Čtvrtý podnik sezony - Velká cena Francie

V polovině května čeká na jezdce a týmy světového šampionátu závod ve Francii. Okruh Bugatti leží jen pár kilometrů od slavného města Le Mans a už tento víkend tam startuje - Monster Energy Grand Prix de France.
Čtvrtý podnik sezony - Velká cena Francie

Dvě stě kilometrů jihozápadně od Paříže postavili v roce 1966 čtyřkilometrový okruh Bugatti, který je od roku 2000 stabilní součástí kalendáře motocyklového šampionátu. Motorky tam závodily od roku 1968, ale v roce 1995 tam těžce havaroval Alberto Puig a Francouzi museli okruh přestavět tak, aby splňoval všechny bezpečnostní parametry. To si vyžádalo čtyřletou přestávku a do Le Mans se motorky vrátily v roce 2000. Tehdy vyhrál závod pětistovek Álex Criville, druhý skončil Norick Abe a třetí projel cílem Valentino Rossi.

Závodní dráha okruhu Bugatti měří přesně 4180 metrů, nejdelší rovinka je tam dlouhá 647 metrů a v jednom kole jezdci projedou celkem čtyřmi levými a devíti pravými zatáčkami. Pro všechny je důležité nastavení motocyklu tak, aby měl potřebnou trakci, která jim umožní rychle akcelerovat z pomalých zatáček. Pokud se týmům podaří najít správné nastavení je tu ještě jedna okolnost, která má vliv na výkon v závodu a to je počasí. Předpověď na víkend v Le Mans je jedna věc, skutečnost pak druhá.

Klepněte pro větší obrázek

Po třech úvodních kolech šampionátu je na prvním místě Jorge Lorenzo, úřadující mistr světa a člen týmu tovární Yamahy. Španěl má čtyřbodový náskok před Danim Pedrosou z Repsol Hondy a ve Francii určitou šanci si bodový rozdíl navýšit, protože na tomto typu dráhy Yamahy umí zajet dobrý závod. Loni tam také Lorenzo vyhrál a jeho cílem jsou opět stupně vítězů. Po testu v Estorilu má Španěl k dispozici nějaká zlepšení, ale ty se zatím netýkají výkonou pohonné jednotky M1. Alespoň se o tom během testu nikdo nezmínil.

Dani Pedrosa je po operaci velmi spokojen a je na něm vidět, že mu spadl kámen ze srdce. On to byl pořádný balvan, protože jeho zdravotní stav byl mnohem vážnější než se prezentovalo a dokonce v jeho případě hrozilo ukončení kariéry. Lékaři nějakou dobu nedokázali zjistit příčinu ztráty citu v ruce a to je pro jezdce motocyklu základ, bez kterého se prostě nedá závodit, alespoň ne v mistrovství světa. V Portugalsku sice operovaná ruka neskutečně bolela, ale pro Španěla bylo důležité, že dokázal fyzicky fungovat až do cíle závodu, čehož okamžitě využil a cílem projel první. Tím se mu podařilo snížit náskok Jorge Lorenza na rozdíl čtyř bodů a to není moc. Navíc má k dispozici Hondu a ty jak víme letos fungují opravdu na jedničku.

Na třetím místě v průběžném hodnocení mistrovství světa je Casey Stoner, druhý jezdec tovární stáje Hondy a další kandidát v boji o titul. Na vedoucí pozici teď ztrácí čtyřiadvacet bodů, na druhého Pedrosu dvacet. Tuto ztrátu Stoner zaznamenal po závodu ve španělském Jerezu, protože tam došlo ke kontaktu s Valentinem Rossim a na rozdíl od Itala už v závodu dál nepokračoval. Tato nehoda odstartovala slovní přestřelku mezi oběma závodníky, která závodem v Jerezu neskončila. Naopak!

Klepněte pro větší obrázek

V Jerezu se Rossi v boxech Repsol Hondy Stonerovi omluvil, že jeho chybou došlo k nehodě. Australan řekl, že je to v pořádku, ale o něco později už se mu nelíbilo, že si při tom Ital nesundal přilbu. V Portugalsku po tréninkových jízdách Casey Stoner upozornil na to, že za ním Rossi jezdí, jako nějaký pes, když potřebuje zajet lepší čas. To řekl, když se ho novináři ptali, proč během jízd ubral plyn a rukou si poplácal po sedadle Hondy. Chtěl tím naznačit právě povel na pejska, pojď a následuj mě. Rossi mu tehdy vzkázal, že pokud nechce, aby za ním někdo jezdil, bude prostě muset závodit sám aniž by tušil, že si v Portugalsku Stoner opravdu dojede pro třetí místo naprosto osamocen.

