V roce 2010 bylo Aragónsko v pozici náhradního okruhu v kalendáři motocyklového šampionátu. Na jaře už bylo jasné, že v Maďarsku výstavbu závodního okruhu v termínu nedokončí a tak pořadatelé v severovýchodní části Španělska získali šanci, kterou maximálně využili. Říjnová Velká cena Aragónska se líbila a to znamenalo uzavření šestiletého kontraktu a status okruhu Grand Prix.
Historie závodění nedaleko města Alcañiz se datuje od roku 1963, ale v rámci stále vyšších nároků na bezpečnost padlo rozhodnutí postavit zcela nový komplex. Ten navrhl Hermann Tilke a nový MotorLand Aragón své brány otevřel v roce 2009. O rok později již získal zmíněnou cenu IRTA za Nejlepší Velkou cenu roku 2010.
Dráha motocyklového okruhu MotorLand Aragón měří 5078 metrů, je široká 15 metrů a nejdelší rovinku má dlouhou 968 metrů. Jezdci v jednom kole projedou celkem sedmnácti zatáčkami – deseti levými a sedmi pravými. Bridgestone pro tento okruh vybral symetrickou zadní hladkou pneumatiku v měkčích směsích, ale pro přední vybral extra tvrdou, která by měla velmi dobře zvládnout plnou závodní vzdálenost, což je v případě MotoGP necelých sto sedmnáct kilometrů.
V pozici lídra šampionátu je už od závodu ve Velké Británii Casey Stoner (Repsol Honda Team). Australan v Misanu skončil třetí a i když jeho největší soupeř v boji o titul závod na pobřeží Jadranu vyhrál, stále má k dobru náskok ve výši pětatřiceti bodů. Ve hře je ale bodů sto dvacet pět, takže šampionát pro Casey Stonera rozhodně nekončí a v jeho závěru si nemůže dovolit výrazněji polevit. V Aragónsku loni vyhrál, takže má vysoké předpoklady podobný výsledek zopakovat také letos.
Druhý Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing) je úřadujícím mistrem světa a s každým dalším kolem je pro Španěla jeho obhajoba těžší a těžší. Yamaha M1 není na některých okruzích úplně ta nejrychlejší a Aragónsko, dle výsledků z uplynulého ročníku, nebyl pro výrobce tří ladiček okruhem, kde by se jim nějak extrémně dařilo. Pro rodáka z Mallorky ale prognózy, bilance a statistiky nemůžou hrát žádnou roli, protože jeho odhodlání znamená jediné, porazit Stonera v každé z posledních pěti Grand Prix. V případě obou závodníků tak nebude záležet jen na jejich aktuální formě a fyzické kondici, ale také na práci mechaniků a inženýrů, kteří teď musí najít to správné nastavení v kombinaci s pneumatikami a typem dráhy. Tento týden také Yamaha potvrdila, že do japonské Motegi odjede s oběma svými jezdci. Jorge Lorenzo měl z této cesty obavy, ale nakonec souhlasil a toto oznámení přišlo v době, kdy se zatím neví, zda do Japonska pojede Casey Stoner. Možná tím chtěli Australanovi ulehčit rozhodování, ale hlavně předejít možnému obvinění, že Lorenzo jede do Japonska jen proto, aby co nejvíc vytěžil ze Stonerovy (možné) absence. Tak jsou karty rozdány předem.
Třetí v průběžném hodnocení šampionátu je Andrea Dovizioso (Repsol Honda Team). Ital stále nemá jasno ohledně příští sezony, ale je velkým kandidátem na pozice u LCR Hondy a Tech3. Zatím bojuje o třetí místo v šampionátu, ale neskrývá své ambice zaútočit na druhého Lorenza. Myslím, že reálná bude ta situace, kdy se zaměří na třetí pozici a odolá závěrečnému útoku Daniho Pedrosy, který je teď čtvrtý, ztrácí sice pětatřicet bodů, ale v závěru roku získává skvělou formu.
Daniho Pedrosu (Repsol Honda Team) může rozhodně mrzet pád v České republice, protože jinak by už dýchal svému týmovému kolegovi na záda. Na to, aby se pokusil obhájit titul vicemistra světa z roku 2010 už čas nemá, ale třetí místo je rozhodně ve hře a Španěl by tím rád vykompenzoval ztrátu letošního titulu, o který by jistě bojoval nebýt nešťastné nehody s Marcem Simoncellim v Le Mans. Nedávno Španěl reagoval na slova šéfa Hondy Nakamota, který v jednom z rozhovorů uvedl, že při této nehodě byl sice Simoncelli agresivní, ale Pedrosa na tom také nese svůj díl viny. Podle Japonce by jezdec, který chce bojovat o titul, měl především předvídat podobné kolizní situace a ve zmiňovaném případě musel vědět, že je v této fázi závodu Simoncelli tím rychlejším. Pedrosa ale dodnes vidí vinu pouze na straně Itala.
