Čtrnáctý podnik sezony - Velká cena Japonska

Velká cena Japonska odstartuje závěrečnou část sezony pěti závodů v šesti týdnech a je zároveň první z trojice tří mimoevropských GP. Za týden je to Malajsie a před cestou zpět do Evropy Austrálie.
Čtrnáctý podnik sezony - Velká cena Japonska

Tento víkend ale patří Japonsku a závodnímu komplexu Twin Ring Motegi. Japonci svou Grand Prix měli na programu už v dubnu, jako druhý podnik sezony hned po zahajovací Grand Prix v Kataru, ale tenkrát se ozvala matka příroda a všem naznačila, kdo je tu pánem. Na Islandu byla erupce sopky, která měla vliv na dění v celém světě, když zkolabovala letecká doprava. FIM narychlo rozhodla přesunout Velkou cenu Japonska na volný termín v říjnu a čtrnáctý podnik je tady.

Motegi leží přibližně osmdesát kilometrů na severovýchod od hlavního města Tokia, uprostřed cesty mezi městy Mito a Utsunomiya. Závodní dráhu postavili v roce 1997, kdy ovál sloužil pro testování automobilů, ale jeho součástí se stala dráha, kde pořádají závody silničních motocyklů. Trať je dlouhá 4801 metrů, široká 12 - 15 metrů a jezdci v jednom kole projedou osmi pravými a šesti levými zatáčkami. Dráha v Motegi je tvořena čtyřmi dlouhými rovinkami z níž ta nejdelší měří 762 metrů. Charakter okruhu tvořený pomalými a rychlými úseky plných brzdění a akcelerace přiměl dodavatele pneumatik Bridgestone, aby pro tento svůj domácí závod připravil asymetrickou zadní pneumatiku.

V pozici prvního muže královské kubatury přijíždí do Japonska Jorge Lorenzo z tovární stáje Fiat Yamaha. V MotoGP je jediným jezdcem, který bodoval v každém z posledních třinácti závodů sezony a spolu s Tonim Elíasem také jediným v celém šampionátu všech tří kubatur motocyklového mistrovství světa. Poslední závod v Aragonsku nedopadl dle jeho představ, cílem tam projel čtvrtý a ukončil tak skvělou sérii dvanácti pódiových umístění. Padesát šest bodů je rozdíl, který před cestou do Japonska dělí Jorge Lorenza od jeho krajana a velkého rivala Daniho Pedrosy. Honda teď evidentně působí velmi svěžím dojmem a pro jezdce Fiat Yamahy bude velmi těžkým soupeřem.

Klepněte pro větší obrázek

Dani Pedrosa zatím, co by jezdec královské kubatury v Motegi nikdy nevyhrál. Ve středu 29. září oslavil pětadvacáté narozeniny a tím nejlepším dárkem pro něho nebude nic lepšího než vítězství. Španěl cítí, že má v této chvíli navrch a potřebuje pokud možno skórovat maximální počet bodů, aby si udržel naději, že Lorenzo udělá chybu a on nakonec vyhraje. Ztráta na první místo je určitě velká a pokud vezmeme do úvahy Lorenzovy konzistentní výsledky, tak je to rozdíl k nepřekonání. Každopádně zkusit to musí a pokud se mu to podaří, bude to výkon roku. Nicméně je to Loenzo, kdo v Japonsku loni vyhrál, takže letos musí Pedrosa pořádně zabrat a jeho RC212V mu v tom určitě pomůže. Jak Jorge Lorenzo tak Dani Pedrosa jsou jediní dva jezdci v MotoGP, kteří už překročili dvou set bodovou hranici.

Casey Stonerovi k tomu chybí poměrně dost, protože dosud nasbíral sto padesát pět bodů a to mu nyní stačí na třetí místo v průběžném hodnocení. Před dvěma týdny v Aragonsku vyhrál svou letos první Grand Prix. Loni něco nepředstavitelného, letos bohužel pro Ducati, holá skutečnost. Italskému výrobci se změna pořadí zapalování válců povedla v tom, že s Ducati ostatní jezdci dokážou zajet dobrý závod. Ale zároveň tím otupil ostří svému nejlepšímu jezdci Stonerovi, protože tomu dalo od prvního závodu sezony pořádnou práci, aby se na nový motocykl adaptoval. Talent Australanovi nechybí, ale přední část GP10 mu prostě nenabízí potřebnou jistotu a to mu prohrává závody, aspoň do Aragonska tomu tak bylo. Uvidíme, zda u Ducati našli ten správný recept nebo prostě tato nová dráha italské značce po všech stránkách vyhovovala. V Japonsku naposledy Ducati triumfovala v roce 2007 s Lorisem Capirossim, ale čas Casey Stonera pravděpodobně nadejde až s příchodem závodů v Malajsii, Austrálii a Portugalsku, kde se mu obyčejně daří velmi dobře.