Dalo by se říct, že pokračování války slov bude následovat v Le Mans, ale podle italského tisku k tomu došlo mnohem dřív a nebyla to jenom slova. Během testu v Portugalsku měl Stoner Itala při jízdě celkem razantně zpomalit a Rossiho jediným východiskem byla jízda mimo trať. O něco později to pak Ital Stonerovi vrátil. Nikdo o tom nemluvil, nikdo si na nic nestěžoval a vše mělo zůstat za dveřmi MotoGP. Jenže během závodního víkendu Superbiků v Monze někdo přeci jenom promluvil a tato informace prolétla paddockem jako blesk.

O pár dnů později Valentino Rossi tuto informaci italským novinářům potvrdil. Nicméně na adresu jejich potyčky v Estorilu hovořil s nadsázkou a uvedl, že to pro něho nepředstavuje žádný problém, i když to podle něho Stoner udělal schválně. Závěrem pak k tomu dodal, že takové neshody mezi jezdci jsou zábavné. Ohledně šancí na letošní titul pak novinářům řekl, že Lorenzo a Pedrosa to mají tak půl na půl, ale protože je sezona teprve na začátku, je třeba brát do úvahy také Stonera.

Klepněte pro větší obrázek

Valentino Rossi je v po třech kolech na čtvrtém místě. Zraněné rameno je stále lepší a lepší a to Italovi dává potřebnou jistou. V Estorilu si s týmem vyzkoušeli nová zlepšení, která nasadí už tento víkend v Le Mans a především se to týká nového podvozku GP11. Rossi teď ztrácí na Casey Stonera deset bodů, ale jen jeden bod za ním je jeho týmový kolega Nicky Hayden. Američan má třicet bodů a stejný počet má také na svém kontě Andrea Dovizioso, třetí jezdec tovární Repsol Hondy.

Na průběžném sedmém místě je Hiroši Aojama z Gresiniho týmu San Carlo. Pro japonského závodníka skutečně velmi dobré postavení a vzhledem k tomu, že má osmadvacet bodů, tak jeho ztráta na čtvrté místo Rossiho představuje jen tři body! To je hodně málo. Aojama letos předvádí velmi dobrý výkon a na rozdíl od svého týmového kolegy Simoncelliho dokončil zatím všechny letošní závody.

Jednadvacet bodů a osmá příčka patří Calu Crutchlowovi, britskému jezdci Monster Yamahy Tech 3. Nováčkovi v MotoGP se evidentně daří a to i na okruzích, kde nikdy před tím nezávodil. V Le Mans rovněž nikdy nebyl, takže bude zajímavé sledovat, jak se s poměrně technicky náročnou tratí vypořádá. Zatím je lepší než jeho zkušenější kolega Edwards, ale ten měl velkou smůlu ve Španělsku.

V nájezdu do posledního kola mu v Jerezu vypověděla službu jeho satelitní M1 a Colin Edwards přišel o jasné body za třetí místo. Pokud by tehdy cílem projel, byl dnes čtvrtý, ale na to se samozřejmě nehraje. Pro tým Herve Poncharala je francouzská Grand Prix domácím podnikem, který sponzoruje jejich hlavní partner Monster Energy, takže pro všechny obrovská motivace se ukázat v tom nejlepším světle. Zda se jim to podaří zjistíme už tuto neděli.

Klepněte pro větší obrázek

První desítku uzavírá Héctor Barberá z Mapfre Aspar MotoGP. Španěl nedokončil závod v Portugalsku, protože havaroval a to tak, že si nalomil bederní obratel. Barberu to neskutečně bolelo a z toho důvodu nedokázal absolvovat jednodenní test po závodu v Estorilu. Určitě je to pro něho velká škoda, ale na to teď musí zapomenout a soustředit se na závod ve Francii, kde loni získal své nejlepší umístění v premiérovém ročníku jezdce MotoGP.

Na jedenáctém místě je český závodník Karel Abraham, který se v Portugalsku také nevyhnul pádu. Havaroval jen o něco později než Barberá a přitom si poranil levou ruku, kde ještě v průběhu pondělního testu postrádal cit v prstech. Jezdec brněnského týmu Cardion AB Motoracing havaroval i v testu královské kubatury, ale i přesto dokázal zrychlit a ve výsledkové tabulce se umístit na dvanáctém místě. Snad mu volný víkend umožnil rychle zapomenout a do Le Mans přijede po zdravotní stránce v pořádku. To nám také potvrdili přímo v týmu Cardion AB Motoracing, Karel Abraham odjel do Francie bez zdravotních problémů. Co se týče novinek, které v Estorilu testovala tovární Ducati a jejich nasazení v případě českého týmu, budeme vědět víc příští týden.

Po nevydařené přípravě, ale také po těžkém úvodu sezony je na dvanáctém místě překvapivě Toni Elías. Španěl v sedle LCR Hondy postupně zrychluje, ale sám není spokojen s výkony, které předvádí. Už mu nezbývá moc času, polovina roku se blíží a v Moto2 je plno mladíků, kteří se už nemůžou dočkat až jim někdo z MotoGP nabídne místo.

