Cesta k litrové kubatuře není pro MotoGP jednoduchá

Podrobnosti se budou řešit na jednání 11. prosince v Ženevě.
Na oznámení, že rok 2012 bude ve znamení návratu MotoGP k litrové kubatuře ostře reagoval promotér závodů Mistrovství světa Superbike, Infront Motor Sports (IMS), který se tak dostal do sporu s FIM a Dornou.

IMS, jenž zastupuje Paolo Flamini už při několika příležitostech dalo na vědomí, že bude tvrdě bránit to, co si myslí, že je jejich výhradní právo v organizování závodů produkčních motocyklů a to proti jakýmkoliv krokům ze strany FIM nebo raději Komise Grand Prix, kde je FIM, Dorna, Asociace výrobců MSMA a Asociace týmů IRTA, ve věci nasazení produkčních motorů v MotoGP.

Mezinárodní motocyklová federace (FIM) stojí na straně MotoGP a její prezident Vito Ippolito jasně řekl, že smlouva Mistrovství světa Superbiků nepředstavuje žádnou překážku v použití produkčních motorů v MotoGP. Prezident FIM argumentuje tím, že WSB má výhradní právo na pořádání závodů produkčních motocyklů, ale ne motocyklů s produkčními motory.

Návrh k návratu litrové kubatury podal Šéf Dorny Carmelo Ezpeleta, ale Dorna to zatím nijak nekomentovala. Pro španělský motorworld.es Ezpeleta uvedl, že se nechce dostat do slovní války s IMS ohledně definování produkčního motoru, když uvedl: „Nikde nebudeme cokoliv sdělovat ohledně použití produkčních motorů, nic a nikde. Ani nebudeme nijak definovat, zda je motor produkční nebo není.“

„Mnozí výrobci budou používat nové motory, zcela jiné motory a druzí budou závodit s motory, které sami vyrábějí a proto záleží na nich, které budou nebo nebudou založeny na produkčním motoru.“

Jediné, co zatím bylo rozhodnuto je to, že se bude jednat o čtyřválcové motory s obsahem 1000 ccm. „To se schválilo ve Valencii. O ostatním se ještě musí rozhodnout. Co udělat ohledně elektroniky, kolik litrů paliva, počet motorů na sezonu a tak dále,“ řekl Ezpeleta.

Díky tomu, že Ezpeleta odmítá přesně definovat produkční motory se tak úspěšně vyhne jakémukoliv napadení ze strany IMS. Uvádí, že ve skutečnosti to budou samotní výrobci, kteří rozhodnou co je a není produkční motor. V tomto případě tak IMS nebude ve sporu s FIM a Dornou, ale pokud by k tomu přišlo, tak se samotnými výrobci. Výrobce motocyklů ale potřebuje jak IMS pro superbiky tak Dorna pro MotoGP, takže je nepravděpodobné, že by Paolo Flamini šel do sporu s MSMA.

Určité riziko tu ovšem je. Ezpeleta totiž uvádí, že výrobci se můžou rozhodnout použít motory založené na produkčních, které vyrábějí. To by ale pravděpodobně zabránilo satelitním a čistě soukromým týmům udělat to co udělal WCM, což znamená vzít standardní motor silničního motocyklu a velmi výrazně ho upravit pro potřeby MotoGP. Pokud tato idea stojí na tom umožnit soukromým týmům si levně vyrobit vlastní motor, tak to bude hodně těžké bez podpory továren a to už jen v tom případě, kdyby měli získat jejich požehnání pro použití určitého motoru.

Carmelo Ezpeleta si v jedné věci stojí tvrdě za svým a to, že kdyby přece jenom v MotoGP umožnili použití produkčních motorů, nikdy by se nevydali stejnou cestou jak je tomu v případě nové kubatury Moto2, kde je specifikace motorové jednotky jasně daná.

Stejně je na tom vliv elektroniky, kde nedojde k žádným podstatným změnám v jejím omezení. Světový šampionát umožňuje výrobcům vyzkoušet spoustu novinek v této oblasti a ty jsou následně využity ve výrobě silničních motocyklů. Toto je pro každého výrobce velmi důležité. Nicméně Ezpeleta se domnívá, že vliv elektroniky na litrové motocykly nebude tak dominantní jak v případě současných 800ccm prototypů.

Jak to všechno dopadne se teprve uvidí, ale už jedenáctého prosince proběhne v Ženevě schůzka, kde se bude diskutovat o dalších detailech litrové kubatury MotoGP. Jak Carmelo Ezpeleta slíbil, technické předpisy pro rok 2012 by měli zveřejnit už před začátkem sezony 2010. To znamená, že na to mají čtyři měsíce a to není moc.
16. července | Johann Zarco dnes slaví 28 let.
15. července | Pol Espargaro, Alex Rins a Jack Miller upadli hned po startu: odkaz
15. července | Alonso Lopez musel po nehodě v závodě do zdravotního střediska. odkaz
15. července | Aleix Espargaro dnes nepojede z důvodu poranění hrudníku. odkaz
15. července | Do zdravotního střediska musel po své nehodě i Fabio Quartararo. odkaz

Harmonogram

GP České republiky, Brno
Pátek 3. srpna
Moto3 1. trénink   09:00–09:40
MotoGP 1. trénink   09:55–10:40
Moto2 1. trénink   10:55–11:40
Moto3 2. trénink   13:10–13:50
MotoGP 2. trénink   14:05–14:50
Moto2 2. trénink   15:05–15:50
Sobota 4. srpna
Moto3 3. trénink   09:00–09:40
MotoGP 3. trénink   09:55–10:40
Moto2 3. trénink   10:55–11:40
Moto3 kvalifikace   12:35–13:15
MotoGP 4. trénink   13:30–14:00
MotoGP 1. kvalifikace   14:10–14:25
MotoGP 2. kvalifikace   14:35–14:50
Moto2 kvalifikace   15:05–15:50
Neděle 5. srpna    
Moto3 warm up   08:40–09:00
Moto2 warm up   09:10–09:30
MotoGP warm up   09:40–10:00
Moto3 závod   11:00
Moto2 závod   12:20
MotoGP závod   14:00