Druhý podnik sezony - Velká cena Španělska

Už tento víkend je na programu první evropská Grand Prix světového šampionátu silničních motocyklů, kterou přivítá závodní okruh v Jerez de la Frontera - GRAN PREMIO bwin DE ESPAÑA.
Druhý podnik sezony - Velká cena Španělska

Po týdnu volna je tu druhé kolo seriálu mistrovství světa. Jezdci a týmy mají první příležitost se představit evropským divákům a zejména těm španělským. Závodní okruh v Jerezu vybudovali v roce 1986 na jihu Španělska v Andalusii a závody Grand Prix tam pořádají od roku 1987. Dnes má Jerez status vlajkové lodi mezi španělskými Grand Prix, protože je to on, kdo má privilegium pořádat Velkou cenu Španělska.

Velká cena Španělska je prestižní Grand Prix pro všechny domácí jezdce. V královské kubatuře se tento víkend představí domácímu publiku úřadující mistr světa Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing), Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), Héctor Barberá (Mapfre Aspar Team MotoGP) a Toni Elías (LCR Honda MotoGP). Pátý Španěl na soupisce MotoGP Álvaro Bautista (Rizla Suzuki MotoGP), má po nehodě v Kataru zlomenou levou stehenní kost a do druhého podniku sezony nenastoupí. Na jeho místě uvidíme bývalého jezdce Suzuki Johna Hopkinse.

Klepněte pro větší obrázek

Nicméně je to Australan Casey Stoner (Repsol Honda Team), kdo na jih Španělska přijíždí v pozici vedoucího muže šampionátu. Stoner má před druhým podnikem sezony potřebné sebevědomí, protože mu jeho premiéra v sedle Hondy vyšla na výbornou. Přesto to nebylo jednoduché vítězství a musel nějakou dobu odolávat útokům svého týmového kolegy Pedrosy.

Víkend v Jerezu bude pro Stonera důležitou prověrkou, protože na tomto okruhu zatím nikdy nevyhrál. Nejlepší umístění je třetí místo z roku 2009 a loni projel cílem závodu pátý s deseti sekundami ztráty na prvního Lorenza. V letošním ročníku je členem tovární skupiny Hondy, je  neskutečně rychlý, ale teď bude záležet, jak si poradí s tratí v Jerezu. Dle mnohých teď záleží na jeho konzistenci, pokud nebude chybovat, je na nejlepší cestě za titulem.

To samé má v plánu Jorge Lorenzo, konzistentní výkony, výsledky pokud možno v první trojce a bez chyb postupně směřovat za obhajobou titulu. V Kataru odvedl rodák z Malorky velmi dobrou práci, když z minima vytěžil maximum. Je známo, že Yamahy teď trošku ztrácejí, co se týče výkonu motoru, ale Lorenzo dokáže využít předností M1 a v zatáčkách postupně maže výhody svých soupeřů. Po testech to vypadalo na hodně těžký úvod roku, ale druhé místo z prvního podniku sezony je důkazem, že si Lorenzo dokáže poradit.

Loni to bylo o bitvě s Danim Pedrosou, kterého předjel v posledním kole a když projel první cílovou čarou, vyzkoušel teplotu vody v jednom z místních jezírek. Památný skok do neznáma tehdy málem Lorenza stáhl pod hladinu, když jeho závodní kombinéza nasála vodu a vážila o ´trochu´ víc než obvykle. Uvidíme, co má připravené pro letošní ročník, protože vyhrát domácí závod v konkurenci jezdců na motocyklech RC212V, bude mít cenu xx karátového zlata.

Klepněte pro větší obrázek

Cenu zlata má nejen pro Lorenza, ale také pro Daniho Pedrosu. Pedrosa má navíc onen motocykl japonského výrobce Honda, s kterým dosud jako jediný dokázal znepříjemňovat život Casey Stonerovi. Určitě, Pedrosa je velkým soupeřem Australanovi, ale v jeho případě nemůže být nikdy nic jednoduché. Loni si zlomil při tréninku na Velkou cenu Japonska klíční kost. Prodělal operaci a vrátil se na závěrečné dva závody roku, aby si udržel druhou příčku v celkovém hodnocení. To se mu nakonec podařilo a v průběhu zimy pak postupně získával na síle. Ani testy neukázaly na nic, co by jen naznačovalo nějaké zdravotní problémy. Až první závod v Kataru a zejména jeho druhá polovina Pedrosovi naznačila, že následky zranění stále přetrvávají.

Po návratu zpět do Španělska, jezdec Repsol Hondy absolvoval vyšetření, která neprokázala ´nic vážného´ jen to, že má natažený brachial plexus, síť nervů pod klíční kostí, který ovládá pohyb paže. Týden před závodem v Jerezu Pedrosa podstoupil další vyšetření v Barceloně. Tam zjistili, že zlomená klíční kost je v pořádku, ale je tu určitý problém s již zmiňovaným ovládáním paže. To znamená, že Dani Pedrosa s nejvyšší pravděpodobností bude tento víkend bojovat se stejným problémem, jako při závodu v Kataru.

