Devátý podnik sezony - Velká cena Německa

Devátý podnik sezony - Velká cena Německa

Závodem nedaleko německých Drážďan jezdci a týmy motocyklového mistrovství světa ukončí první polovinu sezony 2011. Jaké bude pořadí po devíti kolech nám prozradí - eni Motorrad Grand Prix Deutschland.

Sachsenring je v seriálu mistrovství světa druhým nejkratším okruhem po Laguně Seca. Závodní dráha měří 3671 metrů, závodí se tam proti směru hodinových ručiček a jezdci v jednom kole projedou celkem třinácti zatáčkami – deseti levými a třemi pravými. S nejdelší rovinkou měřící 700 metrů je německý okruh také jedním z nejpomalejších. Rekord v čase na kolo drží od roku 2008 Casey Stoner (Ducati - 1´21,067s) a v maximální rychlosti zatím nikdo nepřekonal Troye Baylisse, který tam v roce 2004 zajel na Ducati rychlostí 290,9 kilometrů za hodinu.

Z počtu pravých a levých zatáček je zřejmé, že levá strana pneumatik je velmi ohroženým místem, kde při špatné konstelaci nastavení nebo způsobu jízdy může dojít k přehřátí a tím pádem konci nadějí na dobrý výsledek. Bridgestone má pro Sachsenring speciální sadu pneumatik, jejíchž konstrukce je zcela nová a určena pouze pro závod v Německu a Austrálii. Jedná se samozřejmě o asymetrické zadní pneumatiky, které jsou ve střední a tvrdé směsi a každá z nich má na právě straně extra měkkou směs pro maximální výkon v zahřátí. Pro přední pneumatiky je Sachsenring vůbec nejtěžším okruhem v kalendáři a tam Bridgestone připravil směsi tvrdé a extra tvrdé.

Sachsenring, Německo

Ve vedení šampionátu přijíždí do Německa Casey Stoner (Repsol Honda). Australan se u Hondy cítí jako doma a na jeho výkonech je to znát. Nebodoval pouze v jediném z posledních osmi závodů, ale jinak se stabilně umisťuje na stupních vítězů. Poslední závod v Itálii dlouhou dobu vedl, ale nezvládl závěrečnou část a musel se spokojit s šestnácti body za třetí místo, protože se před něho dostal Jorge Lorenzo, ale také Andrea Dovizioso, jeho týmový kolega. Po zkušenostech z formule 1 se nabízí otázka, zda je také v motocyklovém šampionátu možná existence týmové režie. Nikdo sice nic podobného nevylučuje, ale jezdci Repsol Hondy shodně tvrdí, že v polovině sezony nemůže být řeč o tom, kdo má nebo kdo nemá bojovat o titul. Šance jsou stále vyrovnané. Nicméně Casey Stoner je velkým kandidátem v boji o vítězství na Sachsenringu. Loni tam byl druhý v kvalifikaci a třetí v samotném závodu. Navíc japonská Honda o víkendu nasadí nové zadní rameno tovární RC212V a po výkonech v testech to vypadá, že Hondy opět zrychlí. Můžeme tu jasně vidět velkou touhu po zisku posledního titulu  z éry osmistovek a HRC pro to udělá první a poslední.

Sto třicet tři bodů a druhé místo v průběžném hodnocení šampionátu patří Jorge Lorenzovi (Yamaha Factory Racing), čtyřiadvacetiletému rodáku z Mallorky a úřadujícímu mistru světa. Na Casey Stonera Španěl ztrácí devatenáct bodů, což je po závodu v Itálii opět o něco méně, protože v Mugellu měl Lorenzo svůj den. On by měl svůj den i v Assenu, ale tam se dostal do křížku s Marcem Simoncellim. Yamaha posílila své stroje a jejich zlepšení bylo citelné. Proti tomu samozřejmě Honda postavila další zlepšení, které nasadí už v Německu, takže uvidíme, jaké bude vlastně rozložení sil. Lorenzo je plně koncentrován, jeho úkolem je pokaždé získat umístění na stupních vítězů, ale Sachsenring je trošku něco jiného. Na této dráze totiž nikdy nevyhrál a tuto bilanci by konečně rád změnil. Má k tomu všechny předpoklady a příležitost vyrovnat skóre s Casey Stonerem, je víc než lákavá záležitost.

Dani Pedrosa a Jorge LOrenzo - GP Portugalska 2011

Trošku překvapení, ale jinak zcela zasloužený výsledek pro Andrea Doviziosa (Repsol Honda Team), který je po osmi kolech sezony na třetím průběžném místě šampionátu. Díky loňskému výkonu Ital  trošku zamotal hlavu lidem z HRC, protože ti vlastně museli v letošním ročníku nasadit tým s třemi jezdci. Kdo ví, jak je postavena jeho letošní smlouva a zda tam je nějaká výkonnostní klauzule, ale opět mám pocit, že Dovizioso třetím místem všechny překvapil. Navíc je čtrnáct bodů za Jorge Lorenzem, což není moc (v MotoGP sice ani málo) a jeho cílem může být klidně boj o titul. Pokud si jen na minutku představíme, že Dovizioso šampionát vyhraje, pro HRC by to byla situace, která jim už teď musí dělat vrásky na čele. Mají smlouvy s Pedrosou a Stonerem, což znamená, že Dovizioso půjde z kola ven, ale pokud bude mistr světa … znáte někoho, kdo se zbaví světového šampiona? Honda by byla v tomto rozhodně unikátní. Ale to jsme zatím na úrovni - kdyby. Uvidíme.

Dvacet osm bodů za Doviziosem je na čtvrtém místě Valentino Rossi (Ducati Team). Devítinásobný světový šampion začíná u Ducati pěkně od začátku a už dávno opustil myšlenku, že GP11 ho bude poslouchat na slovo. Proto už od závodu v Assenu jede novou generaci Desmosedici GP11.1, která je vlastně prototypem pro rok 2012, ale s tím rozdílem, že ji pohání osmistovka motor. Rossi tento motocykl buduje po svém a je otázkou, zda s ním letos dokáže slavit úspěchy. U italského týmu pracují na maximum, aby se tak stalo a Rossi rozhodně není jezdcem, který by něco vzdával. Vítězství v závodu je stále cílem číslo jedna a Ital věří, že se mu to letos zcela určitě podaří. Potřebují najít ´jen´ to správné základní nastavení, závodní víkend zahájit už v prvním tréninku výraznými výkony a pro závod připravit perfektně sladěný komplet. Není toho moc, ale většinou je to alfa a omega úspěchu. Rossiho bilance na Sachsenringu je pět vítězství a řada umístění na stupních vítězů, což je solidní základ, který se zkušenostmi po šestnácti letech závodění dávají určitou naději, že v Německu může Ducati překvapit.

Casey Stoner a Andrea Dovizioso (Repsol Honda Team)

Rossiho týmový kolega Nicky Hayden (Ducati Team) uzavírá první pětici jezdců královské kubatury. Američan má na kontě sedmdesát sedm bodů a spolu s Doviziosem a Rossim je nyní jediným, kdo bodoval v každé z posledních osmi Grand Prix roku 2011. Jízda proti směru hodinových ručiček Haydenovi sedí a to může být na Sachsenringu jeho výhoda. V minulosti tam zaznamenal čtyři umístění na stupních vítězů a Ducati si s pomalou a technicky náročnou tratí umí poradit. Ještě tento závodní víkend pojede s prototypem GP11, ale už pro svou domácí Grand Prix dostane novou generaci GP11.1. Američan sice žádal novou Desmosedici už pro závod v Německu, ale zatím  nepadlo jediné slovo, že by Ducati jeho přání vyhověla.

Tři body za Haydenem je šestý Američan Ben Spies (Yamaha Factory Racing), vítěz závodu z holandského Assenu. Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) je stále velmi frustrován, že po manévru Marca Simoncelliho havaroval a přišel o šanci vyhrál letošní šampionát. V Itálii to dával velmi najevo a neschytal to jen samotný Simoncelli, ale také členové ředitelství závodu. Tím si Španěl rozhodně nepomůže ani u vedení šampionátu a ani u samotných fanoušků. Smůla to rozhodně je a velká. Myslím, že není nikdo, kdo by mu nepřál vyhrát, ale teď by se měl soustředit hlavně na závodění, protože čtyři závody bez bodu mu nyní stačí na sedmé místo.

Osmý je Hiroši Aojama (San Carlo Honda Gresini). Japonec působí velmi nenápadně, ale body mu stačí na umístění v první desítce a to je po předchozím ročníku výrazný posun. Devátá příčka patří Colinu Edwardsovi (Monster Yamaha Tech 3), kterému nevyšly poslední dva závody a Američan by v Německu moc rád zopakoval podobný výkon, jaký předvedl v Británii. První desítku uzavírá Marco Simoncelli (San Carlo Honda Gresini), což je kapitola sama pro sebe. Ital je neuvěřitelně rychlý, ale má také neuvěřitelnou smůlu na pády v závodech. Tedy alespoň ze začátku sezony to vypadalo na smůlu, teď těžko říct, co to vlastně je, ale výsledek je takový, jaký je. Jeden z nejrychlejších jezdců mezi elitou MotoGP je desátý v průběžném hodnocení. Ani jedno umístění na stupních vítězů a maximum na závod v podobě jedenácti bodů. Simoncelli má v Německu možnost vše otočit, začít pěkně od začátku a pokusit se v druhé polovině sezony prorazit mezi nejlepší. Obrazně, samozřejmě.

Colin Edwards (Monster Yamaha Tech 3) a Valentino Rossi (Ducati Team)

Šest bodů za Simoncellim je Héctor Barberá (Mapfre Aspar MotoGP) a za ním už český motocyklový závodník Karel Abraham (Cardion AB Motoracing), který je dvanáctý. Český jezdec výrazným způsobem zrychlil v průběhu testu na okruhu v Mugellu, kde také došlo k výměně názorů mezi ním a Casey Stonerem. Australan si stěžoval, že brněnský jezdec čte jeho stopu a jezdí těsně za ním. Ale předmětem sporu byla situace, kdy měl Abraham jezdce tovární Hondy naopak přibrzdit v jedné ze zatáček okruhu. Australan pak Abrahama předjel, zpomalil a mezi oběma došlo ke kontaktu, což naštěstí odnesly jen kapotáže. Karel Abraham pak zašel za Stonerem do boxů a vše mu tam hezky od plic vysvětlil. Pravděpodobně ještě v Německu budou spolu oba jezdci hovořit, protože Stoner signalizoval, že by za tím rád udělal tlustou čáru.

Třináctý je Toni Elías (LCR Honda MotoGP). Těžká sezona a možný vyhazov z týmu. To je současná situace španělského jezdce, který to rozhodně nemá jednoduché. Od týmu měl dostat ultimátum, že pokud se v následujících pár závodech nezlepší, bude muset z kola ven. Čtrnácté místo je Cala Crutchlowa (Monster Yamaha Tech 3), jinak velmi dobře jedoucího jezdce, který ovšem v posledních dvou závodech ztratil díky problémům s předkem Yamahy. Patnáctý Álvaro Bautista (Rizla Suzuki MotoGP) je již ve stoprocentní fyzické kondici a odhodlán dostat Suzuki, co nejvýš to jen půjde.

