Bridgestone přiveze do Estorilu asymetrickou zadní pneumatiku

Portugalský okruh patří z hlediska pneumatik mezi ty nejnáročnější.
Závodní okruh v portugalském Estorilu je po technické stránce jedním z nejnáročnějších v celém kalendáři závodů mistrovství světa a na pneumatiky Bridgestone klade vysoké nároky. Různorodá povaha této dráhy tak zcela určitě prověří pracovní rozsah letošních pneumatik japonského výrobce.

Vzhledem k tomu, že jezdci v jednom kole projedou celkem čtyřmi levými a devíti pravými zatáčkami, nasadí Bridgestone v Estorilu asymetrickou zadní pneumatiku, aby tak kompenzoval rozdíl teplot na její pravé a levé straně.

Pneumatiky Bridgestone musí během jednoho kola čelit hned několika výzvám. Estoril má dlouhou a rychlou rovinku s intenzivním bržděním do první zatáčky, je tam nevyváženost v počtu levých a pravých zatáček, velmi pomalá šikana a dlouhá poslední zatáčka, kde pneumatiky musí zvládnout zatížení, když jezdec jede vysokou rychlostí v náklonu, aby dokázal co nejrychleji akcelerovat a projet cílovou rovinku maximální rychlostí.

Letošní portugalská Grand Prix je desátým podnikem pořádaným na okruhu v Estorilu a v těchto letech tam byli čtyři různí jezdci, kteří závod vyhráli. Přesto se ani jednou nepodařilo vyhrát jezdci s pneumatikami Bridgestone. V roce 2004 se Makoto Tamada kvalifikoval na pole position, ale skončil druhý, Casey Stoner se v roce 2007 umístil na třetím místě a stejnou pozici na stupních vítězů získal loni Valentino Rossi.

„Ve skutečnosti jsme měli v sezoně dvě přestávky a tato byla mnohem delší než ta první v srpnu, takže věřím, že se už všichni na závodění znovu těší, aby viděli závěr této napínavé sezony,“ řekl Hiroshi Yamada z Bridgestone Motorsport.

„Vzhledem k očekávanému návratu Casey Stonera věřím, že budeme stále sledovat vyrovnané mistrovství a napínavé závody, na které jsme zvyklí v prvním roce jednotných pneumatik v MotoGP,“ uvedl závěrem Yamada.

Tohru Ubukata pracuje u japonského výrobce pneumatik Bridgestone v oddělení vývoje a před závodním víkendem v Portugalsku uvedl: „Estoril patří mezi nejnáročnější dráhy v kalendáři šampionátu se směsí pomalých levotočivých zatáček a vysokorychlostních pravých a ve spojení s rovinkami tak otestuje všechny aspekty jezdce, stroje a kompletu pneumatik.“

„Okruh má velmi různorodou povahu během každého kola, ale věřím, že náš širší operační rozsah letošních pneumatik nám dává podstatnou výhodu v této sezoně ve srovnání s těmi předchozími.“

„Povaha dráhy se mění od zatáčky k zatáčce a pneumatiky se také musí v průběhu jednoho kola vyrovnat se změnou povrchu dráhy poté, co v roce 2006 došlo k její částečné obnově,“ pokračoval Ubukata.

„V Estorilu znovu uvidíme některá místa s intenzivním bržděním, jako to do první zatáčky, kde je rozhodující odolnost přední pneumatiky. Použití asymetrických zadních pneumatik je tady velmi důležité a to hlavně proto, aby zajistily odpovídající přilnavost v pomalejších zatáčkách na levou ruku jako například v šikaně, kde pak jezdci intenzivně zrychlují v jejím výjezdu,“ řekl závěrem Ubukata.
15:17 | Maria Herrera v Austrálii nahradí zraněného Arenase.
16. října | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
16. října | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
16. října | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00