Divoká karta s vlastním podvozkem a motorem Kawasaki v Laguna Seca

Ani ne za týden se po dlouhém pobytu na starém kontinentu vydává kategorie MotoGP za „Velkou louži“, aby bojovala v Laguně Seca o body při Red Bull US Grand Prix. Tam už na ně čeká místní tým Attack Performance se svým vlastním CRT strojem.
Divoká karta s vlastním podvozkem a motorem Kawasaki v Laguna Seca

Attack Performance sídlí v kalifornském Huntington Beach a je řízen majitelem Richardem Stanbolim. Tým, jenž se účastní amerického superbikového seriálu AMA, získal již březnu divokou kartu pro svého závodníka Steva Rappa. Ten má v Laguna Seca, a poté i v Indianapolis, představit ambiciózní projekt CRT. Před Stanbolim a jeho týmem leží obrovský úkol. Svůj stroj testují pouze týden před samotnou Grand Prix a vše je ještě ztíženo souběžně probíhající sérií AMA Superbike, které se tým také účastní.

Jejich vlastní prototyp s podvozkem APR (Attack Performance Racing) je hliníkové konstrukce s motorem Kawasaki ZX10R vyladěným na výkon přes 220 koní, karbonovými brzdami Brembo a tlumiči Öhlins.

Richard Stanboli k projektu CRT řekl: „Vždy bylo našim cílem postavit skutečně vlastní závodní motorku. Pro seriál AMA jsme měli již řadu let platné kontrakty se Suzuki a Kawasaki, a to samozřejmě omezovalo naši možnost postavit si vlastní prototyp."
„Oslovili jsme Mikea Trimbyho (generální sekretář IRTA) se žádosti o divokou kartu pro americké závody MotoGP. 31. března jsme měli potvrzeno udělení divoké karty, takže jsme začali pracovat na svém stroji. Ironií nakonec je, že se nám podařilo získat sponzora i pro závody AMA Superbike, takže teď pojedeme obě série souběžně."
„Největším našim nepřítelem byl čas a to, abychom skloubili všechny naše činnosti: v AMA jezdili tak, aby z nás měl náš sponzor radost, a současně stavěli náš vlastní CRT stroj."
„V podstatě nemáme žádná velká očekávání. Už jen postavení stroje v tak krátké době je úspěchem. To, že se budeme moci předvést v závodě MotoGP je už samo o sobě skvělé. Pokud budeme schopni měřit se s nejlepšími CRT stroji, je pak náš cíl vstoupit od roku 2013 do MotoGP na plný úvazek o něco reálnější.

Jezdec stáje Attack Performance Steve Rapp, závodí již od roku 1997 a premiérově se v MotoGP představí na obou domácích tratích, které důvěrně zná. „Richard Stanboli se mnou mluvil začátkem března o tom, že bychom měli něco vymyslet. Pak se mě zeptal, co říkám na CRT. No a já jsem odpověděl: „proč ne?".  Potom mi jednoho dne zavolal a řekl mi, že jsme byli přijati. Zdálo se mi to přitažené za vlasy podle tónu, který to řekl, ale bylo mi jasné, že to bude pravda. Už jsem s Richardem pracoval v minulosti a vím, že je to chlap, který ví, jak dosáhnout toho, co si předsevzal."
„Sám jsem se na stavbě motocyklu podílel jen málo. Konzultovali jsme jen pár věcí ohledně designu. Jednalo se hlavně o rozměry, třeba velikost nádrže a podobně. Moje hlavní práce nastane, až na motocyklu začnu jezdit. Tento víkend jej testujeme v blízkosti Laguna Seca na trati v Buttonwillow Raceway Park. První dva dny použijeme pneumatiky Dunlop, se kterými začneme od nuly, další dva dny pak už nazujeme Bridgestone."

Steve Rapp není žádný nezkušený jezdec. Za svou kariéru již mnohokrát sedlal nové stroje, takže strach nemá. Nejtěžší bude v tak krátkém čase naladit nastavení CRT motocyklu. Přesto si věří, stejně jako věří v bezproblémový víkend bez nehod. O výsledku však nechce v žádném případě spekulovat. Stejně tak ví, že případný vstup do MotoGP v roce 2013 ovlivní spousta věcí. Vydařené letošní závody s divokou kartou, peníze...nicméně Steve Rapp ví, o čem Richard Stanboli sní: „Jako inženýr se v podstatě nemůže nijak v AMA uplatnit. V MotoGP by s CRT mohl navrhovat a svobodně inovovat svou vlastní práci. Pokud by byl podvozek dobrý, je možné, že by jej vyráběl i pro další zájemce."

Čtyřicetiletý Američan na závěr dodává: „Mám v plánu jet oba závody, AMA i MotoGP. Jestli absolvuji všechny jízdy, to nevím. Fyzicky se cítím fit, ale je pravda, že jsem zvýšil svou tréninkovou zátěž a pozitivní výsledky se dostavily. Na začátku května jsem si zlomil zápěstí, když jsem v kvalifikaci havaroval kvůli unikajícímu oleji. Neztratil jsem pak žádný závod, ale jel jsem v „zotavovacím módu". Ale teď se cítím dobře."

 

5:34 | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
4:41 | Mir slaví: odkaz
4:41 | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
4:41 | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
4:40 | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00