Ducati je nyní mnohem otevřenější, říká Valentino Rossi

Valentino Rossi splnil přání mnoha italských fanoušků, když se rozhodl po sedmi letech opustit japonskou Yamahu a spojit síly s týmem, který o něho usiluje už nějaký ten rok. Rudá Ducati teď bude jeho.

Dřív než se tak ale stane, má Rossi před sebou ještě osm Velkých cen v barvách Fiat Yamahy a to je také důvod, proč v Brně testoval. O tom, co přesně nového vyzkoušel a proč se nakonec rozhodl opustit Yamahu hovořil s novináři v pondělí.

Jaký byl test?
Valentino Rossi: „Byl to pro nás dobrý test, protože jsme pochopili několik věcí a přišli na to, proč jsme měli problémy (během Velké ceny České republiky). Celkem dost jsme změnili nastavení motocyklu a teď mnohem lépe cítím předek. Takže jsem spokojený, věřím, že jsme našli ten správný způsob, jak pracovat v dalších závodech. Takže to byl důležitý test. Chtěl bych vysvětlit, že jsem včera řekl, že nerozumím proč je to tak, ale dnešní test byl velmi důležitý, protože jsme asi  pochopili proč. Máme příčinu.“

Co bylo příčinou?
VR: „Nastavení přední strany. Z nějakého důvodu to v sobotu fungovalo a já se cítil dobře, ale v neděli už jsem stejný pocit neměl. Dneska jsem dokázal zajet dobré časy na kolo. Bohužel pršelo. Použil jsem jinou přední gumu, o které Colin říkal, že je lepší a měl další novou měkčí pneumatiku, takže to možná šlo také udělat za minutu šestapadesát. Každopádně ale věříme, že toto nastavení bude také fungovat pro ostatní závody.“

Vyzkoušel jste nějaké nové díly?
VR: „Vyzkoušel jsem nové díly motoru, které můžeme využít v posledních čtyřech nebo pěti závodech a jsou poměrně dobré.“

Větší výkon a větší akcelerace?
VR: „Trošku vyšší maximální výkon.“

A vy si myslíte, že je to krok vpřed?
VR: „Je to malý krok. Malý ale pozitivní.“

Také jste testoval nové přední vidlice Öhlins?
VR: „Nezkoušel jsem vidlici, protože mi ji Yamaha nedala k vyzkoušení. Takže ano, včera jsem byl kvůli tomu naštvaný, protože nám do konce sezony zbývá osm závodů a ne dva nebo tři. Chci tak jako vždy pracovat na sto deset procent a toto úsilí vložit do druhé poloviny sezony s Yamahou – posledních závodů s M1. Předpokládám stejné úsilí i ze strany Yamahy. Řekli mi, že tuto vidlici v dalších závodech nepoužijí, že je to vidlice pro rok 2011. Zvenčí je vidlice snadno rozpoznatelná, takže se dozvíme, zda to byla pravda nebo lež.“

Od neděle je oficiálně potvrzen Váš přechod k Ducati, splněný sen všech italských fanoušků. Co to představuje pro Vás?
VR: „Je to dobré. Je to dobrý pocit a to zejména z toho důvodu, že se vyhnu všem lidem v Itálii od prodejce novin až po číšníka v kavárně, kteří neustále říkali: ´Proč nejdete k Ducati? Kdy půjdete k Ducati?´ Takže teď to bude mnohem snadnější (smích).“

„Víte, že to byla stálá změna, nebyla jen černobílá, jít nebo nejít. Začal jsem o tom přemýšlet začátkem roku. Začátkem sezony jsem hovořil s Ducati. Nabyl jsem dojmu, že je Ducati mnohem jiná než byla v minulosti, daleko otevřenější pro všechny důležité věci společného kontraktu. Takže od tohoto momentu jsem na to začal myslet.“

„Mám dvě nebo tři důležité věci. Za prvé, koncem letošní sezony odchází do důchodu Masao Furusawa. Pro mě to bylo zásadní, těch sedm let byl u mě Furusawa vždy číslem jedna u Yamahy. Takže bez něho nevím, co bude. Takže z toho důvodu jsem měl celkem obavy.“