První pětici nejlepších uzavírá Ben Spies (Yamaha Factory Racing). Američan zaznamenal oproti loňskému ročníku zlepšení, ale ne takové, jaké si on sám představoval. Vyhrál závod v Assenu a rozhodně by rád ještě nějaké to první místo zopakoval. Nejhorší je pro Spiese úvod závodu, protože tam hodně ztrácí a šance na umístění na stupních vítězů tak padne v samotném úvodu. Jinak je o něm známo, že v závěru dokáže na opotřebených pneumatikách výrazně zabrat, ale ne vždy mu to vyjde. Příkladem je poslední závod v Misanu, kde v závěrečných kolech prohrál souboj s jezdci továrních RC212V Doviziosem a Simoncellim.
Dva body za pátým Američanem je Valentino Rossi (Ducati Team). Ital tento týden v Mugellu testoval nový prototyp GP12 a zdá se, že u Ducati už vše nasměřovali na příští sezonu. Letošní premiérový ročník s italským výrobcem Rossimu moc radosti nepřinesl, jen jednou se umístil na stupních vítězů a v závodech bojuje o pozice kolem šestého místa. To, co vidíme během závodních víkendů je jen špička ledovce toho, co se asi děje v zákulisí a továrně. Italové možná s příchodem Valentina Rossiho doufali, že se ´něco´ změní k lepšímu, ale to se nestalo a pokud neudělají razantní změny, nestane se tak ani v příštím roce. Budou to pořádně bouřlivé diskuze, kde část bude zastávat trend karbonového rámu a část ověřenou koncepci hliníkového deltaboxu. Letos mají továrny jen osm dnů testů pro každého jezdce, Rossimu tak zbývají pouhé dva a to je prostě kapka v moři na to, co všechno potřebují vyzkoušet, ověřit a potvrdit, že pokračují tím správným směrem. Loni v Aragónsku Ducati vyhrála závod, uvidíme, jak se jim bude dařit letos.
Osmadvacet bodů za Italem je jeho týmový kolega Nicky Hayden (Ducati Team), který je zároveň posledním z jezdců, který překročil hranici sta bodů. V případě Američana platí to samé, co v případě Valentina Rossiho. Možná s tím rozdílem, že na jednáních bude Itala slyšet i za zavřenými dveřmi.
Osmý Marco Simoncelli (San Carlo Honda Gresini) stále nemá jisté místo pro sezonu 2012. Nějaké nabídky má, ale stále čeká na vyjádření ohledně tovární podpory Hondy. Japonci navýší splátky za pronájem prototypů RC213V a vzhledem k tomu, že Gresini chce dva jezdce, je pronájem těchto strojů finančně neúnosný. Stále se hovoří, jak se budou snižovat náklady, ale zatím to vypadá, že současné a zaběhnuté týmy s dlouholetou tradicí mají problémy vůbec nějaký stroj postavit na startovní rošt. Nevím, ale taková představa ohledně rozšíření počtu motocyklových prototypů asi nebude příliš účinná.
Devátý je po třinácti kolech sezony Colin Edwards (Monster Yamaha Tech3), který v Misanu oznámil odchod z týmu Herve Poncharala a zároveň přestup k týmu Forward Racing, jenž od roku 2012 pojede v královské kubatuře litrový prototyp CRT. Pro Američana bude závod MotoGP v Aragónsku jeho 150. startem v seriálu Grand Prix a určitě to bude chtít oslavit nějakým hezkým výsledkem. Takže hodně štěstí.
První desítku uzavírá Hiroši Aojama (San Carlo Honda Gresini). Japonec jede v letošním ročníku s týmem Fausta Gresiniho a je rozhodně znát, že se dostal mezi lidi, kteří už v MotoGP nějaký ten pátek působí. Loni velkou část sezony promarodil se zranění zad a málem stejně dopadla i ta letošní, protože v Assenu těžce havaroval v sedle továrního prototypu Hondy. Tehdy nahradil u Repsolu Daniho Pedrosu a od Holandska mu trvalo poměrně dlouhou dobu než získal ztracenou jistotu. Opět si způsobil poranění zad a jak uvedl, jeho stav je nyní tak na osmdesáti procentech. Už teď se těší do Japonska a všem svým kolegům se snaží vysvětlit, že závodit v Motegi je absolutně bezpečné.
Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) je s padesáti body třináctý. Český motocyklový závodník ztrácí na první desítku dvaatřicet bodů a tak to vypadá na souboj hlavně s dvanáctým Álvarem Bautistou (Rizla Suzuki MotoGP) a jedenáctým Héctorem Barberou (Mapfre Aspar MotoGP). Dále je brněnský závodník tím lepším z dvojice letošních nováčků a to je další oblast, kde naopak bude čelit útokům ze strany patnáctého Cala Crutchlowa (Monster Yamaha Tech3), který by titul pro Nejlepšího nováčka roku 2012 rád získal. Závěr roku 2010 vyšel Abrahamovi v sedle šestistovky na jedničku, pokud mu stejné okruhy sednou podobně i letos v sedle stroje MotoGP, bude televizní přenos listopadového slavnostního ceremoniálu z Valencie velmi sledovaným programem v českých domácnostech. Tedy, těch, kde jsou motorky alespoň v první desítce životních hodnot … .
Čtrnáctý Toni Elías tento týden testoval v Misanu se superbikovým týmem BMW. Jezdil s motocyklem Jamese Toselanda, který nedávno oznámil ukončení závodní kariéry. Současný jezdec Hondy týmu LCR se tak připravuje na přestup mezi jezdce WSBK. Pro Španěla je to poslední sezona v MotoGP a pravděpodobně poslední v mistrovství světa silničních motocyklů.
Poslední dvojice Randy de Puniet a Loris Capirossi (Pramac Racing Team) mají po devětadvaceti bodech a závěr letošního ročníku už musí nějak vydržet. Capirossi končí. V Misanu řekl, že po skončení sezony už nebude dál závodit, takže v jeho případě je budoucnost celkem jasná. V případě Francouze Randy de Punieta už tolik ne, protože ten samozřejmě končit ještě nechce, ale pokračovat stejným způsobem jak letos už rozhodně také ne.
Do konce sezony zbývá posledních pět Grand Prix, takže si každou užijme, jak jen to půjde. Závod v Aragónsku je předposledním evropským podnikem a na jezdce spolu s týmy čeká turné po Pacifiku, takže si budeme muset na jednotlivé tréninky, kvalifikace a závody přivstat.
Časový harmonogram Velké ceny Aragónska (Aktualizováno):
Pátek 16. září
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Čas |
|
Jízdy |
|
Televize |
09:15 – 09:55 |
|
125ccm: |
1. Volný trénink |
|
10:10 – 10:55 |
|
MotoGP: |
1. Volný trénink |
|
11:10 – 11:55 |
|
Moto2: |
1. Volný trénink |
|
|
|
|
|
|
13:15 – 13:55 |
|
125ccm: |
2. Volný trénink |
|
14:10 – 14:55 |
|
MotoGP: |
2. Volný trénink |
|
15:10 – 15:55 |
|
Moto2: |
2. Volný trénink |
|
|
|
|
|
|
Sobota 17. září
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Čas |
|
Jízdy |
|
Televize |
08:45 – 09:25 |
|
125ccm: |
3. Volný trénink |
změna
|
09:35 – 10:50 |
|
MotoGP: |
3. Volný trénink |
změna
|
11:00 – 12:15 |
|
Moto2: |
3. Volný trénink |
změna
|
|
|
|
|
|
13:00 – 13:40 |
|
125ccm: |
Kvalifikace - TV živě
|
Nova Sport |
13:55 – 14:55 |
|
MotoGP: |
Kvalifikace - TV živě
|
Nova Sport |
15:10 – 15:55 |
|
Moto2: |
Kvalifikace - TV živě
|
Nova Sport |
|
|
|
|
|
Neděle 18. září
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Čas |
|
Jízdy |
|
Televize |
08:40 – 09:00 |
|
125ccm: |
Warm-Up |
|
09:10 – 09:30 |
|
Moto2: |
Warm-Up |
|
09:40 – 10:00 |
|
MotoGP: |
Warm-Up |
|
|
|
|
|
|
11:00 |
|
125ccm: |
Závod - TV živě
|
Nova Sport |
12:15 |
|
Moto2: |
Závod - TV živě
|
Nova Sport |
14:00 |
|
MotoGP: |
Závod - TV živě
|
Nova Sport
|