Dvanáctý podnik sezony - Velká cena Indianapolisu

Dvanáctý podnik sezony - Velká cena Indianapolisu

Indianapolis Motor Speedway je pro Američany obrovský pojem zejména v závodění na čtyřech kolech, motocyklové MS si ale v USA postupně získává své věrné fanoušky – Red Bull Indianapolis Grand Prix.

Závodní areál v Indianapolis postavili roku 1909 a dodnes tam závodí prestižní automobilové série jako Indy Car a NASCAR. Motocyklový šampionát tam zavítá teprve po čtvrté a využívá jen část klasického závodního oválu. Pro motocyklové prototypy je v IMS určena dráha, která měří celkem 4216 metrů, je široká šestnáct metrů a nejdelší rovinku má dlouhou 872 metrů.

V jednom kole jezdci projedou celkem deseti levými a šesti pravými zatáčkami. Okruh pro motocykly byl ještě do loňského roku tvořen celkem třemi různými druhy asfaltu. Letos na jaře ale v úseku od páté po šestnáctou zatáčku položili kompletně nový asfalt a tím odstranili různé nerovnosti a hlavně usnadnili technikům jednotlivých stájí volbu správného nastavení pro závod.

Indianapolis Motor Speedway - MotoGP 2010

Lídrem šampionátu v třídě MotoGP je Casey Stoner (Repsol Honda Team). Australan si vítězstvím v České republice polepšil a na Jorge Lorenza má nyní náskok třicet dva bodů. Pro Stonera je letošní sezona velmi úspěšná, dosud vyhrál šest závodů a na stupních vlastně chyběl jen jednou v Jerezu, kde po kontaktu s Rossim španělskou Grand Prix nedokončil. Jinak je jeho bilance velmi úspěšná a je kandidátem číslo jedna v boji o titul. Stejně jak pro Stonera je letošní ročník úspěšný i pro Hondu, která již nyní vyrovnala své maximum z roku 2006. V Brně testoval japonský výrobce svůj litrový prototyp a nejrychlejším jezdcem byl opět Australan Stoner, takže naděje pokračovat v nastaveném tempu i v příštím roce tu je a ne malá.

Druhé místo patří Jorge Lorenzovi (Yamaha Factory Racing), který si chybnou strategií ve výběru pneumatik pro závod v Brně, celkem dost zkomplikoval situaci. Jezdec z Mallorky teď prostě musí vyhrávat, aby snížil náskok vedoucího Stonera, protože do konce sezony zbývá sedm Grand Prix a to při Australanově formě nebude vůbec jednoduché. Proto jediným možným způsobem, jak vymazat Stonerův náskok, je vítězit. To samozřejmě nese riziko, že Španěl udělá chybu, ale nic jiného mu nezbývá. Lorenzo v Brně poprvé vyzkoušel litrový prototyp Yamahy a ta mu opravdu dobře sedla, protože na nejrychlejší Hondu ztratil jen něco kolem osmi setin sekundy. Zároveň zapracovali na zlepšeních jejich současné osmistovky a ta doznala určitých změn v mnoha oblastech od podvozku přes elektroniku až po pohonnou jednotku. Boj o titul tak u Yamahy rozhodně nikdo nevzdává.

Casey Stoner a Andrea Dovizioso (Repsol Honda Team)

Třetí Andrea Dovizioso (Repsol Honda Team) ztrácí na druhého Lorenza dvacet tři bodů a na týmového kolegu Stonera bodů pětapadesát. Ital v letošním roce předvádí nejlepší výkon za celou dobu působení v MotoGP a již nyní má na svém kontě pět umístění na stupních vítězů. Jeho působení v továrním týmu Hondy ale v letošním roce skončí a právě v Indianapolisu se má rozhodnout, jaký bude další Italův osud v mistrovství světa. Honda stále pracuje na svém rozpočtu pro příští rok, ale už nyní je jasné, že dojde k úsporným opatřením v rámci jejich závodního oddělení. Pro Itala se nabízí možnost jet v roce 2012 s LCR Hondou Lucia Cecchinelliho, ale jak to bude doopravdy se dozvíme až po skončení víkendu v IMS. Každopádně představitelé Hondy by rádi viděli Doviziosa vyhrávat, což se mu zatím ještě nepodařilo.