„Také mám pocit, že má práce u Yamahy skončila. Situace se tam hodně změnila. Odvedli jsme skvělou práci, fantastické, skvělé emoce, ale postavení od roku 2004 jsme proměnili v pozitivum, protože nyní je motocykl neskutečný, možná ten nejlepší a Yamaha má skvělé jezdce, zvlášť  v podobě Jorgeho, ale také Ben je rychlý. Takže to tady pro mě vypadalo, že můj čas nadešel, víte? Také já potřebuji podniknout něco nového, zažít novou zkušenost, ale zvlášť novou motivaci. Takže jsem se rozhodl pro Ducati.“

Klepněte pro větší obrázek

S Ducati jste byl v kontaktu již v minulosti, ale bez pozitivního výsledku. V čem nastala změna?
VR: „Při mých zkušenostech vím, co potřebuji zakomponovat do smlouvy, abych měl klid na práci a jak už jsem řekl dříve, Ducati je nyní mnohem otevřenější v nalezení kompromisu.“

Můžete prozradit nějaké detaily?
VR: „Ach ano, tak za prvé jsem někde slyšel, že to byla volba pro peníze, ale chci říct, že to není pravda, protože peníze, které budu brát u Ducati mi nabídli také u Yamahy. Takže tam není žádný rozdíl, nulový. To znamená také stejné PR dny a pracovní činnost mimo Velké ceny.“

Jak důležité je pro Vás, aby jste si přivedl svůj tým?
VR: „Pro mě to důležité je, ale je to volba všech v mém týmu, protože má každý různý věk, má jinou představu o budoucnosti, takže se musí každý rozhodnout sám.“

Jaký to cítíte? Půjde Jeremy Burgess s Vámi?
VR: „Doufám, že ano, ale nevím.“

Vy a Casey Stoner koncem sezony změníte značku motocyklu, budete žádat víc testování?
VR: „Myslím, že už tam je nyní nějaký návrh ohledně navýšení testů, protože je všem jasné, že tak jak je to teď to nestačí. Také z toho důvodu věřím, že mi Yamaha umožní testovat Ducati už ve Valencii, protože náš příběh je jiný a já dal Yamaze od roku 2004 do teď mnohé, pomohl zlepšit motorku a celý tým, takže pokud jsou fér, musí mi říct pro můj test ve Valencii ano.“

V příštím roce Vám bude dvaatřicet a od Vaši poslední změny uplynulo sedm let. Bude to teď těží než předtím?
VR: „Pro mě je to jednoduší ohledně motocyklu, protože Ducati je mnohem více konkurenceschopnější než M1 v roce 2003, ale těžší ohledně mě samotného, protože jsem starší a mám velmi silné soupeře. Ale vyzkoušet to musím, ne?“

Na co se nejvíc těšíte?
VR: „Myslím, že když pokaždé hovořím s Filipo Preziosim, tak u něho vidím podobné reakce jako u Furusawy v roce 2004. Chce mě, má ve mně důvěru a věří, že se nám společnými silami podaří zlepšit Ducati, takže jsem zvědavý. Myslím, že letos je motorka mnohem snadněji zvladatelná, ale také myslím, že motorku můžeme zlepšit jak budeme chtít.“

Casey teď na Ducati nevyhrál jedenáct závodů v řadě, nemáte obavy o její potenciál?
VR: „Podle mě má Ducati dobrý potenciál. Podobný Yamaze, možná je M1 o něco lepší. Takže přestoupím z lepšího motocyklu na o trošku horší, ale ne o moc.“

Takže by teď měla vyhrávat závody?
VR: „Musím to zkusit, ale myslím, že to není nemožné.“

7:32 | Přerušení bylo krátké, už se opět jede.
7:30 | Po několika pádech byl trénink Moto2 přerušen kvůli stavu dráhy. Je potřeba vyčistit.
6:00 | Fenatiho velký pád: odkaz
3:09 | Gardnerův pád: odkaz
1:46 | Pád Bulegy a Caneta: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00