Brno letos opět nadchlo po sportovní i organizační stránce

Zážitky autora z dějiště velké ceny.

Velká cena České republiky na Masarykově okruhu u Brna je určitě největším motoristickým svátkem u nás. Závod patří v mistrovství světa silničních motocyklů mezi nejnavštěvovanější i nejlépe hodnocené. V posledních deseti letech jsem na něj velmi rád jezdil jako divák. Letos poprvé jsem ho mohl zažít také z pozice akreditovaného novináře.

V sobotu před kvalifikacemi zeje parkoviště mezi Ostrovačicemi a Rosicemi ještě prázdnotou. Mířím směrem nahoru k okruhu a přede mnou jde jen pár lidí. Míjím karavany, kde tráví závodní víkend i celé rodiny fanoušků. Nechybí samozřejmě ani tradiční stánky se suvenýry.

Zatímco venku je snad třicetistupňové horko, v klimatizovaném tiskovém středisku je příjemný chládek. Na řadě obrazovek zrovna běží přímý přenos z kvalifikace stopětadvacítek. Zkouším počítač a připojení na internet. Vše nakonec funguje a na MotoGP už se společně s kolegou vydáváme do terénu. Přes paddock, který zabírají kamiony, motorhomy a stany jednotlivých týmů všech kubatur, míříme na postranní komunikaci vedoucí okolo okruhu.

Tam už jsme závodním motocyklům nejblíže. Nejdříve vyjíždějí všichni z boxů a o necelé dvě minuty později už pár metrů od nás sviští na rovince v plné rychlosti esa jako Rossi, Lorenzo, Pedrosa, Edwards a další. Rozhodl jsem se využít příležitosti a obejít si celý brněnský okruh. S batohem na zádech, notebookem na rameni a fotoaparátem na krku to byl v tom vedru náročný, ale velmi zajímavý zážitek. Každou chvíli mě míjí skútr vezoucí některou z VIP osob. Zastavuji se u velkoplošné obrazovky napájené dieselovým agregátem, kde se dozvídám o Rossiho aktuálně nejrychlejším času.

Konec kvalifikace jsem chtěl stihnout pod přírodní tribunou C v úseku zvaném "Na stadionu", protože právě tam Valentino Rossi vždycky zdraví svůj fan club a předvádí nějaké ty parádičky. Jenže místo toho vidím na jedné z obrazovek Italův pád. Důležité je, že Rossi zůstal nezraněn a mohl bez problému nastoupit do nedělního závodu.

Po zbytek mé cesty kolem okruhu už mě míjejí dvěstěpadesátky. Kolem mobilní kliniky, kde naštěstí zrovna nemuseli nikoho ošetřovat, procházím zpět k budově tiskového střediska. Zamířil jsem ještě na "céčko", kde jsem sledoval počínání talentovaného Jakuba Kornfeila bojujícího o titul v Red Bull MotoGP Rookies Cupu.

Čas, který mi zbýval před oficiální tiskovkou jsem pak strávil opět v paddocku. Fanoušci Jorgeho Lorenza ve středověkých brněních zrovna postávali u kamionů týmu Fiat Yamaha a snažili se vyvolat svého oblíbence. Lorenzo i Rossi se na chvíli objevili venku, ale hned zase zalezli do svých mobilních domovů. Mezitím kolem projel na skútru Colin Edwards.

Tiskové středisko už začínají obcházet mluvčí jednotlivých týmů a přítomným novinářům rozdávají tisková prohlášení stájí. V 17 hodin pak začíná oficiální tisková konference, které se účastní první tři jezdci z MotoGP Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Dani Pedrosa, vítěz dvěstěpadesátek Marco Simoncelli a stopětadvacítek Andrea Iannone. Ten jediný potřebuje překlad z angličtiny do italštiny.

Jezdci přicházejí v dobré náladě. Rossi má na sobě bermudy a týmovou košili. Všichni se usmívají, jen Iannone má trochu zpoždění. Rossi vysvětluje, že po pádu cítil trochu bolesti, ale na závod bude v pořádku. Simoncelli se usmívá poté, co se ho jeden z novinářů ptá, jestli se něco nezmění na jeho přátelství k Rossimu, když budou příští rok závodit ve stejné kategorii. Jezdec stáje Metis Gilera ujistil, že s Rossim budou soupeři jen na trati, ale mimo ni uričtě zůstanou dobrými kamarády.

Okruh opouštím až mezi devatenáctou a dvacátou hodinou. Zkouším autobusové spojení do Brna, které funguje spolehlivě. Uvnitř autobusu je místa dost, což se po náročném pohybu v areálu okruhu hodí.

V neděli se tradičně vyplatí si přivstat. Se zaparkováním auta na parkovišti mezi Ostrovačicemi a Rosicemi pak není problém. Směrem k okruhu už samozřejmě míří mnohem více lidí než v sobotu. Cestu si lze zkrátit v autobusech, které mohou dovést diváky až k hlavní bráně. Ideální je nastoupit hned na první zastávce, tam se totiž vůz takřka zaplní.

Pro sledování ranních volných tréninků i závodů jsem si vybral svou nejoblíbenější tribunu C. Zatímco v minulých letech na rovince pod "céčkem" vyplňoval pauzu mezi dvěstěpadesátkami a MotoGP kaskadér na motocyklu, letos se o zábavu starali samotní traťoví komisaři. Nejdříve jeden z nich předváděl různé komické kreace na kole, poté dokonce komisaři na kolech a koloběžce parodovali samotný závod i s vyhlášením.

O samotných závodech i vyjádřeních jezdců a týmů jsme vás na našich stránkách podrobně informovali.

Velkým zážitkem je také účast na tiskové konferenci po závodě. Tiskovky jsou vlastně ve skutečnosti dvě. Ta, která se vysílá v televizi, je za zavřenými dveřmi přímo po vyhlášení vítězů. Druhá je potom pro akreditovné novináře v tiskovém středisku. Otázky pokládá nejdříve moderátor delegovaný promotérskou organizací Dorna, poté je prostor pro dotazy z pléna. Po skončení oficiální části tiskovky jsou sice jezdci k dispozici pro individuální rozhovory, ale tiskové mluvčí jednotlivých týmů je po pár rozhovorech odvádějí pryč. Nad vším drží dozor pracovnice z promotérské organizace Dorna, které okamžitě kárají novináře pořizující si autogramy jezdců. Viděl jsem i případ, kdy jedna z pracovnic vynadala novinářce, která se nechala vyfotografovat s Danim Pedrosou.

Přestože i letos pořadatelé uvádějí celkovou návštěvnost přes 200 000 lidí, diváků bylo určitě méně než před dvěma lety. Přesto byla Velká cena České republiky vydařeným závodem po sportovní i organizační stránce. Padl rekord okruhu v MotoGP. Odjezd autem z parkoviště na dálnici D1 byl naprosto hladký a provoz ve směru na Prahu plynulý. Akorát bylo třeba dávat pozor na motorkáře, kteří po shlédnutí velké ceny chytili závodního ducha.

5:34 | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
4:41 | Mir slaví: odkaz
4:41 | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
4:41 | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
4:40 | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00