Capirossi: Nemůžeme využít svůj potenciál kvůli omezeným testům

MotoGP ničí také elektronika.
Capirossi: Nemůžeme využít svůj potenciál kvůli omezeným testům
Loris Capirossi odpovídal na otázky v rozhovoru pro GPWeek.

Další rok... Skončíte vůbec někdy?
Loris Capirossi: "Od roku 2006 vždy podepisuji smlouvy jen na jeden rok, protože možná budu chtít na konci sezóny skončit. Chci o tom rozhodnout sám. Nechci, aby o tom rozhodovala smlouva. Doposud jsem se cítil ve stoprocentní formě. Cítím se opravdu dobře, jízdu na motorce si skutečně užívám. Když jsem doma déle než dva týdny, chci se vrátit. To je důvod, proč jsem po 20 sezónách stále zde."

Vyhrál jste šampionát stopětadvacítek a dvěstěpadesátek. Je důležité se pokusit přidat na tento seznam MotoGP?
LC: "Snem je ho vyhrát také, ale vím, že to není snadné. O titul jsem přišel v roce 2006, tehdy jsem byl nejblíže. Dál je to těžké, ale opravdu stoprocentně věřím svému týmu, pracuje tvrdě a náš projekt vylepšuje. A já se vždy maximálně snažím. Hodně trénuji, abych měl co nejlepší kondici. Nechci mít s čímkoliv potíže. Chci, aby bylo vždy vše v pořádku."

Zdá se, že se Suzuki v druhé polovině sezóny zlepšila.
LC: "Motorka se ve srovnání s minulostí zlepšuje. Určitě jsme jí trochu vylepšili. Ale jsem trochu naštvaný kvůli novým pravidlům. Je těžké vyvíjet, když máme méně možností testovat."

"Příští rok budeme mít jen šest motorů na celou sezónu. Jak můžete zvyšovat výkon? Jak se můžete zlepšovat? Je to opravdu těžké. Určitě jsme blízko předním jezdcům, ale pořád trochu ztrácíme. Musíme více pracovat. Ale nemáme pro to prostor. To je problém. Myslím, že potenciál továrny Suzuki je opravdu velký, ale potřebujeme příležitosti, čas, občas riskovat - ale s novými pravidly je to těžké."

Je to pro Suzuki velká nevýhoda, když má jen dva jezdce?
LC: "Ano, jistě. Yamaha nebo Honda mají mnohem více jezdců. Můžou více pracovat na vývoji. Se dvěma jezdci se můžeme věnovat pouze jednomu směru, maximálně dvěma."

Co od Suzuki potřebujete?
LC: "Hodně jsme pracovali na tom, abychom našli nejlepší řešení pro testování šasi. Od loňského roku jsme měli dvě úpravy šasi. Potřebujeme lepší výdrž pneumatik. Pneumatiky potřebujeme více zatěžovat, takže když je chladno, je to pro nás těžké. Také hodně pracujeme na citu pro motorku, na spojení mezi plynem a výkonem."

"Naše motorka je výkonná..., ne tolik jako u konkurence, ale jsme blíže. Musíme pokračovat. Také elektronické řízení všeho - kontroly trakce, ovládání plynu... Musíme na tom trochu pracovat. Ale ve srovnání s loňským rokem jsme hodně pokročili."

Jaký problém představuje elektronika Mitsubishi, když téměř všichni ostatní, kromě Hondy, používají Magneti Marelli?
LC: "V továrně o tom hodně diskutujeme..., ale není jednoduché rozhodnout o změně. Spolupráce Suzuki a Mitsubishi je velmi dobrá. Doufám, že najdeme to nejlepší řešení, protože to není jednoduché."

Jak se za 20 let závodění změnil váš jezdecký styl?
LC: "Opravdu rád jezdím na limitu. Když mám dobrý pocit, jedu velmi agresivně. Mám rád, když motorka dělá, co chci. Ale postupně je můj styl jemnější, snažím se více všemu porozumět. Elektronika v tomto ohledu hodně pomáhá."

Jsou teď závody bezpečnější?
LC: "Ne. Je to stejné jako v minulosti. Rád hledám limity. Také občas upadnu. V MotoGP téměř všichni jezdci padají kvůli předku, protože se snažíme najít hranice předního kola. S ostatním pomáhá elektronika. Ale letos jsem padal vždy kvůli zadní části. Elektronika nestačí na všechno. Já se snažím s elektronikou bojovat, snížit její vliv. Podle mě ničí tento sport. A bude to horší. To není dobře."

