Atlantického oceánu, takže dobré počasí tam nelze stoprocentně zaručit ani teď.
O víkendu jezdci královské kubatury poprvé využijí služeb asymetrické zadní pneumatiky, protože v jednom kole čtyřkilometrového okruhu projedou jen čtyřmi levými, ale až devíti pravými zatáčkami. To klade vysoké nároky na směs pravé části pneumatiky, kde se během jízdy generuje vysoká teplota.
Okruh v Estorilu je specifický tím, že má kilometrovou rovinku, kde jezdci dosahují rychlostí kolem 325 kilometrů za hodinu, což je jedna z nejvyšších maximálních rychlostí v celém kalendáři, ale přitom průměrná rychlost patří mezi ty nejnižší. Na konci rovinky jezdci intenzivně brzdí do první zatáčky, velmi pomalou šikanu v zatáčkách devět a deset jedou na první převodový stupeň a v závěru kola je znovu velmi dlouhá a rychlá zatáčka Parabólica.
Kvůli kombinaci různých rychlostí a typů zatáček je v Estorilu nutné použít asymetrickou zadní pneumatiku, která jezdcům nabídne stejnou úroveň přilnavosti ve všech sektorech portugalského okruhu. Levá část pneumatiky není tolik zatížená, proto ji tvoří měkčí směs potřebná pro dobrý výkon v zahřátí a přilnavosti. Pravá strana musí naopak zvládat vysoké teploty a to zejména, když jezdci akcelerují z Parabólicy na hlavní rovinku, takže je opatřena tvrdší směsi.
Asymetrická zadní pneumatika v měkčí verzi má měkkou směs na levé straně a střední na pravé, tvrdší varianta má měkkou na levé straně a tvrdou směs na pravé. Přední pneumatiky Bridgestone jsou k dispozici s měkkou a střední směsí.
„Estoril představuje jednu z nejvyšších maximálních rychlostí sezony, ale přitom má téměř nejpomalejší průměrnou rychlost,“ řekl Hirohide Hamašima, ředitel vývojové divize Bridgestone Motorsport. „Hlavní výzva spočívá v různorodé povaze zatáček a nepoměru mezi počtem pravých a levých zatáček. Charakter dráhy se mění jízdou od zatáčky k zatáčce a pneumatiky musí v průběhu jednoho kola zvládat změny povrchu dráhy po částečné opravě asfaltu v roce 2006.“
„Kombinace rychlých a pomalých zatáček, včetně rychlé a dlouhé poslední zatáčky a velmi pomalé šikany vyžaduje nasazení asymetrické zadní hladké pneumatiky, aby dokázala správně vyvážit teplotní zatížení pneumatiky a nabídla konstantní úroveň přilnavosti po celé kolo,“ uvedl Hirohide Hamašima.