Projektový ředitel Ducati MotoGP Paolo Ciabatti oznámil na stránkách motogp.com, že i oni budou v roce 2014 nabízet motocykly pro netovární týmy.
Zatímco Honda prodává zjednodušenou závodní verzi motocyklu RC213V a Yamaha nabízí k pronájmu motory M1, balíček od Ducati by se mohl ukázat jako velmi zajímavá nabídka. Namísto výroby speciálního stroje bude Ducati nabízet soukromým týmům Desmosedici ve verzi 2013, která bude vybavena speciální elektronikou a softwarem od Magneti Marelli.
Ačkoliv není současná Ducati ještě tolik konkurenceschopná – v Assenu skončily dva tovární stroje 33 sekund za vítězným Rossim i za motocyklem Aprilia ART – činí zvláštní podmínky z Desmosedici mnohem zajímavější záležitost. Zatímco stroje továrních a satelitních týmů (MSMA) používají speciální prototypy s vlastní elektronikou, mohou soukromé netovární týmy (non-MSMA) využít jakýkoliv komplet dle vlastního výběru, ale pouze s elektronikou od Magneti Marelli. Rozdílný je i povolený počet motorů (5 oproti 12) a množství paliva (20 oproti 24 litrům). Existuje však i několik dalších významných rozdílů.
První a nejpatrnější rozdíl spočívá ve využití měkčích pneumatik, které teď mohou využívat pouze CRT týmy, ale tato možnost bude k dispozici i non-MSMA týmům v roce 2014. Jedním z největších problémů Desmosedici je, že funguje dobře s novými pneumatikami, které mají ještě zachovánu výbornou přilnavost. Jakmile se pneumatika opotřebuje, Ducati rychle ztrácí. Měkčí varianta může pomoci řešit tento problém, zachovat přilnavost a udržet tak závodní tempo rovnoměrně během celého závodu. Nicky Hayden projevil několikrát zájem testovat CRT pneumatiky, neboť věří, že tato pneumatika může pomoct učinit Ducati konkurenceschopnější.
Druhým rozdílem je fakt, že zatímco motory továrních prototypů budou zmrazeny a nebude možno je během sezóny vyvíjet, motory netovárních soukromých týmů mohou procházet vývojem v průběhu celého roku. Stroje těchto týmů se pak mohou více přiblížit strojům továrním.
Možnost rozvíjet motory by tak mohla být pro Ducati zadními vrátky, které pomohou řešit známé problémy s Desmosedici. Zatímco většina úsilí směřovala k řešení vztahujícímu se k tuhosti podvozku, některé z problémů mohou souviset s rozložením hmotnosti, které souvisí s konstrukcí motoru. Zatímco v uspořádání V 90° zřejmě pes zakopaný nebude - jak dokazuje Honda RC213V - zdá se, že zbytek fyzického uspořádání motoru může tím problémem být. V podstatě je motorová jednotka u Ducati - ve srovnání s Hondou i Yamahou – větší, a i rozložení převodovky je mnohem méně kompaktní a vlastně delší. Díky zmrazení motorů pro MSMA týmy nemohou být jakékoliv změny rozložení zavedeny ve stávající sezóně. Zásobování non-MSMA týmů motocyklem Desmosedici tak umožní Ducati experimentovat s různými rozloženími a testovat tak během sezóny jejich fungování v praxi. Úspěšné kroky pak mohou být aplikovány do továrního prototypu v následujícím roce. S přídělem dvanácti motorů lze tak během sezóny reálně otestovat dvě až tři různá rozložení.
Účinným a efektivním způsobem může Ducati, při přijetí omezení týkající se softwaru ECU, pokračovat ve své práci. I přesto, že má Ducati vlastní testovací tým, je užitečnější a cennější možnost vyzkoušet změny přímo v závodním režimu. Poskytnutí motocyklů netovárním soukromým týmům non-MSMA za cenu, která je momentálně neznámá, ale pravděpodobně bude odpovídat neformálnímu požadavku Dorny, jeden milion euro, navíc pomůže pokrýt část nákladů na vývoj. Spolu s měkčími CRT pneumatikami tak mohou v továrně v Bologni získat navíc data, která mohou pomoci řešit již známý problém v klíčové oblasti rozvoje.
Samozřejmě, že tento diskutabilní přístup je možná porušením duchu pravidel, která byla vytvořena především pro podporu soukromých týmů. Odebrání statusu non-MSMA týmu však vyžaduje podporu většiny členů komise Grand Prix a mělo by být potvrzeno MSMA, jíž je Ducati členem. Japonské továrny si ale uvědomují, že seriál MotoGP potřebuje mít Ducati konkurenceschopnou. Plán italského výrobce s dodávkami Desmosedici soukromým týmům je de facto rozšířením programu rozvoje a ten vzhledem k vývoji u Hondy a Yamahy Ducati nutně potřebuje.
(zdroj: motomatters.com)