Čtvrtý Valentino Rossi ztrácí na Australana patnáct bodů, což je vzhledem k jeho problémům s ramenem možná rozhodující náskok. Po závodu ve španělském Aragonsku devítinásobný světový šampion řekl, že nic jiného jeho problémy nevyřeší než operace a její termín se může urychlit. Teď odjede tři závody - Japonsko, Malajsii a Austrálii a potom se rozhodne, zda předčasně neukončí letošní sezonu a podstoupí operaci už po závodu na Phillip Islandu. Znamenalo by to, že Rossiho neuvidíme v Portugalsku a Valencii, ale on by tím získal čas na dlouhou rekonvalescenci a Yamaze by tím sundal jejich břímě s věčným rozhodováním, zda mu umožnit test s Ducati už po posledním závodu sezony.

Smutná kapitola je Andrea Dovizioso, jezdec tovární Hondy, jenž odvádí dobrou práci, ale jeho zaměstnavateli to asi nestačí. Ital je stále bez smlouvy a to se pomalu ale jistě blíží závěr sezony. Myslím, že pokud by nevěděl, co bude dělat za měsíc asi by působil trošku nervóznějším dojmem, takže se pravděpodobně s HRC nějaká dohoda chystá, jen se čeká na to, kdy se zveřejní. Domácí podnik Hondy je k tomu určitě ta nejlepší příležitost, takže si počkáme a uvidíme. Ital je v této fázi šampionátu pátý, ale cílem je stále celkové třetí místo, kde mu chybí šestnáct bodů.

Klepněte pro větší obrázek

Nejlepší z nováčků a jezdců netovárních týmů je po třinácti závodech sezony Ben Spies z Monster Tech 3. Šestý Američan má pro příští rok jistou smlouvu u továrního týmu Yamahy, takže závodí ve velké pohodě a na jeho výsledcích je to znát. Od závodu v Laguně Seca má celkem zajímavou bilanci, protože jeho nehorším umístěním je šesté místo, nejlepším pak druhé v domácí Grand Prix v Indianapolisu. Závodní okruh v Motegi bude pro Američana velkou neznámou, ale v jeho případě jsme si už zvykli, že takové situace řeší rychle a s přehledem. 

První stupně vítězů získal Nicky Hayden před dvěma týdny na neznámém a náročném závodním okruhu v Aragonsku, když v posledním kole předjel lídra šampionátu Jorge Lorenza. Jezdec tovární Ducati má na kontě sto dvacet pět bodů a finišuje, protože na šesté místo ztrácí šest bodů, na páté pak bodů čtrnáct. Američan je také posledním z jezdců MotoGP, kteří překročili hranici sta bodů. Smlouvu s Ducati prodloužil, takže nyní je jeho cílem a zájmem získat pro sebe a tým, co nejlepší výsledek.

Osmá příčka patří Randy De Punietovi, jezdci LCR Hondy, který zatím neřekl svému zaměstnavateli, jak se rozhodl ohledně sezony 2011. Zájem o Francouzovy služby projevila Suzuki a ten nad jejich nabídkou uvažuje. Pro tým LCR Hondy je rozhodně velkou oporou a jen neradi by o Francouze přišli. Začátek sezony měl rozjetý velmi pěkně, ale zranění z Německa v podobě zlomené nohy, francouzskému jezdci sebralo veškeré naděje na výraznější výsledek. Byly časy, kdy ve čtyřech závodech získal čtyřicet tři bodů, teď jich od svého návratu v Brně získal dvanáct. Snad mu to vyjde v příštím roce.

Deváté a desáté místo je dvojice Gresiniho týmu San Carlo, Marca Melandriho a Marce Simoncelliho. Oba Italové mají stejně po sedmdesáti čtyřech bodech a vedou svůj vlastní souboj o to, kdo z nich bude lepší. Melandri je stále častěji nespokojen s tím, jak motorka funguje a v mnohém připomíná zoufalství Toniho Elíase, když loni prožíval to samé. Když pak Elías nevydržel a řekl na plnou pusu, co si myslí o tom, že někdo od Hondy lepší díly má a někdo ne, najednou se pro něho v MotoGP nenašlo místo. Španěl musel do Moto2, aby znovu dokázal, že je jezdcem, který  na MotoGP rozhodně má. Melandrimu to v této chvíli může být jedno, protože po skončení sezony odchází k superbikům, navíc Yamaze a tak se možná ještě něco nového dovíme.

