Deset minut s Benem Spiesem

Rozhovor s továrním jezdcem Yamahy Benem Spiesem nabídlo PR oddělení okruhu v Indianapolisu. Texasan v něm vypráví o dosavadním průběhu své sezóny, o rozhodnutí odejít z Yamahy a o svých zájmech mimo motocyklové závodění.
Deset minut s Benem Spiesem

Ben Spies je jedním z pěti Američanů, kteří se představí v třídě MotoGP při Red Bull Indianapolis Grand Prix ve dnech 17. až 19. srpna na okruhu Indianapolis Motor Speedway.

Spies, osmadvacetiletý rodák z Longview v Texasu, je momentálně ve své třetí kompletní sezóně MotoGP. Za tuto dobu v Indianopolisu získal dvě pódia - v roce 2010 s týmem Yamaha Tech3 skončil druhý a v roce 2011, už jako jezdec Yamaha Factory Racing, dosáhl na třetí místo. V roce 2010 zde také vyhrál pole position.

Ben Spies získal v roce 2010 titul Nováček roku MotoGP, který následoval po vítězství v Mistrovství světa superbiků v roce 2009. Těmto úspěchům předcházely tři vítězné roky 2006 až 2008 v americkém seriálu AMA Superbike.

Jak proběhla Tvoje letní přestávka? Strávil jsi nějaký čas v zajímavých letoviscích nebo sis prostě jen užíval zábavu?
„Užíval jsem si doma, viděl své přátele a rodinu, a doháněl tak všechno to, co jsem v předcházejících několika měsících vynechal. Měl jsem v podstatě skvělou přestávku a teď jsem připraven vrátit se k závodění."

Během tří startů v Indy jsi zde získal pole position a skončil dvakrát na stupních vítězů. Čím to je? Vyhovuje Tvému jízdnímu stylu trať nebo je komplet od Yamahy tak dobrý?
„Myslím si, že je to kombinace obojího a můj jízdní styl na tuto trať opravdu sedí.  Je tu mnoho pravých i levých zatáček, což je fyzicky dost náročné a moje větší postava mi při tom dost pomáhá. Navíc letos se těším ještě víc, protože je patrné, že Yamaha je opravdu dobrý motocykl. Je silnější, než byla v porovnání s ostatními stroji v předchozích dvou letech. Jsme daleko víc konkurenceschopnými a těšíme se na dobrý víkend. Budeme se snažit opět získat pódium."

Tato sezóna je tvrdý oříšek, přihodila se spousta podivných věcí: rozbitý rám, zlomená kyvná vidlice, poškozené hledí helmy, otrava jídlem. Už jsi někdy během své kariéry zažil tak zvláštní období?
„Ne, tohle bylo rozhodně nejhorší období. Měli jsme na to zajet slušné výsledky a stalo se vždycky něco, co ale nikdo z nás nemohl ovlivnit. Pokud nepočítám pneumatiky, tak se mi v prvním závodě sezóny ulomilo sedlo, pak se zlomila kyvka a potom jsem měl problém s hledím. Je to příliš mnoho problémů, ale bez něčího zavinění. A taky jsme měli příliš mnoho smůly, přestože jsme mohli ukázat skvělý potenciál. Takže když se sejdou problémy a smůla, stane se přesně to, co se stalo nám."

Lze říct, že jsi před Indy v daleko větší pohodě, než jsi byl v ostatních závodech? Je důvodem to, že jsi v Laguně Seca oznámil, že po sezóně opouštíš Yamahu? Lze to také říct s ohledem na to, že Ti tato trať hodně sedí a je to skvělé místo pro zlom v sezóně?
„Věděl jsem to už před svým oznámením. To rozhodnutí netrvalo dlouho a já vím, že změny jsou občas ku prospěchu. A to je přesně to, co jsem chtěl. Mám teď před sebou na stole několik věcí, ale čekám, jak se budou vyvíjet a co pro mě bude pro příští sezónu nejlepším řešením. Chtěl jsem opustit současnou cestu a věděl jsem, že pro příští rok už zůstat nechci. Měl jsem na Yamahu dobré vzpomínky a taky jsem s nimi zažil dobré závody. Tohle všechno není nic proti Yamaze. Jen jsem neměl pocit, že by naše spojení fungovalo skvěle. A já chci pracovat v prostředí, které je příjemné pro všechny, a to je také důvod, proč jsem se takto rozhodl. Spadl mi kámen ze srdce. Teď už se prostě nemusím o nic starat, jen vyjít ven z boxů, vzít si motorku a jezdit."

