Dani Pedrosa vyzkouší v Jerezu upravený podvozek

Jezdec Repsol Hondy letos konečně absolvoval předsezonní přípravu bez zranění, ale výsledky nebyly takové jaké by on nebo tým tovární Hondy očekával. Dle mnohých je příčinou změna výrobce tlumení, ale je to asi jinak.

V předsezonních testech si Pedrosa je těžko zvykal na novou RC212V. Model 2010, jenž pro letošní ročník japonský výrobce připravil je jiný a v éře osmistovek asi ten nejlepší, co v továrně Hondy vyrobili. Nicméně Danimu Pedrosovi se tento potenciál zatím nepodařilo plně využít. Otázkou je proč.

V katarské Grand Prix se na start kvalifikoval sedmým časem do čtvrté řady. V minulém roce se mu ale starty dařily a ten letos první byl přímo excelentní, protože po zhasnutí světel vystřelil jako projektil a okamžitě se zařadil na vedoucí pozici sedmnáctičlenného startovního pole. V průběhu několika kol ale začal postupně ztrácet, propadal se pořadím a cílem nakonec projel sedmý.

Mnozí se tak ptají, zda i letos bude tvořit známou čtveřici nejlepších, protože zatím to tak nevypadá. Týmový kolega Andrea Dovizioso je prozatím jasně lepší a úspěšnější je také Randy De Puniet na netovární RC212V. Technici Hondy ale v těchto dnech pracují se stoprocentním nasazením, aby Pedrosovi připravili motocykl, který mu pozici v horních patrech tabulky pomůže získat zpět.

Španělský jezdec je lehký, drobné postavy, což vyžaduje naprosto precizní nastavení stroje. Pokud se mechanikům podaří vše ideálně sladit, může být Pedrosa nakonec k nepřekonání, ale vše bude záviset jak rychle se Hondě podaří otestovat změny na jeho motocyklu. Přechod na tlumení značky Öhlins nebyl pro Pedrosu jednoduchý ale také nebyl zdrojem jeho největších potíží, jak se zprvu všichni domnívali.

Klepněte pro větší obrázekNa španělském AS.com uvedli, že Pedrosovi tolik nevadí tlumení, jako zadní kyvné rameno s podvozkem. Problémy ale nemá sám a to je také důvodem zvýšené aktivity HRC. Dvojice Gresiniho týmu Marco Simoncelli s Marcem Melandrim zatím recept na dobré nastavení vůbec nenašli. Melandri jel loni parádně s netovárním strojem Kawasaki, ale to co předvádí nyní silně připomíná situaci jeho angažmá u Ducati. Pedrosa již HRC požádal o řešení této situace a pokud se to Japoncům podaří, profitovat bude i dvojice Gresiniho Italů.

Honda Daniho Pedrosy byla v nájezdu nebo při výjezdu ze zatáček totálně nestabilní, což šlo jasně vidět v televizním přenosu, na rovinkách jela neskutečně rychle, ale v zatáčkách díky tomu Pedrosa ztrácel obrovské množství času na brzdách a to nebylo dobré. HRC vidí, že něco není v pořádku a pro Pedrosu připravili dva nové podvozky přičemž první už měli vyzkoušet v Motegi a druhý ve španělském Jerezu. Jak víme, závod v Motegi byl odložen a tak HRC přiveze s nejvyšší pravděpodobností oba podvozky na jih Španělska. Pedrosa požadoval tužší podvozek a tužší kyvné rameno a poprvé si tak nový komplet vyzkouší už za týden.

To ale znamená spoustu práce navíc a ztrátu na ostatní týmy, kteří do Jerezu přijedou s určitou představou ohledně základního nastavení. Španělův tým víkend začne od nuly s novým podvozkem, novým ramenem, vše zpevněno uhlíkem pro lepší tuhost a navíc ještě v dvojím provedení. Pokud by za týden byl v Jerezu test a ne závod, proč ne, ale vše vyzkoušet v pár minutách tréninku a ještě se připravit k závodu nebude vůbec jednoduché. Samozřejmě Pedrosovi mechanici budou mít instrukce z první ruky, ale s časem, který mají k dispozici to můžeme nazvat loterií.

Pokud se jim to podaří rychle, Pedrosa bude v dalším průběhu sezony silným soupeřem, což se samozřejmě stát může, ale je tu jeden zásadní problém a tím je omezení motorových jednotek. Toto pravidlo platí od začátku letošní sezony a znamená, že každý jezdec má pro osmnáct Velkých cen jen šest agregátů. Vyzkoušet nový díl znamená jezdit, to zvyšuje počet kilometrů a snižuje životnost motoru. Klidně se tak může stát, že změny, které pro Pedrosu u HRC připravili budou fungovat, ale jejich testováním se dostane do ztráty vůči konkurenci, jenž si pohonné jednotky bude naopak šetřit. Stát se může i to, že se vše podaří, španělův stroj bude plně konkurenceschopný stejně jako stroje Gresiniho týmu a to letošnímu šampionátu jenom prospěje. Uvidíme za týden v Jerezu.

5:39 | Michelin zůstane v MotoGP minimálně do roku 2023.
3:39 | Nakagami smetl Ponse: odkaz
3:01 | Lorenzův velký pád: odkaz
20. října | Přerušení bylo krátké, už se opět jede.
20. října | Po několika pádech byl trénink Moto2 přerušen kvůli stavu dráhy. Je potřeba vyčistit.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00