Doktor Mir z barcelonské kliniky Dexeus v této věci uvedl, že by nebylo špatné provést operační zákrok. Měsíc volna mezi závodem v Jerezu a třetím podnikem v Portugalsku se k tomu přímo nabízí. Tento typ zranění potřebuje čas a ten samozřejmě Pedrosa nemá. Nicméně doktor Mir řekl, že španělský jezdec Repsol Hondy měl obrovské štěstí, protože poté, co si zlomil klíční kost hrozilo, že mu celá levá paže ochrne, což se naštěstí nestalo.

Nyní Pedrosa dobře ví, jaké to je, když v závěru závodu ztrácí cit v ruce a to nebude pro jeho psychiku nic povzbudivého. Je to ale jezdec, který umí zatnout zuby a pro Jerez zcela určitě vymyslí strategii, která bude počítat s tím, že v závěru může dojít k určitým problémům. To znamená zajet výborně v kvalifikaci, do závodu odstartovat stylem, jakým to umí jen on, což znamená ujet všem svým soupeřům a do konce závodu si hlídat pozici. Jednoduché, praktické, ale s tímto druhem zranění také hodně nebezpečné. Možnost, že Pedrosa v Jerezu nakonec nepojede tu je, ale minimální.

Klepněte pro větší obrázek

Andrea Dovizioso (Repsol Honda Team) je před závodem v Jerezu v průběžném hodnocení čtvrtý. Závod v Kataru byl prověrkou nervů při souboji s krajanem Simoncellim a jezdec tovární Hondy musí počítat s tím, že to zdaleka nebylo jejich poslední měření sil. Dovizioso má větší zkušenosti v MotoGP, ale možná mu chybí ta špetka dravosti. Proto bude jeho prvořadým cílem minimalizovat podobné souboje maximálním využitím potenciálu tovární Hondy.

Jenže tovární RC212V má také pátý Marco Simoncelli (San Carlo Honda Gresini) a ten už se teď těší, jak porážku z Kataru Doviziosovi vrátí. Jezdec Gresiniho týmu zahájil sezonu velmi dobře a na rozdíl od premiérového ročníku jede ve velké pohodě. Jeho tělesné proporce ovšem kladou určité nároky na přípravu stroje, protože například v Kataru řešili problém s příliš velkou spotřebou paliva. Tým ale našel správné řešení a pro závod v Jerezu ho ještě zdokonalí. Vzhledem k okolnostem je Simoncelli rozhodně jedním z adeptů na stupně vítězů.

Ben Spies (Yamaha Factory Racing) loni závod v Jerezu nedokončil, ale o to větší je jeho motivace dnes, kdy na jih Španělska přijede spolu s továrním týmem Yamahy. V Kataru skončil šestý, stejná pozice mu nyní patří v průběžném hodnocení a rozhodně má v plánu postoupit výš. Jeho týmový kolega Lorenzo loni závod Velké ceny Španělska vyhrál, takže Yamaha M1 na této technické dráze problém nemá.

Opačná situace je v případě italské Ducati. Motocyklům výrobce z Boloně se v Jerezu v posledních letech moc nedařilo. V éře osmistovek získal jediné umístění na stupních vítězů Casey Stoner, jenž v roce 2009 oslavil třetí místo. Dnes je sestava jezdců Ducati jiná a prolomit nepříznivou bilanci se pokusí Valentino Rossi (Ducati Team), sedmý muž průběžného hodnocení MotoGP. Italovi se naopak na této dráze dařilo, vyhrál tam šestkrát a s 800ccm M1 ani jednou nevynechal stupně vítězů. Tento víkend to bude mít rozhodně těžší. Co se týče jeho zranění ramene, to se neustále zlepšuje a navíc má po závodu v Jerezu měsíc volna a šanci se co nejlépe připravit na Estoril. Test po závodu v Estorilu, bude pro Ducati klíčový, takže Rossiho stoprocentní kondice bude vítána.

Osmé místo před závodem v Andalusii patří Colinu Edwardsovi (Monster Yamaha Tech 3), který byl po výkonech v testech a trénincích na dráze v Losail, výsledkem závodu do jisté míry zklamán. Američan se cítí v dobré formě, motorka mu sedí, ale zatím se to neprojevilo na bodech. To se bude snažit změnit v Jerezu a určitě má na to, aby to dokázal. Stejně to vidí jeho krajan Nicky Hayden (Ducati Team), protože deváté místo není nic, co by mu dělalo radost. Před odjezdem do Španělska uvedl, že nemají žádný zázračný plán, ale do závodu půjde s maximálním nasazením. V jeho případě to nemůžeme brát jako frázi, protože on to skutečně tak udělá.

Klepněte pro větší obrázek

První desítku uzavírá Hiroši Aojama (San Carlo Honda Gresini), jediný Japonec v královské MotoGP. Možná ještě loni by s desátým místem byl spokojený, ale letos vůbec. Je si vědom potenciálu svého motocyklu a věří, že má na to, aby figuroval o něco blíž předním příčkám. Uvidíme v Jerezu, pokud dosáhne lepšího umístění, bude letošní ročník skutečně neuvěřitelně vyrovnaný.