Až třináctý je po úvodních třech závodech Marco Simoncelli, jezdec tovární RC212V v barvách San Carlo Honda Gresini. Ital je velmi rychlý, letos bez problému drží krok se špičkou, ale má jeden problém, nedaří se mu dokončit závody. Spadl v Jerezu, když vedl závodní pole královské kubatury, spadl v Portugalsku potom, co do závodu startoval z druhého místa a to znamená, že má co dohánět. Trošku si spravil chuť v testu, den po závodu portugalské Grand Prix, protože tam znovu exceloval a byl nejrychlejším jezdcem.

Klepněte pro větší obrázek

Naprosto stejně je na tom čtrnáctý Ben Spies z tovární Yamahy. Američan už nedokončil dva závody a to není zrovna nejlepší začátek kariéry jezdce tovární skupiny tří ladiček. V Portugalsku mu jeden z mechaniků zapomněl na motocyklu přídavné zařízení a to Američana během jízdy natolik vyvedlo z koncentrace, že se jednou málem srazil s jedním ze závodníků a nakonec spadl. V Le Mans loni také závod nedokončil, ale jeho odhodlání je jasné, prolomit smůlu a zaznamenat dobrý výsledek.

Dvojici jezdců Pramac Racingu Lorisi Capirossimu a Randy De Punietovi patří v pořadí patnáctá a šestnáctá příčka průběžného hodnocení šampionátu. Zejména pro De Punieta je Grand Prix Francie jeho domácím podnikem, kde by moc rád ukázal všem svým fanouškům, že si s divokou Ducati už umí poradit a má na to, aby zajel perfektní výsledek. Otázkou je, co na to jeho noha.

Sedmnáctý je Álvaro Bautista, který se po zranění vrátil zpět na závodní dráhu v Portugalsku a na konto si připsal první body za třinácté místo. V pondělí jen krátce vyzkoušel nový podvozek GSV-R a byl s ním natolik spokojený, že s ním už v Le Mans pojede závod.

Časový harmonogram Velké ceny Francie:

Pátek 13. května









Čas
Jízdy
Televize
09:15 – 09:55
125ccm: 1. Volný trénink
10:10 – 10:55
MotoGP: 1. Volný trénink
11:10 – 11:55
Moto2: 1. Volný trénink





13:15 – 13:55
125ccm: 2. Volný trénink
14:10 – 14:55
MotoGP: 2. Volný trénink
15:10 – 15:55
Moto2: 2. Volný trénink





Sobota 14. května









Čas
Jízdy
Televize
09:15 – 09:55
125ccm: 3. Volný trénink
10:10 – 10:55
MotoGP: 3. Volný trénink
11:10 – 11:55
Moto2: 3. Volný trénink





13:00 – 13:40
125ccm: Kvalifikace Nova Sport
13:55 – 14:55
MotoGP: Kvalifikace Nova Sport
15:10 – 15:55
Moto2: Kvalifikace Nova Sport





Neděle 15. května









Čas
Jízdy
Televize
08:40 – 09:00
125ccm: Warm-Up
09:10 – 09:30
Moto2: Warm-Up
09:40 – 10:00
MotoGP: Warm-Up





11:00
125ccm: Závod Nova Sport
12:15
Moto2: Závod Nova Sport
14:00
MotoGP: Závod TV NOVA

Výsledek závodu třídy MotoGP z roku 2010 - Velká cena Francie:

P. Jezdec Země Tým Motocykl Km/h Čas/ztráta
1 Jorge LORENZO SPA Fiat Yamaha Team Yamaha 158.0 44'29.114
2 Valentino ROSSI ITA Fiat Yamaha Team Yamaha 157.7 +5.672
3 Andrea DOVIZIOSO ITA Repsol Honda Team Honda 157.6 +7.872
4 Nicky HAYDEN USA Ducati Marlboro Team Ducati 157.5 +9.346
5 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 157.3 +12.613
6 Marco MELANDRI ITA San Carlo Honda Gresini Honda 156.8 +21.918
7 Randy DE PUNIET FRA LCR Honda MotoGP Honda 156.3 +29.288
8 Hector BARBERA SPA Paginas Amarillas Aspar Ducati 156.1 +33.128
9 Aleix ESPARGARO SPA Pramac Racing Team Ducati 156.1 +33.493
10 Marco SIMONCELLI ITA San Carlo Honda Gresini Honda 156.1 +33.805
11 Hiroshi AOYAMA JPN Interwetten Honda MotoGP Honda 156.0 +34.346
12 Colin EDWARDS USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 155.9 +37.123
13 Mika KALLIO FIN Pramac Racing Team Ducati 154.9 +55.061







Neklasifikován/ závod nedokončil:

Loris CAPIROSSI ITA Rizla Suzuki MotoGP Suzuki 154.8 22 kol

Ben SPIES USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 153.9 22 kol

Casey STONER AUS Ducati Marlboro Team Ducati 151.7 26 kol
10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz