Poprvé po sedmi letech se fanoušci dočkají rozhodujícího boje o titul mistra světa MotoGP až v závěrečném podniku sezóny Gran Premio Generali de la Comunitat Valenciana.
Okruh nesoucí jméno španělského závodníka Ricarda Torma byl dokončen v roce 1999 a již v témže roce hostil MotoGP a závody španělského mistrovství silničních motocyklů. Trať v Cheste, která se jezdí proti směru hodinových ručiček, má několik variant s různými délkami. Podniky MotoGP se konají na 4 km dlouhé trati složené z pěti pravých a devíti levých zatáček i z nejdelší rovinky měřící 876 metrů. I když je okruh považován za poměrně malý, v zázemí je 48 garáží a zároveň tribuny ve stylu stadionu, které pojmou až 150 tisíc diváků. Trať, jejíž všechny části je možno vidět z jakéhokoliv stanoviště, pomáhá vytvořit jedinečnou atmosféru nejen pro španělské jezdce. Jako poslední závod sezóny je Valencie vždy prosycena výjimečnými pocity účastníků Grand Prix.
O víkendu se zde naskytne poslední příležitost pro zisk titulu letošnímu nováčkovi v týmu Repsol Honda, i v kategorii MotoGP, Marcu Márquezovi, který by tak porazil předchozího mistra světa Jorge Lorenza v barvách továrního týmu Yamaha Factory Racing.
Naposledy jsme tuto situaci zažili v roce 2006. Tovární jezdec Hondy Nicky Hayden, kterého v předcházejícím podniku dané sezóny vyřadil ze závodu tehdejší kolega a nováček v týmu Dani Pedrosa, slavil zisk titulu díky jedné z nejneuvěřitelnějších okolností. Největší rival Valentino Rossi, tehdy ve čtvrtém kole vyrobil jednu ze svých vzácných chyb a tehdejší yamaha mu poté nedovolila zajet lepší než 13. místo. Nicky Hayden získal titul mistra světa rozdílem pěti bodů, možná právě těch pěti bodů, které v předposledním Estorilu svým vítězstvím o pouhopouhé dvě tisíciny „sebral“ Toni Eliás Valentinu Rossimu.
Po sedmi letech je tu znovu jistota dramatu. Boj muže proti muži na vrcholu magické sezóny. Marc Márquez proti Jorge Lorenzovi. Úžasný nováček proti heroicky bojujícímu dvojnásobnému mistru světa.
Všechno to začalo prvním závodem v Kataru, kdy zvítězil Lorenzo, zatímco Márquez překvapil svět tím, jak drze předjel Valentina Rossiho při cestě na stupně vítězů. Kdo by tehdy věřil, že dvacetiletý Katalánec bude v každé velké ceně, kterou dokončil, slavit své výsledky na pódiu. Ve svém „studijním průkazu“ má pouze dvě kaňky. První z nich je pád z druhého místa v závodě v Mugellu a druhou je mediálně velmi „propíraná“ diskvalifikace kvůli banální chybě týmu v nestandardním a náročném závodě na Phillip Islandu. Jakou reálnou váhu budou mít tato fakta, se dozvíme tuto neděli kolem třičtvrtě na tři odpoledne…
Samozřejmě i Jorge Lorenzo má své „co kdyby?“. Jeho jízda v Assenu nebyla nic menšího než dechberoucí výkon, když přihlédneme k mimořádným okolnostem, za jakých byl podán. V pátek havaroval a přes operační stůl v Barceloně se v neděli vrátil do závodu. Vše by bylo ještě pozoruhodnější, pokud by získal v neděli titul – mimochodem, stalo by se tak poprvé, kdy by Mallorčan obhájil korunu mistra světa. Nezapomeňme ani na havárii na Sachsenringu, která měla na Lorenzovo bodové konto asi největší vliv. Ani Marc Márquez se nevyvaroval přehmatů v podobě nehod, ale i z těch jeho nejtěžších pádů odešel po svých. „Je mladý a odskakuje dobře,“ byla letos v paddocku populární fráze.
Oba dva dosáhli neuvěřitelných vítězství, oba předvedli předjížděcí manévry, u kterých se zastavovalo srdce. Vzájemná „silverstonská“ bitva byla pro všechny fanoušky zábavná a dá se říct, že vstoupila do zlatého fondu nejlepších bitev v MotoGP všech dob. Někteří se domnívají, že Márquez už titul v podstatě získal, jiní tvrdí, že je největším šťastlivcem, protože letos unikl jakémukoliv vážnému zranění. Stejně tak mnozí prohlašují, že si Lorenzo za svou buldočí vytrvalost titul zaslouží víc, zatímco jiní nenávidí pomyšlení na to, že by se nakonec ze slávy těšil úřadující mistr světa. Názory se různí a ne všichni budou spokojeni s výsledkem.
Ať už si vsadíte na Márqueze nebo Lorenza (nebo na žádného), jsou zde fakta, která jsou jasně daná. Márquez míří do Valencie v čele hodnocení šampionátu s výhodou čítající 13 bodů, což znamená, že “pouhé“ čtvrté místo by Marcovi zajistilo titul bez ohledu na to, co předvede Jorge. Proč tedy mají fanoušci Hondy stále obavy? Protože vědí, že by se jejich sen mohl snadno rozplynout – na mysli mají nejen nevlídné počasí, ale i bláznivé technické problémy, které měla Honda celé jaro. Do toho provoz na trati s případnými jezdci o kolo zpět... Na druhou stranu, Márquez se může pyšnit neuvěřitelnými 6 vítězstvími v závodech, 8 prvními startovními místy, 14 starty z první řady, 15 umístěními na stupních vítězů a 11 nejrychlejšími koly. To všechno hraje v jeho prospěch, ne snad?
Ani Lorenzovy výkony v roce 2013 nejsou nic, za co by se měl stydět. Mistr světa z let 2010 a 2012 dosud vyhrál 7 závodů (o jeden více než Márquez). Jeho hrdinství v Holandsku nepotřebuje dalšího komentáře a skutečnost, že je stále ve hře o titul – navzdory „pouhým“ čtyřem pole positions a dvěma nejrychlejším kolům – jsou důkazy samy o sobě. Navíc vždy dokončil závody, do kterých nastoupil a – na rozdíl od rivala – nikdy nemusel absolvovat první kvalifikaci Q1. Jeho snad největším úspěchem bylo jeho neutuchající přesvědčení, že je možné zvítězit v letošním šampionátu, ačkoliv měl na svém kontě i jedno páté, jedno šesté a jedno sedmé místo spolu s pěticí umístění na třetím stupínku vždy za oběma továrními Hondami. Na druhá místa získaná v Texasu, Jerezu, Indianapolisu, Brně a Sepangu jej opět odsunul některý z motocyklů v barvě Repsol Honda.
Takže, ať je poslední bitva zahájena! Každý z obou mužů si zaslouží titul mistra světa z vlastních rozdílných důvodů a každý pro své vlastní legie fanoušků. Ty zanechají v neděli navečer buď v euforii, nebo nešťastné. Připravme se na finále Mistrovství světa MotoGP 2013! Poslední dějství skutečně vynikající sezóny.
(zdroj: motogp.com)