Čtvrtý podnik sezony - Velká cena Itálie

Mistrovství světa silničních motocyklů nyní vstupuje do fáze, kdy na jezdce a týmy čeká série šesti Velkých cen v osmi týdnech a tento víkend je na programu první z nich – Grand Premio d’Italia TIM.

Italský závodní okruh v Mugellu je zasazen do nádherného prostředí Toskánska a patří mezi dráhy, které jsou náročné zejména po fyzické stránce. Velký vliv na výsledek má samozřejmě správné nastavení motocyklů a v neposlední řadě tu hraje svou roli počasí. Loni jezdci MotoGP absolvovali v Mugellu mokro-suchý závod s výměnou motocyklů v boxech a první vítězství tam pro domácí Ducati získal Casey Stoner.

Závodní dráha v Mugellu měří přes pět kilometrů a v kalendáři šampionátu patří mezi jednu z nejdelších. Rovněž je velmi rychlá a to díky mnoha prudkým změnám v převýšení s několika průjezdy vysokorychlostních šikan. Nejdelší rovinka je přes kilometr dlouhá, jezdci na ni dosahují rychlosti až tři sta dvacet kilometrů v hodině a v nájezdu do první zatáčky San Donato intenzivně brzdí na stokilometrovou rychlost. V jednom kole jezdci projedou celkem devíti pravými a šesti levými zatáčkami po dráze, která je široká maximálně čtrnáct metrů.

Italský okruh je samozřejmě oblíbeným místem všech domácích jezdců a v MotoGP jich závodí celkem pět včetně devítinásobného šampiona Valentina Rossiho, který do minulého roku na této dráze neznal po sedm let soupeře. Dále je to Andrea Dovizioso, Marco Melandri, Marco Simoncelli a Loris Capirossi.

Nicméně v pozici vedoucího jezdce šampionátu třídy MotoGP, přijíždí v letošním roce na půdu Itálie Španěl Jorge Lorenzo. Zástupce Fiat Yamahy a týmový kolega Rossiho vyhrál poslední dva závody a z Kataru si odvezl body za druhé místo. V jeho podání určitě povedený vstup do sezony, která je v královské kubatuře jeho třetí a zdá se, že po třech kolech zatím ta nejlepší.

Rodák z Mallorky jede ve velké pohodě, je rychlý a hlavně nedělá chyby. Nyní má na kontě sedmdesát bodů, což je největší bodový zisk po třech kolech od doby, kdy v roce 2005 dosáhl stejného počtu Valentino Rossi. Právě před jeho italským rivalem dělí Lorenza celkem devět bodů, takže pokud si chce vedení v soutěži udržet, musí přemýšlet nad tím, jak poprvé vyhrát v Mugellu.

Klepněte pro větší obrázek

Druhá pozice patří domácímu jezdci Fiat Yamahy Valentinu Rossimu. Ten má v Mugellu neuvěřitelnou bilanci v podobě devíti vítězných závodů a i když byla jeho sedmiletá série loni přerušena neznamená to, že si letos nebude chtít spravit chuť desátým toskánským zlatem. V jeho případě bude zajímavá už kvalifikace, protože pokud se mu podaří zajet v sobotu nejlepší čas, bude v královské kubatuře startovat po padesáté z pole position.

Rossiho bolavé rameno už snad nebude problém a teď se jen potřebuje soustředit na to, proč byla Lorenzova Yamaha v posledních dvou závodech rychlejší než jeho. Otázkou je, jak jsou na tom oba jezdci s motory, zda mají u Yamahy společnou strategii nebo si jde každý svou vlastní cestou, což je zatím s otazníkem. Nicméně toto hledisko může být v jejich vzájemném souboji letos ještě velmi důležité.

Na třetím místě je Andrea Dovizioso z Repsol Hondy. Další Ital, který spoléhá na podporu domácího publika, ale zejména na své vlastní schopnosti a výkon tovární Hondy, který se s každým dalším závodem zlepšuje. Dovizioso jede v letošním ročníku velmi dobře, už dvakrát stál na stupních vítězů a co je z jeho pohledu nejdůležitější, na bodech e lepší než týmový kolega Pedrosa.

Čtvrtý Dani Pedrosa ztrácí na Doviziosa dva body, což je sice minimum, ale vzhledem k jeho ambicím nepříjemný fakt. Máme před sebou teprve čtvrtý závod sezony, takže pro Pedrosu je tu spousta příležitostí, jak se postupně probojovat na přední příčky, ale to nesmí v posledních kolech ztrácet pozice, jak se mu to stalo v Jerezu nebo v Le Mans. Pedrosova Honda je stejně rychlá, jako jeho kolegy Doviziosa a vzhledem k tomu, že v Mugellu Španěl umí zajet, můžeme očekávat jejich velmi vyrovnané souboje a určitě nejen ty, protože Pedrosovým úkolem u Hondy je hlavně vítězit, což se

Prvním jezdcem Ducati v průběžném hodnocení šampionátu je pátý Nicky Hayden. Neuvěřitelná změna, která tohoto chlapíka vynesla na přední příčky. Samozřejmě to nepřišlo jen tak, ale stojí za tím spousta tvrdé práce jeho a jeho týmu, ale výsledek stojí za to. První tři závody, v každém body za čtvrté místo a status nejlepšího jezdce italské značky. Premiérový závod mu loni v Mugellu vůbec nevyšel, protože došlo k poruše zadní brzdy a s tím bojovat o nějaké pozice v první desítce skutečně nešlo.

