Capirossi: Nemůžeme využít svůj potenciál kvůli omezeným testům

MotoGP ničí také elektronika.
Loris Capirossi odpovídal na otázky v rozhovoru pro GPWeek.

Další rok... Skončíte vůbec někdy?
Loris Capirossi: "Od roku 2006 vždy podepisuji smlouvy jen na jeden rok, protože možná budu chtít na konci sezóny skončit. Chci o tom rozhodnout sám. Nechci, aby o tom rozhodovala smlouva. Doposud jsem se cítil ve stoprocentní formě. Cítím se opravdu dobře, jízdu na motorce si skutečně užívám. Když jsem doma déle než dva týdny, chci se vrátit. To je důvod, proč jsem po 20 sezónách stále zde."

Vyhrál jste šampionát stopětadvacítek a dvěstěpadesátek. Je důležité se pokusit přidat na tento seznam MotoGP?
LC: "Snem je ho vyhrát také, ale vím, že to není snadné. O titul jsem přišel v roce 2006, tehdy jsem byl nejblíže. Dál je to těžké, ale opravdu stoprocentně věřím svému týmu, pracuje tvrdě a náš projekt vylepšuje. A já se vždy maximálně snažím. Hodně trénuji, abych měl co nejlepší kondici. Nechci mít s čímkoliv potíže. Chci, aby bylo vždy vše v pořádku."

Zdá se, že se Suzuki v druhé polovině sezóny zlepšila.
LC: "Motorka se ve srovnání s minulostí zlepšuje. Určitě jsme jí trochu vylepšili. Ale jsem trochu naštvaný kvůli novým pravidlům. Je těžké vyvíjet, když máme méně možností testovat."

"Příští rok budeme mít jen šest motorů na celou sezónu. Jak můžete zvyšovat výkon? Jak se můžete zlepšovat? Je to opravdu těžké. Určitě jsme blízko předním jezdcům, ale pořád trochu ztrácíme. Musíme více pracovat. Ale nemáme pro to prostor. To je problém. Myslím, že potenciál továrny Suzuki je opravdu velký, ale potřebujeme příležitosti, čas, občas riskovat - ale s novými pravidly je to těžké."

Je to pro Suzuki velká nevýhoda, když má jen dva jezdce?
LC: "Ano, jistě. Yamaha nebo Honda mají mnohem více jezdců. Můžou více pracovat na vývoji. Se dvěma jezdci se můžeme věnovat pouze jednomu směru, maximálně dvěma."

Co od Suzuki potřebujete?
LC: "Hodně jsme pracovali na tom, abychom našli nejlepší řešení pro testování šasi. Od loňského roku jsme měli dvě úpravy šasi. Potřebujeme lepší výdrž pneumatik. Pneumatiky potřebujeme více zatěžovat, takže když je chladno, je to pro nás těžké. Také hodně pracujeme na citu pro motorku, na spojení mezi plynem a výkonem."

"Naše motorka je výkonná..., ne tolik jako u konkurence, ale jsme blíže. Musíme pokračovat. Také elektronické řízení všeho - kontroly trakce, ovládání plynu... Musíme na tom trochu pracovat. Ale ve srovnání s loňským rokem jsme hodně pokročili."

Jaký problém představuje elektronika Mitsubishi, když téměř všichni ostatní, kromě Hondy, používají Magneti Marelli?
LC: "V továrně o tom hodně diskutujeme..., ale není jednoduché rozhodnout o změně. Spolupráce Suzuki a Mitsubishi je velmi dobrá. Doufám, že najdeme to nejlepší řešení, protože to není jednoduché."

Jak se za 20 let závodění změnil váš jezdecký styl?
LC: "Opravdu rád jezdím na limitu. Když mám dobrý pocit, jedu velmi agresivně. Mám rád, když motorka dělá, co chci. Ale postupně je můj styl jemnější, snažím se více všemu porozumět. Elektronika v tomto ohledu hodně pomáhá."

Jsou teď závody bezpečnější?
LC: "Ne. Je to stejné jako v minulosti. Rád hledám limity. Také občas upadnu. V MotoGP téměř všichni jezdci padají kvůli předku, protože se snažíme najít hranice předního kola. S ostatním pomáhá elektronika. Ale letos jsem padal vždy kvůli zadní části. Elektronika nestačí na všechno. Já se snažím s elektronikou bojovat, snížit její vliv. Podle mě ničí tento sport. A bude to horší. To není dobře."

Kolik let budete ještě pokračovat?
LC: "Nechci říkat, že příští rok bude poslední. Dokud si to užívám, mám konkurenceschopný tým a motorku, tak můžu jezdit. Až se budu cítit unavený, pak opravdu skončím. Možná příští rok, možná rok poté. Ale teď se cítím opravdu dobře."

A co budete dělat, až skončíte se závoděním?
LC: "Zatím ještě nevím. Chci mít čas, abych byl doma s rodinou a pracoval na svých motorkách. Mému synovi je dva a půl roku. Stoprocentně mi změnil život, tím nejlepším způsobem. Dlouho bydlím v Monte Carlu, mám tam velký byt a v Itálii teď nic nemám, takže zůstanu tam."

"Mám tam svůj malý podnik, zabývá se rekonstrukcí nemovitostí. Kupte si nemovitost a opravte jí. Začal jsem před šesti nebo sedmi lety a začíná to být dobré. Nikdy nepořádám velké oslavy. Nemám to rád,... jen žít v klidu."

Jezdíte někdy na silnici?
LC: "Mám litrovou Suzuki, ale nerad jezdím na silnici, protože mám potíže jezdit pomalu. Když jsem na motorce, vždy musím předjíždět.. i když je přede mnou policajt!"

A auta?
LC: "Mám několik nových aut, ale také několik opravdu hezkých starých aut. Jedno z roku 1931 a jeden Ford model T z roku 1934. Má originální karoserii, ale ne motor. Jezdím s nimi pokaždé, když mám příležitost. Mám také Cadillac z roku 1971 a Dodge Charger z roku 1969. Miluju americká auta."

"Také mám rád country hudbu. Mám hodně CD. Angličtinu jsem se trochu naučil i díky country muzice. Teď rozumím více americké než správné anglické angličtině."
  • 12. 10. 2009 15:09 endemit Loris
17. října | Maria Herrera v Austrálii nahradí zraněného Arenase.
16. října | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
16. října | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
16. října | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00