Druhý podnik sezony - Velká cena Španělska

Po odkladu závodu v japonské Motegi je první květnový víkend termínem druhého kola mistrovství světa silničních motocyklů a první evropské GP – Grand Premio bwin de España.

Noční závod v Kataru nenechal nikoho na pochybách, že letošní ročník mistrovství světa bude ve všech kubaturách opravdu něco, co si nemůžeme nechat ujít. Islandská sopka nám sice předvedla, že naše civilizace stojí na velmi křehkých základech, ale dnes je zatím vše v pořádku a my se můžeme těšit na další klání jezdců bojujících o mistrovské body v sedlech závodních prototypů 125ccm, 600ccm a 800ccm.

Úvodní závod královské kubatury se skutečně podařil, protože dech beroucí souboje pod reflektory okruhu v Losail nemohly nechat nikoho chladným. Nejlepší je na tom skutečnost, že právě tento zahajovací podnik nebyl v minulosti až tolik ve znamení těsných soubojů, což jen dokazuje, jak je letošní sedmnáctičlenné pole vyrovnané. Můžeme s napětím sledovat nejen souboje o vedoucí příčky, ale s radostí i ty v druhé desítce a to je jenom dobře pro mistrovství a samozřejmě pro všechny fanoušky.

Na vedoucích příčkách přijíždí na jih Španělska dvojice Valentino Rossi a Jorge Lorenzo z tovární stáje japonské Yamahy. Lorenzo se při tréninku na motokrosové motorce zranil před začátkem sezony a závod v Kataru absolvoval s ještě nedoléčeným zraněním pravé ruky. Jeho kolega Rossi si to samé prožil po úvodním podniku, ale naštěstí pro něho jen s naraženým ramenem. Tento druh tréninku je pro jezdce důležitý, ale během okamžiku jim také může být osudným, jak v případě Randy de Punieta, který si loni při motokrosu zlomil kotník a velmi dobře rozjetou sezonu již nedokázal dotáhnout do úspěšného konce.

Nicméně před startem v Jerezu má Rossi pětadvacet a Lorenzo rovných dvacet bodů. Rossi v Jerezu vyhrál závod osmistovek v roce 2007 o rok později skončil druhý za Danim Pedrosou a loni tam znovu slavil vítězství. Dá se tedy říct, že Italovi okruh v Andalusii sedí a je tedy favoritem i pro víkendovou Velkou cenu. Otázkou je, jak se projeví potlučené rameno, protože to Rossi zjistí až v pátečním prvním volném tréninku.

Jisté je, že do závodu dá první a poslední, protože o náskok, který má v této chvíli na Australana z tovární Ducati nebude chtít jen tak přijít. Je tu ovšem jedno ale a to je výkon motoru Yamahy a věřím, že Rossi už podruhé nebude chtít vidět, že na rovinkách tolik ztrácí na své soupeře, což už určitě technici u Yamahy dostali jasně na vědomí.

Jorge Lorenzo v Jerezu vyhrával v době, kdy jezdil čtvrtlitrové prototypy, ale na vítězství v MotoGP zatím čeká. V roce 2008 a 2009 dokázal zajet kvalifikace na pole position, ale v prvním případě to stačilo na třetí místo a loni závod vůbec nedokončil. Po celý víkend byl tehdy velmi rychlý, ale v den závodu cítil už v zahřívacím tréninku problémy s nestabilitou stroje a v samotném závodu se v době, kdy už byl na dostřel třetímu Stonerovi odporoučel k zemi. To je scénář, který jezdec z Mallorky již nebude chtít zopakovat a určitě patří mezi hlavní favority.

Valentino Rossi a Jorge Lorenzo - Fiat Yamaha

Třetí příčka v průběžném hodnocení šampionátu patří italskému zástupci tovární stáje Hondy. Andrea Dovizioso už ve svém premiérovém závodu v Kataru roku 2008 předvedl, že si dokáže poradit s hvězdami MotoGP i v sedle netovární Hondy JiR Scot. Naplno se mu to podařilo až nyní a v úvodním podniku zajel na stupně vítězů, když v poslední zatáčce rozhodl souboj o třetí místo s Haydenem.

V předsezonních testech to sice nevypadalo na tak parádní vstup do mistrovství, ale je jasné, že se letos Honda opravdu velmi snaží a výsledky jsou aspoň v jeho případě znát. Italova rychlost na rovinkách byla ve srovnání s jeho soupeři impozantní, ale zatím jezdci Hondy ztrácejí v technických úsecích a když se jim podaří zapracovat i na tomto aspektu, můžeme se dočkat opravdu zajímavých výsledků.