Letos je v jeho případě situace lepší. Ducati mu již nečiní takové problémy a navíc tento víkend vyzkouší hned několik nových věcí, které mají zlepšit stabilitu GP10. S devětatřiceti body Hayden ztrácí na čtvrtého Pedrosu jediný bod a na třetího Doviziosa body tři, což je skutečně minimum, pokud si v Mugellu připíše na konto další zajímavý výsledek.

Haydenův týmový kolega Casey Stoner teď prožívá velmi komplikované období, které pramení zejména z nedostatečného kontaktu s přední částí jeho Ducati, jenž vede k pádům v závodech. Díky tomu nebodoval v Kataru ani v Le Mans a před závodem v Mugellu mu patří až třináctá pozice, což je v případě Australana od jeho éry u Ducati věc nevídaná. Italskou Grand Prix musí zvládnout co nejlépe, protože pak už to bude skutečně velký problém. Stonerova ztráta na vedoucího Lorenza nyní činí padesát devět bodů a na týmového kolegu Haydena jich ztrácí dvacet osm.

Klepněte pro větší obrázek

Jako o perfektním začátku sezony může mluvit Randy De Puniet z LCR Hondy. Francouz je po třetím kole šestým mužem šampionátu a nejlepším netovárním jezdcem. Pravidelně boduje, Honda mu jede dobře a není důvod, proč by o své postavení měl v Itálii přijít, pokud bude pokračovat v nastaveném tempu.

Marco Melandri bude zcela určitě opačného názoru, protože tento netovární jezdec Gresiniho týmu San Carlo na De Punieta ztrácí pět bodů a ty by rád vymazal právě v nedělním domácím závodu v Mugellu. Ital po ne zcela povedeném začátku postupně získává půdu pod nohama a začíná se viditelně zlepšovat. Italskou dráhu zná velmi dobře a pokud se jim podaří najít správné nastavení ještě před kvalifikací, může se ještě dočkat překvapení.

Před začátkem sezony byl tým Monster Tech3 velkým favoritem v boji o vedoucí příčky, ale po třech odjetých kolech to vypadá, že to nebude asi tak jednoduché jak se na první pohled zdálo. Colin Edwards je s šestnácti body osmý a se svým výkonem nemůže být spokojený. V Le Mans měli problémy s nastavením, M1 jim nedržela na asfaltu způsobem jakým by potřebovali a to se muselo nutně promítnout do konečných výsledků. Podle Edwardse to není ztrátou výkonu motoru, ale velký problém je s předkem motorky, kde nemá potřebný cit a ten je pro jeho styl jízdy životně důležitý. Sezona je stále na začátku, ale pokud uvažuje o ataku předních pozic, je nejvyšší čas tento problém vyřešit.

Stejného počtu bodů jako Edwards už také dosáhl devátý Marco Simonceli ze San Carlo Honda Gresini. Italský nováček v královské kubatuře stejně jako jeho týmový kolega Melandri postupně zvyšuje tempo a zlepšuje se, protože v každém závodu bojoval o pozice v první desítce a s minimem zkušeností, které v MotoGP zatím má se ještě nedokázal výrazněji prosadit. Nicméně tento talentovaný Ital je v této fázi šampionátu nejlepším ze všech nováčků, což je určitě dobrá vizitka a obrovská motivace tento fakt potvrdit v domácím závodu před zraky všech fanoušků.

První desítku uzavírá další z nováčků Héctor Barberá, jezdec Aspar týmu Paginas Amarillas. Také v případě španělského jezdce je tato pozice velmi dobrý výsledek a u Aspara jsou teď určitě spokojeni, že si nakonec pro svůj tým zvolili tohoto závodníka. Nejlepší závod zajel naposledy ve Francouzském Le Mans, kde po bitvě se Simocellim a Espargarem bral body za osmé místo v cíli. V Itálii se bude snažit o další výrazný progres, což znamená, že bitva o pozice ve středu pole slibuje v Mugellu parádní podívanou.

Náročný úkol mají před sebou u Suzuki, protože oba jejich jezdci Loris Capirossi a Álvaro Bautista uzavírají průběžné pořadí královské kubatury a to není pro tovární tým japonského výrobce zrovna nejlepší situace. Potřebují se odrazit doslova a do písmene od dna a Mugello má být tím správným místem, kde se snad vše obrátí k lepšímu.

Časový harmonogram Velké ceny Itálie:

Pátek – 4. června 2010




Čas Jízdy Televize
12:40 – 13:40 125ccm: 1. Volný trénink
13:55 – 14:55 MotoGP: 1. Volný trénink
15:10 – 16:10 Moto2. 1. Volný trénink



Sobota – 5. června 2010




Čas Jízdy Televize
09:00 – 09:40 125ccm: 2. Volný trénink
09:55 – 10:55 MotoGP: 2. Volný trénink
11:10 – 12:10 Moto2: 2. Volný trénink
13:00 – 13:40 125ccm: Kvalifikace Nova Sport (živě)
13:55 – 14:55 MotoGP: Kvalifikace Nova Sport (živě)
15:10 – 15:55 Moto2: Kvalifikace Nova Sport (živě)



Neděle – 6. června 2010




Čas Jízdy Televize
08:40 – 09:00 125ccm: Warm Up
09:10 – 09:30 Moto2: Warm Up
09:40 – 10:00 MotoGP: Warm Up



11:00 125ccm: Závod Nova Sport (živě)
12:15 Moto2: Závod Nova (živě)
14:00 MotoGP: Závod Nova Sport (živě)
5:39 | Michelin zůstane v MotoGP minimálně do roku 2023.
3:39 | Nakagami smetl Ponse: odkaz
3:01 | Lorenzův velký pád: odkaz
20. října | Přerušení bylo krátké, už se opět jede.
20. října | Po několika pádech byl trénink Moto2 přerušen kvůli stavu dráhy. Je potřeba vyčistit.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00