Devátý podnik sezony - Velká cena USA

Americká Grand Prix definitivně uzavře první polovinu sezony motocyklového mistrovství světa prototypů závodem – Red Bull U.S. Grand Prix at Laguna Seca.

Dráha nedaleko Monterey je nejkratší v kalendáři mistrovství světa, měří tři tisíce šest set metrů a představuje kombinaci rychlých a pomalých zatáček, které kopírují zvlněný terén bývalého vojenského cvičiště. Fantastickým, ale zároveň nebezpečným místem je zatáčka ´Corkscrew´(vývrtka), kde závodníci MotoGP najíždějí naslepo a vrhají se střemhlav dolů.

Vedoucím mužem šampionátu je s náskokem sedmačtyřiceti bodů Jorge Lorenzo z Fiat Yamahy. Španěl skončil v Německu druhý a je stále velkým favoritem pro letošní titul. V posledních osmi kolech nikdy neskončil hůř jak druhý a to je skutečně parádní bilance. Od svého příchodu do MotoGP v roce 2008 se v mnohém změnil, ale co je teď nejdůležitější je fakt, že na motocyklu působí velmi sebejistě a jen velmi málo chybuje. Vlastně celý jeho tým letos šlape jak dobře seřízený stroj a to jejich jezdci dává potřebnou dávku jistoty a zdravé ctižádosti. Je si vědom svého postavení a zbytečně neriskuje, to ovšem neznamená, že by se soubojům vyhýbal, ale nepouští se do nich bezhlavě v sázce je totiž hodně.

Pokud Rossi odejde a Lorenzo u Yamahy zůstane, tak to bude on, kdo bude hájit dobré jméno Yamahy a už nyní je jasné, že to pro něho nebude problém. V minulém roce Lorenzo skončil v Laguně třetí a to i navzdory zranění ramene z kvalifikace, letos se těší dobré kondici, takže šance na první místo v americké Grand Prix tu je a ne malá.

V Německu si Dani Pedrosa dojel pro letos druhé zlato a se stejným plánem odlétá do Spojených států, kde loni americkou Grand Prix vyhrál. Honda už se Španělem jedná o prodloužení smlouvy, takže i v tomto směru může být čtyřiadvacetiletý jezdec v klidu a koncentrovat se pouze na závodění. Od Lorenza ho dělí sice hodně bodů, ale pokud chce být nejlepší, musí v každém závodu odvést maximum. Letos vstupoval do sezony bez zranění, Repsol Hondu RC212V sice nějakou dobu ladili, ale teď to vypadá, že je všechno tak, jak má být a je to on, kdo nyní pro japonského výrobce vyhrává Velké ceny.

Andrea Dovizioso a Marco Simoncelli (Honda RC212V)

Na třetím místě je Andrea Dovizioso, týmový kolega Pedrosy z Repsol Hondy. Ital v letošním ročníku zatím nejlépe zajel v Británii, když si ze Silverstonu odvezl body za druhé místo. Nicméně o hodně bodů přišel v Katalánsku, kde v souboji s Lorenzem upadl a to se v tak vyrovnané konkurenci jezdců MotoGP nesmí stát. Je sice třetí, ale na dostřel za ním je Casey Stoner a tomu se teď začíná dařit.

Australan na třetí příčku ztrácí devatenáct bodů a rád by před letní dovolenou o ni zabojoval. Zatím letos nevyhrál ani jeden závod a tak na své první vítězství čeká a stejně jako všichni ostatní se o to pokusí právě v Laguně Seca. Tam už jednou vyhrál v roce 2007, ale hned o rok později tam svedl poměrně drsnou bitvu s Valentinem Rossim, což mu pravděpodobně dodnes nezapomněl. Podle Australana ještě potřebují získat pár desetin, aby znovu bojovali o první místo v závodech a proč by se jim to nemohlo podařit zrovna v Laguně. Pokud se o víkendu s Italem na Yamaze někde na dráze potká, myslím, že to snad bude ještě zajímavější než v roce 2008.

Páté místo patří domácímu jezdci Nicky Haydenovi. Američan jede druhým rokem u tovární Ducati, jeho výkony určitě nejsou slabé, ale také by mohly být lepší. Když uvážíme jak dopadli jeho předchůdci nebo kde se pohybuje jejich satelitní tým, tak si určitě nevede špatně. Jenže to Haydenovi samozřejmě nestačí, je to bojovník a musí chtít víc. Hlavně o tomto víkendu, když pojede před domácím publikem, by rád zajel výsledek na stupně vítězů. Určitě není nikdo, kdo by mu to nepřál, ale když se podíváme na jezdce před ním, tak konkurence tam je a obrovská. Nicméně nic není nemožné, je to talentovaný chlapík a určitě si s tím nějak poradí.