Honda přiveze do Jerezu spoustu nového materiálu, který už chtěli vyzkoušet v Japonsku, ale teď to musí stihnout během pár minut, které mají k dispozici na dráze od pátku do soboty. Uvidíme, kolik času bude muset Dovizioso věnovat testu na úkor přípravy na nedělní závod, protože testovat budou i v pondělí, ale už nyní můžeme říct, ano, Andrea Dovizioso je rovněž favoritem pro přední příčky nedělní Grand Prix.

Čtvrté místo Nickyho Haydena je zcela zaslouženou odměnou za jeho tvrdou dřinu, kterou se prezentuje od začátku jeho působení u tovární Ducati. Nebýt drobného zaváhání při výjezdu z poslední zatáčky závodu v Kataru mohlo to být ještě lepší, ale jedno je jisté už nyní, Američan je ve formě, GP10 mu sedla jako nikdy a teď jen udržet laťku, kterou v úvodním podniku nastavil.

Do Jerezu přijede jako nejlepší jezdec značky Ducati a také díky němu je nyní Marlboro Ducati na čtvrtém místě v soutěži týmů. Nebude to mít ale jednoduché, protože okruh v Jerezu není pro Ducati zrovna ten nejlepší, ale letos mají všichni GP10, což je prototyp, který si s technickou tratí může velmi dobře poradit. Haydnovo umístění je nyní těžké odhadnout, ale do šestého místa mu to v neděli může vyjít.

Po úvodním kole světového šampionátu je nejlepším netovárním jezdcem Ben Spies, který je zároveň nováčkem královské kubatury a nyní mu patří páté místo. Američan jede v barvách Monster Tech 3 a vzhledem k minimu času, který s YZR-M1 do této chvíle strávil je jeho výkonnostní úroveň obdivuhodná.

Výhodou mu je samozřejmě perfektně sestavený letošní model M1, jeho talent a odhodlání, ale nevýhodou skutečnost, že zatím nezná všechny okruhy v kalendáři šampionátu a právě Jerez je jedním z nich. Jak rychle se na nové podmínky adaptuje uvidíme v průběhu víkendu a už kvalifikace může mnohé napovědět, protože Spies je mistrem finálních částí závodů a pokud dokáže ještě zlepšit výkon z Kataru, kde čelil neznámým podmínkám umělého osvětlení, bude znovu blízko předních příček.

S deseti body je nyní na šesté pozici Randy De Puniet. Francouz jenž v minulosti často padal ziskem angažmá u týmu LCR Hondy jen získal a jezdecky vyzrál. Nyní nejen závody dokončuje, ale umí zajet výsledek blízko umístění na stupních vítězů. Jak už jsem zmínil, sezonu 2009 měl parádně rozjetou, patřila mu šestá příčka v celkovém hodnocení, ale pak přišel úraz při tréninku a od Velké ceny v Brně se De Puniet postupně propadal pořadím.

V letošním roce bude stejně dobrý ne-li lepší, což ovšem bude také hodně záviset na tom, jak si Honda poradí s jejich letošním modelem RC212V, který zatím ještě není v optimální kondici. Pokud se problémy s přilnavostí zlepší, bude De Puniet znovu patřit mezi jezdce s vysokými ambicemi, které dokáže prodat.

Nicky Hayden - Marlboro Ducati

Až na sedmé pozici je před domácím podnikem druhý jezdec továrního týmu Hondy Dani Pedrosa. Ze začátku se zdálo, že má Španěl problémy se přizpůsobit novému tlumení Öhlins, ale věc se má tak, že v Jerezu dostane nový, tužší podvozek a kyvné rameno. HRC pracovala na zlepšení situace velmi rychle a aspoň část změn už chtěli vyzkoušet v Japonsku, jenže odklad závodu v Motegi znamenal výraznou změnu jejich plánu a vše nyní musí otestovat na dráze v Jerezu, což je přeci jenom o kus dál od jejich továrny.