Jezdci často mluví o tom, že závodit na domácí trati je pro ně jako povzbuzující injekce. Cítíš to také tak? Je to povzbuzení ještě větší i díky tomu, že Indy má za sebou takovou historii?
„Ano, to určitě. Když se chystám na Indy, vím, že je to Indianapolis. Jsou to cihly... všechno... prostě celá historie. Když tam jedeš, a je tam „tvůj" dav domácích fanoušků, vždycky doufáš, že předvedeš svůj nejlepší závod. Někdy to nevyjde, ale vždycky chceš pro své fanoušky udělat to nejlepší. Ačkoliv fanoušci mají veliký respekt i k ostatním jezdcům odjinud, přesto se chceš ukázat v co nejlepším světle a pocítit jejich přízeň, to je jasné. Například v trénincích, když zajedeš na stranu a chceš si zkusit třeba start, všichni kolem tebe na tribunách křičí a skáčou a ty máš chuť jít za nimi."

Zdá se, že se s novými pneumatikami Bridgestone letos Yamaha vypořádala lépe než Honda a Ducati. Co je na motocyklu naladěno s ohledem na pneumatiky lépe než u soupeřů?
„To je něco, co nikdo neví, protože přišlo mnoho změn pneumatik a taky změna na litr. Bylo to něco, jako výstřel do tmy a zdá se, že náš stroj je s gumami ve větším souladu než jiné. Neřekl bych, že je lepší, jen je více konzistentní a funguje docela dobře. Ale buďme spravedliví, i my měli s pneumatikami svoje potíže. Myslím si, že každý je měl nebo má."

Máš už termín, kdy oznámíš své plány na rok 2013?
„Ano, vím, kdy a co oznámím. Každý se to dozví. Já nebudu živit žádné fámy nebo k novým fámám dávat podnět. Jen čekám na svůj čas a udržuju lidi trochu v napětí."

Jsi jiný než mnozí jezdci, máš spoustu vnějších zájmů. Jezdíš v profesionálním cyklistickém týmu, který vlastníš. Jsi majitelem jedné z populárních restaurací v Dallasu. Ulehčilo Ti toto široké spektrum zájmů rozhodování o odchodu z Yamahy? Tvoje motocyklová kariéra bude v roce 2013 pokračovat, ale uvědomil sis také, že život je víc než jen motocyklové závodění?
„Motorky nejsou jediná věc. Nedělám to pro peníze. Mám kamaráda, se kterým investujeme a stavíme domy. Mám několik restaurací, cyklistický tým a zkouším mít ve svých rukách ještě několik dalších věcí. Ale právě díky rodině a podobným věcem si uvědomuji, že závodění je má práce, ale není to ta nejdůležitější věc v životě. Není mnoho jezdců, kteří si to uvědomují, mnoho z nich to pochopí až je pozdě, až promarní zbytečně moc času. Já jsem si to uvědomil dostatečně brzy a tuto výhodu využiji, jak nejlépe budu moct."

Ten minutes with...Ben Spies, tisková zpráva, Indianapolis, středa 15. srpna 2012

21. srpna | Tony Arbolino nebude příští rok pokračovat s týmem Sic58, ale přestoupí ke Snipers Týmu, kde nahradí Fenatiho, který odchází do Moto2.
21. srpna | Na okruhu v Motegi se bude jezdit MotoGP minimálně do roku 2023.
21. srpna | NEWS: Karel Abraham will continue with @asparteam in 2018 📝 #MotoGP odkaz
21. srpna | Karel Abraham zůstane u Aspara i příští rok.
17. srpna | Jorge Navarro prodloužil s týmem Gresini. Pojede s nimi ve třídě Moto2 i v následujícím roce.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 25. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 26. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto 3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 27. srpna    
Moto3 warm up   11:00–11:20
Moto2 warm up   11:30–11:50
MotoGP warm up   12:00–12:20
Moto3 závod   13:40
Moto2 závod   15:00
MotoGP závod   16:30

Nejčtenější články

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již potvrzen

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již …

Zástupci FIM a Dorny v pondělí 23. ledna 2017 potvrdili konečnou verzi kalendáře MotoGP pro letošní rok. Oproti poslední verzi k žádným změnám termínu nedošlo, pouze závod ve Velké Británii na okruhu Silverstone je již s definitivní platností potvrzen.

24.  1.  2017 |
Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 2017

Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 20…

Ani letos nebude chybět stručné ohlédnutí za brněnským závodem. Jako vždy se opět jedná o mé osobní dojmy a zážitky.

18.  8.  2017 |
Abraham prodloužil smlouvu s týmem Aspar

Abraham prodloužil smlouvu s týmem A…

Karel Abraham bude i v příštím roce pokračovat u týmu Aspar. Jeho týmovým kolegou zůstává Alvaro Bautista.

21.  8.  2017 |
MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy prvních pěti v cíli

MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy první…

Po Brně se jezdci hned vydali do Rakouska, kde se odehrála velká bitva mezi Dovim a Márquezem. Vítězně z ní nakonec vyšel Dovi. Márquez dojel druhý a na podium se dostal i Dani Pedrosa.

15.  8.  2017 |
MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem v…

Ducati se v Rakousku daří. Loni na tomto okruhu zvítězil Iannone na Ducati a nyní se raduje Dovi. Márquez se sice hodně snažil, ale nakonec dojel druhý. Na podium vystoupil i Pedrosa.

13.  8.  2017 | | 9 N/A