Britský hrdina, problémy s pneumatikami a italské manželství

Ohlédnutí za víkendem v Silverstone, který nám nakonec nabídl nejen přívětivé počasí, ale i krásné závody a fantastické výkony.
Britský hrdina, problémy s pneumatikami a italské manželství

V několika minulých letech byly domácí Velké ceny pro britské fanoušky spíše deprimujícím zážitkem. Poté, co proseděli několik hodin na tribunách, většinou promáčení až na kůži, povzbuzovali v hlavním závodě MotoGP své hrdiny. Pokud tedy vůbec nějací byli na startovním roštu. Pokud byli, většinou, bohužel, bojovali na konci celého balíku jezdců. Na konci dne seděli fanoušci opět několik hodin, tentokrát v dopravním chaosu a v lijáku, jen aby se dostali domů. Závody milovali a tímhle vším testovali svoji odvahu.

Rok 2012 měl být jiný. Mizerné počasí v den závodu jakoby zázračně zmizelo. Den nebyl ani zdaleka dokonalý, ale nepršelo. Domácí borec Moto2 Scott Redding vystoupil na podium. Cal Crutchlow převedl hrdinský a brilantní výkon v MotoGP. Pokud by se objevily i zpochybňující názory, že si Cal zranění nohy vymyslel, nikdo by se nesměl zlobit.  Jeho start z konce roštu, postup závodním polem, jako když nůž prochází máslem, a konečné 6. místo a tempo odpovídající tempu vítězného Lorenza zrodilo Britům nového národního hrdinu. Vlastně v ten den dva.

Klepněte pro větší obrázek

Tohle všechno začalo už v závodě Moto2. První kola byla oživena intenzívním soubojem mezi Scottem Reddingem a Bradley Smithem. Tito dva mladí Britové, jak je známo, se zrovna nemilují, a to ještě okořenilo jejich vzájemný souboj o přední pozice. Úspěšnější Scott Redding neudržel svou první pozici, o tu ho připravil Pol Epargaro, který letos Silverstonu bezkonkurenčně dominoval. Vítězství bylo pro Brita mimo dosah, ale druhé místo dokázal skvěle ubránit před divoce dorážejícím Marcem Marquezem. Pokud byl Espargarův výkon dominantní, Reddingův byl hluboce působivý, ukazujíc odhodlání, inteligenci i velký kus talentu, se kterým za sebou Marqueze udržel. Pokud by Redding předváděl takový výkon častěji, mohl by skutečně seriózně bojovat o nejvyšší příčky v hodnocení šampionátu.

Muž, kterého Redding porazil, byl během celého víkendu v centru spekulací. V neděli již bylo téměř jasné, že pravidlo o nováčcích v MotoGP bude pro příští sezónu zrušeno. Marquez tak může rovnou do týmu Repsol Honda. Není žádným tajemstvím, že Honda po Marquezovi touží, ale po skvělém začátku sezóny se teď Marc ocitá v pozici, kdy bude muset své vedení intenzívně hájit. Španěl by jistě rád podepsal smlouvu s Repsol Hondou v nejbližších týdnech. Stále silnější Pol Espergaro však klidně může Marquezovo jméno „vygumovat" z prvního místa. Je tedy docela možné, že Marquez by mohl vstoupit do MotoGP bez mistrovského titulu z Moto2. Není to nutně nevýhoda – Casey Stoner nevyhrál jediný šampionát nižších tříd a přesto jej to v MotoGP neomezilo. Lesk zlata je ovšem zářivější než stříbro.

Závod MotoGP nabídl z mnoha důvodů zajímavé představení. Trať, počasí, nedostatek času na ideální nastavení – to vše se spiklo proti jezdcům. Fanoušci však díky tomu viděli zábavnou show MotoGP až téměř do posledního kola. Britský okruh je plynulý a rychlý. Co je ale důležitější, dovoluje jezdcům zrealizovat odvetu bezprostředně po předjetí soupeřem. Zcela jasně nám to předvedli Casey Stoner a Jorge Lorenzo.  Casey šel několikrát do vedení, které si udržoval déle než polovinu kola, přestože byl v těchto místech Jorge o půl sekundy rychlejší než Casey.

Lorenzo má, jeho slovy, perfektní sezónu a Silverstone by toho dalším důkazem. Horší páteční tréninky, nějaké problémy v sobotní kvalifikaci. V neděli však dal Ramon  Forcada Jorgemu přesně to, co Mallorčan potřeboval pro vítězství. Yamaha v roce 2012 je lepší motocykl než v minulosti, přestože právě Jorge Lorenzo tohle popírá. „Ještě přidat několik km v hodině a bude to perfektní," řekl Lorenzo po závodě. Ale když si jezdci stěžují na něco tak triviálního, jako jsou tři nebo čtyři km v hodině na top speedu, potom si buďte jisti, že motocykl je dobrý.