Pedrosa ale věří, že změny přinesou obrat k lepšímu a bude znovu figurovat mezi čtveřicí nejlepších jezdců. Otázkou je, kdo ale v letošním roce ve čtveřice nejlepších vůbec bude, protože aspoň zatím to jasné není. Start do závodu v Kataru byl v jeho podání perfektní, vystřelil jako blesk a všechny, co stáli na startovním roštu před ním nechal za sebou, ale s přibývajícím časem ztrácel až nakonec cílem projel sedmý a to není umístění, po kterém by on nebo Repsol Honda toužila. Pokud změny od HRC zaberou v pravý čas, bude Pedrosa znovu tam, kde se svým talentem určitě patří, na předních příčkách.

Devátý je Loris Capirossi z tovární Suzuki. Ital v Kataru oslavil třístý závod kariéry a i když výsledek závodu nebyl dle očekávání je přesvědčen, že to letos bude určitě lepší než v předchozích ročnících. Nový model GSV-R se japonskému výrobci podařil a teď budou muset pořádně zabrat, aby všechny změny konečně přinesly své ovoce v podobě dobrých výsledků. Capirossi je blízko stému umístění na stupních vítězů a to lze získat jen v případě, že skončí mezi nejlepšími třemi a to je pořádná výzva.

Desátý je nováček v MotoGP a poslední mistr světa čtvrtlitrů Hiroshi Aoyama, kterému se tolik nedařilo v testech, problémy tam budou stejné jako u všech co jedou značku Honda, ale Japonec je rovněž tvrdý pracant a body za desátou pozici v Kataru je určitě blýskání na lepší časy pro něho a celý jeho tým Interwetten Honda MotoGP.

Australan Casey Stoner je zatím bez bodu, tedy ani nefiguruje v průběžném hodnocení šampionátu, což je nepříjemná změna, protože v Kataru to byl on, kdo vyhrával závody. Bohužel pro něho a pro Ducati mu to letos nevyšlo a není to určitě nejlepší start do sezony, když si uvědomíme, že tu předchozí ukončil pádem v zaváděcím kole. Nicméně Casey Stoner je talentovaný závodník, který dokáže využít veškeré možné techniky v řízení trakce a to tím způsobem, že je většinou nejrychlejším mužem tréninků a kvalifikací.

Body se ale rozdávají až po průjezdu cílem závodu a na to se bude muset od závodu v Jerezu plně koncentrovat, protože si nemůže dovolit nechat dvojici od tovární Yamahy utéct o dalších pětadvacet bodů, to by už pak mohl být problém. Motocyklové závody jsou ale plné překvapení a ani taková ztráta nemusí v úvodu šampionátu znamenat nutně konec nadějí pro zisk titulu, ale může citelně nahlodat psychiku a ta je v tomto případě základem úspěchu. Nicméně Casey Stoner je samozřejmě favoritem víkendové Velké ceny.

Novinky, které do Jerezu přiveze japonská HRC jsou nedočkavě očekávány u Gresiniho týmu. Marco Melandri je absolutně nespokojen s tím jak se mu dařilo v úvodním podniku a stejně, snad o něco lépe je na tom jeho týmový kolega Marco Simoncelli. Oběma nyní patří umístění v druhé desítce, což ani jeden z jezdců samozřejmě nepovažuje za své maximum. Jerez snad bude v jejich případě obratem k lepšímu a my se můžeme těšit, že v neděli budeme u toho.

 

Časový harmonogram Velké ceny Španělska:

Pátek – 30. dubna 2010




Čas Jízdy Televize
12:40 – 13:40 125ccm: 1. Volný trénink
13:55 – 14:55 MotoGP: 1. Volný trénink
15:10 – 16:10 Moto2. 1. Volný trénink



Sobota – 1. května 2010




Čas Jízdy Televize
09:00 – 09:40 125ccm: 2. Volný trénink
09:55 – 10:55 MotoGP: 2. Volný trénink
11:10 – 12:10 Moto2: 2. Volný trénink
13:00 – 13:40 125ccm: Kvalifikace Nova Sport (živě)
13:55 – 14:55 MotoGP: Kvalifikace Nova Sport (živě)
15:10 – 15:55 Moto2: Kvalifikace Nova Sport (živě)



Neděle – 2. května 2010




Čas Jízdy Televize
08:40 – 09:00 125ccm: Warm Up
09:10 – 09:30 Moto2: Warm Up
09:40 – 10:00 MotoGP: Warm Up



11:00 125ccm: Závod Nova Sport (živě)
12:15 Moto2: Závod Nova (živě)
14:00 MotoGP: Závod Nova Sport (živě)

Doporučujeme

Články odjinud