Britský hrdina, problémy s pneumatikami a italské manželství

Ohlédnutí za víkendem v Silverstone, který nám nakonec nabídl nejen přívětivé počasí, ale i krásné závody a fantastické výkony.
Britský hrdina, problémy s pneumatikami a italské manželství

V několika minulých letech byly domácí Velké ceny pro britské fanoušky spíše deprimujícím zážitkem. Poté, co proseděli několik hodin na tribunách, většinou promáčení až na kůži, povzbuzovali v hlavním závodě MotoGP své hrdiny. Pokud tedy vůbec nějací byli na startovním roštu. Pokud byli, většinou, bohužel, bojovali na konci celého balíku jezdců. Na konci dne seděli fanoušci opět několik hodin, tentokrát v dopravním chaosu a v lijáku, jen aby se dostali domů. Závody milovali a tímhle vším testovali svoji odvahu.

Rok 2012 měl být jiný. Mizerné počasí v den závodu jakoby zázračně zmizelo. Den nebyl ani zdaleka dokonalý, ale nepršelo. Domácí borec Moto2 Scott Redding vystoupil na podium. Cal Crutchlow převedl hrdinský a brilantní výkon v MotoGP. Pokud by se objevily i zpochybňující názory, že si Cal zranění nohy vymyslel, nikdo by se nesměl zlobit.  Jeho start z konce roštu, postup závodním polem, jako když nůž prochází máslem, a konečné 6. místo a tempo odpovídající tempu vítězného Lorenza zrodilo Britům nového národního hrdinu. Vlastně v ten den dva.

Klepněte pro větší obrázek

Tohle všechno začalo už v závodě Moto2. První kola byla oživena intenzívním soubojem mezi Scottem Reddingem a Bradley Smithem. Tito dva mladí Britové, jak je známo, se zrovna nemilují, a to ještě okořenilo jejich vzájemný souboj o přední pozice. Úspěšnější Scott Redding neudržel svou první pozici, o tu ho připravil Pol Epargaro, který letos Silverstonu bezkonkurenčně dominoval. Vítězství bylo pro Brita mimo dosah, ale druhé místo dokázal skvěle ubránit před divoce dorážejícím Marcem Marquezem. Pokud byl Espargarův výkon dominantní, Reddingův byl hluboce působivý, ukazujíc odhodlání, inteligenci i velký kus talentu, se kterým za sebou Marqueze udržel. Pokud by Redding předváděl takový výkon častěji, mohl by skutečně seriózně bojovat o nejvyšší příčky v hodnocení šampionátu.

Muž, kterého Redding porazil, byl během celého víkendu v centru spekulací. V neděli již bylo téměř jasné, že pravidlo o nováčcích v MotoGP bude pro příští sezónu zrušeno. Marquez tak může rovnou do týmu Repsol Honda. Není žádným tajemstvím, že Honda po Marquezovi touží, ale po skvělém začátku sezóny se teď Marc ocitá v pozici, kdy bude muset své vedení intenzívně hájit. Španěl by jistě rád podepsal smlouvu s Repsol Hondou v nejbližších týdnech. Stále silnější Pol Espergaro však klidně může Marquezovo jméno „vygumovat" z prvního místa. Je tedy docela možné, že Marquez by mohl vstoupit do MotoGP bez mistrovského titulu z Moto2. Není to nutně nevýhoda – Casey Stoner nevyhrál jediný šampionát nižších tříd a přesto jej to v MotoGP neomezilo. Lesk zlata je ovšem zářivější než stříbro.

Závod MotoGP nabídl z mnoha důvodů zajímavé představení. Trať, počasí, nedostatek času na ideální nastavení – to vše se spiklo proti jezdcům. Fanoušci však díky tomu viděli zábavnou show MotoGP až téměř do posledního kola. Britský okruh je plynulý a rychlý. Co je ale důležitější, dovoluje jezdcům zrealizovat odvetu bezprostředně po předjetí soupeřem. Zcela jasně nám to předvedli Casey Stoner a Jorge Lorenzo.  Casey šel několikrát do vedení, které si udržoval déle než polovinu kola, přestože byl v těchto místech Jorge o půl sekundy rychlejší než Casey.