Lorenzo by mohl litovat, že nebyly vyslyšeny jeho žádosti o zvýšení rychlosti a výkonu, ale sezóna 2012 je především o pneumatikách. Více než kdy jindy. A motocykly z nich mohou vytěžit to nejlepší. Přechod na měkčí konstrukci gum přinesl zlepšení bezpečnosti. Ranní páteční tréninkové highsidery na studených pneumatikách jsou již minulostí. Měkčí konstrukce ale také znamenají, že gumy se opotřebovávají rychleji a jsou příčinou větších vibrací – alespoň pro někoho. Pochopit negativní a využít pozitivní vlastnosti nových gum, to je klíč, který letos momentálně nejlíp využívá Yamaha. Vítězství a zisk titulu mistra světa vyžaduje spojit několik věcí: kousek štěstí, motocykl, který nabízí něco, co jezdce zvýhodňuje, inteligentní tým, který ideálně zkompletuje všechny technické parametry stroje a konečně masívní dávku jezdeckého talentu. O Lorenzově talentu nebylo nikdy pochyb, 90% z rovnice úspěchu je neměnných. Scházejí jen maličkosti, které by mohly učinit Jorgeho sezónu trochu snadnější.

Totéž se stalo s Casey Stonerem v roce 2011. Štěstěna ve všech svých podobenstvích mu byla nakloněna častěji než ostatním, jak sám přiznal před koncem loňské sezóny. Sezóna 2012 už neprobíhá tak hladce, ale pokud se všechno sejde v těch správných hodnotách, jako například v Estorilu, je Casey nezastavitelný. Bohužel, děje se tak méně často, než bychom si přáli. Pneumatiky byly v této sezóně zatím prokletím Hondy, především ta zadní se opotřebovává daleko rychleji než by měla. Brzdění motorem a tuhost podvozku se zdají být jednou z příčin problému se zadní částí motocyklu. U tovární Hondy se projevují vibrace, jimiž satelitní Hondy, požívající starší verzi rámu RC213V, tolik netrpí.

Klepněte pro větší obrázek

V Silverstonu nicméně Casey brzdil méně než je u něj obvyklé. Australanova zadní pneumatika přesto ztratila přilnavost během několika kol. Levá strana byla zničena daleko dřív než se předpokládalo. A Stoner nebyl jediným jezdcem, který nadměrným opotřebením pneumatiky trpěl. Ben Spies zaznamenal podobný problém, kdy během čtyř kol ztratil na levé straně přilnavost, vytvořily se „puchýře" a Ben klesl z čela závodu až na páté místo se ztrátou 11 vteřin na vítězného Lorenza. Pro Bridgestone to byl jasný signál zabývat se kontrolou kvality. Věc v MotoGP nevídaná.  Když byl Casey Stoner dotázán, jak často dostal od Bridgestone špatnou pneumatiku, odpověděl: „velmi zřídka." Jednoduchou statistikou zjistíme, že se to čas od času stane a pak je jen věcí náhody, kdo špatnou pneumatiku získá. Pokud vyjde „černý Petr" na některý CRT stroj, je jasné, že se o tom nikdy nedozvíme, ale pokud se to přihodí obhajujícímu mistru světa...

I když Honda může mít pár problémů s pneumatikami, jsou nesrovnatelné se situací, ve které se teď nachází značka Ducati. Agresívní povaha silné Ducati „roztrhá" zadní pneumatiku velmi rychle. Mohli jsme to pozorovat u Nickyho Haydena v Silverstone. Jezdec z Kentucky se po vydařeném startu zařadil po bok Bena Spiese, Caseyho Stonera a Álvaro Bautisty (Španěl měl vynikající víkend a zpečetil ho stejně vynikajícím výsledkem). Hayden zdevastoval své gumy příliš rychle a po zbytek závodu se soustředil na defenzívní jízdu a snažil se především omezit škody. Chuť jízdy na špici povzbudila Nickův apetit, a proto pro něj bylo následné propadávání se balíkem jezdců hořkou pilulkou. Franco Battaini testuje v tomto týdnu na trati v Mugellu nový motor pro Ducati. Tovární jezdci by jej měli dostat před Grand Prix v Mugellu. Nový motor mnohem lépe reaguje na první dotek plynu a je méně tvrdý k pneumatikám.

Samozřejmě by bylo výhodnější, kdyby Valentino Rossi zůstal u Ducati. Ital prohlásil, že jeho hlavní prioritou je mít konkurenceschopný stroj. A to je, dle Rossiho, jediná podmínka, která stojí mezi ním a novým kontraktem s Ducati.  Zdá se, že Rossiho trpělivost je za dvacet měsíců snahy podmanit si Ducati stále menší. Pouze v mokrých podmínkách, kdy Rossi cítí, že je konkurenceschopný, vypadá Ital jako starý dobrý Valentino Rossi. Muž, který může na motocyklu čarovat. Na suchu, jakmile začnou působit technické limity omezující jezdecké schopnosti Valentina – nestabilní předek se špatnou odezvou – nahrazuje „starého" Rossiho jen plachý stín muže, který je schopen se pohybovat pouze ve středu závodního pole. Rossi sám připustil, že v Silverstone neměl na svého týmového kolegu: „Skutečná Ducati byla jen jedna a na té jezdil Nicky Hayden," řekl a jeho frustrace byla jasně patrná. Nový motor by tak mohl být pro Rossiho budoucnost rozhodujícím elementem, ačkoliv on sám tvrdí, že to není pro Ducati poslední šance jak jej získat.  „Výkon nového motocyklu s novým motorem bude důležitý," řekl. „Ovšem hodnotit to na tak obtížné trati, jako je Laguna Seca nebude vůbec jednoduché."
Manželství mezi dvěma italskými ikonami nemusí být ještě u konce, ale postel ve vedlejším pokoji začíná být používána víc než je zdrávo.

 

5:34 | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
4:41 | Mir slaví: odkaz
4:41 | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
4:41 | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
4:40 | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00