Po závodu v Brně je znovu na čtvrtém místě Valentino Rossi (Ducati Team). Není to tím, že by Ital na jihu Moravy tak výrazně zabodoval, ale Pedrosa jedenáctý závod sezony nedokončil a to Rossimu stačilo, aby si na Španěla vytvořil osmibodový náskok. Na třetího Doviziosa ztrácí jezdec tovární Ducati čtyřicet pět bodů, takže v letošním ročníku to bude především boj o čtvrtou příčku s Pedrosou. Rossi v Brně testoval současnou osmistovku GP11.1 a společně s týmem se jim podařilo zaznamenat určitá zlepšení, která by Rossimu mohla ve zbytku sezony pomoci v boji o umístění na stupních vítězů. Nicméně pozornost italského výrobce je už nyní plně zaměřena na nadcházející sezonu litrových prototypů. Rossiho cílem je letos alespoň jednou vyhrát, ale tento cíl se postupem času stává stále více nedosažitelným. Sám Rossi to vtipně komentoval, když na otázku, zda by mu déšť v závodu mohl pomoci získat vítězství odpověděl: „Možná spíš, kdyby začalo sněžit.“

MotoGP 2011

Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) je pátý, závod v Brně pro pád nedokončil a to ho neuvěřitelně mrzelo. S tím už teď nic neudělá, ale rozhodně má potenciál na to, aby bojoval do konce sezony o vítězství v každém ze závodů. Tedy i v Indianapolisu, protože loni tam vyhrál a není důvod si myslet, že něco podobného nezopakuje také letos. Jeho zranění z Le Mans mu letošní sezonu doslova a do písmene zničilo. Měl na to, aby s Casey Stonerem vedl vyrovnaný boj o mistrovský titul, ale to se mu už nepodaří. Jediné, co bude chtít dokázat je svého týmového kolegu porazit v závodu a na to rozhodně má. Pedrosa si v České republice poprvé vyzkoušel nový prototyp Hondy 2012 a testoval hned oba jeho podvozky, ten původní z prvního testu v Jerezu i vylepšenou verzi, kterou jel v Brně Stoner.

Šestý Ben Spies (Yamaha Factory Racing) má před sebou druhý domácí podnik a možnost v Indianapolisu navázat na velmi dobré výkony, které tam loni předvedl ještě v pozici nováčka v královské kubatuře. Spies tehdy vyhrál kvalifikaci a v závodu obsadil druhé místo, což byl úžasný výsledek. V letošním ročníku je jezdcem tovární skupiny tří ladiček a v Assenu poprvé slavil vítězství. Tehdy se Yamaha představila v červenobílé kombinaci v rámci oslav 50. výročí závodění v mistrovství světa. Stejné zbarvení zvolili také v Laguně Seca a nyní ji v červenobílé uvidíme na dráze IMS. Pro Bena Spiese velká šance před domácím publikem zaznamenat triumf v podobě vítězství. Pro Američana a jeho tým zcela určitě lákavá představa, ale vzhledem ke konkurenci poměrně náročný úkol.

Ben Spies (Yamaha Facory Racing) - MotoGP 2011

Sedmý v pořadí je další domácí závodník Nicky Hayden (Ducati Team), který letos poprvé absolvuje kompletní víkend s novým motocyklem Ducati Desmosedici GP11.1. V Brně si kvality tohoto stroje důkladně prověřil a rozhodnutí s ním pokračovat po zbytek sezony padlo téměř okamžitě. Američan není spokojen s vývojem letošního ročníku a sedmé místo mu příliš velkou radost nedělá. Je zároveň posledním jezdcem, který po jedenácti kolech sezony překročil hranici sta bodů a jeho ztráta zase není až tak velká. Tím myslím jeho týmového kolegu Rossiho, na něhož Hayden ztrácí patnáct bodů. Šance na umístění v první pětce tu stále existuje a Hayden ji chce maximálně využít. S GP11.1 je to samozřejmě určitý risk, ale tady můžeme vidět jeho odhodlání to nevzdat a bojovat.