Valentino Rossi hned po svém návratu k závodění získal v Německu jednu pozici v průběžném hodnocení. Pokud se zdálo, že svůj návrat možná až příliš urychlil, tak Ital všem dokázal, že tomu tak není. Rossi se naopak posunul na šesté místo v průběžném hodnocení šampionátu a uzavírá skupinu šesti jezdců tří továrních týmů Yamahy, Hondy a Ducati. Protože zpráva o jeho možném odchodu od Yamahy nebyla nikým potvrzena je ji třeba stále považovat za spekulaci. Ovšem tyto spekulace nabírají na intenzitě, Rossi má oznámit přestup k Ducati po Velké ceně České republiky a situace je nyní taková, že by snad bylo velkým překvapením, kdyby u Yamahy zůstal. Nicméně teď spolu s Lorenzem pojede v Americe v nové barevné kombinaci jejich osmistovek M1.

Sedmý Randy De Puniet do Spojených států nepoletí, protože si na Sachsenringu zlomil nohu. Návrat plánuje na Velkou cenu v Brně, ale to zatím není jisté. Jisté je ale jedno, slibně rozjetá sezona skončila v devátém kole závodu v Německu. Opakuje se tak scénář z předchozího ročníku, kde Francouz do letní přestávky také podával velmi dobré výkony, ale pak přišla nehoda na motokrosovém motocyklu a zlomený kotník. Francouz sice do Laguny nepřijede, ale jeho tým LCR Honda ano, protože pro americkou misi získali náhradního jezdce v podobě Rogera Lee Haydena, bratra jezdce tovární Ducati.

Ben Spies a Colin Edwards - Monster Tech 3

Osmé místo patří Benu Spiesovi z Monster Tech 3. Američan měl v Německu smůlu, spadl v kvalifikaci, ale v závodu to nakonec zvládl do první desítky. Teď je před ním jeho domácí Velká cena stejně jako pro týmového sponzora Monster Energy, takže nějaký výraznější výsledek bude určitě všemi s radostí přivítán. Každopádně si Spies ve svém premiérovém roce v MotoGP nevede vůbec špatně, pokud závod v Laguně Seca zvládne dokončit, může se posunout na sedmou příčku v mistrovství a posílit si tak pozici nejlepšího nováčka, protože až osmnáct bodů za ním je bývalý jezdec dvěstěpadesátek Marco Simoncelli.

Ital si v Německu dojel pro své zatím nejlepší umístění v MotoGP, když cílem závodu na Sachsenringu projel šestý. Je o něm známo, že adaptace na nový stroj mu trošku trvá, ale myslím, že už teď získává potřebnou jistotu a pokud zapracuje i jeho tým na nastavení Hondy, budeme tu mít znovu takového Simoncelliho, kterého jsme vídali ve čtvrtlitrech.

První desítku uzavírá Simoncelliho týmový kolega Marco Melandri. Dosud se Italovi nejvíc dařilo doma v Mugellu, kde obsadil páté místo, ale pak přišlo zranění a nula bodů ze Silverstonu a Assenu. Za ním už jsou jezdci jako Héctor Barberá nebo Colin Edwards, takže mu nezbývá nic jiného než zatnout zuby a pořádně zabrat. Loni Fausto Gresini oznámil Melandriho příchod do týmu v Brně, uvidíme, jak to dopadne letos.

Devátý podnik mistrovství světa startuje v pátek prvním volným tréninkem, ale mimo Evropu, takže s časovým posunem vše začíná až pozdě večer. (Video - poslední víkend v Německu)

Časový harmonogram Velké ceny USA:

Pátek – 23. července 2010




Čas Jízdy Televize
22:55 – 23:55 MotoGP: 1. Volný trénink
   
   



Sobota – 24. července 2010




Čas Jízdy Televize
18:55 – 19:55 MotoGP: 2. Volný trénink
   
   
22:55 – 23:55 MotoGP: Kvalifikace Nova Sport (živě)
     
     



Neděle – 25. července 2010




Čas Jízdy Televize
18:40 – 19:00 MotoGP: Warm Up
   
   



23:00 MotoGP: Závod (32 kol)
Nova Sport (živě)
     
     

Doporučujeme

Články odjinud