Cesta k litrové kubatuře není pro MotoGP jednoduchá

Podrobnosti se budou řešit na jednání 11. prosince v Ženevě.
Cesta k litrové kubatuře není pro MotoGP jednoduchá
Na oznámení, že rok 2012 bude ve znamení návratu MotoGP k litrové kubatuře ostře reagoval promotér závodů Mistrovství světa Superbike, Infront Motor Sports (IMS), který se tak dostal do sporu s FIM a Dornou.

IMS, jenž zastupuje Paolo Flamini už při několika příležitostech dalo na vědomí, že bude tvrdě bránit to, co si myslí, že je jejich výhradní právo v organizování závodů produkčních motocyklů a to proti jakýmkoliv krokům ze strany FIM nebo raději Komise Grand Prix, kde je FIM, Dorna, Asociace výrobců MSMA a Asociace týmů IRTA, ve věci nasazení produkčních motorů v MotoGP.

Mezinárodní motocyklová federace (FIM) stojí na straně MotoGP a její prezident Vito Ippolito jasně řekl, že smlouva Mistrovství světa Superbiků nepředstavuje žádnou překážku v použití produkčních motorů v MotoGP. Prezident FIM argumentuje tím, že WSB má výhradní právo na pořádání závodů produkčních motocyklů, ale ne motocyklů s produkčními motory.

Návrh k návratu litrové kubatury podal Šéf Dorny Carmelo Ezpeleta, ale Dorna to zatím nijak nekomentovala. Pro španělský motorworld.es Ezpeleta uvedl, že se nechce dostat do slovní války s IMS ohledně definování produkčního motoru, když uvedl: „Nikde nebudeme cokoliv sdělovat ohledně použití produkčních motorů, nic a nikde. Ani nebudeme nijak definovat, zda je motor produkční nebo není.“

„Mnozí výrobci budou používat nové motory, zcela jiné motory a druzí budou závodit s motory, které sami vyrábějí a proto záleží na nich, které budou nebo nebudou založeny na produkčním motoru.“

Jediné, co zatím bylo rozhodnuto je to, že se bude jednat o čtyřválcové motory s obsahem 1000 ccm. „To se schválilo ve Valencii. O ostatním se ještě musí rozhodnout. Co udělat ohledně elektroniky, kolik litrů paliva, počet motorů na sezonu a tak dále,“ řekl Ezpeleta.

Díky tomu, že Ezpeleta odmítá přesně definovat produkční motory se tak úspěšně vyhne jakémukoliv napadení ze strany IMS. Uvádí, že ve skutečnosti to budou samotní výrobci, kteří rozhodnou co je a není produkční motor. V tomto případě tak IMS nebude ve sporu s FIM a Dornou, ale pokud by k tomu přišlo, tak se samotnými výrobci. Výrobce motocyklů ale potřebuje jak IMS pro superbiky tak Dorna pro MotoGP, takže je nepravděpodobné, že by Paolo Flamini šel do sporu s MSMA.

Určité riziko tu ovšem je. Ezpeleta totiž uvádí, že výrobci se můžou rozhodnout použít motory založené na produkčních, které vyrábějí. To by ale pravděpodobně zabránilo satelitním a čistě soukromým týmům udělat to co udělal WCM, což znamená vzít standardní motor silničního motocyklu a velmi výrazně ho upravit pro potřeby MotoGP. Pokud tato idea stojí na tom umožnit soukromým týmům si levně vyrobit vlastní motor, tak to bude hodně těžké bez podpory továren a to už jen v tom případě, kdyby měli získat jejich požehnání pro použití určitého motoru.

Carmelo Ezpeleta si v jedné věci stojí tvrdě za svým a to, že kdyby přece jenom v MotoGP umožnili použití produkčních motorů, nikdy by se nevydali stejnou cestou jak je tomu v případě nové kubatury Moto2, kde je specifikace motorové jednotky jasně daná.

Stejně je na tom vliv elektroniky, kde nedojde k žádným podstatným změnám v jejím omezení. Světový šampionát umožňuje výrobcům vyzkoušet spoustu novinek v této oblasti a ty jsou následně využity ve výrobě silničních motocyklů. Toto je pro každého výrobce velmi důležité. Nicméně Ezpeleta se domnívá, že vliv elektroniky na litrové motocykly nebude tak dominantní jak v případě současných 800ccm prototypů.

Jak to všechno dopadne se teprve uvidí, ale už jedenáctého prosince proběhne v Ženevě schůzka, kde se bude diskutovat o dalších detailech litrové kubatury MotoGP. Jak Carmelo Ezpeleta slíbil, technické předpisy pro rok 2012 by měli zveřejnit už před začátkem sezony 2010. To znamená, že na to mají čtyři měsíce a to není moc.
21. srpna | Tony Arbolino nebude příští rok pokračovat s týmem Sic58, ale přestoupí ke Snipers Týmu, kde nahradí Fenatiho, který odchází do Moto2.
21. srpna | Na okruhu v Motegi se bude jezdit MotoGP minimálně do roku 2023.
21. srpna | NEWS: Karel Abraham will continue with @asparteam in 2018 📝 #MotoGP odkaz
21. srpna | Karel Abraham zůstane u Aspara i příští rok.
17. srpna | Jorge Navarro prodloužil s týmem Gresini. Pojede s nimi ve třídě Moto2 i v následujícím roce.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 25. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 26. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto 3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 27. srpna    
Moto3 warm up   11:00–11:20
Moto2 warm up   11:30–11:50
MotoGP warm up   12:00–12:20
Moto3 závod   13:40
Moto2 závod   15:00
MotoGP závod   16:30

Nejčtenější články

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již potvrzen

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již …

Zástupci FIM a Dorny v pondělí 23. ledna 2017 potvrdili konečnou verzi kalendáře MotoGP pro letošní rok. Oproti poslední verzi k žádným změnám termínu nedošlo, pouze závod ve Velké Británii na okruhu Silverstone je již s definitivní platností potvrzen.

24.  1.  2017 |
Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 2017

Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 20…

Ani letos nebude chybět stručné ohlédnutí za brněnským závodem. Jako vždy se opět jedná o mé osobní dojmy a zážitky.

18.  8.  2017 |
MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy prvních pěti v cíli

MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy první…

Po Brně se jezdci hned vydali do Rakouska, kde se odehrála velká bitva mezi Dovim a Márquezem. Vítězně z ní nakonec vyšel Dovi. Márquez dojel druhý a na podium se dostal i Dani Pedrosa.

15.  8.  2017 |
MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem v…

Ducati se v Rakousku daří. Loni na tomto okruhu zvítězil Iannone na Ducati a nyní se raduje Dovi. Márquez se sice hodně snažil, ale nakonec dojel druhý. Na podium vystoupil i Pedrosa.

13.  8.  2017 | | 9 N/A
Abraham prodloužil smlouvu s týmem Aspar

Abraham prodloužil smlouvu s týmem A…

Karel Abraham bude i v příštím roce pokračovat u týmu Aspar. Jeho týmovým kolegou zůstává Alvaro Bautista.

21.  8.  2017 |