Lorenzo má, jeho slovy, perfektní sezónu a Silverstone by toho dalším důkazem. Horší páteční tréninky, nějaké problémy v sobotní kvalifikaci. V neděli však dal Ramon  Forcada Jorgemu přesně to, co Mallorčan potřeboval pro vítězství. Yamaha v roce 2012 je lepší motocykl než v minulosti, přestože právě Jorge Lorenzo tohle popírá. „Ještě přidat několik km v hodině a bude to perfektní," řekl Lorenzo po závodě. Ale když si jezdci stěžují na něco tak triviálního, jako jsou tři nebo čtyři km v hodině na top speedu, potom si buďte jisti, že motocykl je dobrý.

Lorenzo by mohl litovat, že nebyly vyslyšeny jeho žádosti o zvýšení rychlosti a výkonu, ale sezóna 2012 je především o pneumatikách. Více než kdy jindy. A motocykly z nich mohou vytěžit to nejlepší. Přechod na měkčí konstrukci gum přinesl zlepšení bezpečnosti. Ranní páteční tréninkové highsidery na studených pneumatikách jsou již minulostí. Měkčí konstrukce ale také znamenají, že gumy se opotřebovávají rychleji a jsou příčinou větších vibrací – alespoň pro někoho. Pochopit negativní a využít pozitivní vlastnosti nových gum, to je klíč, který letos momentálně nejlíp využívá Yamaha. Vítězství a zisk titulu mistra světa vyžaduje spojit několik věcí: kousek štěstí, motocykl, který nabízí něco, co jezdce zvýhodňuje, inteligentní tým, který ideálně zkompletuje všechny technické parametry stroje a konečně masívní dávku jezdeckého talentu. O Lorenzově talentu nebylo nikdy pochyb, 90% z rovnice úspěchu je neměnných. Scházejí jen maličkosti, které by mohly učinit Jorgeho sezónu trochu snadnější.

Totéž se stalo s Casey Stonerem v roce 2011. Štěstěna ve všech svých podobenstvích mu byla nakloněna častěji než ostatním, jak sám přiznal před koncem loňské sezóny. Sezóna 2012 už neprobíhá tak hladce, ale pokud se všechno sejde v těch správných hodnotách, jako například v Estorilu, je Casey nezastavitelný. Bohužel, děje se tak méně často, než bychom si přáli. Pneumatiky byly v této sezóně zatím prokletím Hondy, především ta zadní se opotřebovává daleko rychleji než by měla. Brzdění motorem a tuhost podvozku se zdají být jednou z příčin problému se zadní částí motocyklu. U tovární Hondy se projevují vibrace, jimiž satelitní Hondy, požívající starší verzi rámu RC213V, tolik netrpí.

Klepněte pro větší obrázek

V Silverstonu nicméně Casey brzdil méně než je u něj obvyklé. Australanova zadní pneumatika přesto ztratila přilnavost během několika kol. Levá strana byla zničena daleko dřív než se předpokládalo. A Stoner nebyl jediným jezdcem, který nadměrným opotřebením pneumatiky trpěl. Ben Spies zaznamenal podobný problém, kdy během čtyř kol ztratil na levé straně přilnavost, vytvořily se „puchýře" a Ben klesl z čela závodu až na páté místo se ztrátou 11 vteřin na vítězného Lorenza. Pro Bridgestone to byl jasný signál zabývat se kontrolou kvality. Věc v MotoGP nevídaná.  Když byl Casey Stoner dotázán, jak často dostal od Bridgestone špatnou pneumatiku, odpověděl: „velmi zřídka." Jednoduchou statistikou zjistíme, že se to čas od času stane a pak je jen věcí náhody, kdo špatnou pneumatiku získá. Pokud vyjde „černý Petr" na některý CRT stroj, je jasné, že se o tom nikdy nedozvíme, ale pokud se to přihodí obhajujícímu mistru světa...

I když Honda může mít pár problémů s pneumatikami, jsou nesrovnatelné se situací, ve které se teď nachází značka Ducati. Agresívní povaha silné Ducati „roztrhá" zadní pneumatiku velmi rychle. Mohli jsme to pozorovat u Nickyho Haydena v Silverstone. Jezdec z Kentucky se po vydařeném startu zařadil po bok Bena Spiese, Caseyho Stonera a Álvaro Bautisty (Španěl měl vynikající víkend a zpečetil ho stejně vynikajícím výsledkem). Hayden zdevastoval své gumy příliš rychle a po zbytek závodu se soustředil na defenzívní jízdu a snažil se především omezit škody. Chuť jízdy na špici povzbudila Nickův apetit, a proto pro něj bylo následné propadávání se balíkem jezdců hořkou pilulkou. Franco Battaini testuje v tomto týdnu na trati v Mugellu nový motor pro Ducati. Tovární jezdci by jej měli dostat před Grand Prix v Mugellu. Nový motor mnohem lépe reaguje na první dotek plynu a je méně tvrdý k pneumatikám.

