Casey Stoner o nehodě před závodem ve Valencii

Nehoda v zahřívacím kole připravila Australana o třetí místo v MS.
Casey Stoner neměl v letošním roce tu nejsnadnější sezonu, od Barcelony bojoval s chronickou únavou a vyčerpáním, které nakonec Australana přiměly vynechat tři Velké ceny v Brně, Indianapolisu a Misanu. Po dvou měsících se vrátil zpátky, aby v portugalské Grand Prix zajel na druhé místo a v dalších kolech už jednoznačně ovládl den závodu na Phillip Islandu a v Sepangu.

Stejným stylem také Stoner pokračoval v posledním podniku sezony ve Valencii, kde bojoval s Danim Pedrosou z Repsol Hondy o celkové třetí místo. Tréninky stejně jako kvalifikaci zvládl ze všech nejlépe a na startovním roštu posledního závodu sezony mu patřila pole position. Možnost, že o třetí místo přijde byla opravdu velmi malá.

Ovšem během jízdy v zahřívacím kole Stoner havaroval, do závodu vůbec neodstartoval a velmi nešťastným způsobem přišel o třetí pozici v celkovém hodnocení šampionátu. V třídenním testu, který proběhl začátkem uplynulého týdne ve Valencii, byl jezdec tovární Ducati Casey Stoner znovu nejrychlejším jezdcem a tak bylo zajímavé si poslechnout, v čem vidí příčiny pádu v zahřívacím kole závodu Grand Prix ve Valencii s datem osmého listopadu.

„Neudělal jsem chybu,“ uvedl Casey Stoner. „Jakmile jsem dopadl na zem řekl jsem si, že to byla moje hloupá chyba, ale potom jsem nad tím přemýšlel a žádnou chybu neudělal. Dělal jsem úplně to samé, co dělám pokaždé. Věděl jsem, že mám tvrdé pneumatiky a proto jsem všechny pustil před sebe, abych gumy během tohoto kola připravil.“

„Jen co jsem sáhl po plynu, byl jsem venku. Neudělal jsem nic špatně a nemyslím, že se to ještě někdy bude opakovat. Bylo to neuvěřitelné,“ pokračoval Stoner. „Víte, kdyby se mi to stalo v prvním kole závodu, tak by to byla hloupá chyba. Ale, že to přišlo tak brzo, tak nad tím jsem si lámal hlavu, abych zjistil příčinu. Kontrolovali jsme potom telemetrii a nic špatně jsem neudělal.“

„Dokonce jsem ani nedal plný plyn. Jen jsem se ho chytil a už to šlo tak rychle, jak jsem to nikdy před tím nezažil,“ pokračoval Stoner, který uvedl, že po této nehodě přišel o možnost dokončit šampionát na třetím místě a nevěděl, jakým způsobem si tento výpadek vysvětlit. „Nemám proto žádné vysvětlení a bylo by mnohem lepší, kdybych nějaké měl. Přišlo to tak rychle, že to nebylo možné nijak odvrátit.“

„Sám pravděpodobně patřím mezi ty nejopatrnější jezdce v zahřívacím kole,“ řekl Australan, který na svou pozici na startovním roštu pravidelně přijíždí jako jeden z posledních jezdců. „Ostatní jezdí toto kolo velmi rychle, ale já se snažím jezdit opatrně, abych pneumatiky dostatečně zahřál pro start samotného závodu. Nešlo udělat nic, co by tuto nehodu odvrátilo. Zatím nevím co s tím udělat, ale rozhodně již nechci, aby se to opakovalo.“

Casey Stoner používá před závodem dvě různé strategie. Ta pro nedělní závod ve Valencii představovala zahájit závod na prvním motocyklu a zahřívací kolo absolvovat co nejpomaleji, aby se ušetřilo palivo. Chladné podmínky, které ten den ve Španělsku panovaly, spolu s větrem Stonerovu zadní pneumatiku ochladily natolik, že se výrazně snížila její optimální úroveň přilnavosti.

Další strategií je absolvovat zaváděcí kolo na náhradním motocyklu a s novou zadní závodní pneumatikou. Potom Stoner zajede zpátky do boxů, vymění náhradní motocykl za svůj první a vyjede na trať k druhému zaváděcímu kolu, než se definitivně postaví na startovní rošt. Zatím mechanici z jeho náhradního motocyklu demontují právě použitou zadní pneumatiku, kterou pak namontují na motocykl číslo jedna, který v té době přijíždí na startovní rošt a je připraven absolvovat zahřívací kolo, těsně před startem.“

Nyní je otázkou, zda stejnou praxi bude Stoner používat také v příštím roce. „Možná budu mít příště větší štěstí. Pokud bych věděl, že jsem udělal něco špatně, změnil bych to. Raději bych použil větší výkon v zaváděcím kole, abych pneumatiky opravdu dostatečně zahřál.“

„Prostě se nám teď nedaří pneumatiky dostatečně zahřát. Stejná věc se nám stala na Phillip Islandu a jízda v pravých zatáčkách tam byla v prvních kolech něco opravdu hrozného. Ale přijít o příležitost vyhrát závod, byla skutečně velmi frustrující záležitost,“ uvedl po skončení testu ve Valencii Casey Stoner.
16:20 | Nemocného Folgera v Malajsii nahradí Michael van der Mark.
15:42 | Dnes je to 6 let, co zahynul Marco Simoncelli.
22. října | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
22. října | Mir slaví: odkaz
22. října | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00