Mistrovství světa silničních motocyklů se po roce vrací do Brna a už zítra zahájí prvními volnými tréninky jezdci všech kubatur přípravu na desátou Grand Prix sezony – Cardion ab Grand Prix České republiky.
Pro většinu jezdců a týmů je Masarykův okruh jedním z nejlepších, co můžeme najít v kalendáři Grand Prix. Jedná se jak o dráhu samotnou, která je široká a umožňuje v mnoha místech řadu možností k předjíždění, tak díky zájmu z řad diváků, kteří pokaždé vytvoří neobyčejnou atmosféru.
Historie závodění MS v Brně sahá až do roku 1965, kdy se na motorkách závodilo na silničním okruhu západně od Brna. Novodobá historie ale přichází až po dokončení moderního automotodromu, který své brány otevřel v roce 1987 a na výjimku roku 1992 tam každoročně pořádají prestižní Velkou cenu České republiky. Pro tak malou zemi je to obrovská možnost se zviditelnit a všem, kteří tuto Velkou cenu pořádají se to dle pozitivních ohlasů daří.
V pozici vedoucího jezdce třídy MotoGP přijede na jih Moravy Jorge Lorenzo, jezdec tovární Fiat Yamahy. Španěl zatím s japonským výrobcem smlouvu neprodloužil, ale je velmi pravděpodobné, že u Yamahy zůstane. V této chvíli má obrovský náskok dvaasedmdesáti bodů před druhým Danim Pedrosou z Repsol Hondy a velkou šanci vyhrát první titul v MotoGP.
Druhé místo patří již zmiňovanému Pedrosovi. Už před startem v Laguně Seca na svého krajana ztrácel pořádnou porci bodů, ale pádem z vedoucí pozice americké Velké ceny se asi definitivně připravil o možnost Lorenza výrazně ohrozit. Do konce ale stále zbývá devět závodů, takže šance tu pořád je.
Třetí příčku drží Andrea Dovizioso, což je určitě dobrý výkon od tohoto talentovaného Itala, ale nestačí mu, protože je jeho cílem usilovat o druhou pozici svého týmového kolegy. Motivace je celkem jasná. Poté, co Honda podepsala smlouvu s Casey Stonerem jsou najednou u HRC tři závodníci. Honda se snažila, aby v příštím roce jeli všichni tři v jejich továrním týmu, ale to pravděpodobně nebude možné. Otázkou je, kdo půjde z kola ven a Dovizioso se k odchodu rozhodně nechystá.
Po závodu v Brně pak třída MotoGP absolvuje svůj druhý a poslední test v průběhu sezony. Pro všechny velmi důležitý z hlediska zlepšení pro zbytek roku, ale také pro vývoj nových modelů 2011. Valentino Rossi ale jako jediný se vší pravděpodobností testovat nebude, protože jeho dny u Yamahy jsou zdá se již sečteny.
Rossi chce v neděli večer oznámit, jaká bude jeho další budoucnost v MotoGP a na to čekají skutečně všichni, protože pokud od Yamahy odejde, spustí pořádný přestupový kolotoč. Takový Tech 3 může rázem přijít o oba své jezdce, ale zatím není nic rozhodnuto. V neděli se tak nebude rozhodovat a bojovat jen na dráze, ale také a hlavně v zákulisí. Uvidíme.
Protože je Velká cena České republiky domácím závodem nás všech, motogpsports.cz připravil stručný popis brněnského okruhu ve spolupráci s Lukášem Peškem, závodníkem Moto2 a našim dnešním průvodcem.
„Tato trať je velmi specifická, když se podíváme na nákres okruhu tak tu máme jeden druh zatáček což jsou esíčka buď zprava doleva nebo opačně. Hodně se to opakuje a jsou to vlastně zatáčky tři - čtyři, svým způsobem i zatáčky šest - sedm, osm - devět, jedenáct – dvanáct a třináct – čtrnáct.“
„Zásadní věc je v tomto případě pokaždé trefit správnou stopu v nájezdu do první z nich, protože to je pro průjezd další zatáčky v tom esku rozhodující. Po ni už následuje rovinka a tam získáváte čas.“
„Na okruhu můžete více méně předjíždět všude a to jednak díky tomu, že je tu dráha široká, ale hlavně pak ve zmiňovaných esíčkách, kde jsou rychlé změny směru a tam se hodně předjíždí.“
„Nejtěžší sektor okruhu si myslím je ten čtvrtý a to od zatáčky deset až po cílovou rovinku, protože se tam vše odehrává do kopce a projeví se tam sebemenší chyba, díky níž pak můžete hodně ztratit,“ uvedl k okruhu v Brně Lukáš Pešek.
Na otázku, kde se po startu třídy Moto2 bude lámat chleba, závěrem řekl: „Podle mě se hlavní děj bude odehrávat ani ne tak v první zatáčce jako o něco později v zatáčkách tři a čtyři, tam to bude hodně nahuštěné.“
Z českých závodníků se v Brně představí stálí jezdci mistrovství světa Jakub Kornfeil z Racing Germany v třídě do 125ccm, Karel Abraham z týmu Cardion AB Motoracing a Lukáš Pešek z Matteoni CP Racing v třídě Moto2.
Pro Velkou cenu České republiky získali v kubatuře do 125ccm divokou kartu další dva Češi a to Andrea Toušková a Ladislav Chmelík. V juniorském šampionátu Red Bull Rookies MotoGP Cupu pak závodí Tomáš Vavrouš. Příjemným překvapením je podle posledních zpráv start Patrika Vostárka, který v týmu Vector Kiefer Racing nahradí zraněného Vladimira Leonova a v Brně pojede závod třídy Moto2.
Časový harmonogram Velké ceny České republiky:
Pátek – 13. srpna 2010 |
|
|
|
|
|
Čas |
Jízdy |
Televize |
12:40 – 13:40 |
125ccm: 1. Volný trénink |
|
13:55 – 14:55 |
MotoGP: 1. Volný trénink |
|
15:10 – 16:10 |
Moto2. 1. Volný trénink |
|
|
|
|
Sobota – 14. srpna 2010 |
|
|
|
|
|
Čas |
Jízdy |
Televize |
09:00 – 09:40 |
125ccm: 2. Volný trénink |
|
09:55 – 10:55 |
MotoGP: 2. Volný trénink |
|
11:10 – 12:10 |
Moto2: 2. Volný trénink |
|
13:00 – 13:40 |
125ccm: Kvalifikace |
Nova Sport (živě) |
13:55 – 14:55 |
MotoGP: Kvalifikace |
Nova Sport (živě) |
15:10 – 15:55 |
Moto2: Kvalifikace |
Nova Sport (živě) |
|
|
|
Neděle – 15. srpna 2010 |
|
|
|
|
|
Čas |
Jízdy |
Televize |
08:40 – 09:00 |
125ccm: Warm Up |
|
09:10 – 09:30 |
Moto2: Warm Up |
|
09:40 – 10:00 |
MotoGP: Warm Up |
|
|
|
|
11:00 |
125ccm: Závod (19 kol)
|
Nova (živě) |
12:15 |
Moto2: Závod (20 kol)
|
Nova (živě) |
14:00 |
MotoGP: Závod (22 kol)
|
Nova (živě) |