Po absenci ve dvou posledních závodech se vrací znovu do hry Loris Capirossi (Pramac Racing Team). Ital je šestnáctý, má dvacet dva bodů a hodně zvláštní pocit z toho, co se to letos vlastně děje. Podobně je na tom jeho týmový kolega Randy De Puniet (Pramac Racing Team). Francouz se snaží, ale stále marně. Je na dně tabulky a míří na okruh, kde si loni zlomil holenní a lýtkovou kost. Tehdy byl ale u LCR Hondy a výsledkově zcela někde jinde.

Po závodu v Německu zahájí týmy nižších kubatur zaslouženou dovolenou, ale týmy MotoGP ještě čeká závod ve Spojených státech, který se odehraje příští týden na okruhu v Laguna Seca.

Časový harmonogram Velké ceny Německa:

Pátek 15. července









Čas
Jízdy
Televize
09:15 – 09:55
125ccm: 1. Volný trénink
10:10 – 10:55
MotoGP: 1. Volný trénink
11:10 – 11:55
Moto2: 1. Volný trénink





13:15 – 13:55
125ccm: 2. Volný trénink
14:10 – 14:55
MotoGP: 2. Volný trénink
15:10 – 15:55
Moto2: 2. Volný trénink





Sobota 16. července









Čas
Jízdy
Televize
09:15 – 09:55
125ccm: 3. Volný trénink
10:10 – 10:55
MotoGP: 3. Volný trénink
11:10 – 11:55
Moto2: 3. Volný trénink





13:00 – 13:40
125ccm: Kvalifikace - TV 21:15
Nova Sport
13:55 – 14:55
MotoGP: Kvalifikace - TV živě
Nova Sport
15:10 – 15:55
Moto2: Kvalifikace - TV 22:10
Nova Sport





Neděle 17. července









Čas
Jízdy
Televize
08:40 – 09:00
125ccm: Warm-Up
09:10 – 09:30
Moto2: Warm-Up
09:40 – 10:00
MotoGP: Warm-Up





11:00
125ccm: Závod Nova Sport
12:15
Moto2: Závod Nova Sport
14:00
MotoGP: Závod TV NOVA

 

Výsledk 2. závodu Velké ceny Německa z roku 2010 - MotoGP:

P. Jezdec Země Tým Motocykl Km/h Čas/ ztráta
1 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 160.4 28'50.476
2 Jorge LORENZO SPA Fiat Yamaha Team Yamaha 160.1 +3.355
3 Casey STONER AUS Ducati Team Ducati 159.9 +5.257
4 Valentino ROSSI ITA Fiat Yamaha Team Yamaha 159.9 +5.623
5 Andrea DOVIZIOSO ITA Repsol Honda Team Honda 158.8 +17.158
6 Marco SIMONCELLI ITA San Carlo Honda Gresini Honda 158.7 +17.757
7 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 158.7 +17.935
8 Ben SPIES USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 158.5 +20.957
9 Hector BARBERA SPA Paginas Amarillas Aspar Ducati 158.4 +22.000
10 Marco MELANDRI ITA San Carlo Honda Gresini Honda 157.2 +35.217
11 Loris CAPIROSSI ITA Rizla Suzuki MotoGP Suzuki 156.3 +45.042
12 Alex DE ANGELIS RSM Interwetten Honda MotoGP Honda 156.3 +45.204







Neklasifikován/ závod nedokončil:

Mika KALLIO FIN Pramac Racing Team Ducati
0 Lap

Randy DE PUNIET FRA LCR Honda MotoGP Honda
0 Lap

Alvaro BAUTISTA SPA Rizla Suzuki MotoGP Suzuki
0 Lap

Aleix ESPARGARO SPA Pramac Racing Team Ducati
0 Lap

Colin EDWARDS USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha
0 Lap

Pozn.: Po nehodě De Punieta do druhého závodu nenastoupili jezdci, kteří za ním havarovali a v časovém limitu se nedostali zpátky do boxů. Kromě Colina Edwardse, ten nedokončil už první závod.

Doporučujeme

Články odjinud