Samozřejmě by bylo výhodnější, kdyby Valentino Rossi zůstal u Ducati. Ital prohlásil, že jeho hlavní prioritou je mít konkurenceschopný stroj. A to je, dle Rossiho, jediná podmínka, která stojí mezi ním a novým kontraktem s Ducati.  Zdá se, že Rossiho trpělivost je za dvacet měsíců snahy podmanit si Ducati stále menší. Pouze v mokrých podmínkách, kdy Rossi cítí, že je konkurenceschopný, vypadá Ital jako starý dobrý Valentino Rossi. Muž, který může na motocyklu čarovat. Na suchu, jakmile začnou působit technické limity omezující jezdecké schopnosti Valentina – nestabilní předek se špatnou odezvou – nahrazuje „starého" Rossiho jen plachý stín muže, který je schopen se pohybovat pouze ve středu závodního pole. Rossi sám připustil, že v Silverstone neměl na svého týmového kolegu: „Skutečná Ducati byla jen jedna a na té jezdil Nicky Hayden," řekl a jeho frustrace byla jasně patrná. Nový motor by tak mohl být pro Rossiho budoucnost rozhodujícím elementem, ačkoliv on sám tvrdí, že to není pro Ducati poslední šance jak jej získat.  „Výkon nového motocyklu s novým motorem bude důležitý," řekl. „Ovšem hodnotit to na tak obtížné trati, jako je Laguna Seca nebude vůbec jednoduché."
Manželství mezi dvěma italskými ikonami nemusí být ještě u konce, ale postel ve vedlejším pokoji začíná být používána víc než je zdrávo.

 

13. srpna | Dle aktuálních informací si při pádu v první zatáčce Quartararo zlomil pravou vřetenní kost a Xavier Simeon má zlomenou pažní kost.
13. srpna | Start závodu Moto2 a velký pád: odkaz
13. srpna | Oliveirův velký pád: odkaz
13. srpna | Celkem 23 z 32 jezdců Moto3 dostalo penalizaci za nezodpovědnou jízdu. Tentokrát se ovšem nejedná o posun na roštu, ale o 500 eur.
13. srpna | Tým Aspar Moto3 pojede od roku 2018 s motocykly KTM.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 25. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 26. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto 3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 27. srpna    
Moto3 warm up   11:00–11:20
Moto2 warm up   11:30–11:50
MotoGP warm up   12:00–12:20
Moto3 závod   13:40
Moto2 závod   15:00
MotoGP závod   16:30

Nejčtenější články

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem v…

Ducati se v Rakousku daří. Loni na tomto okruhu zvítězil Iannone na Ducati a nyní se raduje Dovi. Márquez se sice hodně snažil, ale nakonec dojel druhý. Na podium vystoupil i Pedrosa.

13.  8.  2017 | | 8 N/A
MotoGP: Rakouskou pole position vybojoval Márquez

MotoGP: Rakouskou pole position vybo…

V Rakousku se z prvního místa do závodu vydá Marc Marquez. Společnost mu v první řadě budou dělat jezdci Ducati - Andrea Dovizioso a Jorge Lorenzo.

12.  8.  2017 | | 3 N/A
MotoGP: Po dešti se jezdci na dráhu moc nehnali, nejrychlejší Dovi

MotoGP: Po dešti se jezdci na dráhu …

V závěru tréninku Moto3 začalo pršet, takže jezdci MotoGP měli v úvodu také mokrou dráhu a většina z nich moc nespěchala z boxů. Nejlepší časy nakonec zajeli Dovi, Viňales a Pedrosa.

11.  8.  2017 |
MotoGP: Sobotní dopoledne ovládl Marc Márquez

MotoGP: Sobotní dopoledne ovládl Mar…

V Rakousku je nyní sucho. Časy do první trojici v sobotu dopoledne zajeli Marc Márquez, Johann Zarco a Andrea Iannone.

12.  8.  2017 |
MotoGP: V neděli dopoledne kraloval Dovizioso

MotoGP: V neděli dopoledne kraloval …

Andrea Dovizioso je nejrychlejším mužem nedělního warm upu. V první trojici skončili i Marc Márquez a Maverick Viňales.

13.  8.  2017 |