Nejlepším z nováčků je nyní Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3), patří mu jedenáctá příčka a rozhodně mu nechybí chuť závodit. To jednoznačně prokázal v Kataru, kde i s bolestivě zraněným malíčkem dokázal zajet dobrý závod. Dvanáctý je Héctor Bárberá (Mapfre Aspar MotoGP), španělský závodník Ducati, pro něhož je víkendová Grand Prix domácím podnikem. Lze tedy očekávat maximální míru motivace zajet výrazný výsledek. Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) je třináctý, v Kataru si připsal první mistrovské body a o to samé se pokusí v Jerezu. Nebude to nic snadného, ale on sám se už těší až si to na dráze rozdá se svými soupeři.

Randy De Puniet a Loris Capirossi (Pramac Racing Team) zatím nic nepředvedli, takže ani nevíme, kde je můžeme čekat po startu v Jerezu. Oba jedou stroje Ducati, takže to možná budou oni, jenž si zabojují s Karlem Abrahamem. Capirossi má pohmožděnou levou dlaň, což bude představovat určitý hendikep. Uvidíme.

Toni Elías (LCR Honda MotoGP) má v Jerezu jedinečnou možnost se odrazit od dna a konečně ukázat, co v něm je. Je to jeho domácí závod, kde bude jeho rodina, přátelé a fanoušci … velký tlak, ale také motivace zajet závod na úrovni. Nic jiného se od něho ani nečeká, protože LCR Honda potřebuje výsledky.

Pod časovým harmonogramem víkendové Grand Prix je výsledková tabulka třídy MotoGP z roku 2010.

Časový harmonogram Velké ceny Španělska:

Pátek 1. dubna








Čas
Jízdy
Televize
09:15 – 09:55
125ccm: 1. Volný trénink
10:10 – 10:55
MotoGP: 1. Volný trénink
11:10 – 11:55
Moto2: 1. Volný trénink





13:15 – 13:55
125ccm: 2. Volný trénink
14:10 – 14:55
MotoGP: 2. Volný trénink
15:10 – 15:55
Moto2: 2. Volný trénink





Sobota 2. dubna








Čas
Jízdy
Televize
09:15 – 09:55
125ccm: 3. Volný trénink
10:10 – 10:55
MotoGP: 3. Volný trénink
11:10 – 11:55
Moto2: 3. Volný trénink





13:00 – 13:40
125ccm: Kvalifikace Nova Sport
13:55 – 14:55
MotoGP: Kvalifikace Nova Sport
15:10 – 15:55
Moto2: Kvalifikace Nova Sport





Neděle 3. dubna








Čas
Jízdy
Televize
08:40 – 09:00
125ccm: Warm-Up
09:10 – 09:30
Moto2: Warm-Up
09:40 – 10:00
MotoGP: Warm-Up





11:00
125ccm: Závod Nova Sport
12:15
Moto2: Závod Nova Sport
14:00
MotoGP: Závod TV NOVA


Výsledek závodu třídy MotoGP z roku 2010 - Velká cena Španělska:

P. Jezdec Země Tým Motocykl Km/h Čas/ztráta
1 Jorge LORENZO SPA Fiat Yamaha Team Yamaha 158.2 45'17.538
2 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 158.2 +0.543
3 Valentino ROSSI ITA Fiat Yamaha Team Yamaha 158.1 +0.890
4 Nicky HAYDEN USA Ducati Marlboro Team Ducati 157.7 +9.015
5 Casey STONER AUS Ducati Marlboro Team Ducati 157.6 +10.034
6 Andrea DOVIZIOSO ITA Repsol Honda Team Honda 156.9 +23.144
7 Mika KALLIO FIN Pramac Racing Team Ducati 156.2 +34.489
8 Marco MELANDRI ITA San Carlo Honda Gresini Honda 156.2 +34.687
9 Randy DE PUNIET FRA LCR Honda MotoGP Honda 156.1 +36.160
10 Alvaro BAUTISTA SPA Rizla Suzuki MotoGP Suzuki 156.1 +36.791
11 Marco SIMONCELLI ITA San Carlo Honda Gresini Honda 156.1 +37.155
12 Colin EDWARDS USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 156.0 +38.260
13 Hector BARBERA SPA Paginas Amarillas Aspar Ducati 156.0 +38.371
14 Hiroshi AOYAMA JPN Interwetten Honda MotoGP Honda 154.7 +1'02.052
15 Aleix ESPARGARO SPA Pramac Racing Team Ducati 136.4 +3 kola







  Závod nedokončil:






Ben SPIES USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 154.8 20 kol

Loris CAPIROSSI ITA Rizla Suzuki MotoGP Suzuki 151.6 25 kol
22. října | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
22. října | Mir slaví: odkaz
22. října | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
22. října | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
22. října | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00