Casey Stoner - profil šampióna MotoGP roku 2011

Australský jezdec stáje Repsol Honda využil hned první příležitost. Svůj druhý titul mistra světa získal doma na Phillip Islandu v den svých šestadvacátých narozenin.
Casey Stoner - profil šampióna MotoGP roku 2011

MotoGP má jako první kubatura svého mistra světa pro rok 2011. Dva závody před koncem sezony se jím stal podle očekávání Casey Stoner. Letos si připsal devět výher, jedno druhé a pět třetích míst. Pouze v Jerezu upadl, když ho nechtěně srazil Valentino Rossi. Australan o svém triumfu rozhodl stylově stylově doma na Phillip Islandu v den svých šestadvacátých narozenin. Jezdec, který před sezonou přestoupil z týmu Ducati Marlboro do stáje Repsol Honda, tak navázal na svůj první titul z roku 2007.

Stoner vyjel hondě první a vlastně i poslední titul v éře osmistovek, která letos končí. Zároveň se zařadil do společnosti Giacoma Agostiniho, Valentina Rossiho, Geoffa Duka a Eddieho Lawsona, kteří rovněž dokázali získat titul mistra světa v královské třídě pro dva různé výrobce.

Rodák z Kurri-Kurri v Novém Jižním Walesu, který absolvoval stejnou jezdeckou akademii jako Dani Pedrosa, debutoval v mistrovství světa roku 2001 jako patnáctiletý, když jel s hondou na divokou kartu stopětadvacítky v Doningtonu. Na body to ještě nebylo, ale při druhém startu téhož roku v Austrálii se dočkal. V roce 2002 už absolvoval s aprilií v týmu Lucia Cecchinella celou sezonu dvěstěpadesátek a skončil celkově dvanáctý. O rok později se v rámci stejného týmu vrátil o třídu níž. Výrazně na sebe upozornil třemi druhými místy a hlavně výhrou na závěr sezony ve Valencii. V šampionátu byl osmý a přestoupil do továrního týmu KTM. Tady už se pravidelně pohyboval mezi elitou, ale nevydařená druhá polovina sezony ho vyřadila z boje o titul. V Malajsii vybojoval první výhru pro KTM v mistrovství světa a celkově skončil pátý.

Pak se vrátil k Cecchinellovi a s jeho aprilií se stal roku 2005 vicemistrem světa ve dvěstěpadesátkách za Pedrosou. Oba postoupili do MotoGP, kde Stoner opět hájil barvy Cecchinellovy stáje, tentokrát sedlal Hondu. Stoner hned prokázal mimořádný talent, při druhém závodě v Kataru startoval z pole position a při třetím v Turecku dojel do cíle na druhém místě. V rámci sbírání zkušeností se nevyhnul ani některým zbytečným pádům. Celkově to stačilo na osmou příčku.

Roku 2007 přišla nová výzva v podobě angažmá u tovární Ducati. Vzniklo tak mimořádně úspěšné spojení. Stoner vyhrál hned při prvním startu s italským motocyklem ve Velké ceně Kataru. Nakonec v tomto trendu pokračoval po celou sezonu. Připsal si deset vítězství a první titul mistra světa. V další sezoně bojoval o titul na ostří nože s Rossim a nakonec se stal vicemistrem. Následoval složitý rok 2009, Stoner ze zdravotních důvodů uprostřed sezony vynechal tři závody a celkově skončil čtvrtý. Na stejné příčce se objevil i loni.

Přestože Stoner stále dokázal vyhrávat, do boje o titul se nezapojoval. Hledal novou výzvu a tu našel v podobě přestupu k tovární Hondě. Pole position a výhra v Kataru na úvod letošní sezony potvrdily, že se rozhodl správně. Přestože mu na začátku hrálo do karet zranění týmového kolegy Pedrosy a při korunovaci v Austrálii neúčast zraněného Jorgeho Lorenza, sezoně jednoznačně dominoval. Kromě devíti výher a dalších šesti pódií si připsal jedenáct pole position, což je nový rekord v éře čtyřtaktů.

Celkem absolvoval 160 závodů mistrovství světa, ve stopětadvacítkách si připsal dvě výhry, ve dvěstěpadesátkách pět a v MotoGP 32.

Momentálně se mu daří i v osobním životě. S manželkou Adrianou čeká prvního potomka.

2:25 | @Stefanomanzi62 @alexmarquez73 Best thing about this was Alex apologising to Manzi for crashing in front of him the… odkaz
2:23 | Manzi měl plné ruce práce, aby se dokázal vyhnout padajícímu Márquezovi, ale dokázal to: odkaz
2:19 | Lüthi ve warm upu upadl: odkaz
5:39 | Michelin zůstane v MotoGP minimálně do roku 2023.
3:39 | Nakagami smetl Ponse: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00