Kolik let budete ještě pokračovat?
LC: "Nechci říkat, že příští rok bude poslední. Dokud si to užívám, mám konkurenceschopný tým a motorku, tak můžu jezdit. Až se budu cítit unavený, pak opravdu skončím. Možná příští rok, možná rok poté. Ale teď se cítím opravdu dobře."

A co budete dělat, až skončíte se závoděním?
LC: "Zatím ještě nevím. Chci mít čas, abych byl doma s rodinou a pracoval na svých motorkách. Mému synovi je dva a půl roku. Stoprocentně mi změnil život, tím nejlepším způsobem. Dlouho bydlím v Monte Carlu, mám tam velký byt a v Itálii teď nic nemám, takže zůstanu tam."

"Mám tam svůj malý podnik, zabývá se rekonstrukcí nemovitostí. Kupte si nemovitost a opravte jí. Začal jsem před šesti nebo sedmi lety a začíná to být dobré. Nikdy nepořádám velké oslavy. Nemám to rád,... jen žít v klidu."

Jezdíte někdy na silnici?
LC: "Mám litrovou Suzuki, ale nerad jezdím na silnici, protože mám potíže jezdit pomalu. Když jsem na motorce, vždy musím předjíždět.. i když je přede mnou policajt!"

A auta?
LC: "Mám několik nových aut, ale také několik opravdu hezkých starých aut. Jedno z roku 1931 a jeden Ford model T z roku 1934. Má originální karoserii, ale ne motor. Jezdím s nimi pokaždé, když mám příležitost. Mám také Cadillac z roku 1971 a Dodge Charger z roku 1969. Miluju americká auta."

"Také mám rád country hudbu. Mám hodně CD. Angličtinu jsem se trochu naučil i díky country muzice. Teď rozumím více americké než správné anglické angličtině."
  • 12. 10. 2009 15:09 endemit Loris
21. srpna | Tony Arbolino nebude příští rok pokračovat s týmem Sic58, ale přestoupí ke Snipers Týmu, kde nahradí Fenatiho, který odchází do Moto2.
21. srpna | Na okruhu v Motegi se bude jezdit MotoGP minimálně do roku 2023.
21. srpna | NEWS: Karel Abraham will continue with @asparteam in 2018 📝 #MotoGP odkaz
21. srpna | Karel Abraham zůstane u Aspara i příští rok.
17. srpna | Jorge Navarro prodloužil s týmem Gresini. Pojede s nimi ve třídě Moto2 i v následujícím roce.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 25. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 26. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto 3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 27. srpna    
Moto3 warm up   11:00–11:20
Moto2 warm up   11:30–11:50
MotoGP warm up   12:00–12:20
Moto3 závod   13:40
Moto2 závod   15:00
MotoGP závod   16:30

Nejčtenější články

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již potvrzen

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již …

Zástupci FIM a Dorny v pondělí 23. ledna 2017 potvrdili konečnou verzi kalendáře MotoGP pro letošní rok. Oproti poslední verzi k žádným změnám termínu nedošlo, pouze závod ve Velké Británii na okruhu Silverstone je již s definitivní platností potvrzen.

24.  1.  2017 |
Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 2017

Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 20…

Ani letos nebude chybět stručné ohlédnutí za brněnským závodem. Jako vždy se opět jedná o mé osobní dojmy a zážitky.

18.  8.  2017 |
Abraham prodloužil smlouvu s týmem Aspar

Abraham prodloužil smlouvu s týmem A…

Karel Abraham bude i v příštím roce pokračovat u týmu Aspar. Jeho týmovým kolegou zůstává Alvaro Bautista.

21.  8.  2017 |
MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy prvních pěti v cíli

MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy první…

Po Brně se jezdci hned vydali do Rakouska, kde se odehrála velká bitva mezi Dovim a Márquezem. Vítězně z ní nakonec vyšel Dovi. Márquez dojel druhý a na podium se dostal i Dani Pedrosa.

15.  8.  2017 |
MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem v…

Ducati se v Rakousku daří. Loni na tomto okruhu zvítězil Iannone na Ducati a nyní se raduje Dovi. Márquez se sice hodně snažil, ale nakonec dojel druhý. Na podium vystoupil i Pedrosa.

13.  8.  2017 | | 9 N/A