Klepněte pro větší obrázek

Simoncelli je mladý jezdec, talentovaný, ale má se samozřejmě co učit. Určitě nic nevzdává a v každém závodu bojuje jako lev. Nedávno se psalo o jeho ne příliš dobrém vztahu s Andrea Doviziosem a to z toho důvodu, když se Doviziosa ptali, proč nechce k týmu Fausta Gresiniho. Jak je to doopravdy se teď asi nedozvíme, ale pokud tam Dovizioso skutečně půjde a v týmu vznikne napjatá atmosféra, k ničemu dobrému to nebude.

Jedenáctý Colin Edwards o jeden rok prodloužil s Tech 3 a pokračuje dál v MotoGP, ale už ne s krajanem Spiesem, ale s britským závodníkem Calem Crutchlowem. Dvanáctý Hector Barbera rovněž prodloužil a v příštím roce uvidíme Španěla znovu s Ducati týmu Aspar. Aleix Espargaró z Pramac Racingu má budoucnost u týmu jasnou a je v této chvíli třináctý.

Čtrnáctá příčka patří jezdci tovární Suzuki Álvaru Bautistovi. Španěl loni v Japonsku vyhrál závod čtvrtlitrů, letos pojede s motocyklem MotoGP, což je podstatná změna. Patnáctý je Španělův zkušenější týmový kolega Loris Capirossi. Ital vynechal závod v Aragonsku, protože po zranění ze San Marina absolvoval operaci ruky. Pro závod v Motegi by snad mělo být už vše v pořádku, protože tento víkend oslaví Suzuki padesát let závodění. V Motegi tak budou k vidění slavné motocykly celé závodní historie japonského výrobce motocyklů a nebudou chybět ani slavná jména, jako Mitsuo Ito, dosud jediný japonský závodník, který vyhrál TT na ostrově Man v roce 1963.

Šestnáctý Mika Kallio ukončí sezonu a bude si hledat nové místo. Vyzkoušel MotoGP, ale to prostě není jeho šálek kávy aspoň ne s Ducati. Kde je ten Fin, kterého jsme znali z dvěstěpadesátek? Hiroši Aojama se jen nedávno vrátil zpátky k závodění, když si dlouhou dobu léčil zlomeninu dvanáctého obratle. Teď pojede v Japonsku, což je jeho domácí Velká cena a nemůžu se ubránit dojmu, že na úřadujícího šampiona třídy do 250ccm je vyvíjen určitý tlak, aby se doma předvedl v tom nejlepším světle. Určitě by něco takového rád, ale chybět v šesti závodech sezony není zrovna nic, co by mělo vliv na jeho lepší výkony. Viz příklad Rossiho nebo De Punieta.

Klepněte pro větší obrázek

Tři závodní víkendy nás čeká vstávání brzo ráno, takže prosím věnujte pozornost časovému harmonogramu, který bude v Japonsku, Malajsii a Austrálii znovu ve formátu: pátek první trénink, v sobotu druhý + kvalifikace a neděle zahřívací trénink + závod všech tří kubatur.

Časový harmonogram Velké ceny Japonska:

Pátek 1. října 2010

Čas                              Jízdy                                                    Televize                            
05:40 - 06:40 125ccm: 1. volný trénink  
06:55 - 07:55 MotoGP: 1. volný trénink  
08:10 - 09:10 Moto2: 1. volný trénink  


Sobota 2. října 2010

Čas                              Jízdy                                                    Televize                            
02:00 - 02:40 125ccm: 2. volný trénink  
02:55 - 03:55 MotoGP: 2. volný trénink  
04:10 - 05:10 Moto2: 2. volný trénink  
06:00 - 06:40 125ccm: kvalifikace  Nova Sport (živě)
06:55 - 07:55 MotoGP: kvalifikace  Nova Sport (živě)
08:10 - 08:55 Moto2: kvalifikace  Nova Sport (živě)


Neděle 3. října 2010

Čas                             Jízdy                                                     Televize                            
01:40 - 02:00 125ccm: Warm Up  
02:10 - 02:30 Moto2: Warm Up  
02:40 - 03:00 MotoGP: Warm UP  
05:00 125ccm: Závod  Nova Sport (Živě)
06:15 Moto2: Závod  Nova, Nova Sport (Živě)
08:00 MotoGP: Závod  Nova Sport (Živě)
22. října | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
22. října | Mir slaví: odkaz
22. října | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
22. října | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
22. října | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00