Osmý Marco Simoncelli (San Carlo Honda Gresini) je po závodu v Brně naprosto spokojený člověk. Konečně se mu podařilo zajet umístění na stupně vítězů a nyní je přesvědčen, že v druhé polovině sezony to bude jenom lepší a lepší. Cítil obrovský tlak, nedařilo se mu, padal a znovu to zkoušel až to nakonec dokázal. Jenže stejné nadšení nesdílí Honda a podle jejího šéfa Nakamota Simoncelli nedosahuje výsledků, které od něho očekávali. Přesto by rádi s Italem pokračovali dál, ale s tovární podporou už asi ne. Simoncelli teď čeká na rozhodnutí Hondy společně s krajanem Dovizoiosem.

Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) - MotoGP 2011

Colin Edwards (Yamaha Monster Tech 3) je posledním z trojice Američanů, kteří můžou v IMS počítat s podporou domácích fanoušků. Na Simoncelliho ztrácí jeden bod, na Nicky Haydena  osmadvacet. Edwards zatím s týmem Herve Poncharala smlouvu neprodloužil a o jeho místo je poměrně velký zájem. Do Brna přijel Eugene Laverty, který teď závodí v barvách Yamahy WSBK. Ir by moc rád v příštím roce závodil u Tech 3 MotoGP, stejně jako Bradley Smith a hovoří se také o Álvaru Bautistovi. Nicméně je docela možné, že Yamaha nebude chtít přijít o zkušeného jezdce v podobě Edwardse, protože rok 2012 je zároveň premiérovou litrové kubatury a Američan je velkým přínosem z hlediska vývoje motocyklu.

První desítku uzavírá Hiroši Aojama (San Carlo Honda Gresini). Japonec uvedl, že v Brně získal potřebnou jistotu, začal si věřit a je v plné kondici po nehodě z Assenu. Na kontě má sedmdesát bodů a s klidným svědomím může říct, že má šanci usilovat o pozice mezi deseti nejlepšími jezdci světa. Jedenácté místo patří Héctoru Barberovi (Mapfre Aspar MotoGP), dvanáctý je český závodník Karel Abraham (Cardion AB Motoracing), který si bude chtít spravit chuť po smolném víkendu v Brně. Třináctá příčka patří Toni Elíasovi (LCR Honda), jehož dny v MotoGP jsou již pravděpodobně sečteny, čtrnáctý je Álvaro Bautista (Rizla Suzuki MotoGP), patnáctý Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3) a poslední dvě příčky patří dvojici Pramac Racingu, Lorisi Capirossimu a Randy De Punietovi.

Časový harmonogram víkendu v Indianapolisu:

Pátek, 26. srpna








Čas Kubatura
Jízdy
Televize
15:15 – 15:55 125ccm 1. Volný trénink
16:10 – 16:55 MotoGP 1. Volný trénink
17:10 – 17:55 Moto2 1. Volný trénink




19:15 – 19:55 125ccm 2. Volný trénink
20:10 – 20:55 MotoGP 2. Volný trénink
21:10 – 21:55 Moto2 2. Volný trénink




Sobota, 27. srpna








Čas Kubatura
Jízdy
Televize
15:15 – 15:55 125ccm 3. Volný trénink
16:10 – 16:55 MotoGP 3. Volný trénink
17:10 – 17:55 Moto2 3. Volný trénink




19:00 – 19:40 125ccm Kvalifikace Nova Sport (22:00)
19:55 – 20:55 MotoGP Kvalifikace Nova Sport (živě)
21:10 – 21:55 Moto2 Kvalifikace Nova Sport (živě)




Neděle, 28. srpna








Čas Kubatura
Jízdy
Televize
14:40 – 15:00 125ccm Warm Up
15:10 – 15:30 Moto2 Warm Up
15:40 – 16:00 MotoGP Warm Up




17:00 125ccm Závod Nova Sport (00:30)
18:15 Moto2 Závod Nova Sport (23:25)
20:00 MotoGP Závod Nova Sport (živě)

 

Doporučujeme

Články odjinud